spring/balkjesangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xhelmax

spring/balkjesangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:34

Hallo,

ik ben nieuw op bokt.nl, dus ik snap nog niet goed hoe het werkt.
maar ik heb een vraag!
op de manege waar ik rij staat een hele lieve pony genaamd Danny
Ik heb alleen een probleem, want Danny durft niet te springen.
Hij durft zelfs niet over een op de grond liggend balkje te stappen.
Je krijgt hem er alleen met moeite overheen als je hem aan de hand meevoert, en dan stapt hij er niet overheen, maar dan neemt hij ineens een grote sprong. Hoe kan ik dit oplossen?

Aight

Re: spring/balkjesangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:36

hem eerst laten wennen aan de balkjes zelf, dus door bv in de wei te leggen, als je gaat rijden tussen 2 balkjes heen stappen dus zo: (balkje)I (jij) I(balkje)

xhelmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:43

Oke bedankt voor de tip! dat ga ik zeker proberen.

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:56

Hoi,

Het is met een manegepony misschien vrij lastig om hieraan te werken... Althans ik neem aan dat jullie ze niet alleen mogen pakken om te trainen. Als het echt angst is (en dus niet het graag eronderuit willen komen) dan is het inderdaad verstandig om het paard spelenderwijs kennis te laten maken met de balken. Evt. beginnen aan het halster. Loop ertussendoor, eroverheen etc. Probeer hierbij niet te lief te reageren, dat bevestigd zijn angst. Zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en doet hij het goed --> DAN BELONEN! Vervolgens kun je dit doen wanneer je erop zit en zo langzaam uit gaan breiden van 1 naar meerdere balkjes lopen. Vanuit hier kun je een kruisje gaan bouwen. Nogmaals... op een manege proberen paarden er ook vaak onderuit te komen omdat ze hier vaak toch succes in hebben...

xhelmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 17:59

Bedankt,
ik kan inderdaad niet zomaar een paard pakken om er mee te gaan trainen,
maar ik kan wel aan mijn instructrice vragen of ik er een keer aan mag werken tijdens de les.
ik denk namelijk dat zij het ook fijn zal vinden als Danny niet meer zo bang zal zijn.