probleem met mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaa_x

probleem met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 22:02

Hallo :)

Ik heb nu drie jaar een eigen paard, Wiseguy.
Eerst stond hij op een stal in het bos, erg rustige omgeving en altijd alleen in een weilandje voor maar 2 uurtjes per dag ofzo. Het rijden ging daar van begin af aan al niet denderent maar soms wel goeie momenten. Mijn zus reed er eerst ook op maar die is gestopt door zijn gedrag, opzich was het toen echt duidelijk uitproberen. vb: de hoeken inrennen, zijn nek zo vastzetten dat je niet meer kon sturen, keihard rennen, soms bokken.
Nu staat hij ongeveer 2 maanden op een nieuwe stal. midden tussen een snelweg en een kruispunt, elke dag van 9 tot 7 op het weiland, in een kudde.
Dat het meer problemen ging veroorzaken had ik ook wel verwacht, maar nu weet ik niet meer wat ik moet doen.
Hij is binnen twee maanden de leider van de kudde, terwijl ik nooit het idee had dat het een dominant paard is. Nu dus echt wel.
Aan de hand is ie buiten lompe acties gewoon lief en rustig.
Met rijden doet hij heel raar. Als ik opstap gaat ie heel snel lopen, longeren van te voren heeft geen effect. Hij zet zich dan helemaal vast op rechts waardoor hij recht de hoeken doorloopt en gewoon echt nietwil buigen. Of ik nou heel de tijd sluiten los doe en bijdrijf of wat dan ook, hij reageert der bijna nooit op. In stap meestal na een halfuur wel, maar zodra ik ga draven of galloperen, gaat hij heel hard en zet ie zich vast. Als ik dan eindelijk een beetje fijn aan het rijden ben, gaat hij meestal achterin de bak, ineens omkeren. Dan wil hij hoe dan ook niet meer naar links. Echt uit het niks.
Hij rent dan heel hard achteruit, stijgert, rent tegen het hek aan, plet me tegen het hek, laat zichzelf op de grond vallen maar hij wil hoe dan ook niet linksaf. Laatst had hij die allemaal achter elkaar gedaan, hoe hard ik ook bijdrijf hem linksom stuur, of steeds een boogje maak waardoor hij toch was ruimte krijgt hij wil gewoon niet. daarna ging hij ineens stilstaan, en wilde hij niet meer lopen wat ik ook deed hoe hard ik ook bijdreef, ik trok hem om probeerde achterwaarts maar nee hij wilde echt niets. Toen gaf ik lange teugel, en wilde hij ineens wel. Daarna pakte ik de teugels weer op maat en stond hij weer roerloos stil. Ik raak daar echt heel erg gefrustreerd van, omdat ik het echt al heel lang probeer en er echt nooit vooruitgang in zit of hij bedenkt weer iets. Nu weet ik echt niet wat ik fout doe, of dat hij ergens pijn heeft ofzo want ik denk wel dat het aan mij ligt. Hij doet het trouwens bij andere ook, alleen bij mij erger.
Sorry als het heel langdradig is, maar heeft iemand hetzelfde? of tips? want ik weet het echt niet meer.
Op de zweep reageert hij trouwens erg slecht, dan flipt hij helemaal.( hij sprong bijna over de bakrand heen)

alvast heel erg bedankt :D xx

ps, mijn instructrice heeft zelfs al voorgesteld dat het misschien beter is hem te verkopen, alleen ik heb niet het gevoel dat ik alles geprobeerd heb. Ik ben ergens toch echt gek op hem, en het moet toch ergens gewoon goed kunnen komen denk ik zo.

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:18

het is niet goed voor een paard om zo lang in een stal te staan. daar worden paarden erg vervelend van. dat was mijn pony ook (ze worden dan ook ongelukkig). het is goed dat je naar een andere stal bent gegaan. maar misschien is je paard al die drukte niet gewend en vind hij dat erg moeilijk. misschien is hij bang dus NIET gaan slaan met de zweep, want dan maakt je het alleen nog maar erger. misschien is het slim om een rustigere stal te zoeken waar hij ook nog even niet in een kudde hoeft want anders moet hij in de kudde zijn plaats gaan verdedigen. laat hem eerst rustig wennen. en laat hem over dag lekker buiten lopen. als dat goed gaat dan moet je hem rustig aan een kudde en drukte wennen. misschien ging het gewoon iets te snel voor je paard.

succes ermee ;) er is altijd een rede dat je paard iets doet. (zoek eerste de rede dan pas kun je het probleem oplossen).

