achterhoeven niet willen geven erfelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

achterhoeven niet willen geven erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 05:09

Mijn merrie van 2 jaar,heeft er een gloeiende hekel aan als haar achterbenen worden aangeraakt.(laat staan hoeven gekrabt).
Vanaf veulen zijn we daar al mee bezig,maar het wil gewoon echt niet lukken.(hoefsmid krijgt wel met moeite het nodige werk gedaan).
Haar moeder heeft hetzelfde euvel....
Kan dit nu gewoon erfelijk bepaald zijn?
Meerdere personen hebben geprobeerd om het mijn merrie even aan te leren(meer ervaring etc) maar ook die krijgen het niet of amper voor elkaar.
Voorhoefjes gaat wel prima,met soms wat sputteren...maar achterhoefjes moet je al bij het aanraken van de achterbenen oppassen voor een trap.
Al vanaf 5 maanden zijn we bezig met haar..maar nog steeds haat ze het.
Gelukkig is ze wel gezegend met prima hoefjes...dus veel verzorging is er niet aan nodig,maar het zou wel handig zijn als ze leert om haar voetjes te geven als erom gevraagd word.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:05

Geen idee of het erfelijk is, maar ik zou zelf er eerst voor zorgen dat je haar benen kan aanraken voordat je alleen al denkt aan de hoeven.
Zelf zou ik haar billen aaien en dan naar beneden gaan tot het punt waar ze reageerd ( kleine signalen, oren naar achteren, omkijken etc.) daar stoppen en weer van bovenaf beginnen. Echt hele kleine stapjes per keer nemen. Niet denken aan de voeten optillen ga eerst maar eens een hele poos alleen maar billen en (boven) benen aaien/masseren. Zo kun je stapje voor stapje verder gaan echt maar kleine stapjes nemen. Ik denk namelijk dat het niet in je voordeel is geweest dat verschillende mensen dachten het haar wel 'eventjes' te leren.

Ruga

Re: achterhoeven niet willen geven erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:10

Dat kan ook aangeleerd gedrag zijn. Door het veulen van de moeder geleerd door te kijken als jullie met haar hoeven bezig zijn.
Zoals hierboven al uitgelegd staat kan je dat wel omtrainen. Geduldig wel, in één keer ga je het alleen maar erger maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:14

Kan idd wel erfelijk zijn als het gaat om een knieprobleem :j

Maar kan idd zoals gezegd ook aangeleerd gedrag zijn

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:17

Heeft ze geen krampbeen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:42

Hanneke84 schreef:
Zelf zou ik haar billen aaien en dan naar beneden gaan tot het punt waar ze reageerd ( kleine signalen, oren naar achteren, omkijken etc.) daar stoppen en weer van bovenaf beginnen.

Oei meid, dit juist zeker niet doen. Je geeft dan toe aan haar negatieve signalen (zij kijkt kwaad en je neemt de aanraking die zij als negatief ervaart weg) en laat haar dus de baas zijn.
Wat ik wel met je eens ben is dat je dit met kleine stapjes moet oplossen en niet focussen op de hoeven en het optillen daarva,. Aai de bil, tot als ze daar volledig op haar gemak mee is. Ga dan naar onder richting knie, kijkt ze boos, blijf aaien, begint ze te draaien, blijf aaien. Zodra ze "normaal" doet, stop je met aaien. Je beloont haar positieve gedrag, niet het negatieve. Zo werk je naar onder toe tot als je haar hele been incl. hoef kunt aaien/aanraken zonder dat ze ook maar 1 teken van protest toont.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:46

Gewoon afspuiten met de tuinslang tot ze niet meer reageerd.
In het begin slaan ze vaak alles bij elkaar, maar omdat je dit vanaf een afstand kan doen loop je zelf geen gevaar.
Als ze met het ene bee slaat, ga je op het andere been spuiten, en als ze daar mee gaan slaan ga je weer terug naar het eerste been, net zolang tot ze het opgeeft, en dan goed belonen.
Succes ermee ;)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:28

Gini schreef:
Oei meid, dit juist zeker niet doen. Je geeft dan toe aan haar negatieve signalen (zij kijkt kwaad en je neemt de aanraking die zij als negatief ervaart weg) en laat haar dus de baas zijn.
Wat ik wel met je eens ben is dat je dit met kleine stapjes moet oplossen en niet focussen op de hoeven en het optillen daarva,. Aai de bil, tot als ze daar volledig op haar gemak mee is. Ga dan naar onder richting knie, kijkt ze boos, blijf aaien, begint ze te draaien, blijf aaien. Zodra ze "normaal" doet, stop je met aaien. Je beloont haar positieve gedrag, niet het negatieve. Zo werk je naar onder toe tot als je haar hele been incl. hoef kunt aaien/aanraken zonder dat ze ook maar 1 teken van protest toont.

