wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:14

mijn dochtertje (7) heeft sinds november haar nieuwe pony , eerst mee proef gereden en vervolgens gekocht.
pony was lekker relaxed en superbraaf.( welsh ruin sectie C , 1.36 )
begonnen met een periode van vorst , dus hij stond even stil, en daarna rustig aan het rijden opgepakt. (hij is 4)
maar na ongeveer een week of 3 sloeg hij acuut om , in de omgang nog even lief en braaf , maar met rijden een vreselijke draak!
voor mijn dochtertje dan ook onbegonnen werk om ermee te rijden.
dus bijrijder erop gezet , en die liet ie alle hoeken van de bak zien, plots omdraaien bij afwenden, en dan aan de kletter gaan bijvoorbeeld. we hadden al snel in de gaten dat hij dat al vaker had gedaan , en dat hij een aardige trukendoos heeft om zn ruiter dwars te zitten....(waarbij omdraaien en aan de kletter gaan toch wel favoriet is bij hem)
als hij in de groep meeloopt is hij voorwaarts, maar wel braaf , maar als hij alleen in de bak is dan is ie vreselijk!
ook met naar het bos gaan is hij braaf , maar in beide gevallen geven de ruiters aan dat hij wel erg sterk is.
nu is hij 3 dagen achter elkaar gereden , en begint zich met de dag slechter te gedragen , hij sodemieterd in stap om te gaan draven , en in draf dan kletterd ie in galop weg , en dat houdt ie lang vol!!
al vanalles geprobeerd , maar het is overduidelijk dat hij heel het spelletje al kende voordat hij bij ons kwam.
maar nu?
zoals hij nu is durf ik er mn dochtertje gewoonweg niet mee te laten rijden, ze wil heel graag, maar meer dan stappen en hooguit een lange zijde draven durf ik niet toe te laten. (aan de longeerlijn doet hij het bij haar dan weer wel goed, hij weet wel dat hij een ukje op zn rug heeft)
het gaat een hele lange weg worden om hem op zn plek te zetten totdat hij zich netjes gedraagt , maar dan heb ik nog mijn bedenkingen of mn dochtertje hem wel kan rijden als hij idd zo sterk is.(wil nu wel ander bit gaan proberen)
hij is wel weer heel lief in de omgang, lekker koel in zn kop, en verschrikt praktisch nergens van , mn dochtertje kan er zo met halster en touwtje op gaan zitten, dan is ie superlief.....
als ie eenmaal netjes loopt, dan loopt hij ook gelijk waanzinnig goed, menigeen hier in de buurt spreekt erover.
maar wat moet ik nu toch???
heb de optie gekregen om hem te ruilen tegen een "kwalitatief" mindere pony, met minder sublieme gangen en beenwerk, en een simpel voorkomen , maar die wel heel braaf te rijden is door een beginnertje.(uiteraard eerst paar keer proefrijden om het zeker te weten!)
(merrie, bruinbont, ong. 1.35 , 7jr , mogelijk wat doorgezakt achter op de koot, dat moeten we even goed nakijken)
of de optie om over te gaan tot de koop van een haflinger, geschikt voor beginnertjes, ervaren , ongeveer 1.45 en 15 jaar oud. (voor zover nu bekend geen gebreken)
en dan de pony zo snel mogelijk verkopen. (met optie geen winst/geen verlies) maar nadeel; een haf is natuurlijk best groot voor een meisje van 7. (ong. 1.36 , tenger gebouwd )
wat is nou wijsheid?
doorploeteren met de pony die we hebben in de hoop dat ze er in de toekomst toch mee uit de voeten kan? (met bijrijder)
of kiezen voor de bonte of de haf?
oh ja, kind wil zelf heel graag lid worden vd ponyclub en wedstrijdjes rijden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:18

Een pony van vier.... Dat is ook wel erg jong en net de leeftijd dat ze lekker gaan puberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:20

Dus als ik het goed begrijp hebben jullie voor jullie jonge dochter een jonge pony gekocht die met 4 jaar al een heel arsenaal aan trucs heeft om de ruiter dwars te zitten?

Persoon vind ik een jonge pony al geen slim idee & verder geloof ik niet zo in het dwarszitten van de ruiter. Er moet een oorzaak zijn .. Je zegt dat de pony verder heel braaf is en ze er ook gewoon zo op kan zitten. Is het zadel en dergelijke al nagekeken? En is de pony al eens volledig gecheckt? Het kan allemaal best uitproberen zijn, maar dat zou ikzelf pas geloven als ik al de rest heb uitgesloten, vandaar.

