Probleem paard gekocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffie83

Probleem paard gekocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 22:06

Beste Bokkers

Ik heb een probleem zeg maar probleem paard.
Sinds een paar dagen geleden,staat ze bij mij op stal.
Maar als ik ze uit de wei wil halen om haar te borstelen,rijden,of wat dan ook.
Gaat ze zich zo misdragen,dat ik er inmiddels bang van ben.ja het klinkt stom.
Bang van een paard,ik zal hieronder even op een rijtje zetten,wat ze doet.

Als ik haar uit de wei wil halen,niet mee lopen,terug trekken,en mij overlopen.
of ook mij willen slaan,houdt ik vast dan steigeren,en mij om verduwen. %)

Op de poets en zadel plaats,gaat het paard hangen,blijft aan het klieren,met alle gevolgen van dien. :(
Het heeft me al meerderde touwen,gekost en naderhand bleek het halster aan meerdere plekken genaaid etc.
Dan als het los is.probeert die dus het hek over te springen,en gaat dan zo de wei weer in springen.

Als ik het uit de wei haal dan is het echt een agressief paard,gelukkig dat ik mijn arabier nog heb dat is een super paardje.
Anders had het rijden voor mij echt niet meer gehoeven.
Intussen heb ik de vorige eigenaar gemaild,ben benieuwd wat daar uit komt. |o
Wie weet wat te doen.

mika11

Re: Probleem paard gekocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:07

Heb je nog een proeftijd met haar afgesproken?

Hoe was haar gedrag dan toen je haar ging bezichtigen etc?

Hoe oud is het paard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:17

Je hebt een dominante gekocht dus. Daar moet je eerst op de grond mee aan het werk, dus zoek een goede grondwerkjuf/meester. Heb je geen zin daar tijd in te steken dan kun je haar/hem beter terugbrengen. Het is overigens bepaald niet hopeloos hoor, maar het gaat je wel tijd kosten om deze goed te krijgen..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:23

Ik heb er ook zo een gekocht...pfff wat een drama vergeleken mijn merrie`tje. Maar nu zijn we twee maanden verder en eerst op de grond bezig op basis van Freestyle komt de rust erin. Wil niet zeggen dat hij al super braaf is maar alle kleine dingen die hij goed doet ben ik trots op!!! Ik wist dit niet maar wil hem wel tijd geven, wil je er geen tijd in stoppen verkoop hem dan maar weer anders wordt het zeker weten een gevecht en zal het nooit wat worden tussen jullie. Ik hoop dat je de stapt durft te nemen en hem laat zien wie de baas is vanaf de grond op welke manier dan ook maar genoeg manieren te vinden! heel veel succes.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:32

Ik denk niet zozeer dat dit te maken heeft met het hebben van een dominant of probleem paard.

Ten eerste ze staat net een paar dagen bij jouw op stal. Sommige paarden hebben meer moeite met aanpassen en hebben een aantal weken nodig om tot rust te komen en zich veilig te voelen op hun nieuwe plaats. Ten tweede zijn er natuurlijk allemaal vreemde om haar heen. Geen bekende stemmen meer wat dus ook een hele overgang is. Stress gevoelige paarden kunnen daar heel explosief op reageren.

Mijn advies laat het paard eerst even 1 week met rust ga er af en toe naar toe gewoon even aaien en weer weg. Daarna kun je zo op pakken en dus meer gaan doen. Als je het niet vertouwt wees dan zo slim om er nu begeleiding bij te halen en het vanaf het begin meteen goed te doen. Hoe vaker dingen fout gaan en zij haar zin krijgt hoe moeilijker het wordt om het paard weer normaal te laten functioneren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:41

Je hebt haar net, waarschijnlijk is ze erg van slag door verandering van omgeving.
Maar dat jij bang bent voor haar gedrag is niet goed. Zorg dat je tot ze zich gedraagt niet alleen met haar bent. Haal haar samen met een ervaren persoon uit de wei. Vastzetten zou ik even laten als ze zo in paniek raakt. Misschien kan iemand haar vasthouden. Anders kan een lange lijn een optie zijn, die je door een lus of tralie doet en zelf het uiteinde vast houdt.
Als je paard wil hangen, laat het touw iets vieren en zet haar rustig weer op haar plek terug.

