paard met 2 kruinen moeilijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxlottie

paard met 2 kruinen moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:37

Ik wist niet zo zeker of ik het hier wel neer moest zetten, maar aangezien het wel met gedrag te maken heeft ..
Wij hebben een paard met 2 kruinen op d'r hoofd en ze is nogal lastig af en toe. Niet onhandelbaar, maar gewoon vervelend/lastig.
Nou vertelde iemand mij laatst dat paarden met 2 kruinen vaak moeilijker zijn dan paarden met 1 kruin. Nou heeft dat paard een veulentje (ook met 2 kruinen), en die willen we houden als dekhengst. Maar wordt het dan niet een heel lastig paard?
Of ligt het gewoon geheel aan de opvoeding? We hebben haar ook als wat oudere merrie gekocht. Ze is nu iets in de 20 geloof ik, maar zo oogt ze niet, er zit nog steeds een heleboel pit in. /3

EmptyWords

Re: paard met 2 kruinen moeilijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:39

het schijnt dat paarden met 2 kruinen indd meer karakter hebben, maakt eht ook nog uit waar ze zitten en welke kant ze opdraaien, maar details weet ik zo neit.

opvoeding is dus zowiezo heel belangrijk, maar dat maakt neit dat het paard niet onhandelbaar zal worden.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:40

Ik heb een driejarige, die bij mij geboren is, met twee kruinen. Het is een schatje! Niks moeilijker dan haar moeder. Volgens mij is het dus onzin, een bakerpraatje! ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:42

Ik denk dat het eerder aan de opvoeding dan aan de kruinen ligt ;) Ik heb er 1 met 1 kruin en dat is een pittige tante van nu 1 jaartje. Maar hoe dat ze uitgroeit heeft meer met mijn opvoeding te maken dan met haar kruintje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:47

Nu ga ik me toch iets afvragen..

Stel dat het waar is dat paarden met meerdere kruinen moeilijker zijn..
Zitten die kruinen dan alleen op het hoofd??

Die van mij heeft maar 1 kruin op het hoofd.
Verder heeft hij op zijn hals 2 kruinen en bij zijn liezen 2 kruinen.
Op zijn hele lichaam dus 5 in totaal..
In de omgang is het een zeer goed opgevoed schatje, maar met rijden is hij des te moeilijker.. :+

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:48

Ja, ik dacht ook al wel dat als we hem gewoon opvoeden, dat ie dan wel superlief wordt. Maar misschien zit het dan in hun aard ofzo als ze 2 kruinen hebben :P? Dat ze dan vergeleken bij andere paarden wat lastiger zijn, dat je er wat meer voor moet doen ofzoiets, ook al heb je het zelf niet door? Ik weet het niet hoor, ik heb het alleen maar gehoord en wou het even navragen.

@ above, misschien zijn paarden met meerdere kruinen wel moeilijker, misschien is ie ook wel verkeerd ingereden, ik weet het niet :P

Ik heb niet voor niks dit topic geopend.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:55

Gaat voornamelijk over kruinen op het hoofd.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:01

ja ik heb hier ook een site over doorgelezen een hele poos terug. zo kon je aan een neus, oog, kaak, bouw of kruin o.i.d. aflezen wat voorn karakter het paard heeft. het klopt eigenlijk best, heb de hele manege 'afgelezen'. maar daarnaast komt er ook opvoeding bij kijken en als je het goed doet, kan je nare kwaaltjes gewoon oplossen. zou me er niet te veel aan binden!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:03

Cynthiaaapje schreef:
Gaat voornamelijk over kruinen op het hoofd.

Daar heeft men het doorgaans wel over, dat klopt.. ;)
Maar wie zegt dat evt andere kruinen niet mee tellen in de karakterschets van een paard?
Of heeft men zich daar nooit verder in verdiept? >;)

Die van mij heeft dus 5 kruinen (over heel zijn lijf) en is niet makkelijk te rijden als je er wat van vraagt..
Daar komt dat stukje karakter naar boven.. :+

Terwijl hij dus heel stabiel is in de omgang.. zou dat dan toch komen door die ene kruin op zijn hoofd?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:06