Wat je moet doen kan ik niet voor je bepalen, maar ik vind het ook weer vreemd hoe je over die bonte pony praat. Is het voorkomen & sublieme gangen belangrijker dan het plezier van je dochter? En daarnaast weet ik ook niet of ik voor een nieuwe pony zou gaan, het zou best (en dat bedoel ik niet verkeerd) aan de eigenaar/ruiter/omgang/... kunnen liggen, en dan ga je met een nieuwe pony na verloop van tijd hetzelfde meemaken. Dus ik persoonlijk zou niet meteen omruilen, maar wel zoeken naar het waarom ... (alhoewel een iets oudere pony mij persoonlijk geen slecht idee lijkt, maar dan is 7 jaar ook niet oud, dan zou je eerder richting de Haflinger zitten, maar dan misschien wat kleiner ;) ).

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:26

Een pony van 4 is nog niet volwassen tussen de oren, probeert van alles uit en leert razendsnel wat de effecten zijn van z'n 'grapjes'. En om dat dan weer afgeleerd te krijgen...
Ik denk dat je beter voor een oudere pony kan gaan kijken, want zo is er voor je dochtertje niks leuks meer aan. Een haflinger van 1.45m lijkt voor nu nog een beetje aan de grote kant, maar als hij braaf te rijden is, hoeft dat geen belemmering te zijn, bovendien past ze daar over 5 jaar nog steeds prima op.
Maar als je twijfelt over zowel de bonte merrie en de haflinger ruin, kijk dan nog even in het rond of je niet een beter geschikte pony tegenkomt, braaf te rijden, en iets jonger dan de haf?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:27

Ik had ten eerste nooit een 4 jarige pony gekocht voor een 7 jarig ruitertje dat nog moet beginnen met rijden.
Als je dan perse een jonge pony wil, had ik voor een B pony gegaan, die zijn toch minder stertk dan een grote C pony.

Ik zou gaan voor de brave lieve pony die goed te rijden is door een beginnertje, zo moeten ze het toch leren en vertrouwen opdoen.
De C pony zou je erlangs kunnen houden en als je dochtertje ervaren genoeg en ouder is, kan ze de C pony gaan rijden.

Succes met je beslissing.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:28

we kunnen het zelf ook niet zo goed plaatsen, maar vermoeden dat juist dit gedrag de reden is geweest waarom de pony verkocht is.
de pony is vreselijk slim, en weet precies wat ie moet doen om onder het werk uit te komen en om zn eigen willetje door te drijven , hij kent het spelletje zo goed, dat het echt geen onwetendheid is, hij heeft duidelijk de ervaring dat dit gedrag werkt.(ruiter stopt ermee)
uiteraard is de pony nagekeken door een tandarts en dierenarts en is het zadel ook grondig nagekeken, niks aan te vinden.
hij vertoont dit gedrag dan ook echt alleen maar als hij in zn eentje in de bak is , niet in groepsverband en ook niet in het bos.
reden dat we overigens voor een C pony hebben gekozen is dat ik ook nog een zoon van 10 heb die wil gaan leren rijden (en die is 1.63 en 50kg) , en in die maat is ook een bijrijder makkelijker te vinden.
ik heb niet zozeer twijfel over de bonte of over de haf ansich, maar meer over welke vd 2 de beste optie zou zijn.....(de haf zou ik bijv. zelf regelmatig kunnen rijden )
Laatst bijgewerkt door Ra_chel op 30-06-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:29

Ik zou de pony eerlijk gezegd wegdoen. Je wil natuurlijk niet riskeren dat er ongelukken gaan gebeuren.
Verder weet ik uit eigen ervaring (ik ben instructrice op een manege) dat een negatieve ervaring, zoals een pijnlijke
val bij jonge kinderen vaak ertoe leidt dat ze het plezier in het rijden verliezen, of echt angstig worden
en daardoor stoppen. Dit zou natuurlijk heel jammer zijn.
Persoonlijk vind ik een 4-jarige ook veel te jeugdig, maar goed. Vind het alleen raar dat je enige opties
die ponies zijn die je noemt. Je kunt deze toch gewoon verkopen en op je gemak op zoek gaan
naar een kwaliteitsvolle ervaren pony?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:31

Ook als het inderdaad spelletjes van hem zijn kan je dochter hem voorlopig niet zelf rijden.
De pony weet dat hij zo onder het werk kan uitkomen, en je dochtertje kan dat niet zelf opgelost krijgen.

