Beginnelingsproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milla2

Beginnelingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:51

Beste Forumleden,

Sinds kort ben ik aan het leren paardrijden op een kleine manege. Ik ben geen natuurtalent, maar het gaat steeds beter. Ik probeer 2 tot 3 keer per week te rijden.Nu kom ik een paar problemen tegen:

Als ik mijn pony uit de bak of de wei moet ophalen, komt meteen de leidmerrie van de kudde naar me toe. Heel vriendelijk blijft ze naast me lopen en laat me niet bij de pony die ik op moet halen. Die jaagt ze weg.
Wat moet ik hieraan doen?
Mijn vaste pony is heel vriendelijk en al wat ouder, ze doet heel goed wat je zegt. Maar sinds een paar weken, eigenllijk sinds ik haar volledig ben gaan vertrouwen en alles met haar durf te doen, heeft ze een nieuwe gewoonte: ze wrijft met haar voorhoofd tegen mijn buik. Niet zo hard dat ik omval, maar toch. Ze duwt me ook niet ergens tegenaan, het is echt wrijven.
Wegduwen en 'nee' zeggen helpt niet echt, ze doet het meteen weer. Hoe leer ik haar dit - op een vriendelijke manier- af?

Laaavo

Re: Beginnelingsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:59

Hey Milla2.
Voor het 1e probleem moet je mischien even aan de manege zelf vragen. Zij kunnen dit vast wel begrijpen. Een paar oplossingen die ik kan bedenken;

-Vraag iemand of hij/zij de leidmerrie even bij zich wil houden. Dit is een kleine moeite.

-Als je dat durft, kun je haar van je weg te sturen. Zet een ferme stap naar haar toe, zeg duidelijk en luid 'Nee!', en ben zeker van wat je doet. Waarschijnlijk zal ze afhaken, en kan je naar je lespony lopen.

Voor je 2e probleem denk ik toch echt dat je wat duidelijker moet zijn, geef haar een tikje op haar neus en draai je om. Dit zal ze niet leuk vinden. Mischien moet je proberen iets meer indruk te maken.

Veel succes en plezier nog ermee!!

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:19

hallo,

bij het 1e probleem zal ik het zo doen:

Gewoon zorgen dat de pony wegblijft ( jaag haar beetje weg of haal iemand om beet te houden)

Bij het 2e probleem:

Duidelijk zijn. Dus niet zachtjes 'nee ' maar gewoon op een strenge toon NEE .. Als ze nog blijft doen zal ik haar toch gewoon een klein tikje geven met je vinger, dus niet een mep van hier tot tokio maar gewoon een tikje en zeggen NEE

Kijk ik snap je wel dat je op vriendelijke manier wilt doen dat wil ik ook altijd wel maar als ze blijven door gaan vind je het zelf ook niet meer prettig en dan moet je maar 1x hard zijn maar dan is het mischien dan wel over en moet je het niet nog een keer te doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:27

Tja bij beide problemen zal lief zijn niet werken. Bij het eerste probleem is het een kwestie van die leider weg jagen, komt ie gelijk terug? geef 'm maar een flinke klap met je halstertouw. Hij hoeft je niet te claimen, op het moment dat jij de wei in stapt ben jíj de leider.

Het tweede probleem is inderdaad een kwestie van consequent zijn zoals bovenstaande posters al schrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:29

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat de manegeeigenaren je als beginner het land opsturen om een paard te gaan halen als een leidende merrie daar moeite mee heeft.
Ik zou toch vragen of het mogelijk is dat een van de medewerkers er voor zorgt dat het paard binnen staat als jij komt rijden. Een paard uit een kudde plukken is ook voor een gevorderd ruiter soms een hele opgave en kan best wel gevaarlijk worden, helemaal als er een paard tussen loopt die de kudde compleet wil houden en jou als indringer ziet....

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:58

Dat wrijven doet mijn favopony op de manege ook :') Altijd na het rijden gebruikt 'ie m'n been als krabpaal voor z'n hoofd. Ik vind het eigenlijk wel grappig, maarja, na een tijdje stopt 'ie er ook mee. Maar als het je echt hindert, moet je een zweepje erbij pakken en op je pony's bil slaan, en dan 'Nee' zeggen en het hoofd wegduwen. Zo leert 'ie 't wel.

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:22

@Pirate: ik zou niet gelijk een zweep pakken en slaan. Met een tikje met je handen kom je ook al ver mee :P

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:21

haha dat 'wrijven' deed mijn pony gisteren ook en niet zo'n beetje.
Ze heeft een beetje een ontstoken oogje en het jeukt haar dan wel.
Gisteren zat ik in de wei, gaat ze achter me staan en met haar hoofd/oog
tegen mij rug aan schuren. Ik vind het niet vervelend als ze het 1 keer doet
maar mijn verzorg pony doet het ook altijd na het rijden en dan geef ik
'm een tik op zijn neus en roep nee. Dan houd hij meestal wel op

milla2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 22:04

Bedankt allemaal voor de reacties, ik denk dat het er inderdaad in zit dat ik te lief wil zijn en teveel ontzag nog heb voor de paarden.
Ben deze week dus maar wat steviger de wei ingestapt en heb heel duidelijk - na een aaitje als beloning voor mijn welkom- de leidmerrie daarna een duwtje uit de weg gegeven. Dat moest ik wel drie keer doen en toen liet ze me bij mijn eigen pony, zonder verder moeilijk te doen.
Wat het schuren betreft ben ik nu ook duidelijker. Nee is nee en gelijk belonen als ze dan ook stopt.
Ik ben ook wat meer gaan lezen over paarden, 'How horses feel and think' van Marlitt Wendt heeft me een hoop duidelijk gemaakt.
Zes maanden geleden ging ik - op mijn 51e- voor het eerst doodsbang op een paard zitten, aangestoken door mijn enthousiaste nichtje. Nu geniet ik van het rijden, maar vooral ook van het bezig zijn met het dier!
Wat mijn manege betreft, daar doen ze echt niets fout. Ze hebben me met heel veel geduld de afgelopen maanden les gegeven en ook een pony die heel goed bij me past qua karakter. Het is denk ik meer geweest dat ik zelf niet om hulp durfde te vragen. (Al die meiskes van 12 zie je het tenslotte allemaal ook zelf doen *D )

