pony heel erg kopschuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irina_umbria

pony heel erg kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 22:38

Hoi iedereen! Ik kom hier met mijn verhaaltje om hulp te krijgen.

Vorig jaar in de herfst had ik een kleine welshje ingereden ( een ruin ), en vanaf het eerste keer ging het kei goed. Zo had ik hem zo'n 3 maanden gereden en toen vond ik hem zo braaf dat hij zelfs in de les kon lopen.. In de winter kon ik er niks mee, want we hebben alleen maar een buitenbak en die was bevroren. Dus ongeveer rond februari begon ik hem weer een beetje bij te pakken. En het ging ook goed. Op een gegeven moment heb ik een andere meisje (minder ervaren dan ik en iets jonger :P) gevraagd of ze hem wilde uitproberen. Uiteraard aan de longe gedaan, dat ging goed, dus ze kon los er op rijden.

Maar....

Op een morgen kwam ik hem halen, gepoetst, lekker geknuffeld... Opgezadeld, en toen nog het hoofdstel om. Ik probeerde het halster er af te doen... Ik weet niet wat er met hem gebeurd was, maar dat arm ding maakte bange blik en steigerde!!

Zo is het nog steeds.. Het is een schat van een dier, maar hij is zo bang dat iemand aan zijn hoofd komt!! Ik heb het al geprobeerd om met poetsen er uit te krijgen (dus gewoon lekker op zijn hoofd en vooral achter zijn oren, wat hij heel erg eng vindt). Poetsen laat hij dan ook toe, ook aaien. Maar nu staat hij dus in de wei zonder halster en ik krijg hem niet meer te pakken. Hij is nu ongeveer 2 maanden niet meer gereden.. Ik weet ook niet wat er met hem gebeurde maar hij laat jou echt niet toe bij zijn oren.. Dan steigert hij enzo. ALs je het halster los maakt en dan achter de oren vastmaakt (ipv dat je het normaal gesproken over de oren heen doet) dan vindt hij het minder eng maar laat het nog niet zo goed toe..

Dus ik wil heel graag advies om dat af te leren want hij is echt een schat van een paard en ik vind het echt niet leuk voor hem. Tips? Aub?

alvast bedankt,

Irina

delerium

Re: pony heel erg kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:46

RT-P -> OPG omdat het geen rijtechnisch probleem is, maar meer paardengedrag. Waarschijnlijk krijg je daar meer tips :)

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:42

Misschien kan je met behulp van iets lekkers zijn vertrouwen winnen.
Begin eerst met aaien steeds langzamer omhoog blijf hem belonen met wat lekkers.
Ik zou niet gelijk het halster gaan omdoen.. Doe dit gewoon een paar dagen en probeer dan een keer het halster om te doen. Maar ik zou bij dit paardje vooral niet te snel gaan handelen.
Ik denk dat het toch iets heeft meegemaakt.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:15

Anne___: dat heb ik ook al geprobeerd, maar het werkte niet..

Ik heb geprobeerd om hem met wat lekkers te belonen als hij mij bij zijn oren liet, ook heb ik geprobeerd om hem bij izjn hoofd te poetsen en dan steeds hoger, dat gaat wel goed. Maar echt het halster om doen en hoofdstel dat is een probleem want nu kan ik niet meer verder..

Het lukt mij soms wel om hem te pakken met een touwtje om zijn nek en dan loopt hij ook braaf mee maar zo kan ik toch niet voor eeuwig bezig blijven..?

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:23

Ik denk dat je heel veel geduld moet hebben, maar als hij wel met een touwtje om zijn nek meeloopt kun je misschien het halster achter de oren los maken ipv bij de normale sluiting, dan kun je het halster om de nek doen en misschien vanuit daar omhoog schuiven maar z'n hoofd. Het klinkt wat vaag maar hoop dat je het begrijpt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:32

Hier precies zo'n pony. Die had gelukkig wel de eerste tijd zijn halster om. Maar was echt panisch als je hem pakte.
Je hoeft niet eeuwig met het touwtje aan de gang. Je kunt nl per week het touwtje wat hoger doen en dan eens het uiteinde over zijn neus proberen te doen zodat het al een halster lijkt.

Een oud foefje om een moeilijk pony een halster om te doen is het in een emmer met wat voer leggen, met de neusriem beneden en de gesp buitenboord. Asl je pony gaat eten, kun je voorzichtig het vastmaken. Hang daarbij nooit met je hoofd over hem heen, want als hij plots zijn hoofd omhoog doet, krijg je dan een zeer onprettige aanvaring! Werk dus van naast hem!!! Makkelijkste gaat het met twee personen, ieder aan een kant.

Het kán natuurlijk zijn dat hij een blessure of bv bijensteek heeft opgelopen in de nek en het daarom met pijn associeert. Vooral omdat het zo plots is opgekomen. Heb je gekeken of er niks zit?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:17

Verdiep je in paardenpsychologie met bv Parelli. Pat Parelli heeft een aantal filmpjes om dit soort gedrag te verbeteren. Succes ermee!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:22

Heeft er al eens een paardentandarts naar zijn gebit gekeken? Het komt vaker voor dat paarden/pony's ineens niet aangeraakt willen worden bij het hoofd en dan blijkt het soms te gaan om haken. Die kunnen eenvoudig (zonder verdoving) weggevijld worden.

irina_umbria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:18

@lusitana, nee er zit niks.

Hij laat het halster wel bij zijn neus omdoen, maar het probleem zit echt net vóór en achter de oren. want als ik ook de teugels van het hoofdstel over zijn hoofd wilde doen (lang geleden) zonder zijn hoofd aan te raken, raakte hij gelijk in paniek.

Nou heb ik een andere manier uitgeprobeerd. Ik had paardensnoepjes meegenomen, en telkens als ik verder kwam dan alleen maar dat neusstuk van het halster kreeg hij een snoepje. Hopelijk leert hij zo dat het halster/hoofdstel helemaal niet zo eng zijn..