Wees verder rustig en consequent naar je paard toe. Blijkbaar is alles even heel onduidelijk voor haar en die duidelijkheid kan jij haar geven. Houd wat je vraagt wel simpel, dus niet allemaal moeilijke dingen vragen. Belonen is vaak nog belangrijker dan straffen.
En zoals boven al genoemd, laat haar eerst even rustig wennen. Als ze tot rust gekomen is, ga dan beginnen met longeren en als dat goed gaat ga je er met hulp op rijden. Komt vast goed, niet te snel opgeven.
Succes.

PS je wilt niet weten wat paarden die ik net had allemaal uitgevreten hebben en uiteindelijk werden het hele fijne en lieve dieren. :D

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:48

Hoi Ts,Wij (mijn vriend en ik) hebben ook sinds 6 maanden een paard, een merrie van bijna 15...Toen wij gingen kijken was ze ook heel braaf etc etc, toen wij haar echter op stal wouden borstelen deed ze net of dit onbkend was, namelijk jou plat drukken tegen muren als ze er de kans voor kreeg. Als je links ging staan kwam ze je kant op om jou gewoon weg te krijgen, mee lopen deed ze niet want zij bepaalde wel welke kant je op ging en wat ze deed etc etc, nou gelukkig na heel wat geduld kunnen we haar borstelen, hoeven uitkrabben, en zelfs normaal lopen met er, oke soms heeft ze nog der nukken met lopen maar gaat steeds beter. Maar met longeren is ze nog steeds een draak, dat wilt ze gewoon niet... Sterkte ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben, en inderdaad hulp kan heel fijn zijn, hebben wij ook gehad...

APPELFLAPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:50

Geef haar nog even de tijd. Het kan heel verwarrend zijn voor een paard.
Nieuwe omgeving, nieuwe vriendjes andere mensen..

Maar snap dat het vervelend is voor je!

Veel succes!

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 23:07

Dank je wel allemaal ;)

Maar ik vind het zelf ook rot echt waar.
Ze is 20 en het is een hol steiner merrie.
Misschien is het nog wennen maar ze is echt een verschrikking hoor.
Toen we haar haalden was het zo van mag ik haar proberen.
Nee hij is mak zat,en hup de trailer in en weg.
Nu heb ik de vorige eigenaar gemailt enne kijken wat hij gaat zeggen.
De prijs was 500 euro enne ze stond op tweedehands.net,onder recreatie paarden.misschien staat ze er nog op.
Ik hoop morgen even een mailtje te krijgen,thuis zeggen ze eigen schuld.
Jij vond ze leuk en mooi,en de boeren zeggen in de omgeving mooi paard,maar je had beter na moeten denken. |(
Liefde maakt blind,dit omdat mijn vorige paard ook een vliegenschimmel was,en zij ook.
Daarom viel ik als een blok voor haar,voor de rest blijft het de komende dagen wachten op een mailtje.
Ik mocht haar niet doorverkopen en ook niet meer laten dekken,persoonlijk vindt ik dit erg stom.
Maar bedankt alvast voor jullie lieve en mooie reacties :D Groetjes Jana

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:12

Citaat:
Je hebt een dominante gekocht dus. Daar moet je eerst op de grond mee aan het werk, dus zoek een goede grondwerkjuf/meester. Heb je geen zin daar tijd in te steken dan kun je haar/hem beter terugbrengen. Het is overigens bepaald niet hopeloos hoor, maar het gaat je wel tijd kosten om deze goed te krijgen..

Yep, heel herkenbaar, denk dat Troi gelijk heeft.
een volgzamer/flegmatieker (of HOE je het ook wilt noemen) type paard uit "verhuisstress" op een andere manier. In elk geval niet zooo heftig. Heb het zelf meegemaakt met een paardje die ik gekocht had. Die liep mij en m'n vriend ook omver, drukte me plat, bokte me van z'n rug, enfin heel herkenbaar jouw verhaal! Ik ben onder begeleiding aan de slag gegaan met grondwerk, en na een paar maanden had ik een paardje dat aan de hand zich min of meer goed gedroeg. Een kwestie van de lang adem dus.
Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om hem niet te houden, omdat ik - als ik heel eerlijk tegenover mezelf ben - niet geschikt ben als baasje voor een dominant paard. Ik heb hem naar ieders tevredenheid geruild tegen een vriendelijker en gezeglijker paard, en met het paardje in kwestie gaat het bergopwaarts op z'n nieuwe plekje! die heeft een veel beter baasje nu.

