uitproberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:28

hallo,

sinds een paar weken heb ik een pony
En hij is me ontzetted aan het uitproberen.

Eerst wilde hij de stal niet in. Wat ik met al het geduld en wat snoepjes heb verholpen.
Nu loopt hij zo de stal in en krijgt daarna een klopje als beloning (geen snoepjes dus)

maar gister en vandaag wilde hij de wei niet in
Hij gaat in staking. Gaat met zijn voorbenen graven/slaan en gooit zijn hoofd omhoog.
tussen de grote tegels waar hij over moet lopen zit gras en bij elk stukje stop hij om gras te eten.

Dus ook vandaag wilde hij vlak voor de ingang van de wei de wei niet in.
Hij wilde alleen het gras doen snoepen wat tussen de tegel groeit, of hij ging in staking en slaan/graven met zijn voorbenen.
Ik ben met hem terug gelopen en weer naar de wei. tot dat dit goed ging en hem daarna beloont.

Met het rijden ziet hij op de heen weg allemaal spoken, strepen op de weg, trekkers die hij ineens eng vind (is opgegroeit op een boerderij en nu staat hij ook op een boerderij met wei langs de weg) in het begin gaf hij daar ook niks om.
En op de terug weg vind hij niks eng en weet hij niet hoe snel hij thuis moet komen.

het is puur uitproberen, maar ik heb het gevoel dat ik elke dag dit ''gevecht'' aanmoet.

Hij heeft voorheen op een zorgboerderij gelopen zo nu en dan en bij de vorige eigenaar gingen ze altijd het bos in waarbij ze eerst langs de weg moesten.

Hij kent het allemaal wel maar lijkt het ineens allemaal ''vergeten'' te zijn

Ik zou graag tips willen, ik probeer alles zo vriendelijk mogelijk te doen en met zo veel mogelijk gedult, maar dat raakt op een gegeven moment op. Ik wil laten zien dat ik de baas ben en dat hij me kan vertrouwen.

Somebitch

Re: uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:31

Dat je paard op de wei staat en op een boederij heeft gestaan met trekkers zegt niets hoor.
Die van mij vind ze ook niet eng, van de verte of als ze stilstaan met de motor uit dichtbij. Maar onderweg vind hij ze wel echt eng.

Verder denk ik dat je je pony ook even moet laten wennen, je zegt dat je hem een paar weken hebt. Dat is nog niet zo lang en voor de pony is ook alles nieuw op de nieuwe stal.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:43

Somebitch schreef:
Dat je paard op de wei staat en op een boederij heeft gestaan met trekkers zegt niets hoor.
Die van mij vind ze ook niet eng, van de verte of als ze stilstaan met de motor uit dichtbij. Maar onderweg vind hij ze wel echt eng.

Verder denk ik dat je je pony ook even moet laten wennen, je zegt dat je hem een paar weken hebt. Dat is nog niet zo lang en voor de pony is ook alles nieuw op de nieuwe stal.

Nee maar waarom reageert hij de ene keer met een beetje trappelen en de andere keer vliegt hij er vandoor?

En ik weet dat hij nog moet wennen. Maar waarom wil hij de ene keer de wei niet in en is het de andere keer geen enkel probleem? Ik heb gewoon het idee dat ik niet genoeg overwicht op hem heb?

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:44

Als hij de wei niet in wil zou ik hem gewoon weer op stal zetten, dan maar geen wei he. Ff wat klusjes doen als je klaar bent weer naar de wei brengen wil die nog steeds niet dan blijft ie vandaag maar op stal.
Ik denk dat ie dan de volgende dag wel naar de wei wil.

Voor het buitenrijden: veel wandelen buiten aan de hand, stoppen wanneer jij wilt lopen wanneer jij wilt.
Bij de enge stukjes helpt draven ook wel eens, dan steeds afbouwen dus eerst het hele enge stukje draven dan 3kwart, half etc.

Verder raad ik je aan eerst grondwerk met hem te doen, hij ziet jou nog niet echt als leider.
Een band opbouwen en dus vertrouwen kun je ook door grondwerk bereiken.

veel succes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:45

Omdat hij jou waarschijnlijk niet als leider ziet. Neem is wat les in grondwerk en je zult verschil zien.

Als hij zo op de grond al niet naar je luistert om mee de wei in te gaan, dan zal hij ook niet volledig naar je luisteren als je erop zit.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:57

ik zat inderdaad net wat informatie te lezen over grondwerk
Hoe en wat ik het best kan gaan doen.

lijkt me inderdaad ook een goede oplossing

Ik heb ook al aardig veel gewandeld met hem langs de weg en heb inderdaad wat jasmines zegt toegemapst bij enge dingen ( zo wlde hij een brug niet over en dravend wel en iderdaad steeds iets eerder gestopt, totdat hij er lopend over ging)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:59

Mijn advies is ook grondwerk. Dat zet de verhoudingen recht tussen jou en de pony, en zorgt ervoor dat je pony naar je gaat luisteren en niet over je heenwalst.
Als je goed grondwerk hebt gedaan, heb je daar altijd wat aan.

Ik kan je alleen maar adviseren om aan Parelli te gaan doen. Daar kun je heel ver mee komen.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 08:51

ik heb nu mail contact met joyce die geeft lessen en clinic etc. in grondwerk en wil haar uitnodigen om mij te helpen.

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:42

heb geduld word nooit zonder rede boos, ben consequent. en laat hem eerst nog maar eens even wennen. probeer ook eens een band met hem op te bouwen door hem te poetsen en gewoon te aaien. het helpt ook als je bezig bent in de buurt van hem dan merkt hij dat je niks doet en het best met hem voor hebt.