Vaak verschieten van niks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AngieEnKiwi

Vaak verschieten van niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 23:40

Hoi bokkers (:

Ik heb nu bijna 3 maanden een verzorgpony :D Omdat het paard nogal groot van gangen is dus sneller dan het gemiddelde paard moest ik van de eigenaar op de weide "goed" leren rijden op hem.
Nu gaat alles goed :p
Maar hij verschiet nu wel erg veel van eigenlijk niets want de weide ligt afgelegen alleen is er wel een drukke baan maar die is redelijk ver weg van de weide.
Zou er iemand weten van wat hij zou kunnen verschieten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:49

De bak kabouters of nouja in dit geval wei kabouters. Wij hebben in onze buitenbak een verschrikkelijk enge hoek die ieder paard wel eng vindt.
Goed aan het werk houden en zorgen dat ze geen kans hebben om rond te kijken, lekker actief rijden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:53

het schijnt dat jantje smid zich tegenwoordig schuil houd tussen de gras sprietjes....ik denk dat hij de boosdoener is :')

Misschien is je paard niet ontspannen genoeg?
Wellicht moet het dier nog wat vertrouwen in jou als nieuwe ruiter krijgen......
Dat kost gewoon even wat tijd.
Idd lekker aan het werk houden.......
Van de ene figuur in de andere rijden zeg maar.

succes

idefix4

Re: Vaak verschieten van niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:55

Het kan een karaktertrek van je paard zijn. Mijn paard is ook zo. Als ik dan even niet oplet, hangt ie weer in een boom. Inderdaad werkt het het beste om hem gewoon goed aan het werk te houden. Veel afwisselen. Als ik 3 keer een slangevolte heb gedaan, dan gaat ie de 4e keer zich al weer vervelen en dan bedenkt ie wel weer een bakkabouter.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:47

Ik moest ook meteen aan de "bakkabouter" denken, net als één van de voorgangers. Het paardje waar ik momenteel op rij, heeft het ook ineens. En dan ben ik heel gemeen: dan ga ik juist net zolang langs die "enge" plek rijden, tot ze rustig wordt en dan pas naar een ander plaats. Onlangs zat er volgens haar een heel peleton van die bakkabouters in een hoekje, maar ook die heeft ze "overwonnen". Misschien helpt het bij jouw verzorgpaardje ook om stoïcijns door te blijven rijden langs die "enge" plek. Niet teveel tegen het paardje praten, want dan verhoog je de spanning alleen maar. Pas belonen als het zonder een krimp voorbij de plek is gelopen. ;)

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:05

Mijn paard heeft daar bij vlagen ook last van. Eerst loopt ze er 10 x gewoon langs en dan is de hoek in de bak of het stuk in de wei ineens verrekte eng :S mij is toen geleerd goed contact houden voor de enge plek en zorgen dat je het paard voor bent zodat hij/zij de kan niet meer heeft om te schrikken. Wil dat echt niet kan je altijd op die plek iets meer binnenstelling vragen en dan met je binnen been er naartoe drukken dan hebben ze niet in de gaten dat ze er naar toe gaan werdt mij vertelt.
Het werkt allemaal aardig, maar bij mijn eigen paard is het ook en deel karakter dus zal ze er altijd wel iets last van houden.
Het is alleen wel fijn dat je als ruiter zijnde er dan op een gegeven moment ook goed mee om kan gaan.

AngieEnKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:32

Hoi bokkers (:

ik heb jullie reacties gelezen en ook geprobeert :D
het gaat nu al veel beter met het wegschieten :D
dank je wel voor de tips (:

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:42

Kan ook een beetje in het bloed zitten.
Wij hebben een manegepaard dat echt heel gevoelig is voor elk geluid/beweging. Blijkt dat haar vader hetzelfde heeft.
Aan het werk zetten is denk ik inderdaad de beste oplossing. Gewoon de tijd nemen om jou te leren vertrouwen

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:50

Het kan ook zijn dat het paard je nog niet zo vertrouwt en voor zichzelf gaat verzinnen of iets veilig of niet is. Dat wordt dan wel beter als hij jou meer gaat vertrouwen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:56

Hier ook een paard wat daar last van heeft. Mooie open deur bij de binnenbak. Gaat de hele tijd goed.
Paard geeft nooit een kick als er een auto langs rijd bijv.. Maar soms? Goed aan het werk zetten. Bijv niet
gaan stappen, dan kan het paard nog meer klieren, en goed het binnenbeen er aan.

In het begin ging ik ook vaak stappen omdat ik zelf dan schrok, maar daardoor gaf ik hem nog meer kans om te kijken etc.