zo pak je je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAnoukje

zo pak je je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:56

Zo krijg je je pony te pakken in de wei.

Pfff, laat jouw pony zich ook weleens niet vangen? En loop je dan uren door de wei zonder resultaat? Misschien helpen deze tips!

- Houd je ogen ontspannen en kijk langs je pony heen. Pony’s vinden het nogal griezelig als iemand hen recht en strak aankijkt.
- Loop rustig. Hard rennen vinden pony’s ook een bedreiging.
- Loop richting de schouder. Veel pony’s draaien weg als je naar hun hoofd loopt.
- Probeer rustig en duidelijk te praten. Pony’s merken aan je stem hoe je je voelt.
- Stap niet met je hele vriendinnengroep op de pony af. Zo’n groep kwebbelende meiden vindt een pony niet leuk.
- Aarzel niet. Als jij doet alsof je dapper bent, durven ze niet boos tegen je te doen.
- Loop niet van achteren naar je pony toe. Hij ziet je dan niet en kan van je schrikken.
- Eet van tevoren een appel, sinaasappel of mandarijn. Mmm, ruikt goed, denkt je pony dan.
- Houd het halster dicht bij je lichaam, zodat het niet teveel opvalt. Als je met het halster loopt te zwaaien, denkt de pony ‘Ja, dahag’ en gaat mooi de andere kant op.

Wat doe jij als je een pony niet kunt pakken?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:00

beetje biks mee... oid.
maar mijne komt (bijna) wel altijd! :D

denice

Re: zo pak je je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:55

Gelukkig heb ik al deze poespas niet nodig. Misschien doe je iets fout wanneer je je ponu uberhaupt zo moet benaderen.. Uitzonderingen daargelaten. Goede vriendelijke tips, dat wel!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:56

Mijn paarden komen allemaal naar het hek toe rennen als ik eraan kom. Nooit een probleem dus!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:00

Met denice eens. Toen ik mijn paard net had was hij rotverwend, de mensen waar ik 'm van heb lokten 'm met ritselende zakjes en waren zomaar een kwartier bezig om 'm te pakken te krijgen :roll: 't Is ook een slimmerd, maar gewoon schuin op 'm af lopen, halster om, aai, paard mee werkt ook wel. Eerste paar keer liep hij weg. Rustig erachteraan gewandeld, hij had al vrij gauw door dat het minder vermoeiend is om zich gewoon maar te laten vangen, aangezien ik 'm toch wel te pakken kreeg.

Eén keer heeft hij zich proberen te verstoppen achter een shet (hier vindt ze me noooooooit) en natuurlijk stak hij er aan alle kanten achter vandaan :') en af en toe hobbelt hij nog steeds wel weg (ze heeft een halster, ik ben de klos! Om dan heel hard weg te rennen... richting het hek :+ ) maar meestal komt hij gezellig op me af, beetje hinniken en hij hobbelt wel achter me aan, met of zonder halster. Meestal als ik 'm ga halen gaan we wat leuks doen dus waarom zou hij niet mee willen ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:11

Ik ga mn knol toch zeker niet ophalen... :')

Hij komt naar mij toe als ik roep.....

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:14

Haha precies! Hij is altijd blij en benieuwd naar wat we nu weer gaan doen! Heerlijk! ( of ben ik gewoon lui...)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:16

mijn tip: ga niet alleen de wei in als je je paard/pony wil pakken voor te werken ga ook gewoon eens een aai gaan geven of iets lekkers; laat je pony/paard altijd naar jou toekomen inplaats van omgekeerd ;)

ik had dit nooit nodig de mijne kwam gewoon naar mij toe :) meestal in draf of als meneertje me een halve dag niet had gezien was het meestal in volle galop :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:17

Ach limbo loopt eens in de zoveel tijd te verrekken, moet ze even spelen. Dan speel ik ook gewoon mee n ga haar even letterlijk vangen :D Daarna kunnen we weer een maand of 2,3 vooruit en komt ze braaf op me afgewandeld. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:20

