paard gestoken/geschrokken? bokt weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

paard gestoken/geschrokken? bokt weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:55

Hoi

Ik kom net bij m'n tinkertje vandaan, wou een rondje gaan doen.
Ik had (net als anders) opgezadeld, net mijn cap opgedaan en wil net bukken om zijn hoofdstel te pakken
en ik zie m zijn hoofd draaien naar zijn zij voor een vlieg of iets...
en ineens gaat ie bokken, trekken als een gek aan zijn touw
dat begaf het uiteindelijk en hij gaat al bokkend het hele terrein over, valt nog een keer op zijn kont en gaat weer bokkend verder
totdat ie zijn stal inliep..
Hij stond nog te snuiven en te trillen op zijn benen (ik ook trouwens)
Ik heb namelijk geen flauw idee wat er nu aan de hand is!

Zou hij soms gestoken zijn door een of ander beest, of zou hij geschrokken zijn van zijn zadel ofzo?
Ik heb geen idee! Hij is normaal echt de rust zelve en een bok zou hij echt niet gauw doen.
Ik snap er niets van.
Ik ben daarna met m aan de hand gaan lopen, ik was zelf te geschrokken om er nog 123 op te gaan :o

Onder het lopen zag ik nog wel een klein drupje bloed op zijn knie, misschien toch een beet geweest?
ZIjn er meer paarden die daar zo op zouden reageren?

Graag hoor ik tips, bedankt.

troi

Re: paard gestoken/geschrokken? bokt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:16

Ik gok op steekbeest. Ik weet niet zo goed hoe die beesten heten maar er is een soort die ontzettend gemeen steekt, heb er zelf ook een keer een beet/prik van gehad. Ik vloek niet zo snel maar ik heb toen werkelijk het hele lijstje afgewerkt, goeiegenade wat deed dat zeer..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:16

@troi bedoel jij zo'n driehoek steekbeest?
Een ''gewone'' daas zal het wel niet geweest zijn die bijten ook wel flink maar ik denk niet dat ze daar zo van schrikken en flippen. Wel erg vervelend voor je paardje en jou natuurlijk ook ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:39

Ik ben ook wel eens door een horzel (hoornaar) gestoken, kan me goed voorstellen dat een paard die het niet verwacht daar flink van gaat springen. Heeft ie ook een bult, of bloed?

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:16

Ja hij had wel een drupje bloed op zijn voorknie
ik heb het echt nog niet eerder gezien zo'n reactie!

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:47

dat zou indd wel een een steekbeest kunnen wezen
ik zag vandaag toch en eng groot beest op het hoofd van 1 van mijn verzorgpaarden
het was geen horzel of paardenvlieg maar een heeeeeeel groot beest ong 2 cm lang en 7 mm breed echt eng hij was helemaal zwart iewwlwl rillingen krijg ik ervan als ik er weer aan denk

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:49

zal vast een naar steekbeest zijn geweest1 Rotprikongedierte!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:58

julius_juut schreef:
Ik ben ook wel eens door een horzel (hoornaar) gestoken, kan me goed voorstellen dat een paard die het niet verwacht daar flink van gaat springen. Heeft ie ook een bult, of bloed?

horzel en hoornaar is heul heul heul iets anders. Ik word liever door een horzel gestoken dan door een hoornaar.. Een horzel is een bruinachtige vlieg die steekt.. hoornaar is een soort huge wesp. Geloof mij maar dat je die niet graag tegenkomt

maar nog even ontopic, als je paard normaal heel rustig is zou ik het raar vinden als hij nu ineens gaat bokken (en blijft bokken) van een prik van een beest. Je hebt het ook nog over een tinker en mijn ervaring met tinkers is dat die toch niet zoveel voelen als de wat hoger in het bloed staande paarden, en dat ze tenzij ze compleet belaag worden door allerlei insecten niet maarzo zulke kunsten zullen uithalen.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:47

Citaat:
maar nog even ontopic, als je paard normaal heel rustig is zou ik het raar vinden als hij nu ineens gaat bokken (en blijft bokken) van een prik van een beest. Je hebt het ook nog over een tinker en mijn ervaring met tinkers is dat die toch niet zoveel voelen als de wat hoger in het bloed staande paarden, en dat ze tenzij ze compleet belaag worden door allerlei insecten niet maarzo zulke kunsten zullen uithalen

Dat vond ik zelf ook inderdaad, maar ik zou ook verder geen idee hebben waar hij anders zo van zou doen?!

Nu vandaag weer opnieuw weer geprobeerd.
Nu was hij bang om daar weer vast te staan, van zijn borstels, zijn zadel maar verder ging het eenmaal met hoofdstel in wel weer goed.
Ik snap er echt niets van!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:00

Ik zou het ook niet weten, maar er zal in elk geval wel iets gebeurd zijn dat hij er nu bang voor is. Maar het moet wel een flink beest geweest zijn als het daarvan is gekomen, lijkt mij. Had je het zadel al op je paard liggen toen hij ging bokken of dat niet?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:05

peacehorses schreef:
julius_juut schreef:

horzel en hoornaar is heul heul heul iets anders. Ik word liever door een horzel gestoken dan door een hoornaar.. Een horzel is een bruinachtige vlieg die steekt.. hoornaar is een soort huge wesp. Geloof mij maar dat je die niet graag tegenkomt

Hoornaars behoren wel degelijk tot de familie van Horzels. Samen met de Dazen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Horzels

Verzorgmeisje van een van onze Fjorden had op de manege precies hetzelfde meegemaakt met een shet, alleen hebben ze toen het beest zien zitten voordat ie stak. Die sprong ook al bokkend alle kanten op.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:56

Citaat:
Had je het zadel al op je paard liggen toen hij ging bokken of dat niet?

Ja het zadel lag er al op, zonder problemen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:21

En heb je hierna nog met hem gereden?
Als het geen problemen meer gegeven heeft, zou ik me er niet te druk over maken...

Alecks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 14:45

julius_juut schreef:
Hoornaars behoren wel degelijk tot de familie van Horzels. Samen met de Dazen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Horzels

Uh.. daar staat toch duidelijk dat horzels noch steekvliegen noch wespen zijn. Ze horen zelfs alledrie tot verschillende onderordes.
dazen(steekvliegen) lijken iets meer op horzels (steken niet), hoornaars zijn grote wespen (die niet vaak steken).
Horzels zijn wel rotbeesten omdat hun larven levend vlees eten. En ik lees ook dat er een soort is die van mensenvlees houdt?! -O- (zit gelukkig alleen in Zuid Amerika ;) )

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:19

Ik denk niet dat het een daas was omdat een paard daar niet zó erg van zou schrikken.
Ik heb geen idee omdat ik haar niet kan bekijken.
Heeft ze een wondje op de zadelplek of zo?
Misschien had ze daar oppeens heel erge last van toen je het zadel op de plek legde.
Dazen, Horzels en andere steekvliegen laten een bult achter.
Druk maar eens op een muggenbult.
Dat doet ook zeer.
Of hij had een dolle bui.
Ik liep een keer met een paard en toen begon hij te steigeren en bokken. zomaar! zonder reden!
Misschien had jou paard ook zoiets.

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:23

Ik heb wel eens gehoord van steekbeesten die gaan zitten en echt vast blijven houden en zeer pijnlijk zijn. Paarden zouden daar helemaal gek van worden. Weet niet meer wat voor beest het was, maar was wat anders dan een daas.. Misschien is dat het geweest...