Paard kan niet alleen buiten staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zelvira

Paard kan niet alleen buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:36

Zoals de titel al zegt kan mijn paard absoluut niet alleen buiten staan en dit is soms erg vervelend. Ik zal het even uitleggen. Zo'n twee maanden geleden heb ik mijn eerste eigen paard gekregen/gekocht met mijn ouders. Ik rijd dan al wel 11 jaar paard, maar toch zijn sommige dingen nog nieuw voor mij. Aangezien het rijden van een manege paard 1 (later 4) keer in de week toch heel andere situaties met zich meebrengt. Ze staat overingens op een manege annex pensionstal, waar ze regelmatig buiten komen. Echter het probleem is , dat ze absoluut niet alleen buiten kan staan en dit levert vervelende situaties. Als mijn paard in de paddock staan naast een ander paard in de paddock (gescheiden dus) is er niks aan de hand, maar zodra het andere paard wordt weggehaald begint ze ontzettend hard door de bak te rennen en te "knorren" (geen idee wat dit betekent?). Of ze staat alleen op de wei en ander paard in de paddock, maar deze verliest ze soms uit het oog, waardoor dezelfde situatie ontstaat. Overigens kan ik wel gewoon alleen buiten rijden met d'r, dan is er helemaal niks aan de hand. Normaal gesproken staat ze samen met een ander paard, maar deze moet verplicht stalrust houden van de DA. Ik wil toch graag mijn paard buiten kunnen zetten, dus ik vraag mij af of jullie dit probleem herkennen en hoe jullie het opgelost hebben? Misschien heeft iemand anders tips? :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:38

Is natuurlijk een lastig probleem. Ik ben van mening dat een paard niet alleen hoort te staan, maar vind wel dat je de andere paarden er gerust even bij vandaan moet kunnen halen, zonder dat je paard dan flipt. Oke, dat ze even een paar keer hinnikt geen probleem, maar ze moet geen gevaar voor zichzelf veroorzaken.

Ik zou geloof ik eerst proberen om, als het andere paard weggaat, de paddock leuk te maken door bijvoorbeeld iets lekkers geven, hooi te voeren, als ze borstelen lekker vindt dan lekker borstelen of wat vrijheidsdressuur te doen.
Niet direct opgeven. Als je paard langer op deze stal staat zal ze zich ook wel wat zekerder gaan voelen. Het is natuurlijk niet niks: een nieuw baasje, een nieuwe stal, nieuw voerbeleid, nieuwe paarden, andere kuddes.....
Probeer zelf ook niet in paniek te raken, want dat voelt het paard ook direct aan, dus hoe zelfverzekerder jij rondstapt hoe beter (dog whisperer theorie :o )

TurdusMerula

Re: Paard kan niet alleen buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:42

Een paard hoor ook niet alleen te staan, dus de reactie is logisch; paarden zijn immers kuddedieren. :)
Daar ga je niet zo veel tegen kunnen doen, denk ik.

Is een (tijdelijk) nieuw maatje geen optie?

zelvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 05:10

Ik ben het er ook mee eens dat ze niet alleen horen te staan, maar voor langere tijd (dus als ze écht naar buiten of de wei op gaan) staan ze altijd met een stel buiten. Meestal rijd ik samen met iemand en zetten we daarna de paarden nog even buiten. Na het rijden vind ik het voor m'n paard ook wel net zo leuk dat ze nog even wat kan rondlopen, rollen etc. voor ik d'r op stal zet. Ik heb d'r immers niet alleen maar voor het rijden. Dat zie ik dus een beetje als beloning, al straf ik haar daar nu eerder mee, om het zo maar even te zeggen. Maar juist na het rijden even lekker buiten zetten gaat dus niet. Het gaat dus niet om langere tijd, maar voor hooguit een kwartiertje.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 05:40

Ik haal uit je verhaal op dat er 2 paddocks zijn? Dus 1 waar jou paard in staat en de ander 'moet' dan gevuld zijn door een ander paard....