Wil je het rijplezier en het vertrouwen bij je dochtertje houden, zou ik echt voor een brave, ervaren pony gaan, eentje die niet te groot is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:32

Ik denk persoonlijk ook dat het aan de leeftijd ligt.. Waarom inderdaad zo'n jonge pony voor een jong kind? Denk dat je beter een wat oudere pony kunt pakken die ook wat rustiger tussen de oren is.. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:32

Waarom zou hij alleen bij het alleen rijden dan een spelletje willen spelen? Misschien is hij gewoon onzeker/angstig als hij alleen moet lopen ... Kan ook een verklaring zijn in plaats van een eigen willetje willen doordrijven en dergelijke.

Maar om het makkelijk te houden voor alle partijen (je dochter is jong en zal wel graag met plezier willen tutten & rijden) zou ik wel naar een andere pony kijken :j Daarom niet 1 van de 2 genoemden, maar zeg maar een kruising .. Wat kleiner dan de Haf, maar wel rond die leeftijd .. Er zijn er genoeg op de markt denk ik ;) Persoonlijk zou ik de pony nooit verkopen (heb ik met die van mij ook niet gedaan, daar ben ik ook gaan zoeken) maar het plezier & de veiligheid van je dochter staat natuurlijk voorop ;)

tamary

Re: wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:39

Alleen met een jong kind is zo'n pony op zichzelf aangewezen voor zijn veiligheid. Pony kan zich dan niet veilig voelen en gaat in paniek rennen of stilstaan. Hierop moet je specifiek gaan trainen ipv pony menselijke motieven aanmeten en die schuld geven van het teruggeworpen zijn op overlevingsinstinct.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:43

Ik zou deze pony verkopen. Jammer voor de pony en niet handig dat jullie zo'n jonkie gekocht hebben maar goed, gedane zaken nemen geen keer en dit is niks. :n

En ik zou niet ruilen voor de bonte want waarom zou je voor een pony gaan waar iets aan mankeert? :? Er is voldoende te koop.

En ik zou ook zeker niet gaan voor de haflinger. In mijn ervaring zijn 99% van de haflingers sterk en eigengereid. Niks voor een 7 jarige. Ik zou gewoon met je dochter op zoek gaan naar een wat oudere pony waar ze een klik mee heeft en die echt betrouwbaar is. Iets mindere gangen maakt dan niet uit (ik bedoel, wat ben je van plan met die pony? Moet ie aan de olympische spelen meedoen? ;) ) maar hij moet wel in orde zijn, dus geen doorgezakte koot zoals die bonte.

Kijk of je een leuke manegepony een paar mooie jaren kan geven of zoek gewoon rustig verder. Neem de tijd. :)

witjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:49

Persoonlijk zou ik de pony inruilen.. Je dochtertje zal natuurlijk ook verder groeien en dan zit je nog met een pony waar dan niks meer mee gedaan kan worden. Bovendien is de pony, zover is begrijp, bedoelt om je dochtertje op te leren rijden en gewoon om lekker van te genieten. Wat mij betreft maakt het dan niet uit of dat beestje dan mooi beenwerk heeft. Het is óf een pony met leuk beenwerk en straks je dochter in het ziekenhuis óf een andere leuke pony die dan iets minder loopt met een happy dochtertje =) Ik zou het iniedergeval wel weten.

Als je toch nog zó erg twijfelt, stuur dan die pony even een tijdje naar iemand die het eruit kan rijden. Dan krijg je een leuke, rustige pony terug mét leuk beenwerk. het enige punt is dus dat het weer geld kost en je dochtertje zit even zonder pony..

Ik zou trouwens voor de haflinger gaan. Misschien al at op leeftijd, maar dat is ook wel weer fijn =) dat is tenminste een ervaren beestje. Bovendien is die wat groter dus je dochtertje kan er dan ook nog wat langer mee doorgaan ;)

Succes met je keuze =)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:56

Ik zou ook gaan voor wegdoen, niet omdat het een slechte pony is die een consequente hand nodig heeft om zich te gedragen, maar omdat je er een beginnende ruiter van 7 op wil zetten. Zij gaat het beste ervaring opdoen op een betrouwbaar rijdier waar ze gewoon leuk en verantwoord plezier mee kan beleven. Dit is een pony voor een ruiter die deze pony bewust wil en kan opvoeden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:59