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:04

Wat goed Milla!
Leuk dat je er ook zelf echt wat dingen over op zoekt.
En het is altijd goed voor je zelfvertrouwen als een paard jou erkent als leider, terwijl jij daar zelf nog niet zo zeker van was... :j /3

xIRIS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:55

saskiakefie schreef:
Tja bij beide problemen zal lief zijn niet werken. Bij het eerste probleem is het een kwestie van die leider weg jagen, komt ie gelijk terug? geef 'm maar een flinke klap met je halstertouw. Hij hoeft je niet te claimen, op het moment dat jij de wei in stapt ben jíj de leider.

Het tweede probleem is inderdaad een kwestie van consequent zijn zoals bovenstaande posters al schrijven.

Inderdaad bij ons in de wei komt de merrie ook altijd op je af, even met het halstertouwtje zwaaien en ze rent weer weg.. gelukkig komen mijn [verzorg]paarden altijd op me af gerent dus duurt het niet zo lang dat ze kans krijgt om terug te komen.
succes.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:15

Bij mijn eerste pony had ik precies het zelfde probleem de leidmerrie kwam naar mij toe joeg mijn pony weg en ik kon hem niet vangen. Eigenlijk kun je hier niks aan doen, ik zette altijd de leidmerrie vast pakte mijn pony en liep de wei uit later maakte ik de merrie weer los.
Op je 2de probleem kan ik je niet echt helpen het paard van mijn vriendin doet precies het zelfde mijne heeft het een heel stuk minder ik denk gewoon dat het een teken is dat ze je lief vinden ofzo als ze het heel hard doen moet je ze gewoon hard wegduwen :D

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:42

WillBokkers schreef:
Op je 2de probleem kan ik je niet echt helpen het paard van mijn vriendin doet precies het zelfde mijne heeft het een heel stuk minder ik denk gewoon dat het een teken is dat ze je lief vinden ofzo als ze het heel hard doen moet je ze gewoon hard wegduwen :D

Geen teken dat ze je lief vinden hoor, teken van geen respect. Ze respecteert je net zo veel als een paal waar ze lekker tegenaan schuurt. Niet toestaan dus.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:42

sillyhorse schreef:
WillBokkers schreef:

Geen teken dat ze je lief vinden hoor, teken van geen respect. Ze respecteert je net zo veel als een paal waar ze lekker tegenaan schuurt. Niet toestaan dus.

Precies. Schuren en de kleine duwtjes met de neus tegen je aan zijn geen teken van 'hallo baas, ik vind jou zooooooooooo lief'. Beide zijn bedoelt om te proberen jou te domineren. Zie je ooit een lager in rang staand paard tegen de baas aanschuren? Absoluut niet. Dan krijg hij waarschijnlijk een beet of een trap. Het kleine duwtjes geven is om jou van je plek af te krijgen, zodat zij daar kunnen gaan staan.
Trouwens, precies hetzelfde is dat heel veel mensen schijnen te denken dat een paard die op je voet gaat staan 'lomp' is. Een paard weet heeeeel goed waar hij z'n voeten wel of niet neer zet. Dus wanneer hij op jouw voet staat (zonder dat hij ergens ontzettend van schrikt of andere unieke oorzaak) is het net zozeer dominantie als de vorige twee!

Edit: Ik vind het wel geweldig dat je op 51-jarige leeftijd nog het plezier van paarden gevonden hebt!! Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:03

sorry, maar ik denk dat een tik op zijn plaats is!!
dit is respectloos...

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:04

laura_julia schreef:
@Pirate: ik zou niet gelijk een zweep pakken en slaan. Met een tikje met je handen kom je ook al ver mee :P

Ik bedoelde een tikje, niet hard slaan ofzo ;d Want ik tik ook altijd met m'n hand, maar mijn arm is helaas niet lang genoeg om helemaal bij z'n kont te reiken :+

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:49

ken dat wel, volgens mij was ik gewoon te lief en niet consequent.. dat heb ik alleen met dieren trouwens hoor hahaaha

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:30

Ik zou de merrie wegsturen, laat merken dat jij de baas bent?

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:47

consequent zijn, niet laten voelen dat je lief bent.

Jij ben de baas en ze moet respect voor je tonen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:54

Maar heeft het paard niet ook gewoon jeuk?

Je zou hem ook een stap (of twee) achteruit kunnen zetten en dan z'n hoofd kriebelen. Mijn paard heeft ook wel eens jeuk aan haar hoofd. Ze komt dan bij me staan en wacht tot ik een aai over haar hoofd geef en geeft dan aan dat ze jeuk heeft. Hierbij respecteert ze mijn ruimte en kan ze toch van haar jeuk af. Want niets zo vervelend als jeuk waar je niet kan krabben!