Ik durf de stal niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Durf jij stallen in van paarden die 'vervelend' doen??

Ja, gewoon tonen dat je niet bang voor h'm bent en je bent binnen!
135 (51%)
Nee ...
14 (5%)
Soms, ligt eraan hoe het paard doet.
112 (42%)

Totaal aantal stemmen: 261

XiiaaooNaa

Ik durf de stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:11

Hallo bokkerss,

Ik heb een klein probleempje, ik druf de stal van een pony (grote pony) op de manege niet goed in.
Ik vind het zo beschamend..iemand die al 6jaar lang paardrijd op die manege, en nog niet een stal in durft!!

Willem; met rijden wel braaf, maar kan opeens als een gek door de bak gaan rennen/bokken.
(hiervoor ben ik niet bang,, ik vind het best leuk!!)
Maar in z'n stal met opzadelen pfff, dan moet ik soms even een groter iemand halen om me te helpen!
Hij bijt en schopt/bokt in z'n stal! Daarom durf ik nooit z'n stal in!
Als ik z'n stal open doe (want ik heel af en toe durf) dan staat hij daar al met z'n oren plat in z'n nek!
Andere mensen lopen er zo doodleuk naar binnen,, dat wil ik ook..maar ik kan het niet..echt stom!

Iemand tips zodat ik misschien wel fatsoenlijk de stal in durf?

Groetjes,
XiaoNa

shilady

Re: Ik durf de stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:15

Als jejezelf niet veilig voelt niet doen !
Beter eerlijk tegen jezelf zijn en het niet doen dan dat je het toch doet en er meschien iets naars gebeurt :)

Ik zou gewoon tegen degene zeggen die indeelt dat je niet meer op die pony wil

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:17

Vraag anders eens aan die mensen die wel durven om je daarbij te helpen, wij kunnen dat hiervandaan nl niet inschatten of hij echt gevaarlijk is of alleen maar 'stout'.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:18

Misschien eerst samen met die grotere persoon de stal in? En dat jij dan bijv. het hoofdstel in doet terwijl diegene in de deuropening staat. Dat die dus wel in kan grijpen mocht je je toch niet veilig voelen. Maar dat je niet helemaal in je eentje de stal in hoeft. Het is helemaal niet gek om bang te zijn, veiligheid staat voorop hoor! Als jij het niet aandurft gewoon lekker om hulp vragen.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:20

shilady schreef:
Als jejezelf niet veilig voelt niet doen !
Beter eerlijk tegen jezelf zijn en het niet doen dan dat je het toch doet en er meschien iets naars gebeurt :)

Ik zou gewoon tegen degene zeggen die indeelt dat je niet meer op die pony wil

Maar ik wil wel dolgraag op hem rijden, want hij kan super goed spingen en dressuur kan hij ook lekker <3

Maar idd, ik ben ook altijd voorzichtig want als er iets gebeurt kan ik misschien niet naar school..en dat is dan balen...
(ik vind het zo vervelend als ik lessen moet missen!! kan je daarna van alles inhalen!)

cissy schreef:
Vraag anders eens aan die mensen die wel durven om je daarbij te helpen, wij kunnen dat hiervandaan nl niet inschatten of hij echt gevaarlijk is of alleen maar 'stout'.

dat is ook een probleem.,, kinden daar durven ook niet naar binnen..en die mensen daar vinden dat ik dat zelf moet kunnen...
sta ik soms daar levenloos een kwartier voor die box XD

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:20

Als een paard zo gevaarlijk doet in de stal, dan kun je hem beter eerst een halster met halstertouw om doen zodat je hem vast kunt houden en hij je niet in de hoek kan drukken en dreigen met schoppen.
Als je moet poetsen en zadelen in de box het halstertouw vasthouden of vastzetten aan de wand (vraag instructrice waar je hem vast mag zetten. )
Als het je niet lukt hem een halster om te doen bij de ingang van de stal vraag daar dan hulp bij. Eventueel 2 stukjes appel of wortel meenemen en dat geven als hij braaf naar je toe komt zodat je dan het halster om kunt doen, en daarna belonen met het 2e stukje, maakt het misschien ook makkelijker.

Als hij buiten de stal, bijvoorbeeld op de poetsplaats, braver is, dan vragen of je daar mag poetsen en opzadelen.

Paarden verzorgen doe je met verstand, niet met stoerheid en zelfoverschatting...

ps: als de volwassenen van de manege niet willen helpen terwijl jij wel op die pony wordt ingedeeld door hun, zijn zij verantwoordelijk/aansprakelijk als jou iets overkomt omdat die pony lelijk doet en jij daar niet mee om kunt gaan. Meld bij de instructrice en je ouders dat je hulp nodig hebt, eventueel kunnen je ouders dan bellen met de manege.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-07-11 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:22

Niet jezelf dwingen. Daar komen alleen maar ongelukken van. Hulp vragen is niet vreemd.