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:58

past je zadel wel goed? ik raad je aan om de pony eens helemaal na te laten kijken door de dierenarts.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:59

Wat heb je zoal gedaan om uit te sluiten dat het paard ergens last van heeft?
Is bijvoorbeeld het zadel nagekeken door een zadelmaker of het nog past? De tanden worden die regelmatig na gekeken. Verder zou je misschien z'n rug een na kunnen laten kijken door een DA. Of misschien een osteopaat bij halen.
Stel dat de pijn is uit gesloten dan ga je pas verder aan de slag kwa rijden.
Heeft je instructrice er weleens op gereden? Omdat zij zegt dat verkopen beter is wat is haar mening over de situatie is het paard te veel voor jouw of weet ze niet echt iets.
Verder als de pijn dus uitgesloten is zou je het paard tijdelijk door iemand anders die daar ervaring mee heeft laten corrigeren, daarna weer met begeleiding van die zelfde persoon zelf het paard gaan doen.

Wat overigens ook slim is om even het voedingschema na te kijken veel paarden krijgen te veel krachtvoer. Standaard bij veel stallen is iets van 1 kilo. Een doorsnee paard wat op de wei komt en de hele dag ruwvoer heeft en verder maar basis gereden wordt heeft meestal niets nodig. Kan ook een oorzaak zijn. Als ik die van mij 1 kilo zou geven dan blijf ik er niet meer opzitten denk ik en ontploft ze van de energie.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 10-07-11 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:00

Grondwerk, grondwerk, grondwerk. Verhoudingen vanaf de grond rechtzetten. Desensibiliseren voor zweep, wapperende touwtjes, longeerlijnen. Niet over je heen laten lopen, persoonlijke ruimte laten respecteren. Uitsluiten dat er problemen zijn in de rug, maar ga eerst grondwerken.

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:49

Dit klinkt als een heel slim paard!!

Ik ben het eens met wat hierboven allemaal voorgesteld wordt. Ga even alles na (lichamelijke oorzaak, etc.) en ga in ieder geval met het paard aan de slag. Werken! Op welke manier dan ook en ik denk dat het begint met aan de hand zijn respect verdienen en dat kan inderdaad zoals hierboven staat door grondwerk te doen.

Bedenk vantevoren altijd wat jouw grens is. Wat mag je paard van jou en wat niet en hoe ga je dat corrigeren? Wees altijd bewust bezig en geconcentreerd. Dit is inderdaad een uitdaging. Ik zou niet zomaar verkopen...waarschijnlijk vindt een ander paard zich zijn weg naar jou om je toch dit te laten 'leren'. ;-) Dat klinkt misschien wat zwaar, maar ik geloof niet in opgeven! 8-)

amyz

Re: probleem met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:28

Wat ik zo even globaal lees als rode draad;

Hij zet zich vast op rechts, laat zich met geen mogelijkheid naar links sturen
Wel na een tijdje stappen
Als t net lekker gaat (intensiever?) zet ie weer vast en wil niet links
lang teugeltje gaat ie nog wel eens naar links.

Ik ben niet erg van het altijd maar zoeken naar medische oorzaken, maar in dit geval krijg ik wel heel erg sterk de indruk dat er misschien iets niet goed zit? Hoe is hij met longeren naar links? Ik zou idd echt even hem na laten lopen, want het zou heel erg goed kunnen dat er iets gewoon niet in orde is.
Dat zijn gedrag bij jou extremer is kan natuurlijk grofweg 2 oorzaken hebben: ofwel hij weet dat ie er bij jou mee weg komt, ofwel hij doet erg zijn best om ''zijn mens'' iets duidelijk te maken.

Sluit eerst al het medische uit, zou heel goed kunnen dat bijv het zadel niet goed ligt of er een ta bij moet komen oid.. Als daar allemaal niks uitkomt weet je iig dat zijn gedrag een andere oorzaak heeft.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:59

Maar loopt hij tijdens het longeren zelf wel goed dan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:03

Eerste wat zo in me opkomt als ik je verhaal lees: is hij al eens door de tandarts behandeld? Het hoeft niets medisch te zijn, maar hij reageert blijkbaar fel als je de teugels opnieuw wil aannemen: misschien prikken er haken in zijn wangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:09

Eerst pijn en ongemak uitsluiten. Dus het hele riedeltje bij langs: tandarts, zadelmaker/passer, osteopaat en evt. dierenarts.
Daarna kun je je gaan verdiepen in en bezighouden met rechtrichten. Google daar maar eens op.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:15

JoviBan schreef:
Eerst pijn en ongemak uitsluiten. Dus het hele riedeltje bij langs: tandarts, zadelmaker/passer, osteopaat en evt. dierenarts.
Daarna kun je je gaan verdiepen in en bezighouden met rechtrichten. Google daar maar eens op.

Eens, niets aan toe te voegen :)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:28

mocht ie lichamelijk niets mankeren zou ik m losser maken dmv longeren met de dubbele longeerlijn. Hiermee kun je sturen en remmen, net alsof je erop zit, en mocht ie raar doen kan je er tenminste niet vanaf vallen. Het voordeel is dat je er heel veel blokkades mee kunt oplossen, zonder dat je paard je buitenspel kan zetten. Succes in ieder geval!