Ik vind het wel altijd heel bewonderenswaardig als mensen het aandurven om een "moeilijk" paard de kans te geven!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:16

haffie83 schreef:

Oei, hiervan zou ik achterdochtig raken......
Heb je terugkijkend het idee dat ze met het sluiten van de koopovereenkomst gesedeerd was?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:18

haffie83 schreef:
Dank je wel allemaal ;)

De prijs was 500 euro enne ze stond op tweedehands.net,onder recreatie paarden.misschien staat ze er nog op.
Jij vond ze leuk en mooi,en de boeren zeggen in de omgeving mooi paard,maar je had beter na moeten denken. |(
Liefde maakt blind,dit omdat mijn vorige paard ook een vliegenschimmel was,en zij ook.
Daarom viel ik als een blok voor haar,voor de rest blijft het de komende dagen wachten op een mailtje.
Ik mocht haar niet doorverkopen en ook niet meer laten dekken,persoonlijk vindt ik dit erg stom.

Ja dat is inderdaad niet slim dat je zo makkelijk met iemand mee gaat. 500 euro is een normale prijs voor een 20 jarige vindt ik.
Een les voor de volgende keer dat als je gaat kijken voor een paard je er wel iets meer van moet zien dan alleen zien, betalen en inladen. Tja wat hoop je dat de verkoper gaat zeggen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:20

Lijkt erop dat de verkoper blij is dat hij het paard snel heeft kunnen verkopen.
Ik hoop voor je dat je nog reactie van hem krijgt.
Mocht je het paard nog terugbrengen of heb je daar geen afspraken over gemaakt?

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:07

Hoi allemaal

Zoals beloofd plaats ik even de mail die ik had gehad.
Zal hem hier even plaatsen.

Hij zegt de ver koper,meerdere mensen hebben er op leren rijden.
bovendien heeft ze zich nooit misdragen,bij de smid,veearts of dergelijke,was altijd een fijn paard.
Veearts zegt een fijn paard in de omgang,in mijn ogen een grote leugenaar.
En dan zegt hij hopelijk heeft paard niks op gelopen van het uitstapje want anders,ja hoor we worden bedreigd.
Het gaat hem geld kosten zegt hij,zou niet weten waarom,en dat ze maar snel terug gebracht moet worden dan en dan.
Ja maar bij ons thuis moeten ze ook werken,anders vindt ik dat hij zijn rot paard maar moet komen halen,omdat hij beweerd dat ik niet goed voor mijn paarden zorg.
Hij beweert ook dat wij niks van paarden weten,en ik heb nog wel mijn paardenverzorgings diploma gehaald,dit even buiten beschouwing maar toch.
Het was gewoon een miskoop,en dat het paard zich nooit misdroeg lijkt me sterk,omdat die hoeven al heel lang niet meer zijn uitgekapt en gedaan,etc.
Echt een tegenvaller,maar ik ga in alle rust doorsparen voor een veulen,en die ga ik met begeleiding op voeden.
Ik bedoel maar we kunnen soms allemaal weleens wat hulp gebruiken,het gaat vast wel weer goed komen.
Ik heb mijn arabier nog,en dat is echt een droompaard,misschien dat het jaren gaat duren eer er weer een ander paardje is,maakt mij niet uit dit keer,neem ik er alle tijd voor.
En mocht het zo zijn dat ik intussen iets zie dan,ga ik echt proeftijd afspreken,en na de proeftijd goed gaat dan pas kopen.
Zie het nu gewoon als een miskoop,en een ervaring rijker,nog maals bedankt voor jullie steun en advies.groetjes van mij :j :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:12

Al eens aan gedacht dat het probleem bij jullie ligt en niet bij het paard?
Het klinkt alsof het dier een leider nodig heeft, die bij jullie niet kan vinden en het daarom zelf maar invult.
Uit dat trekken en duwen concludeer ik dat je paard niet uit je persoonlijke ruimte blijft en haar gewicht in de strijdf gooit.
Daar valt wat aan te doen, dat heet opvoeding.
En het kan best dat het paard het bij een andere eigenaar niet heeft laten zien.
En adt hij nu zijn grenzen bij jouw aan het uitproberen is.
Dat maakt het nog geen rotpaard.

Paardenverzorgingsdiploma's zeggen helemaal niets.
Wat jij moet doen is je verdiepen in hoe een paard denkt en waarom hij zo reageert zoals hij reageert.
Verdiep je eens in Natural Horsemanship. Dit probleem is namelijk met wat kennis van zaken, en wat tijd heel goed op te lossen.

