Paard met heel veel karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JolysBorsato

Paard met heel veel karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:47

Hoe werk je een merrie met veel karakter ? Altijd 'boos', heel moeilijk en heeeel pittig... Dat is echt een goed paard maar heel moeilijk. Dis is 6 jaar en 1 jaar onder het zadel.. Hebben jullie tips om dit type van paard meewerken ? Dat is nu echt echt beter en die is leuker maar nog speciaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:37

Graag wat meer info over de huisvesting en voeding van het dier en eventueel trainingsschema. En is het paard al van veulen af aan of heb je hem pas.

JolysBorsato

Re: Paard met heel veel karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:53

Merrie van 6 jaar. Sinds Juni 2010 onder het zadel. Warkant van het Gestelhof x Rohdiamant (normaal geinsemineerd nu maar als dat ga nog niet die gaat terug werken.)
Voeding : 8u en 17u30 : Mix voor sportpaarden van PAVO
10u & 18u : hooi.

Dat is een merrie met veel hengst manieren, niet 'braaf' met iedereen, Ik heb die gekocht in juni 2010 juist voor het begin van de werk. Mijn dressuur leraar heeft die gereden van juni tot september 4/7 dagen en ik moest die longeren 2 dagen en 1 dag rust. Vannaf september :

Maandag : rust
Dinsdag : rijden (leraar)
woensdag : longeren (leraar)
donderdag : rijden (leraar)
vrijdag : rust
zaterdag en zondag : rijden (ik)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:54

Maar wat doet ze dan 'verkeerd'?

JolysBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:11

Die is heel moeilijk om rustig werken, ik wil vragen 'hoe werken jullie met moeilijk paarden'. Wat kan ik doen om die merrie 'bezig houden' tijdens de les, anders als die merrie zie iets buiten die wordt 'gek'. Die is niet zo slecht, maar ik wil weten wat is u shema van de les om dit type van paarden werken ? Met welke type van oefening beginnen jullie ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:12

Hoeveel sportbrok krijgt ze per keer?
Het paard is nog maar 1 jaar onder het zadel dus neem aan dat het niet erg intensief getraind wordt. Dus zeker iets om rekening mee te houden. Paarden die wat pittiger zijn of wat lastiger moet je uitkijken met voeding. Want met te veel krijg je hele lastige paarden die door een te veel aan energie nog moeilijker worden.
Verder is het juist met pittige paarden belangrijk dat je zelf rustig blijft, ze zijn gevoeliger dan de rustige paarden en pikken snel dingen op(geluiden, geuren, rond lopende mensen). Als je zelf een vrij stress gevoelig mens bent is een gevoelig paard niet zo'n aanrader omdat het vaak botst. En je vaak gaat "vechten" tegen elkaar. Soms is het beter als het even niet meer gaat te stoppen en even pauze te nemen zowel voor jezelf als voor je paard.
Verder is het constant bezig houden onder het rijden of ander zaken belangrijk. Dus veel figuren, tempowisselingen en overgangen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-07-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:13

Loopt ze wel in de wei? Heeft ze gezelschap van andere paarden? Vindt ze het fijn om bij je te zijn?

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:14

Heeft je merrie ook hengstengedrag? Ze zou een tumor op de eierstok kunnen hebben die testosteron produceert, misschien een keer een idee om te laten scannen?

JolysBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:35

Ja die merrie heeft heel veel hengstengedrag. Die gaat bijna elke dag in de wei alleen naast anderen paarden, we zijn heel 'vriend', die merrie kent mij en ik kent heel goed die merrie. We veranderen heel vaak van oefeningen in een les om die merrie bezig houden, maar bijvoorbeeld, als we gaan galoperen (draf en stap waren supergoed!!!) die merrie gaat elemaal in stress, die bokt en stampt nooit maar die is echt geflipt! En dan weet ik niet wat kan ik doen om die merrie bezig houden en om galoperen in rust.. Die is klaar voor wedstrijd beginen maar die flipt heel snel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:46

Galop is vaak moeilijker voor een paard, zeker onder het zadel. Het kan ook zijn dat je zadel niet helemaal goed ligt, als paarden spieren ontwikkelen wil een zadel nog wel eens op de schoft gaan knellen. Daar krijgen ze dan vooral in de galop last van. Als ze aan de longe wel braaf is, zou ik zeker het zadel eens laten controleren.
Verder kan het zijn dat je knieën te veel klemt, daar willen ze ook nog wel eens op reageren.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:54

er zijn ook merries die gewoon pittig en moeilijk zijn.
Ik heb er zo een gehad........
Ook alles na laten kijken, verschillende leraressen gehad, verschillende soorten voer gegeven, niets hielp.
Zadel passer/fisio/massage/noem maar op.
Merrie had gewoon vreselijk veel karakter.........en dat sierde haar enorm.
Daar moet je mee om leren gaan.....en dat is zeker niet altijd makkelijk ;)

Buiten dat was ze redelijk prettig gestoord zeg maar.
Ze had zo haar eigen humor, mensen die dat niet zagen vonden haar al snel eng :+

Heb geduld en stop er veel energie in.
Als je een jaar verder bent kijk je er weer heel anders tegen aan
Geef haar vertrouwen en verdien haar vertrouwen

JolysBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 23:01

quartel schreef:
er zijn ook merries die gewoon pittig en moeilijk zijn.
Ik heb er zo een gehad........
Ook alles na laten kijken, verschillende leraressen gehad, verschillende soorten voer gegeven, niets hielp.
Zadel passer/fisio/massage/noem maar op.
Merrie had gewoon vreselijk veel karakter.........en dat sierde haar enorm.
Daar moet je mee om leren gaan.....en dat is zeker niet altijd makkelijk ;)

Buiten dat was ze redelijk prettig gestoord zeg maar.
Ze had zo haar eigen humor, mensen die dat niet zagen vonden haar al snel eng :+

Heb geduld en stop er veel energie in.
Als je een jaar verder bent kijk je er weer heel anders tegen aan
Geef haar vertrouwen en verdien haar vertrouwen

Dat is het! Ik kan dat niet zeggen in het nederlands maar dat is het. (Frans = Jument Pisseuse ! )

Ik zoek juist tips om met dit 'type' van merries mee werken :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:07

je moet een duidelijke leider zijn.
Zoals jij het zegt zo word het ook gedaan en daarmee klaar.

Ze hebben een vast dagritme nodig......
om zo laat eten, om zo laat naar buiten etc etc.
jij zal haar moeten domineren op een manier waarop ze je gewoon ook nog kan vertrouwen.
Dus niet met slaan of schoppen maar met communiceren in haar taal.
jij moet een taal leren spreken die zij snapt.....en dat valt niet altijd mee
maar als het je eenmaal gelukt is en je hebt dat vertrouwen in haar en zij in jou dan is de band die je samen hebt ook niet te beschrijven ;)

JolysBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 23:17

Hoo! Echt dankje voor je 'tips' !! :) Ik ga dat nog werken, communiceren !