Wij hebben 1 paard op stal die het ook doet. Zodra zij merkt dat iemand twijfelt gaat ze dus ook met de oren in de nek staan en trapt dus echt gericht achteruit.

Enigste oplossing is iemand er in sturen die wel het overwicht heeft en dus op een veilige manier dit paard er uit kan halen. Bij ons zijn er mensen die echt al jaren rijden (+10 jaar) maar die het overwicht niet hebben en juist mensen die nauwelijks kunnen rijden maar het overwicht wel hebben.

Hoe goed of lang je rijdt zegt dus niet alles. Denk aan je eigen veiligheid dat is het beste wat je kan doen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:23

XiiaaooNaa schreef:
cissy schreef:
dat is ook een probleem.,, kinden daar durven ook niet naar binnen..en die mensen daar vinden dat ik dat zelf moet kunnen...
sta ik soms daar levenloos een kwartier voor die box XD

en toch ben je daar om van hun te leren dus vraag of ze je daarbij kunnen helpen omdat je bang bent voor hem. Als ze dat niet voor je willen doen vraag ik me af wat voor manege dat is en zou ik een andere gaan zoeken.
Zij hebben dat vroeger ook allemaal moeten leren en het is geen schande dat jij dat nog niet kunt, daar heb je gewoon wat hulp bij nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Niet de stal in. Dat is het enige stukje wat dit paard voor zichzelf heeft, op een (doorgaans) drukke manege. En dan wandel jij doodleuk zijn persoonlijke ruimte binnen, om hem te storen...
Ik zet paarden het liefst gewoon op de poetsplaats, of voor de stal.
Oké nu heeft mijn paard geen stal dus ik heb het hele probleem eigenlijk niet, maar ik snap wat je bedoelt.

Doe gewoon de deur open, trek z'n aandacht, desnoods met wat lekkers, en wacht tot hij naar jou toekomt.
Mischien doet hij dat niet, dan gewoon zelfverzekerd naar de schoft lopen (niet naar het hoofd, is erg onbeleefd, vervelend) even een aai daar, en als hij z'n hoofd naar je toedraait pakken. Dan gewoon de stal uit en lekker naar de poetsplaats. Z'n stal is zijn stekkie, dus laat dat zo. :)

Deesiej

Ik heb er weinig ervaring mee, maar een belangrijke stap is denk ik toch wel om je over je angst heen te zetten. Probeer alle enge/gevaarlijke gedachte aan de kant te zetten als je de stal in gaat. Paarden voelen jou angst aan, en misschien reageert het paard hierdoor weer heel heftig naar jou toe.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:27

o heerlijk,ik weet wat je bedoelt ts .de allereerste plek waar ik stond,bij een paard stond ook zo'n "gevaarlijk" paard waar ik ook echt bang voor was.als je die buiten moest laten moest je echt aan de kant springen ,die stormde gewoon naar buiten,niks hield m tegen.ben zelfs gebeten in m'n schouder omdat ie niet aangeraakt wilde worden.
er werdt nooit iets gedaan met dat paard voor dat wij er kwamen te staan.brrr.
daar durfde ik dus ook bijna niet de stal in

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 12:33

Bij mij op stage was er altijd een paard dat z'n kont naar je keerde en nukkig deed, die werd dan gelokt met een klein handje brok, zelf doe ik daar niet aan ik sprak het dier gewoon aan en stelde mij absoluut niet bang op, in het begin deed ze nog nukkig en kon gaan dreigen waarna ik een brul gaf. Op den duur wist ze prima dat het bij mij niet werkte om zo vervelend te doen, bij de andere verwachtte ze nog wel een handje brok :+

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 12:44

Gypsy schreef:
Niet de stal in. Dat is het enige stukje wat dit paard voor zichzelf heeft, op een (doorgaans) drukke manege. En dan wandel jij doodleuk zijn persoonlijke ruimte binnen, om hem te storen...
Ik zet paarden het liefst gewoon op de poetsplaats, of voor de stal.
Oké nu heeft mijn paard geen stal dus ik heb het hele probleem eigenlijk niet, maar ik snap wat je bedoelt.