Zou voor mij absoluut geen issue zijn. Veiligheid van je kind staat toch zeker voor op!? Je gaat toch niet op een ongeluk zitten wachten met deze pony (waarbij ik overigens niet zeg dat de pony 'fout' is maar deze combinatie is duidelijk geen goede).
Pony de deur uit en een safe en braaf ding voor terug waar ze lekker op rond kan sturen, van kan leren en genieten. Tegen de tijd dat ze het niveau heeft dat ze wat aan een echte 'showy' pony heeft (al ze dan überhaupt nog wedstrijd ambities heeft) kun je wel weer verder kijken maar zover is ze nog niet. Belang is dat ze nu gewoon veilig d'r rondje kan rijden, kan leren en vertrouwen en ervaring op bouwt. Ik zou voor mezelf nog niet zo'n pony willen, laat staan voor m'n kind.
(ik ga er nu even van uit dat medische oorzaken uitgesloten zijn!)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 22:59

indriss schreef:
Ik zou de pony eerlijk gezegd wegdoen. Je wil natuurlijk niet riskeren dat er ongelukken gaan gebeuren.
Verder weet ik uit eigen ervaring (ik ben instructrice op een manege) dat een negatieve ervaring, zoals een pijnlijke
val bij jonge kinderen vaak ertoe leidt dat ze het plezier in het rijden verliezen, of echt angstig worden
en daardoor stoppen. Dit zou natuurlijk heel jammer zijn.
Persoonlijk vind ik een 4-jarige ook veel te jeugdig, maar goed. Vind het alleen raar dat je enige opties
die ponies zijn die je noemt. Je kunt deze toch gewoon verkopen en op je gemak op zoek gaan
naar een kwaliteitsvolle ervaren pony?

uiteraard is er ook de optie om de pony te verkopen en op zoek te gaan naar een andere, deze 2 opties die ik noem worden mij aangeboden door kennissen die in de paarden zitten.(hebben beiden een pensionstal en geven les)

wanneer het angst zou zijn om alleen te lopen zoals wordt genoemd, hij deed het van de week ook toen er 1 andere pony in de bak aan het rijden was , maar stel dat het dat zou zijn ,waarom had hij dat in het begin dan niet?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:03

De pony heeft door dat het ruitertje hem niet baas kan.
Je zegt zelf, de pony is ontzettend slim.
Dit is gewoon geen goede combinatie om te beginnen met rijden.

Wellicht is het ook zo dat de pony je kind niet snapt met de hulpen die ze (niet) geeft. en zal ze dat eerst moeten leren voordat ze met deze pony uit de voeten kan.
Maar als ik jou was nam ik geen enkel risico, en zocht ik een pony waarmee ze wel uit de voeten kan.

Mijn dochter is nu net 9 jaar, en rijdt sinds oktober 2010 op een C pony.
Als ze voor deze pony niet had leren rijden op een B pony was dit nooit goed gekomen.
Heb je een foto van de pony (gewoon pure interesse)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:04

tamary schreef:
Alleen met een jong kind is zo'n pony op zichzelf aangewezen voor zijn veiligheid. Pony kan zich dan niet veilig voelen en gaat in paniek rennen of stilstaan. Hierop moet je specifiek gaan trainen ipv pony menselijke motieven aanmeten en die schuld geven van het teruggeworpen zijn op overlevingsinstinct.

ik heb er een meisje van 17 op laten rijden met ruime ervaring (ook met jonge pony"s) en die heeft alle hoeken vd bak gezien, zo ook een meisje van 15 en vandaag een van 14.
zelfde meisje van 15 wat ik hierboven vermeld rijdt hem echter ook in de groepsles,en dan is ie braaf , afgezien van het sterk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:06

Ruime ervaring voor een 17-jarige is relatief natuurlijk ... En verder denk ik niet dat je kan verwachten dat iemand die er eens even op rijdt alles meteen opgelost krijgt ...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:07

Waves schreef:
Ik zou deze pony verkopen. Jammer voor de pony en niet handig dat jullie zo'n jonkie gekocht hebben maar goed, gedane zaken nemen geen keer en dit is niks. :n

En ik zou niet ruilen voor de bonte want waarom zou je voor een pony gaan waar iets aan mankeert? :? Er is voldoende te koop.

