Ondeugd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ambortje06

Ondeugd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:01

de eerste paar weken dat ik mijn nieuwe paard op onze manege had gezet, stond hij naast een ouder paard dat luchtzoog en meerdere stalondeugden had. nu is dat paard weg maar mijn paard heeft het overgenomen en schraapt nu de hele dag met zijn tanden langs de stal deur..
hij is nu 6 jaar en ik heb ook al geprobeerd om jolly balls enz in de stal te hangen zodat hij zich niet ging vervelen, maar niets heeft geholpen.
ook heeft hij tijdens buitenritten, wat hij eerst heel braaf deed, het steigeren overgenomen van een ouder paard. wat er voor gezorgd heeft dat ik niet meer normaal naar buiten kan, maar hij steeds weer steigert en omdraait. ik ben al met meerdere paarden naar buiten geweest, heb schriktrainingen gedaan maar hij stopt er niet mee..
weet iemand misschien wat ik hieraan kan doen?

Xx
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-07-11 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Opmaak uit de tekst verwijderd.

Feria

Re: Ondeugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:17

Staat je paard wel op de weide overdag? Misschien is het een idee om hem vaker buiten te zetten? Voor de wandelingetjes zal je toch echt moeten doorbijten :j
Ik had ook zo'n paard, en daar moet je echt even doorheen. Niet afgeven, maar iedere keer terug draaien en goed benen aanhouden. Veel succes

Ambortje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:21

Ja hij staat nu op het weiland, 's nachts ook. klopt, ik stop ook niet ik ga ook door alleen na een paar meter gelopen te hebben stopt hij toch weer en gaat weer steigeren.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:23

Hoe is hij bij het rijden in de bak? Is hij dan wel braaf?
Denk dat je toch gewoon moet blijven doorzetten, want als hij medisch gezond is, en het echt geleerd heeft van een ander paard, moet je het er ook uit krijgen :j

boko1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:03

expert er bij halen

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:42

een paard neemt zulke dingen niet van een ander paard over. Als het paard naast jou het ook heeft gedaan, dan staan ze dus in dezelfde situatie en zo kan het dus zijn dat jou paard simpelweg dezelfde reactie heeft tot het binnen in een stal staan.

Het bokken hoeft ie ook niet van een ander paard te hebben overgenomen, dit kan ook medisch zijn.

Ambortje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:51

Medisch is het zowieso niet, want we hebben hem echt helemaal laten keuren, rontgenlogisch ook , hij is naar de tandarts geweest, en er is ook nog een holistische dierenarts langsgekomen. maar toch bedankt

Ambortje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:52

en bij het rijden staakte hij eerst wel, maar dat na goede lessen niet meer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:53

En is er iets mis met het zadel of tuig? Past het nog goed?

Ik lees btw dat hij 6 is, kan pubergedrag zijn als je andere dingen hebt uitgesloten.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:55

Misschien kan je je instructeur meenemen op buitenrit (bv met de fiets) voor de juiste aanwijzingen en ondersteuning?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:55

Pupergedrag?

Ambortje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:58

Ja dat kan wel, hij is 6 jaar. daar dachten wij ook al aan idd

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:00

Zoals al eerder gezegd, stalondeugden nemen ze niet van elkaar over.
In een stal staan is simpelweg stressvol voor een paard, en veel paarden zullen daarop reageren met zogenaamde stalondeugden. Ze drogeren zichzelf om minder stress te hebben.
Dus heel goed de je paard nu altijd buiten staat, echt toppie lekker zo laten. Ook in de winter, anders komt die stress weer net zo hard terug.

Het steigeren zal geweest zijn doordat jij er niet voldoende aan kon rijden, mischien in combinatie met puberen. Goed om te horen dat lessen dat opgelost hebben. :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:57

Citaat:
Zoals al eerder gezegd, stalondeugden nemen ze niet van elkaar over.

Was er niet een onderzoek van Magteld dierdonk ofzo geweest dat de verhouding 50/50 waren?

Ambortje06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:59

volgens mij zou een jong paard best iets kunnen overnemen van een ouder paard. maar dat weet ik niet zeker