Jaarling drinkt bij andere merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Jaarling drinkt bij andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:20

Ik heb 3 pony's, een merrie van 5, haar jaarling dochter en sinds kort nog een ander jaarling merrietje.
Het jaarling veulen van mijn merrie staat al sinds ze gespeend is apart van haar moeder want ze wil nog altijd drinken.
Nu doordat mijn merrie dan soms alleen staat wissel ik eens af en zet ik soms eens het nieuwe jaarling merrietje bij haar zodat ze ook eens met haar kan spelen enzo maar nu begint zij ook te drinken bij mijn merrie.
Jammer genoeg laat mijn merrie dit ook toe. Een tijdje terug gaf ze dan ook weer melk, nu is het gewoon een beetje waterachtige melk ofzo die er uit komt.

Ik zou ze echt zo graag alle 3 kunnen samen zetten, ook met dat ik ze dan in de grote stal kan zetten en ik ze dan kan afwisselen van wei zodat het gras eens kan groeien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:00

Misschien moet je het veulen gewoon voor een tijdje zo'n 2 maanden even in een groep gooien met allemaal jaarlingen of wat ruinen. Tot dat ze niet meer wil drinken. En dan terug samen zetten.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:01

Nou dat is net het probleem, zij is maar 68cm groot en de dochter van mij merrie die ook nog wil drinken is maar 80cm groot dus ik durf het niet echt aan om hen tussen enkele "reuzen" te gooien.

Ook hoopte ik dat met de aankoop van de andere jaarling dat mijn ene veulen wat meer met haar zou spelen en opgroeien en dat ze dan het drinken zou vergeten, maar nu begint haar vriendin ook. ;(

Daks

Re: Jaarling drinkt bij andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:05

kan je de moeder een maand of 3 ergens anders onderbrengen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:06

En je kunt niet de 2 jaarlingen voor een paar maanden apart zetten?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:00

Niet echt eigenlijk, ik heb wel 2 weides maar die staan gewoon naast elkaar.

Ik kan de veulens ook niet wegbrengen want dan komt moeder alleen te staan en dan slaat ze echt in paniek uit. We hebben al alles geprobeerd om haar af te leiden maar ze komt zo opgefokt waardoor zelfs haar eten langs haar neus er weer uit komt.
En haar wegbrengen mag ik niet van mijn ma want ze heeft al zoveel meegemaakt en ze went niet snel aan andere dingen waardoor ik ze niet meer mag verhuizen van mijn ma.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:02

Zetta schreef:

Ik kan de veulens ook niet wegbrengen want dan komt moeder alleen te staan en dan slaat ze echt in paniek uit. We hebben al alles geprobeerd om haar af te leiden maar ze komt zo opgefokt waardoor zelfs haar eten langs haar neus er weer uit komt.
En haar wegbrengen mag ik niet van mijn ma want ze heeft al zoveel meegemaakt en ze went niet snel aan andere dingen waardoor ik ze niet meer mag verhuizen van mijn ma.

Is er geen mogelijkheid een tijdelijk plaats aan te bieden bv voor een shetlander. En dat misschien kostenloos zodat jouw merrie met de shet kan en de jaarlingen samen?

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:13

Tigra_ schreef:
Zetta schreef:

Is er geen mogelijkheid een tijdelijk plaats aan te bieden bv voor een shetlander. En dat misschien kostenloos zodat jouw merrie met de shet kan en de jaarlingen samen?

Zou ik kunnen proberen ja. Het zal de eerste keer dan worden dat moeder en dochter volledig van elkaar gescheiden zullen worden.
Ik zal er wel nog eerst met de eigenaren van de weide moeten over praten want die shetlander zal dan ook wel een eigenaar hebben die regelmatig langs zal komen. De weide is achteraan de tuin van die mensen dus ik moet eigenlijk door hun tuin om naar de wei te gaan en ik weet niet of ze het leuk zullen vinden dat er nog andere mensen passeren.

Ik heb ook al eens geprobeerd om moeder bij ons thuis te houden en haar veulen op de wei en omgekeerd maar omdat we maar 2 huizen van de wei wonen kunnen ze elkaar nog altijd horen maar niet zien waardoor ze nog zotter komen. :roll:

antje_vip

Re: Jaarling drinkt bij andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:56

Zet een kapje op de uier :P

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:54

Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Belet dit drinken je in het gebruik van de merrie? Of vind je het zelf gewoon niet kunnen? Want in principe kun je dit gewoon laten gebeuren en het de merrie zelf laten regelen. Die kan namelijk prima zelf bepalen wanneer ze dat gelurk zat is. Veulens worden in Nederland standaard veel te vroeg afgespeend en de slimmeriken (en gelukkigen) onder hen vinden dan wel weer ergens een adoptiemoeder met een beetje melk om de schade in te halen. Mits het niet ten koste gaat van de gezondheid van die merrie is daar helemaal niets mis mee, het is gewoon natuurlijk gedrag. In een wilde kudde bepaalt de merrie ook zelf wanneer het genoeg is met het drinken van het veulen, ze stuurt het dan gewoon weg. Dat gaat jouw merrie ook heus wel doen als ze die veeleisende kleuters zat is.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:13

@ antje_vip; haha ja, daar heb ik ook al aan zitten denken. _O-

dianaw33 schreef:
Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Belet dit drinken je in het gebruik van de merrie? Of vind je het zelf gewoon niet kunnen? Want in principe kun je dit gewoon laten gebeuren en het de merrie zelf laten regelen. Die kan namelijk prima zelf bepalen wanneer ze dat gelurk zat is. Veulens worden in Nederland standaard veel te vroeg afgespeend en de slimmeriken (en gelukkigen) onder hen vinden dan wel weer ergens een adoptiemoeder met een beetje melk om de schade in te halen. Mits het niet ten koste gaat van de gezondheid van die merrie is daar helemaal niets mis mee, het is gewoon natuurlijk gedrag. In een wilde kudde bepaalt de merrie ook zelf wanneer het genoeg is met het drinken van het veulen, ze stuurt het dan gewoon weg. Dat gaat jouw merrie ook heus wel doen als ze die veeleisende kleuters zat is.

Nou dat denk ik niet hoor.
Toen Ziva zo'n 5 maand was begon ze erg geweldig te drinken waarbij Amber dan besloot dat ze genoeg melk had en wilde haar dan wegsturen. Maar daar ging Ziva niet mee akkoord, telkens als haar moeder haar wou wegjagen gaf ze haar moeder een ferme stamp en beet terug waardoor haar moeder soms tot bloedens toe werd aangetakeld en nu niets meer terug durft te doen en ze haar dochter zo haar gang laat gaan. Haar dochter is nu ook de baas boven haar.

Ik heb haar ook niet te vroeg gespeend, toch niet tegenover de meeste leeftijden die ik overal hoor. Ik wou haar wel wat langer erbij laten maar ze was veel te geweldig met haar moeder en dronk haar gewoon helemaal leeg. Mijn dierenarts en hoefsmid hebben mij dan aangeraden om ze te spenen want haar moeder zag er helemaal van af en ze stond toch kloek genoeg.