Twee kruinen zegt volgens linda tellington jones (google daar maar eens op) volgens mij dat het karakter paarden zijn.
Dat wil dus niet zeggen dat de paarden moeilijk zijn. Of lastig met rijden.
Dat wil zeggen dat het paarden zijn die je op een andere manier moet benaderen.

http://www.karakteranalyses.nl/page39.html

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:10

ik dacht dat paarden met 2 kruinen "moeilijker" waren doordat ze uit zichzelf "veelzijdiger" zijn, niet louter links/rechtgebogen, maar beide, dus voor de eigenaars/ruiters/verzorgers iets "moeilijker" in te schatten

ik dacht dat kruinen over het lichaam eerder te maken hebben met lichamelijke "kwalen" maar die dragen ook weer bij tot het karakter. Zo zei iemand dat ik een typisch lever paard had (zwakke/gevoelige lever) en dat bepaalde fysieke kwalen en karaktertrekken hier het gevolg van waren

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:15

Wat grappig, ik rij een merrie bij die ook 2 kruinen heeft en ze is inderdaad wat gecompliceerd. Verder heel eerlijk en lief maar je moet d'r echt leren aanvoelen.

Edit: Bij die site in het berichtje van ponyparadijs staat een verhaaltje over 2 kruinen dat best wel klopt als ik het met mijn bijrijdpaard vergelijk. Dat gevoelige bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Liekess op 05-07-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:28

Begrijp me niet verkeerd..
Als ik zeg moeilijk, bedoel ik dat niet negatief :n
Maar meer onder het mom van: het is een karakterpaard die een bepaalde gebruiksaanwijzing heeft :+

Overigens dwalen we af..
Ik vroeg me alleen af of meerdere kruinen ook van invloed konden zijn op karakter..
En dus niet alleen de kruinen op het hoofd.. ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:55

Google eens op Linda Tellington Jones. daar vindt je veel info daarover!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:56

mirm schreef:
Ik heb een driejarige, die bij mij geboren is, met twee kruinen. Het is een schatje! Niks moeilijker dan haar moeder. Volgens mij is het dus onzin, een bakerpraatje! ;)

Ken ook een beestje met 3 kruintjes.
En echt totaal niet moeilijk.

Volgens mij een fabeltje.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:12

Die van mij heeft maar een kruin maar kan knap lastig doen. Ze is een uitgekookte tante.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:24

mijn 3 jarige bonte heeft ook 2 kruinen op zn hoofd
hij is super lief maar wel eenkennig en heel slim, ik ben zo gek met hem :-)
idd hij heeft veel karakter!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:27

Foto's... hier heb ik nog nooit over nagedacht of uberhaupt ingedoken!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:36

Mijn 4 jarige noordzweed heeft twee kruinen, nou een braver paard heb ik nog niet gevonden ;)
Een stalgenoot van mij zit ook op bokt en had via iemand van bokt een boekje met foto's over allerlei betekenissen van stand van oren, kruinen, neusgaten etc....... leuk om te lezen. Bij mijn paard klopte het allemaal niet zo......

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:51

mijn paard heeft ook 2 kruintjes op zijn hoofd. Hij met rijden superbraaf, ook buiten. Maar hij heeft wel 'karakter', hij is erg slim, speels, ondernemend, nieuwsgierig, grappig en erg aanhankelijk.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:55

ik had gehoord dat wanneer een paard 2 of meer kruinen boven de ogen heeft het meer karakter bezit
maar als je kruinen onder de ogen zitten dan is het paard braaf
nouja die van mij heeft ook 2 kruinen boven het hooft en veel karakter(speels,eigenwijs,beetje diva)maar voor de rest super braaf

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:52

kwartje gevallen,in mjion ogen eenweerborstel dus...... :o

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:10

Ik heb een jaarling met maar liefst 5 kruinen: eentje in de kol en aan beide kanten van het hoofd synchroon kruintjes aan de zijkant onder de ogen en kruintjes aan de zijkant van waar de neusriem van het halster zit.
Wie kan mij vertellen wat dit betekent?? Ik kan het nergens vinden en heb het behalve bij mijn jaarling nog nooit gezien!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:23

Hoe meer kruinen, hoe meer karakter zeggen ze. Maar de andere eigenschappen van het paard (zoals vorm van het hoofd) kunnen dit weer opheffen. Een paard met 2 kruinen hoeft dus geen moeilijk paard te zijn.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:25