Doe gewoon de deur open, trek z'n aandacht, desnoods met wat lekkers, en wacht tot hij naar jou toekomt.
Mischien doet hij dat niet, dan gewoon zelfverzekerd naar de schoft lopen (niet naar het hoofd, is erg onbeleefd, vervelend) even een aai daar, en als hij z'n hoofd naar je toedraait pakken. Dan gewoon de stal uit en lekker naar de poetsplaats. Z'n stal is zijn stekkie, dus laat dat zo. :)

Dat wordt een probleem,

wij hebben geen poets plaats / weide / stapmolen / etc. etc. deze manege is erg klein!
(kijk maar op hun site, de manege heet 's Gravenhaagse Stadsrijschool)
En wij mogen absoluut geen paarden in de gang zetten...(wat ik heel raar vind, want het kan wel..alleen de mensen met een eigenpaard/beheerders mogen dat...Tsss)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:15

Nou, jij betaald, jij bepaalt.
Het is kennelijk niet veilig om het paard in de stal te poetsen, dus ik zou het weigeren. Neem je ouders mee en vertel dat je het of op een andere plek wilt proberen, of dat je graag wilt dat een ander het dier voor je opzadelt, omdat je je nu er niet prettig bij voelt.

Ik wou nog vragen hoe doe je het alsie in de wei staat, maar bij nader inzien, geloof ik niet dat ze daar ooit komen? Verklaart meteen t hele gedrag van het dier.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:30

Gypsy schreef:
Het is kennelijk niet veilig om het paard in de stal te poetsen, dus ik zou het weigeren. Neem je ouders mee en vertel dat je het of op een andere plek wilt proberen, of dat je graag wilt dat een ander het dier voor je opzadelt, omdat je je nu er niet prettig bij voelt.

Ik wou nog vragen hoe doe je het alsie in de wei staat, maar bij nader inzien, geloof ik niet dat ze daar ooit komen? Verklaart meteen t hele gedrag van het dier.

Haha idd,, ik denk er al heel lang over om daar weg te gaan!!
Soms gaan er paarden naar de wei, en het erge hier is dat ze heel af en toe als het paard toch 'dood' gaat/moet, dan gaat hij naar de slacht!

Ik ga denk ik wel weg hier,, ik rij al 6 jaar en ben nog nooit buiten geweest!!!!
Wel met andere manege 's maar nog nooit met deze!!!!!!!!
En ze geven slecht les!!

Ik heb me keuze denk ik al gemaakt!! ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:40

XiiaaooNaa schreef:
Gypsy schreef:

Haha idd,, ik denk er al heel lang over om daar weg te gaan!!
Soms gaan er paarden naar de wei, en het erge hier is dat ze heel af en toe als het paard toch 'dood' gaat/moet, dan gaat hij naar de slacht!

Ik ga denk ik wel weg hier,, ik rij al 6 jaar en ben nog nooit buiten geweest!!!!
Wel met andere manege 's maar nog nooit met deze!!!!!!!!
En ze geven slecht les!!

Ik heb me keuze denk ik al gemaakt!! ^^

Door het paard naar de slacht te brengen, krijgen ze er nog een beetje geld voor! Dan bedoel ik een paard dat zo ziek is dat hij/zij niet meer kan leven, of heel veel pijn heeft.(of begrijp ik het verkeerd?)

Ik ben ook weggegaan, toen, bij zo'n manege.
Gewoon doeeeen.!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:44

paar rvagen:

1 Wat is zijn verleden waarom hij zo boos is op stal? (mishandeling, voernijd enz...)
2 Hoe is bij buiten zijn stal?
3 Waarom plaag je het dier om op stal te blijven opzadelen?.
4 Als hij weet dat jij bang bent geeft dat verkeerde communicatie waar hij angst/bang/agressief op kan reageren?.

NEE ik ben niet bang om een bang/angst/agressief paard te benaderen MAAR..ik zal nooit de stal inlopen ik zal hem altijd naar mij laten komen. Dit is zijn terrein een plek waar hij zich veilig in moet voelen schijnbaar is hij dat niet dan val je (in zijn ogen) hem ook nog eens aan. Door in de deur opening te wachten tot hij komt en jij rustig en vriendelijk blijft praten zal hij ook rust vinden en niet fel meer reageren. Dit kan werk van maanden zijn maar werk wel.
Heb zelf zo'n paard gehad nadat ik hem leerde begrijpen kwam het ook terug. Hij begreep dat ik hem niet aanviel en ik bij hem. Uit nieuwsgierigheid kwam hij iedere dag sneller naar mij toe en kon ik zijn halster omdoen. Uit stal was voor hem feest en een compleet ander dier.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 15:31

Prisca schreef:
paar rvagen:

1 Wat is zijn verleden waarom hij zo boos is op stal? (mishandeling, voernijd enz...)
2 Hoe is bij buiten zijn stal?
3 Waarom plaag je het dier om op stal te blijven opzadelen?.
4 Als hij weet dat jij bang bent geeft dat verkeerde communicatie waar hij angst/bang/agressief op kan reageren?.

