kleine probleempjes met hengt van 2 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brandneweyes

kleine probleempjes met hengt van 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 21:15

hallo , ik verzorg een welsh hengstje van 2 jaar , en hij durft nogal eens ondeugend zijn en stout en zich rechtstellen (steigeren) of aanvallen als je in de wei komt. weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat hij meer respect voor me heeft? dus minder gaat steigeren en liever is tegen me ?

ik weet het , hij is jong , maar ik ken er nog die heel lief zijn & nee , we laten hem niet castreren.

heb sinds kort een touwhalster , zou dit helpen ?

danku!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:55

Grondwerk, blijkbaar ben jij niet de baas en dat kun je door middel van grondwerk bevestigen. En natuurlijk direct corrigeren als hij naar je steigert of aanvalt want dat is echt niet toe te staan en moet je opvoeden. En daar kun je beter nu mee beginnen dan over 1 jaar want hij wordt alleen maar groter en sterker en dus ook lastigere te corrigeren als hij lange tijd dit gedrag toont tegenover mensen.

_danieke_

Re: kleine probleempjes met hengt van 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:56

hem een enorme knal verkopen, maar dat wordt hier op bokt vast niet gewaardeerd :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:16

_danieke_ schreef:
hem een enorme knal verkopen, maar dat wordt hier op bokt vast niet gewaardeerd :')

hihi ja ik zou m eerlijk gezegd ook flink op zn kop geven! (meestal is een schreeuw al genoeg, maar af en toe tja dan is t een tik.)
Maar grondwerken is altijd goed om wat meer respect te krijgen. Ga gewoon lekker aan de slag, laat m weten wat WEL goed gedrag is en prijs m dan de hemel in.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:18

_danieke_ schreef:

:') mijn gedachte :o

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:53

Haha, door mij wel hoor. Hengsten moeten luisteren anders wordt het gevaarlijk.
_danieke_ schreef:

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:27

RT-P -> OPG

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 00:29

Eens even een goed gesprek onder vier ogen er op na houden. en als hij dat niet snapt tja

melliedusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:05

idd, neem een zweep desnoods mee het land in. wanneer hij je aanvliegt geef je hem een filnke tik.. en nee mensen hier op bokt, dat is niet zielig... paarden in de natuur trappen elkaar ook wanneer ze er 1 op hun plek moeten zetten... betekend niet dat je een paard om elk wissewasje moet slaan, maar in dit geval, gewoon een corrigerende tik geven is niets fout aan!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:07

op de wei zetten met een paar dominante,oudere paarden en verder niet naar omkijken.
als ie 3 is, uit de wei trekken en je regels duidelijk maken.
wat moet je trouwens met een 2 jarige hengst, behalve als je hem voor de dekdienst wilt gaan gebruiken?
ik heb mijn 2 jarige hengst bij mijn 11 jarige ruin gezet, gaat super en het hengstje heeft geen hengstenneigingen.
zodra hij maar 1x naar mij wil steigeren krijgt ie een schop onder z'n donder en gaan z'n ballen eraf.
Laatst bijgewerkt door different1 op 14-07-11 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:08

merci iedereen , spijtig genoeg heb ik hem sindsdien niet meer gezien , hij gaat vandaag naar z'n nieuwe eigenaar :(

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:14

Als een paard naar mij steigert krijgt ie een tik op z'n buik met het touw... (nee, niet zo hard dat het onder mishandeling valt) En ik weet niet hoe groot jouw veulen is, bij mijn shet heb ik ooit zijn voorbenen vastgepakt toen hij steigerde :') Nooit weer gedaan.
Wanneer paard op mij afstormt in de wei, maak ik me breed en blijf gewoon staan. Wil paard mij echt omver lopen, krijgt hij een schop. Ik houd niet van vechten met paarden maar bij zulke dingen lijkt het mij wel even nodig. Heb eerst uiteraard genoeg grondwerk gedaan, ik hoef maar te kijken of te wijzen of paard gaat aan de kant voor mij. Als deze regels even worden vergeten, tja dan wordt het ruzie. Laat me niet aanvallen (A)

edit: hij gaat dus weg.. jammer!

brandneweyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:20

het is een welshke , sectie a

& ja heel jammer ; kga hem zo missen .. khad ook net touwhalster vr hem enzo :(

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:23

quartel schreef:
_danieke_ schreef:

:') mijn gedachte :o

tja toch helpt het denk je dat ze in een kudde geen knal krijgen als ze zich misdragen :)
Toen mijn veulen (alweer even geleden) me wilde schoppen heb ik hem uit reactie een klap gegeven hij heeft noooooit meer getrapt is nu bijna 6jr