Ik denk niet dat je kan blijven aaien omdat deze merrie gaat trappen.
Ik zou dus zelf wel aaien tot je reactie krijgt weten waar het punt van reactie is en dan de volgende keer van boven naar beneden gaan en net voor dat punt blijven hangen en aaien en zo het aaigebied vergroten.
Geloof ook niet zo in de paard de baas laten zijn, merrie ziet het gewoon echt niet zitten en het lijkt mij dat ze een enorm vraagteken boven haar hoofd krijgt als er een menswezen is die reageerd op haar lichtste signalen, haar even de ruimte geeft ( weg van stresspunt) en weer opnieuw begint.

Maar ik begrijp je wel maar ik kan je vertellen dat de manier die jij omschrijft niet altijd zo goed werkt en prettig is.
Ik heb dat eens bij mijn haflinger geprobeerd (met vliegenspray) ik kan je vertellen dat doordat ik door ging met spuiten ( de druk dus bleef) hij ontplofte en ik alleen achterbleef met de blaren op mijn handen.
Als ik eerst een paar meter van hem af begin te spuiten tot ik reactie krijg, weer ietsjes terug ga en opnieuw begin (weer de grens opzoek) kan ik wel vrij snel dichterbij komen. (approach and retreat)
Hij heeft het echt nodig dat de druk wegvalt en je hem weer opnieuw benaderd dan kun je vrij snel iets voor elkaar krijgen.
Hangt waarschijnlijk helemaal af van type paardje :D

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:47

Zolang ze niets mankeert door erfelijkheid is het niet erfelijke.

Ik ga mee met Hanneke.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:11

Hanneke84 schreef:
Hij heeft het echt nodig dat de druk wegvalt en je hem weer opnieuw benaderd dan kun je vrij snel iets voor elkaar krijgen.
Hangt waarschijnlijk helemaal af van type paardje :D

Druk wegvallen ben ik zeer zeker voor. Maar dan op het juiste moment, namelijk bij positief gedrag en niet bij negatief gedrag.
Maar goed, zovele mensen zovele meningen. TS moet eruit halen wat voor haar het beste lijkt. ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:38

Hoi all,bedankt voor de tips!
Het is niet zo dat meerdere mensen maar even met bot geweld hebben geprobeerd haar voetje te leren geven hoor! ;)
Ik hou niet van dwang ,maar als iemand het beter wist..mochten ze het van mij proberen(wel op mijn voorwaarden,geen bot gedrag of geweld en dwingen).
Want wil uiteraard niet dat ze voorgoed een hekel krijgt aan voetje geven.
Enige keer dat ze even dringend verzocht is om mee te werken,was bij de hoefsmid.
Die er verder ook geen drama van maakte,maar gewoon simpelweg vastbleef houden,tot hij de kans had even snel zn werk te doen.
als veulen van een maand of vier is ze samen met haar moeder even bij de hoefsmid geweest,en dat deed ze in principe netjes(mama maakte wel met haar achterbenen wat gedoe..).
Bij haar was het slechts even wat kijken...
Ze is gezegend met ijzersterke hoefjes,want is met een jaar oud nog even bekeken door een smid,en er hoefde niets te gebeuren nog!
Nu is ze twee,en pas enkele maanden geleden even wat bijgevijld en bekapt door een smid.
Zoals ik al zei,geeft ze haar voorhoefjes wel vrij makkelijk al,maar de achterbenen en hoeven is gewoon nog verboden gebied.
Gekke is wel...als ze aan de longeerlijn bv wat staat te grazen en raakt erin verstrikt,dan blijft ze heel kalm en laat zich wel rustig betasten en van die lastige lijn afhelpen :+
Maar met bv poetsen en proberen haar achterbenen of hoeven te betasten kan je een schop krijgen!
Ze heeft geen enkele vervelende ervaring gehad met haar achterbenen of hoeven,en hooguit word het soms voorzichtig geprobeerd.
Wel weet ik omdat ze van een mede bokker vandaan komt,dat haar moeder ook een probleem heeft met haar achterhoefjes geven bij smid etc...
Dus vandaar dat ik vraag of dat gewoon erfelijk kan zijn.(ze gaat het vast wel leren,maar is die hekel eraan mischien erfelijk?).

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:28

Het kan zijn dat het erfelijk is als er iets aan de achterhand is.