Gespannen op wasplaats ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Gespannen op wasplaats ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:23

hallo,

Ik zit met een probleem.
mijn paardje staat sinds kort op een nieuwe stal. eerst week niets aan de hand
zet hem los op de wasplaats zadel af en kan gewoon mijn spul wegbrengen en wacht netjes op mij
(zoals ik hem dat geleerd had) tewijl hij los stond zonder halster en alle deuren om hem heen open.
maar sinds hij een keer op de wasplaats stond een trailer voorbij zag rijden is het verkeerd gegaan.
hij heeft altijd spannend wanneer hij weet dat het concourtijd is.. en dat is normaal gezonde spanning.
Hij had altijd er veel zin om mee te gaan. maar deze spanning is anders.
hij heeft daarna nooit meer een trailer gezien maar ik krijg hem niet op de wasplaats. ik meot een hengstenketting om zijn neus doen en altijd samen met iemand doen. zorgen dat aan alle kanten de deuren dicht zijn. en met veel moeite die wasplaats kettingen aan zijn halster bevestigen.

wat hij prescies doet is braaf meelopen de wasplaats op. draaien gaat ook goed. tot hij recht staat zodat je de touwen wil vast zetten.
dan doet hij zijn kop omhoog maakt zich breed en trekt/rent je zo omver en rent dus als ware de wasplaats af. ( vandaar alle deuren dicht !!)
en dan loopt hij ook wel weer met je mee de wasplaats op. maar elke keer weer proberen. hij heeft echt spanning, met knikkende benen kan hij zijn geduld niet bewaren. als wij met veel moeite hem vast hebben. gaat hij gelijk echt kwaad en gespannen lopen stampen en graven. en daar komt geen eind aan. je moet er met een zweep bij blijven en vooral je hoofd niet om draaien.
mensen zeggen ook negeren dat geschraap nou geloof me dat heb ik geprobeerd maar dan breekt hij de hele tent af. hij kweekt dan nog meer spanning dat hij loopt te stijgeren aan de touwen en zichtzelf gaat ophangen.

hij begint ook helemaal te zweten op de wasplaats. door zoveel spanning. wat kan ik hier nu aan doen dan?
hij is laatst met een stagere aan de loop gegaan. dus ik heb al gezegt dat ik het liever zelf doe. straks is er helemaal geen beginnen meer aan.
op stal is er niets aan de hand ik kan hem aan de tralies zetten het is puur die wasplaats plek.

ik hoop dat een van jullie het herkent en mij daarmee kan helpen. want ik vind het niet grappig. hij heeft in de 4 weken ook al meer dan 3 halsters gesloopt. !! en dat waren dure dikke/stevige halsters. hij moet het nu maar doen met een koehalster.. maar straks breekt hij zijn neus nog !!

alvast bedankt voor het meedenken.
hier was er nog niets aan de hand op de wasplaats.
Afbeelding

Misty2001

Re: Gespannen op wasplaats ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:04

niemand???

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:07

Ik vraag me af of het handig is om hem met een zweep en een hengstenketting op de wasplaats te laden.. Begrijp wel dat je toch iets moet, maar ik denk dat je hem juist gaat bevestigen in zijn angst op die manier. Loop er eens heen, blijf er vlak voor staan, en loop dan gewoon weer weg. Rustig weer opbouwen.. Heb het met mijn pony ook gehad (al was het voor hem sowieso nieuw, heb het hem echt moeten leren zeg maar) en nadat hij er een paar keer had gestaan en er spontaan niet meer op wilde heb ik ook die knokpartijen gehad. Tot ik me realiseerde dat het niet werkte. Toen ben ik dus rustig weer gaan opbouwen en binnen no time stond ie er weer keurig en zonder problemen :)

Hij vindt het duidelijk doodeng, althans, dat maak ik op uit je beschrijving. Aan jou dus de schone taak om hem ervan te overtuigen dat de wasplaats een leuke plek is :+ Probeer de spanning te voorkomen en te stoppen op het moment dat je net tegen de grens aan zit zeg maar. Misschien een optie om hem er vooruit in te zetten en eventjes te laten staan, snoepje geven en achteruit er weer af? Aangezien het daar nog goed gaat? Je zal even moeten zoeken maar echt, ga niet over de grens heen.. Je bent nu alleen maar aan het bevestigen dat het een nare plaats is.. Soms ben ik ook wel voor de ''niet zeuren''-aanpak maar denk dat je er in dit geval weinig mee bereikt :)

Succes iig :)

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:24

Weg met hengstenketting en zwepen, dat ten eerste.
Hoe meer drama JIJ er van gaat maken, hoe meer drama het ook zal worden...