En ik zou ook zeker niet gaan voor de haflinger. In mijn ervaring zijn 99% van de haflingers sterk en eigengereid. Niks voor een 7 jarige. Ik zou gewoon met je dochter op zoek gaan naar een wat oudere pony waar ze een klik mee heeft en die echt betrouwbaar is. Iets mindere gangen maakt dan niet uit (ik bedoel, wat ben je van plan met die pony? Moet ie aan de olympische spelen meedoen? ;) ) maar hij moet wel in orde zijn, dus geen doorgezakte koot zoals die bonte.

Kijk of je een leuke manegepony een paar mooie jaren kan geven of zoek gewoon rustig verder. Neem de tijd. :)

of de bonte dat ook werkelijk heeft is niet zeker, heb van horen zeggen dat hij achter mogelijk wat week op de koot zou zijn, maar heb hem nog niet zien lopen of nagekeken , uiteraard zou er een klinische keuring plaatsvinden, en dan hangt het af van die bevindingen.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:08

[***] schreef:
Ruime ervaring voor een 17-jarige is relatief natuurlijk ... En verder denk ik niet dat je kan verwachten dat iemand die er eens even op rijdt alles meteen opgelost krijgt ...

Daar ben ik het mee eens.
Wellicht snapt de pony er niets van....wellicht speelt ie echt een spelletje...
Heb je de pony laten keuren?

Heeft je dochtertje les?
Wellicht kun je er is iemand met verstand van zaken naar laten kijken en eventueel laten rijden....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:11

ik verwacht ook absoluut niet dat iemand dit er zo maar eventjes uitgereden krijgt, maar dit meisje van 17 is met paarden opgegroeid, en weet dus echt wel van wanten , en dan denk ik ; als ie dat al bij zo iemand doet, en die kan hem geen baas, hoe moet dat dan met mn dochtertje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:13

Daar heb je helemaal gelijk in :j Daarom dat ik ook heb gezegd dat in deze situatie het voor jou dochtertje beter is om een andere pony te nemen ... Maar verder heb ik er mijn eigen ideeën bij zeg maar en reageer ik gewoon op de dingen die nog geplaatst worden ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:13

Wat ik mis in dit verhaal: Wat heeft jou dochtertje aan rijervaring?

Het is moeilijk te beoordelen vanaf het scherm, maar persoonlijk denk ik dat de pony nog heel groen is, behoorlijk pubert en uitprobeerd en hier ook voldoende de gelegenheid voor heeft, omdat wat je zelf al aangeeft dit in het verleden resultaat zou hebben opgeleverd. Ruiters die je er op hebt gezet deed hij precies hetzelfde mee, maar verder is het wel een fantastisch dier............als ik jou zo goed begrijp.

Waarom laat het dier niet een aantal weken proffessioneel doorrijden en laat je er daarna je dochtertje pas onder goede begeleiding mee aan de slag gaan?

Ik vind haflingers absoluut GEEN kinderpony's. Naast dat ze vreselijk slim zijn, zijn ze ook nog eens heel sterk en vaak 'onverstoorbaar' als ze er tussen uit piepen.

Als je dan voor wat anders gaat, kijk dan eens naar een pony-tje met sportervaring van een jaar of 12...........zodat je er een echte leerpony aan kunt hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:15

rachel_j schreef:
waarom had hij dat in het begin dan niet?

Omdat het geen fiets met haar is.
Dieren voelen, leren, ervaren en anticiperen... Kunnen wij vanaf deze plek met de info die we nu hebben niks zinnigs over zeggen, daarvoor moet je weten wanneer het gedrag begonnen is, waarom, in welke omstandigheden enz. enz. maar geloof maar dat er een rede voor is.
Paarden doen niks om moedwillig te 'pesten' en paarden 'spelen geen spelletjes' om hun eigenaar expres dwars te zitten, dat kunnen ze gewoonweg niet. Paarden doen altijd iets met een rede, ze doen iets omdat ze bepaalde gevoelens en ervaringen hebben bij bepaalde situaties.
Kennelijk hebben jullie bewust of onbewust een situatie gecreëerd waarin hij dit gedrag is gaan vertonen, daar leert hij van want het gedrag levert een - voor hem positief - resultaat op en dus gaat hij het herhalen. Een paard maakt slechts gebruik van de mogelijkheden de die ruiter hem bied... En het kan zijn dat hij diezelfde ervaring al bij een vorige eigenaar had en jullie dezelfde situatie gecreëerd hebben waardoor het gedrag getriggerd werd, maar dat hoeft helemaal niet...