Paard trekt vies gezicht (gaapt) bij indoen van het bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tassie89

Paard trekt vies gezicht (gaapt) bij indoen van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 16:29

Beste mensen,

Al sinds dat mijn paard het bitje in haar mond krijgt, lijkt het of ze een heel vies gezicht trekt, ze gaapt een soort van en gaat dan met haar hoofd naar beneden, ik zou niet weten war het aan ligt. De tandarts is nog geweest en alles was in orde en bij mij op stal weten ze het ook niet. Ik heb een dubbel gebroken trens van sprenger erin zitten.

kennen jullie dit? En weten jullie wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!!

Anoniem

Re: Paard trekt vies gezicht (gaapt) bij indoen van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:55

MD => OPG

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:59

Mijn paard doet het inderdaad ook, haar mond open alsof ze gaat gapen. Ook haar tanden zijn prima en verder naar mijn weten heeft ze ook totaal geen last van haar mond. Ook doet ze dit al zolang ze een bitje inkrijgt. Maar zodra ik haar neusriem en sperriem vastmaakt is het weer over en ook met rijden en daarna merk ik niks meer aan haar.

Ik weet dat sommige paarden het doen omdat ze het bit koud vinden, misschien helpt het om je bit een keer eerst onder de warme kraan te houden? En tja, verder denk ik dat je er maar niet teveel aandacht aan moet schenken.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:01

Mijn bijrijdpaard doet dit ook wanneer ik haar hoofdstel indoe.
Mij is verteld dat dit spanning kan zijn.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:02

Mijn paard doet het ook altijd, een vriendin van mij vertelde me dat ze dat doen om energie (zuurstof) te verzamelen voor het werk wat komen gaat. Hoe en wat weet ik ook precies niet maar dit heb ik onthouden!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:02

je kan bitten kopen van verschillende soorten ijzer.
Sommige smaken anders dan andere.
Ik gebuik bijv. sweet iron en hij vind het heerlijk :j

bij mijn andere bit zie ik hem ook niet lekker schuimen etc.

Misschien is dit een idee?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:13

Gapen bij bit in doen of hoofdstel weer afdoen is (het loslaten van) spanning. Niet iets om je heel druk om te maken. Ze weet wat er gaat gebeuren en dat roept een bepaalde spanning (hoeft geen stress te zijn hoor) op.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:14

het kan zijn dat hij/zij zn mond open doet omdat het bang is dat het zn tanden raakt.

Mijn vorige verzorgpaard deed dit omdat hij het vreselijk vond als je bij het indoen van het bit zn voortanden raakt. ;)

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:18

Heb het ook altijd zo geleerd als Nickas het uitlegt. Het heeft zelfs een naam: overspronggedrag

[OPG] Overspronggedrag?

wat ellepel zegt is wel mooi

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:46

meiden al bedankt voor de reacties! Met uitdoen doet ze het niet en kouwt ze zelfs nog even, en met het indoen zelf doet ze normaal maar als het bit er nou eenmaal inzit, (zegmaar zodra ik de voorpul onder de frontriem haal) gaat het hoofdje naar beneden met een wagenweide mond en doet dat zo totdat ik haar hoofd oppak om de rest te doen en dan kouwt ze er weer lekker op ik hoop dat het indd dan overspronggegrag is en niks ernstigs. Er zit een Argentaan of Aurigan (of beide) dubbel gebroken trensje in