Als ik van jou was zou ik even een week of 2 stoppen met de wasplaats te bezoeken. En als je je dan op een dag zèlf helemaal oké voelt om ermee aan de slag te gaan; doen! Doe gewoon lekker relaxed, geen stress of spanning, lukt het vandaag niet dan morgen wel. Vraag eerst even iemand mee, maar ook die andere persoon moet rustig en relaxed zijn en TIJD hebben.

Normaal gezien ben ik niet voor voedselbeloningen, maar in dit geval doen we dat toch maar. Laat je paard er eerst eens rustig in kijken, draaien, vooruit en achteruit. Sta af en toe ook stil in de wasplaats, en als je paard ontspant -zelf al is het maar 2 seconden- belonen! Bouw dit gewoon op en bekijk het van dag tot dag. Je hoeft er niet teveel tralalie van te maken, maar als je paard echt bàng is, moet je daar begrip voor opbrengen en tijd en vertrouwen geven om die angst te overwinnen! :j

Het kan allemaal hoor, het vraagt alleen even tijd - trust me, I know :Y)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:31

't Is een psygische zaak, lijkt mij. Misschien kun je hem wat vaker naar de wasplaats brengen zonder iets te doen. Gewoon neerzetten, kijken, belonen, praten. Misschien wel een snoepje geven. Hij moet opnieuw wennen aan die plek, en dat kun je stapje voor stapje opbouwen. Als het echt uitloopt tot een drama, moet je er een prof bij halen ...

tja.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 18:13

bedankt voor de reacties
hij heeft al een weekje rust gehad en dus niet op de wasplaats geweest. en ben gisteren begonnen met jullie tips, snoepje geven (daar doet hij alles voor ) en weer op stal of land in. maar wat hij doet is erg concentreren op snoepje. hartstikke goed. maar zodra ik hem geef is het zoef en hij staat buiten en ik nog binnen. voor je het weer is hij weg.
dus vandaag heb ik het weer anders geprobeerd. want ik las toevallig boek van Emiel voest.
en daar stond in, hand omhoog is stoppen en naja wijzen is dan de kant op waar hij heen moet. en dat heb ik eerder ook wel eens met hem gedaan. dus ik dacht probeer dat. geen zweep, gewoon touwtje aan halster (ondertussen heeft hij een koehalster om. want hij breekt en sloopt alles)
en ik draai hem op de wasplaats en hij wil ertussenuit steek mijn hand op. en zeg euhhh.. en hij bleef staan. ik wijs naar achteren en hij doet netjes 2 pasjes terug. ik kon de touwtjes vast maken ook met veel moeite want hij heeft wat nieuws bedacht. naar alles en iedereen bijten. dus snoepje is ook afgelopen bij hem. heb een flinke hap in mijn arm staan.. heb hem gauw geborsteld. vond hij heerlijk bij de schoft. en daarna ook gelijk weer op stal gezet en hem gekriebeld op de hals. en dat ging eigenlijk wel goed. hij heeft er misschien maar 5 min gestaan en hij schraapt dan nog wel. maar het vastzetten ging al veel beter. misschien heeft hij zijn dag gewoon mee zitten, maar we proberen nu elke dag paar minuutjes en dan leuke dingen met hem doen..

bedankt voor alle tips !!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:01

Fijn dat het al beter ging!

Dat bijten, doet ie dat alleen op de wasplaats? Mijn pony kan soms bijv constant happen maar dat ligt dan vaak aan mijn bui of het feit dat hij erg druk is (en begrijp me niet verkeerd, ik corrigeer hem er echt wel voor want voor happen geldt zero tolerance). Ik kan dat dan al voor driekwart verminderen door toe te geven aan mijn eigen emotie of door hem de kans te geven zn energie te uiten :) Bijten mag niet, nooit niet, maar soms kun je het een heel eind verminderen door de oorzaak te achterhalen :)