Mocht je meer paddocks hebben, kan je het probleem makkelijk oplossen door meerdere paarden buiten in de paddocks te plaatsen. Is dit niet een optie, is het misschien mogelijk om in de andere paddocks meer paarden te zetten. Zdat als er 1 paard uit de paddock gehaald wordt, er altijd nog een paard staat die dan gezien kan worden door jou paard.
Is er ook geen mogelijkheid om een ander paard bij jou paard te plaatsen totdat zijn vriendje herstelt is?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:06

Ik verplaats dit topic van BEH naar OPG omdat het daar beter past.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:15

Een paard hoort niet alleen te staan, klopt an sich, maar goed, hoe wil je dat doen als je bijv 2 paarden hebt en met 1 gaat rijden?
Je kan ook overdrijven IMO.
Mijn haf had het ook. Zette ik haar vanaf begin af aan alleen ging het best redelijk, maar ging ik met haar maatje rijden had ik geen andere keuze dan haar op stal te zetten. De wei kwam ze uit, desnoods met omheining (als ze dus alleen achter bleef).
Ik heb het nooit echt op kunnen lossen.
In de zomer stonden ze in de groep, dus dan had ik het probleem niet

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 01:53

Sommige problemen zijn helaas ook niet altijd op te lossen. Of je moet zo ontzettend veel geld en ruimte hebben dat je meerdere paarden hebt, zodat er nooit de kans is, dat er 1 alleen achter blijft. Helaas zijn de meeste van ons niet zo ruim bedeeld om dit te kunnen doen.
En zoals Stef al zegt: Het is niet onoverkoombaar dat je paard wel eens alleen staat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 06:58

Dit is een niet op te lossen probleem. Een paard is een kudde dier. In de kudde is de kans het kleinste dat ze door een roofdier iets overkomt. Als het alleen staat is het veel kwetsbaarder. Dat wij helemaal geen roofdieren hebben die bij de paarden kunnen komen, dat weet je paard natuurlijk niet. Het raakt in paniek. Ik zou je paard na het rijden dan ook niet meer (alleen) buiten zetten, maar direct op stal. Dit is nu inderdaad absoluut geen beloning. Het is lief bedoelt, maar je paard wordt er duidelijk niet blij van.

alielle190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:15

een stal maat je zou leuk zijn of iemand opzoeken van wie je het paard mag verzorgen kunnen ze lekker samen staan zou je ook samen kunnen rijden enz..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:20

Misschien kun je het probleem niet echt oplossen, je kunt het echter wel erger maken... en dat is door veel aandacht te schenken aan het gedrag of het te gaan belonen met voer of bijvoorbeeld grondwerk.

Het zou kunnen afnemen als je uitstraalt dat er niets aan de hand is en het paard laat uitrazen en pas weer binnen zet als hij rustiger is. Belangrijk is dan dat je dan snel in actie komt, al is het paard maar twee seconden rustig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:30

kun je haar niet wat kuil of hooi geven in de paddock? Zodat ze daar staan associeert met eten? Eerst met een ander paard ernaast (er is vast een paard die wel even buiten mag van baas) en als ze relaxed is het paard eruit halen. Dan hou je het paard even ''erbij'' op afstand en kijk je hoe ze reageert, blijft ze eten is het prima.

En anders.. Ja.. Die van mij vind de paddock heel eng. Ook als er een paard naast staat. Ze is daar een gevaar voor zichzelf. In de longeerbak, ook alleen.. Is ze helemaal op haar gemak. Ik ga aan de longe dus met haar tuttelen in de longeerbak. Dan mag ze daar even rollen en ''aan de hand'' van het zonnetje genieten.

Als je paard het alleen doet als ze alleen moet zijn is zijn/haar kuddedrang gewoon heel groot en is ze waarschijnlijk erg onderdanig.

Twee maanden op een (nieuwe?) stal is vrij kort om al helemaal gewend te zijn en op haar gemak te zijn. Zijn de paddocks niet groot genoeg om er twee paarden in te zetten? Anders kun je proberen haar samen met een ander braaf paard buiten te zetten (er zijn veel paardeneigenaren die het helemaal niet erg vinden dat hun paard er extra uitkomt, mits opgelet wordt hoe het gaat. Als er iets mis is dat er gelijk ingegrepen wordt.)

En wellicht kun je zelf spelletjes met haar doen in de paddock.. Maar als ze zo gestressed is moet je er niet bij blijven staan.

Die van mij is bijv. Helemaal in haar eigen wereld en heeft geen aandacht meer voor mij. Dan krijg je gevaarlijke situaties waarbij niet alleen je paard gewond kan raken maar jij ook.

Hopelijk heb je er wat aan, groetjes!