NEE ik ben niet bang om een bang/angst/agressief paard te benaderen MAAR..ik zal nooit de stal inlopen ik zal hem altijd naar mij laten komen. Dit is zijn terrein een plek waar hij zich veilig in moet voelen schijnbaar is hij dat niet dan val je (in zijn ogen) hem ook nog eens aan. Door in de deur opening te wachten tot hij komt en jij rustig en vriendelijk blijft praten zal hij ook rust vinden en niet fel meer reageren. Dit kan werk van maanden zijn maar werk wel.
Heb zelf zo'n paard gehad nadat ik hem leerde begrijpen kwam het ook terug. Hij begreep dat ik hem niet aanviel en ik bij hem. Uit nieuwsgierigheid kwam hij iedere dag sneller naar mij toe en kon ik zijn halster omdoen. Uit stal was voor hem feest en een compleet ander dier.

1. Zijn verleden weet ik niet...sorry!
2. Buiten zijn stal is hij gewoon erg braaf!!
3. Ik zou graag buiten zijn stal willen opzadelen,, alleen dat mag niet!!
4. Nee, zo is hij bij iedereen...maar andere mensen lopen gewoon z'n stal in..maar dat kan ik dus niet

:)

SaarLoveBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:15

wat iemand anders ookal zei : als je niet prettig voelt moet je gewoon iemand anders vragen om je te helpen.
wijzelf hebben ook een paard op de manege niet erg van aandacht houd. dus als je zijn stal in wil valt ie je aan of wil je bijten. wat ik bij hem altijd doe is een zweepje vlakbij hem neerzetten zodat hij weet ' o, ze is gewapend ' om zo maar te zeggen. :P
maar je hoeft je er zeker niet voor te schamen, want je bent sowieso niet de enige!
succes ermee!

Inoxkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:48

da komt wel goed ze;)
en schamen moet je niet doen ze.
Alles op zijne tijd en da komt goed. neem wat lekekrs mee voor het paardje dat zal hun wel intresseren of leg wat hooi in de stal als je bv de strondjes er uit wil halen ofzo he .. ;) xxx

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 14:24

Ok, heel erg bedankt voor alle reactie's!! <3

Ik denk dat ik gwn weg ga bij deze manege,, maar toch twijvel ik..omdat ik dan de paarden heel erg ga missen!! ;(

SaarLoveBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:04

ik zou er goed over nadenken want zou je dan alleen weg gaan door dat paard ? ;(
ik bedoel dat paard is het helemaal niet waard als je door hem weggaat! toch ?!
maar je moet het natuurlijk zelf weten! succes!!!

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 22:31

SaarLoveBo schreef:
ik zou er goed over nadenken want zou je dan alleen weg gaan door dat paard ? ;(
ik bedoel dat paard is het helemaal niet waard als je door hem weggaat! toch ?!
maar je moet het natuurlijk zelf weten! succes!!!

Owww,, voor dat paard zou ik nooit weg gaan!
Maar bij deze manege kloppen wel meer dingen niet!!

-het is een manege van de gemeente, dus geen FNRS gebeure.
-ze rijden echt nooit buiten, ik rij al 6 jaar!! (zit in de gevorderde groep)
-er wordt best slecht les gegeven! Leraar komt pas na een kwartier de bak in!
(meestal draven we alleen met stap af en toe,, en soms gaan we iets 'leuks' doen)
en wat hij met springen bedoeld, dat is dan maar 1balkje!!!!
(nog maar 1x in 6jaar heb ik in de les Eem 'echt' springparcourtje gedaan!!

Ik denk genoeg redenen (:
(ik kan er zo nog een paar opnoemen xD)

SaarLoveBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:03

okee nee ik dacht dat paard is het toch niet waard!
maar als je het niet leuk vind ( aan al die redenen te zien zou ik het ook niet leuk vinden hoor! )
is het zonde om er nog voor te betalen want goedkoop is paardrijden niet!
ik zou dan gewoon een leuke fnrs manege zoeken ( want die organiseren meestal ook wedstrijdjes ) en kijken of je het daar leuker vind!
ik stuur je wel ff een privebericht dan noem ik er wel een paar !
liefs

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 17:58

SaarLoveBo schreef:
okee nee ik dacht dat paard is het toch niet waard!
maar als je het niet leuk vind ( aan al die redenen te zien zou ik het ook niet leuk vinden hoor! )
is het zonde om er nog voor te betalen want goedkoop is paardrijden niet!
ik zou dan gewoon een leuke fnrs manege zoeken ( want die organiseren meestal ook wedstrijdjes ) en kijken of je het daar leuker vind!
ik stuur je wel ff een privebericht dan noem ik er wel een paar !
liefs

Daar heb je je punt XD
Ik ga het denk ik wel opzeggen...maar dan is de vraag...maar welke manege moet ik nu?
Maarjaa, we PBe :P

Iedereen heel erg bedankt voor de tips! *\o/*