martingaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juuliejaa

martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 15:44

ik weet niet of dit goed staat maar,
mijn pony is in de bak makkelijk te rijden en redelijk braaf,
maar zodra we buiten gaan rijden word hij drukker en gooit zn hoofd vaak omhoog.
toen zei een vriendin van me; dan moet je een martingaal kopen.
ik vond het eigenlijk wel een goed idee, totdat een andere vriendin zei dat dat gevaarlijk was met buitenrijden,
en als ik er eentje zou kopen zou ik hem kopen om ermee buiten te rijden.
maar klopt het wat mn ene vriendin zei, dat het gevaarlijk was om mee buiten te rijden?
want anders koop ik er geen, en moet ik maar een andere oplossing gaan bedenken ;)

xxx

angelaaaaa

Re: martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:48

het maakt helemaal niet uit of nu buiten of binnen met een martingaal rijd
dus je kan gewoon buiten rijden met een martingaal.
succes

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:49

Ik snap niet wat er gevaarlijk moet zijn aan een martingaal buiten. Lijkt me juist beter zo dan dat je paard z'n harses zo hoog gooit dat je zn oren kunt kussen en haast niks meer in je handen hebt.
Een martingaal is een van de vriendelijkste hulpteugels maar kan wel effectief zijn, dus zeker de moeite waard. Probeer anders eerst eens of je er eentje van iemand kunt lenen om te zien of het bevalt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:51

Hmm, ik weet niet waar je vriendin het haalt dat een martingaal gevaarlijk is met buiten rijden, dat is toch juist hetzelfde dan dat je in een piste ermee rijd?

Als je een martingaal juist afsteld dan is dit een vrij onschuldig hulpmiddel. Ik doe mijn pony altijd een martingaal voor het geval dat, eigenlijk kan ze haar hoofd vrij hooh omhoog doen dus het werkt bij mij echt alleen maar als mijn paar decht op de knetter gaat en haar hoofd heel hoog doet.
Ik vind dit een veel vriendelijker hulpmiddel dan al die andere hulpmiddelen die het paard dwingen om zijn hoofd naar beneden te doen.

Het is natuurlijk wel niet de bedoeling dat je de martingaal zo kort aanspant dat hij zijn hoofd niet meer gewoon kan houden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:58

Ik rijd al een tijd niet meer met martingaal, maar nu gebruik ik hem af en toe voor de carroussel lessen waar ik mee ben gestart. Mijn paard is tijdens deze lessen nog niet ontspannen genoeg en vindt het heel spannend dat er paarden van alle kanten op haar afkomen. Ze gooit dan ook haar hoofd in de lucht en is moeilijker te sturen, wat niet handig is bij carroussel. Met martingaal is dit een stuk minder. Ik zou hem zeker gebruiken als je paard daardoor fijner buiten loopt.

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:53

Ik zou hem eerst is even lenen van iemand op stal ofzo, als dit mogelijk is. Als het je bevalt dan kun je er altijd zelf eentje kopen, ik heb een borstuig met martingaal vork voor het springen en buitenrijden, gewoon voor de zekerheid, ik vind het absoluut niet gevaarlijk hoor. Met een maritingaal kan je niks verzieken :)

akp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:51

Een martingaal is een van de vriendelijkste hulpteugels maar kan wel effectief zijn, dus zeker de moeite waard. :j

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:04

zeker de moeite waard

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:20

ik heb ook wel met martingaal buiten gereden, er is niks gevaarlijks aan. maar als je een martingaal koopt, moet je wel goed kijken met de maat.
want ik heb een martignaal die te groot was, die had dus helemaal geen effect xd.