Ik zit met een probleem.
mijn paardje staat sinds kort op een nieuwe stal. eerst week niets aan de hand
zet hem los op de wasplaats zadel af en kan gewoon mijn spul wegbrengen en wacht netjes op mij
(zoals ik hem dat geleerd had) tewijl hij los stond zonder halster en alle deuren om hem heen open.
maar sinds hij een keer op de wasplaats stond een trailer voorbij zag rijden is het verkeerd gegaan.
hij heeft altijd spannend wanneer hij weet dat het concourtijd is.. en dat is normaal gezonde spanning.
Hij had altijd er veel zin om mee te gaan. maar deze spanning is anders.
hij heeft daarna nooit meer een trailer gezien maar ik krijg hem niet op de wasplaats. ik meot een hengstenketting om zijn neus doen en altijd samen met iemand doen. zorgen dat aan alle kanten de deuren dicht zijn. en met veel moeite die wasplaats kettingen aan zijn halster bevestigen.
wat hij prescies doet is braaf meelopen de wasplaats op. draaien gaat ook goed. tot hij recht staat zodat je de touwen wil vast zetten.
dan doet hij zijn kop omhoog maakt zich breed en trekt/rent je zo omver en rent dus als ware de wasplaats af. ( vandaar alle deuren dicht !!)
en dan loopt hij ook wel weer met je mee de wasplaats op. maar elke keer weer proberen. hij heeft echt spanning, met knikkende benen kan hij zijn geduld niet bewaren. als wij met veel moeite hem vast hebben. gaat hij gelijk echt kwaad en gespannen lopen stampen en graven. en daar komt geen eind aan. je moet er met een zweep bij blijven en vooral je hoofd niet om draaien.
mensen zeggen ook negeren dat geschraap nou geloof me dat heb ik geprobeerd maar dan breekt hij de hele tent af. hij kweekt dan nog meer spanning dat hij loopt te stijgeren aan de touwen en zichtzelf gaat ophangen.
hij begint ook helemaal te zweten op de wasplaats. door zoveel spanning. wat kan ik hier nu aan doen dan?
hij is laatst met een stagere aan de loop gegaan. dus ik heb al gezegt dat ik het liever zelf doe. straks is er helemaal geen beginnen meer aan.
op stal is er niets aan de hand ik kan hem aan de tralies zetten het is puur die wasplaats plek.
ik hoop dat een van jullie het herkent en mij daarmee kan helpen. want ik vind het niet grappig. hij heeft in de 4 weken ook al meer dan 3 halsters gesloopt. !! en dat waren dure dikke/stevige halsters. hij moet het nu maar doen met een koehalster.. maar straks breekt hij zijn neus nog !!
alvast bedankt voor het meedenken.
hier was er nog niets aan de hand op de wasplaats.

Probeer de spanning te voorkomen en te stoppen op het moment dat je net tegen de grens aan zit zeg maar. Misschien een optie om hem er vooruit in te zetten en eventjes te laten staan, snoepje geven en achteruit er weer af? Aangezien het daar nog goed gaat? Je zal even moeten zoeken maar echt, ga niet over de grens heen.. Je bent nu alleen maar aan het bevestigen dat het een nare plaats is.. Soms ben ik ook wel voor de ''niet zeuren''-aanpak maar denk dat je er in dit geval weinig mee bereikt