Bijten/vasthouden van halster/halstertouw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Bijten/vasthouden van halster/halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:04

Mijn fjord heeft altijd al tijdens het vaststaan gebeten/gerommeld aan het halstertouw. Ik zet hem ook nooit vast met paardenknoop of enkele knoop want die trekt hij los of juist vaster. Maar sinds een jaartje pakt hij telkens zn halster vast, en laat niet meer los, als ik hem de wei uit wil halen. Bij pakt de neusriem, boven of onderkant vast, als je hem over zn neus wil schuiven. Na een tik op zn neus laat hij los, LOS zeggen helpt niet altijd :+ Halster zit om, vervolgens pakt hij het halstertouw en gaat daar serieus op staan 'zagen'. Echt bewust met zn tanden van links naar rechts zagen om het touw kapot te maken, eenmaal uit het weiland neemt hij het touw in zn mond en doet er verder niets mee. Ook tijdens het vaststaan pakt hij het touw niet meer, wel gaat hij zn vriend proberen te bevrijden als hij mee is _O-

Ik dacht dat het misschien kwam omdat hij ergens last van had. Maar de tandarts was zeer tevreden, dus aan zn gebit lag het niet. Inmiddels ben ik het gewend en kan hem 9 van de 10 keer te snel af zijn met het halster omdoen. Ik werd er weer een herinnert toen mn vriendin hem meenam voor de hoefsmid en zij dus een tijd heeft staan klooien om dat halster om te doen :')

*ik ga het halster niet omlaten in het weiland, ik wil alleen weten of het 'slechts' een weilandondeugd is en hoe ik het het beste kan aanpakken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:13

Mijn paard heeft ook zo'n handje indd :j.
Pakt ook wel eens het halster vast als ik die om wil doen en loopt ook 9 van de 10 keer met het touw in z'n mond. Mijn paard is nog erg jeugdig en speels, dus ik denk dat het daar aan ligt. Ik zie geen reden om zoiets te gaan afstraffen en zie het ook niet als een ondeugd.

Zou me er niet teveel aan storen, als hij het touw in z'n mond heeft, dan haal je het er rustig weer uit, doe ik iig wel.

Onali

Re: Bijten/vasthouden van halster/halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:24

Niks jeugdig hier :+
Probleem is dat hij dus echt niet los laat en gewoon vastpakken vind ik niet erg, maar hij staat er dus echt op te zagen om het kapot te maken. Dat vind ik wel erg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:37

Mo (2 jaar) probeert het ook wel eens met het halstertouw maar ik vindt dat erg irritant dus ik straf het af met een harde stem en hij doet het al bijna niet meer.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:01

Hmm, tsjah, als hij het echt kapot maakt, zou ik overwegen om het wel te 'straffen'. Doormiddel van je stem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:26

Er zijn halsters die je op de neus kan verstellen, dan kan je eerst het halster achter de oren vast maken. Je zou ook kunnen proberen om dan maar de neusriem in de mond te laten en hem zo mee te nemen als hij er zo graag op wil kauwen.
Andere optie voor het kauwen is cribbox er op smeren en voor het touw een kettinkje gebruiken (smaakt/voelt niet lekker).

Daarnaast leer dit paard dingen vastpakken, loslaten en apporteren als hij zo graag met dingen in zijn mond bezig is. Dan heb je ook een commando om halster/touw weer uit de mond te krijgen en kan je eraan werken om voorzichtig te zijn met dingen in zijn mond.

Zolang het veilig blijft is het niet erg als iets afwijkt van wat normaal geacht wordt.

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:40

Mijn paard pakt tijdens het pakken uit de stal/wei ook altijd haar eigen halster vast. Zo vast dat je het er nauwlijks uit kan trekken. Ik ben nu aan het probeeren om haar het commando los te leren. Ik heb ook al van alles geprobeerd maar niks help. Tijdens het wandelen is het zelf zo erg geworden dat ze zich zelf wandelt ipv ik haar. Een ketting vindt ze zelf nog lekkerder en die krijg je er helemaal niet uit. Zelf vindt ik het niet erg en mensen moeten om altijd om haar lachen. Als je er zelf geen last van heb zou ik geen zien om het af te leren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 21:16

Amaretto27 schreef:
Hmm, tsjah, als hij het echt kapot maakt, zou ik overwegen om het wel te 'straffen'. Doormiddel van je stem.

Daar reageert hij niet altijd op, vandaar dat ik hem een tik tegen zn neus geef. Dan laat hij wel los.
Hem aanleren dingen vast te pakken en los te laten is inderdaad een goed idee. Ga ik eens mee aan de slag, dankjewel.