Constant achter je lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Constant achter je lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 23:16

Ik heb nu sinds een ruim jaar een mini en vanaf het begin af aan heb ik me geergerd aan het feit dat meneer altijd achter mij liep. Als ik hem dus aan zijn halstertje met touw heb loopt hij altijd recht achter me op zijn gemakje met zijn hoofdje omlaag.
Een tijd terug vertelde 1 van mijn leraressen me dat dit juist heel goed was, hij zag mij als leider en was juist braaf door daar te lopen.

Maar nu is het als volgt: hij is nu net 2 jaar en we zijn rustig aan wandelingetjes aan het maken bij wat verkeer zoals fietsers en scooters. Hij is tot nu toe braaf maar ik ben bang dat hij ooit schrikt en kiest om langs links mij te passeren waardoor ik dus onderuit getrokken zal worden door het touw. Ik loop buiten bewust met een leadrope, ik vind het prettig werken en als situaties wel eng zijn heb ik de kans om hem wat ruimer te laten.

Ik wil dus dat hij naast mij komt lopen, als ik dit probeer eindigt hij ongemerkt weer braaf op zijn volgende plekje. Hebben de bokkers misschien tips hoe ik mijn kleintje naast mij kan laten lopen? Ik heb al zitten denken aan een korte hondenriem (alleen de lus met musketonhaak) maar ik ben bang dat dit misschien niet sterk genoeg is ofzo.

Alvast bedankt voor het mee denken :) !

Ibbel

Re: Constant achter je lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:20

Waarom denk je dat hij als hij naast je loopt je niet omver kan trekken als hij schrikt en waarom denk je dat een kortere lijn verschil gaat maken? Leadrope kan je toch ook kort onder de kaak vasthouden? Maakt toch niet uit dat je dan nog 2 of 3 meter opgelust in je andere hand hebt?

Om 'm naast je te laten lopen zou ik een (lang, dressuur-) zweepje meenemen om hem achterlangs aan te tikken als hij achterblijft. Zweepje dus in je linkerhand, als je je pony met je rechterhand vasthebt, en zweep hanteert alsof je op een paard zit, dus achter je been langs. Jij blijft dus gewoon rechtuit lopen en kijken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:34

Ik sluit me aan bij de reactie hierboven. En verder: tijdens het oefenen heel consequent blijven, dus niet hem ongemerkt naar achteren laten gaan, maar heel consequent pony naast je houden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:35

Dit kun je ook oefenen door zelf achteruit te lopen, zodat je ook goed ziet wat je pony precies doet. Dan wijs je heel duidelijk met de hand waarmee je hem vast hebt zeg maar, naar links of rechts. Je strekt je arm dus zeg maar uit om aan te geven dat je wil dat 'ie je hand volgt. In 't begin kun je 'm dan vrij kort bij 't halster/touwhalsters vastpakken zodat je echt duidelijk kunt zijn in waar je 'm wilt hebben. Later kun je dan je leadrope wat langer laten en ook zelf weer vooruit gaan lopen natuurlijk.

Wat betreft schrikken is 't inderdaad echt niet handig als 'ie recht achter je loopt. Dan springt 'ie bij wijze van zo je nek in :P Als 'ie gewoon netjes links of rechts achter je loopt, kun je 'm inderdaad even de ruimte geven om te schrikken met je leadrope.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:39

Mijn pony had dit ook heel sterk, ergerde me er ook aan met wandelen (wil verdorie toch zien wat ie doet). Ben gewoon consequent elke keer hem naar voren gaan vragen en ondertussen zelf gaan afzakken richting zn schouder.. T vergt een hoop tijd en geduld en in de eerste instantie zal je niet snel verschil zien, maar bij mij was het na een maand of 2 helemaal prima, hij loopt nu altijd keurig naast me als ik m aan een touwtje heb :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:21

Ik zou heel blij zijn met dergelijk gedrag, want dat is wat ik wil.

Maar wat je kunt doen als je je paard toch naast je wilt hebben: gebruik een touwhalster, leadrope, grondwerkstokje en tik hem bij. Zie filmpje, vanaf 1 minuut.
Het is ook handig als je wat grondwerk met hem doet, en vanaf de grond hem alle kanten kunt opsturen, met de kleinste aanwijzing. Leer hem te wijken voor druk, ook, juist en vooral op het hoofd. Dus als je met je leadrope naar voren gaat, en hij druk van dat touwhalster achter zijn oren voelt. dat hij ook echt naar voren gaat. Eventueel kun je hem bijtikken.
Maar grondwerk is hierin heel belangrijk. Krijg je heel opgevoedde en soepele paardjes van...

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:35

Cassidy, waarom is dat wat je wilt?
Ik heb altijd 't gevoel dat een paard dan aan je hangt zeg maar, op jou steunt ipv op eigen benen loopt als ze zo achter je lopen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:36

Mijn paard loopt het liefst achter me, met haar neus tegen mij aan. Ze is nog nooit op me gesproken, bij schrikken staat ze stil of in een uiterst geval springt ze opzij. Ik vind het juist heel prettig :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:40

Bij de opleiding van mijn paarden zorg ik er wel voor dat ze respect voor mijn persoonlijke ruimte hebben en niet over me heenwalsen, en dat ze zelfstandig en zelfverzekerd genoeg zijn om zich niet achter me te hoeven verschuilen.