En laat dat veulen maar even uit je hoofd, want dat opvoeden is helemaal een kritische zaak.
Als het je al niet lukt om een paard een beetje binnen de grenzen te houden, zul je met een veulen ook het nodige te stellen krijgen.
Succes, en iig goed dat het paardje weer teruggaat. Dan gaat het met dat paardje iig weer goed komen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-07-11 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:15

jee wat een rot situatie
als de vorige eigenaar heeft gezegt dat hij mak zat was, heeft hij dus gelogen
het lijkt mij sterk dat een paard zich ineens zo gaat gedragen
kun je niet eens met mensen die het paard kennen, dierenarts, hoefsmid mensen op zn oude stal gaan praten over hoe hij echt was

breng je hem nu terug naar de vorige eigenaar, of verkoop je haar door

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:18

Jacky91 schreef:
als de vorige eigenaar heeft gezegt dat hij mak zat was, heeft hij dus gelogen
het lijkt mij sterk dat een paard zich ineens zo gaat gedragen

Een paard kan zich idd zo gaan gedragen.
En is het idd een leugen als de eigenaar zegt dat het dier mak was?
Wat de een een dier vind dat makkelijk in omgang is, hoeft een ander zo nog niet te zien.
Is namelijk puur subjectief. Dus de mening van DA en smid zijn ook niet relevant.
Ik denk namelijk dat, als ik bij die merrie sta, ik er ook geen probleem mee heb. :D

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:20

ik ga met Cassidy mee
ik denk ook dat het probleem bij jullie ligt en niet bij het paard
Een veulen kopen lijkt mij dus ook niet verstandig daar die nog vele erger kunnen zijn
Heb zelf een twee jarige die ook dezelfde problemen heeft hangen etc en ik heb het als veulen gekocht.
Nu met veel geduld toen we haar net hadden lekker in het land laten lopen en af en toe een aai en nu een super lief twee jarige merrie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:23

Ik ga helemaal mee met Cassidy. Probleem paarden bestaan niet, er zijn alleen mensen die een probleem met een paard hebben!
Persoonlijk zou ik het een achterbakse rotstreek vinden om het paard nu terug te brengen. Je hebt het gekocht, ja zonder te weten wat je nu eigenlijk kocht, das je eigen domme schuld, maar je zult wel de gevolgen moeten dragen. Kun je dan echt het dier zonder problemen nog meer stress en verhuizingen aandoen?

Zoek gewoon goede begleiding, iemand die ervaring heeft in dit soort zaken. Ik weet mischien nog wel iemand als je wilt?
Want dit paard probeert gewoon iets te vertellen, en als je luisterd, zul je zien dat er een heel fijn paard uitkomt. :) Hoe moeilijker aan het begin, hoe specialer op den duur vind ik altijd.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 08:27

Cassidy schreef:
Al eens aan gedacht dat het probleem bij jullie ligt en niet bij het paard?
Het klinkt alsof het dier een leider nodig heeft, die bij jullie niet kan vinden en het daarom zelf maar invult.
Uit dat trekken en duwen concludeer ik dat je paard niet uit je persoonlijke ruimte blijft en haar gewicht in de strijdf gooit.
Daar valt wat aan te doen, dat heet opvoeding.
En het kan best dat het paard het bij een andere eigenaar niet heeft laten zien.
En adt hij nu zijn grenzen bij jouw aan het uitproberen is.
Dat maakt het nog geen rotpaard.

Paardenverzorgingsdiploma's zeggen helemaal niets.
Wat jij moet doen is je verdiepen in hoe een paard denkt en waarom hij zo reageert zoals hij reageert.
Verdiep je eens in Natural Horsemanship. Dit probleem is namelijk met wat kennis van zaken, en wat tijd heel goed op te lossen.

En laat dat veulen maar even uit je hoofd, want dat opvoeden is helemaal een kritische zaak.
Als het je al niet lukt om een paard een beetje binnen de grenzen te houden, zul je met een veulen ook het nodige te stellen krijgen.
Succes, en iig goed dat het paardje weer teruggaat. Dan gaat het met dat paardje iig weer goed komen.