Ik vind 't juist leuk om 'm op te halen, beetje door de wei wandelen en vast even zien hoe z'n pet staat. Is het "o, hallo... *kauwkauw*" of "hallooooooooo!! Gaanwedoen? Hebbiesnoep?" Of "ik ben zo ziehiehielig" (dan heeft hij stof in z'n oogjes of hij heeft het warm of juist koud of een pijntje of jeukje waar hij bijna aan overlijdt :Y) ) En vooral gezellig om samen met 'm van de wei naar beneden te wandelen, onderweg frummelt hij aan mijn rug en praat ik wat tegen 'm (ik: ik merk wel wat je doet. Hij: ghihi :P ) Dat is gezellig :j

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 11:28

denice schreef:
Gelukkig heb ik al deze poespas niet nodig. Misschien doe je iets fout wanneer je je ponu uberhaupt zo moet benaderen.. Uitzonderingen daargelaten. Goede vriendelijke tips, dat wel!

bij mij komen ze ookaltijd maar deze tips zijn voor andere *D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:54

Nooit 'doen alsof' je dapper bent. Paarden kun je niet voor de gek houden. Als je bang bent, kun je gewoon beter geen paard gaan halen dat lelijk doet. Haal dan liever begeleiding erbij ;)

Als een paard zich niet laat vangen, haal ik m'n schouders op, loopt de wei uit en ga in het gras zitten. Komen veel paarden naar je toe omdat ze toch nieuwsgierig zijn wat je doet :P

Mijn paard hoef ik niet echt te vangen. Die komt naar me toe of laat zich gewoon meenemen.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:14

Nou die van mij speelt echt "pak me dan, als je kan". Vindt het momenteel heerlijk als ie je in de maling kan nemen. Doet ie sinds een week. Je ziet hem gewoon lachen. Als we stoppen dan zie je hem denken van nou ja, dan niet. Als ie mee moet dan pakken we zijn weidegenoot en dan vindt ie het toch niet leuk dat ie alleen achter moet blijven.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:16

ik hoef geen moeite te doen bij mijn verzorgshet ( lucky ) die komt als ze helemaal achterin de wei staat aangalopperen bij de eerste roepkreet en smeekt me of ik een halster om doe :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:17

Bij mij komen ze allemaal zo, behalve mijn merrie ~~}>
Meestal doe ik net alsof ik de anderen wat geef en dan word ze wel nieuwsgierig. Ze daagt je ook echt uit. Heel irritant als je haast hebt :D

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:25

haha indeedd :+ maar ik heb daar geen problemen mee.. alle pony's komen wel als ik roep, ZELFS mijn dominante trap merrie :=

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:51

eten meenemen zijn ze gek op

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:10

owja en eenmaal je ze hebt en ze stoppen bv. door dat ze de overgang van gras naar steen of van steen naar asvalt raar vinden moet je gewoon zelf verzekerd doorgaan (tonen dat jij al lijder niet bang bent) ;)

sucses met paardje vangen ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:59

Gelukkig heeft mijn merrie de strijd opgegeven en kan ik haar zo pakken. Toen dat nog niet kon bleef ik net zo lang achter haar aanlopen tot ik haar te pakken had.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:00

Wat bij mijn paard helpt..

Als zij gaat lopen moet je stilstaan & als ze stilstaat moet je gaan lopen. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:12

Die van mij komen 9 van de 10x gewoon. Soms hebben ze weleens geen zin en maken ze er een spelletje van. Maar ik blijf gewoon rustig achter ze aanwandelen en dan heb ik ze zo te pakken. Ze weten namelijk dat ik niet opgeef totdat ik ze heb :)

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:26

goeie tips hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:40

paard moet naar jouw komen. Heeft ook met rangorde te maken.Ik verzorg een bonte en die had al snel door dat ik deze instelling heb. ze komt nu, nadat ze eerst heeft staan kauwen, netjes naar me toe.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:22

Goede tips!
Het kan ook helpen om af en toe de wei in te lopen voor alleen een appel of een poeetsbeurt of een rondje rennen. Dan gaat hij het niet meer negatief zien als jij de wei in komt.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:05

Voor manegepaarden is deze kennis wel noodzakelijk hoor! Ik verberg het halster altijd achter m'n rug, en doe alsof ik snoepjes bij me heb. Als het een wegloop-paard is, dan gooi ik het halstertouw om de nek heen, en doe dan het halster om. Ik handel nooit met eten in de wei.