Verder staat er in dit artikel een heleboel informatie

http://www.naturalhorsesupply.com/leading.shtml

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:45

mijn pony loopt ook altijd achter me,
als ze naast me loopt gaat ze trekken, aandraven en op andere manier niet luisteren,
en als ze achter me loopt dan loopt ze heel relaxt met hoofd naar benenden en luisterd ze erg goed.

met oversteken of bij kruispunt moet ze naast mij wachten..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:13

Ibbel schreef:
Waarom denk je dat hij als hij naast je loopt je niet omver kan trekken als hij schrikt en waarom denk je dat een kortere lijn verschil gaat maken?

Ik ben dus bang dat hij langs de verkeerde kant achter me passeert waardoor hij het touw dus achter mijn benen strak zal trekken. Hij kan inderdaad altijd wegschieten en me omver trekken maar nu kan hij langs de verkeerde kant komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:19

Als je voldoende ruimte in je leadrope hebt, gaat dat niet zo snel gebeuren. Dat omtrekken bedoel ik. Een paard moet ruimte hebben om weg te komen als hij schrikt. Kort vasthouden werkt averechts.

Bovendien moet je in extreme gevallen ook leren los te laten, heeft helemaal geen zin om vast te houden, krijg je brandblaren van en het paard wint het qua kracht altijd van je.

Als je een touwhalster gebruikt, dan werkt dat wat scherper in dan een gewoon halster, en heb je wat meer over je paard te vertellen. Maar ook dan: stopt je paard met trekken meteen loslaten. Loslaten is beloning. Gebruik een leadrope van 3 meter, dan kan je paard weg. Halstertouwtje van 1 meter is NIET voldoende.

Als de opvoedkundige basis er goed inzit mbv grondwerk, je paard niet in je persoonlijke ruimte komt, kun je voor de zekerheid bij het wandelen ook nog een grondwerkstokje meenemen zoals de meneer op het filmpje dat ik hierboven heb aangegeven. Als je paard voldoende respect heeft voor dat stokje, gaat hij het niet in zijn hoofd halen om je aan die kant te passeren...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-07-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:20

Met het kort vasthouden ben ik dus bang dat er te veel spanning opgebouwd gaat worden. Ik ben zelf ook nog zoekende en ben soms zelf ook te makkelijk onder de indruk, ben nu dan ook aan het werken op mijn eigen onstpanne houding. Op het moment dat ik hem kort aan zijn halster naast me heb lopen ben ik dus bang dat het relaxte weg is terwijl we dit er juist zo super in hebben zitten.
En ik ben zeker wel blij dat hij zo braaf zijn plekje kent, ik vind het met het verkeersmak maken gewoon erg akelig omdat ik nooit geen idee heb wat meneer gaat doen of aangeeft.

En is het nu de bedoelling dat ik me aan zijn tempo aan pas of hij zich aan mij aan moet passen? Het is een klein paardje en loopt nu eenmaal iets trager dan een groot paard. Nu lijkt het me niet goed om op zijn tempo te gaan lopen, ik ben toch de baas. Maar om hem nu de hele tijd op een holletje naast me te hebben lijkt me ook niet helemaal ideaal?

In ieder geval voor de gene die al gereageerd hebben, heel erg bedankt voor de tips. We zullen eens een beetje gaan testte wat we fijn vinden :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:21

Als je wilt dat hij kan stappen dien je je tempo toch aan te passen hoor.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 19:24

Cassidy schreef:
Als je voldoende ruimte in je leadrope hebt, gaat dat niet zo snel gebeuren. Dat omtrekken bedoel ik. Een paard moet ruimte hebben om weg te komen als hij schrikt. Kort vasthouden werkt averechts.

Bovendien moet je in extreme gevallen ook leren los te laten, heeft helemaal geen zin om vast te houden, krijg je brandblaren van en het paard wint het qua kracht altijd van je.

Als je een touwhalster gebruikt, dan werkt dat wat scherper in dan een gewoon halster, en heb je wat meer over je paard te vertellen. Maar ook dan: stopt je paard met trekken meteen loslaten. Loslaten is beloning. Gebruik een leadrope van 3 meter, dan kan je paard weg. Halstertouwtje van 1 meter is NIET voldoende.

Als de opvoedkundige basis er goed inzit mbv grondwerk, je paard niet in je persoonlijke ruimte komt, kun je voor de zekerheid bij het wandelen ook nog een grondwerkstokje meenemen zoals de meneer op het filmpje dat ik hierboven heb aangegeven. Als je paard voldoende respect heeft voor dat stokje, gaat hij het niet in zijn hoofd halen om je aan die kant te passeren...

Ik heb nu voor het verkeersmak maken ook een 3m leadrope als ik mij niet vergis, indd zodat ik hem wat losser kan laten zodat hij uit de weg kan bij de enge dingen en we dan op kunnen werken naar het dichterbij komen.

Wat is is dit geval nu het verschil met het gebruiken van een lang zweepje of een carrot stick? Ik weet dat het ene buigzaam is en het ander niet maar is dit persoonlijke voorkeur of is het ene gewoon beter dan het andere?

Hij blijft verder altijd wel mooi op een afstandje en loopt nooit in me ofzo :)