Waarom kom je dan niet even langs,misschien weet jij een oplossing en dan kun je zelf zien wat die doet,want als ik het vast zet dan rukt het zich los en gaat hangen,en het heeft de hele weg naar huis op de trailer staan donderen,het ligt echt aan het paard,met mijn andere paarden heb ik nooit problemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:30

Nou en? Er zijn tig paarden in nl die hangen, die baasjes zoeken gewoon een oplossing en schrijven het dier niet meteen af als probleempaard. Sorry maar vind de manier waarop zo erg. Alsof het een gebruiksvoorwerp is, met een paar krassen op, en dus terug moet...

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:33

Een paard kan zich wél ineens zo gaan gedragen. Ook als er geen sprake is van pijn of wat dan ook, maar slechts bij verandering van stal.

Mijn eigen paard, dat ik toen al ruim 11 jaar had, is bij de verplaatsing naar de stal waar ik nu sta, 3 maanden zoet geweest met wennen.
Hij stond daarvoor ook met merries in het land en nu weer.
Overdag in het weiland, 's nachts op stal.
Maar als ik hem, op een voor hem ongewenst moment, het land uit wilde halen, was er niets meer met hem aan te vangen. Echt niets.
Mijn paard dat altijd zó lief was bij de hoefsmid, denderde ineens gewoon door het busje heen.
In het land kwam hij ineens op je afgerend met zijn oren plat in de nek.

Uiteindelijk heb ik besloten hem de rust te gunnen die hij blijkbaar vroeg. Anderen zouden het wellicht anders hebben gedaan, maar voor ons was dat op dat moment prima.
Na een paar maanden was mijn schatje er ineens weer... Toen was hij weer zoals ik hem kende.

Dus dat kan best en het hoeft werkelijk niets te zeggen over hoe de merrie van de TS was bij de vorige eigenaar.

TS, het lijkt me werkelijk geen strak plan om dan hierna een veulen te kopen. Als je dit paard eng vindt, dan zul je met een gemiddeld veulen wellicht ook niet uit de voeten kunnen. Zowel voor dit paard als voor een veulen geldt, dat jij er blijkbaar hulp bij nodig hebt.
Zoek je die niet, wordt het ook niets. Dát het niet lukt, is niet zo erg. Iedereen heeft het moeten leren. Maar doe dan dus dat wat nodig is om het te leren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:40

haffie83 schreef:
Dank je wel allemaal ;)

Ja...als ik eerlijk ben hebben je familie leden wel gelijk! Niet een al te slimme zet om zo een paard te kopen, maar dat weet je inmiddels zelf ook al vrees ik.
Mijn advies, haal hier zo snel mogelijk hulp bij van iemand die weet hoe je dit paard moet aanpakken, want...al staat ze dan pas op haar nieuwe stal, dit gedrag mag natuurlijk nooit, zeker niet naar mensen toe.
Dit is dominant gedrag en was het nu een paard van 2-3 zou het een ander verhaal zijn, maar deze dame is 20 en weet donders goed wat wel of niet mag.
Probleem is dat je nu al angst voor haar hebt, en dat is te begrijpen, maar het word dan heel moeilijk om dit te doorbreken.
Zoek dus hulp, want dit kan echt goed komen!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:50

weet niet waar je woont
maar mocht je in de buurt wonen wil ik best komen helpen
daar met veel geduld en liefde het best goed kan komen met dit paard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:31

haffie83 schreef:
Waarom kom je dan niet even langs,misschien weet jij een oplossing en dan kun je zelf zien wat die doet,want als ik het vast zet dan rukt het zich los en gaat hangen,en het heeft de hele weg naar huis op de trailer staan donderen,het ligt echt aan het paard,met mijn andere paarden heb ik nooit problemen.

Heb je problemen met een hangend paard? Gebruik de Aussie Tie Ring.

Cassidy schreef:
Bij ons op stal gebruiken ze de Aussie Tie Ring. Kan in verschillende weerstanden gebruikt worden, paard kan niet hangen omdat het touw meegeeft. Ideale tool! Het paard lkan wegkomen waarbij het touw meegeeft, en het paard leert vanzelf dat de druk wegvalt als hij een stap naar voren zet.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY ( vanaf 5.30)

Problemen met een paard dat in je persoonlijke ruimte komt? Ga grondwerk doen.

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_Nb ... 4418D68EEC

En zoals gezegd: kans is groot dat ik er geen problemen mee heb, maar uiteindelijk moet jij met het paard door een deur en dat respect van je paard moet jij zelf verdienen.