zelf paard beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

zelf paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:35

ik heb echt geen idee waar dit moet staan, dus als het verkeerd staat zeg het even :o

vandaag had ik het er met een meisje van stage ( ook stagiaire) over het beleren.
ze werd gewoon bijna boos, omdat ik zelf mn 4 jarige ga beleren.. ( uiteraard wel een beetje hulp)
Ik moest haar maar naar een africhting stal brengen, omdat er te veel kan gebeuren. tuurlijk daar heeft ze gelijk in, maar dat kan daar ook.
ze gaf een voorbeeld: stel je maakt het zadel los, en loopt een meter weg, je paard schrikt, zadel op de grond en kapot.
dus ik zei, dan loop je er dus niet bij weg. ( toch?)
nou ze werd helemaal gek.

ik heb zelf regelmatig (jonge ) paarden beleerd, en die doen het allemaal prima. zitten een paar bij die nu in het M dressuur lopen. dus dan heb ik toch wel iets goed gedaan toch??

wat vinden jullie? MOET ik haar ergens heen brengen of kan ik het gewoon zelf doen??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:36

Als je zelf weet waar je mee bezig bent, en echt ervaring en hulp hebt ect, kan je het prima zelf doen, lijkt mij.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:37

Dat kan je echt het beste zelf inschatten. Als jij er vertrouwen in heb dat je het kan doen, moet je het doen :)

edit

een volledig goed beleerd paard kan toch ook schrikken terwijl je het zadel vast heb? :?
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 27-06-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mchll__

Re: zelf paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:37

Als je zeker weet dat je het aan kunt en de ervaring hebt waarom zou je hem/haar dan weg moeten brengen? Met een beetje begeleiding indien dit nodig is gaat het je denk ik wel lukken! Succes!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:38

Tuurlijk, er kan altijd iets mis gaan, maar dat kan toch ook bij een africhting stal? Ik denk dat je het best zelf kunt doen, aangezien je er ook al ervaring in hebt. ;)

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:38

Je heb dit vaker gedaan en je heb hulp. Wat heb je nog meer nodig. Volgens mij kan het best.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:40

ik ben van mening dat je een zadel losmaakt en er gelijk afhaalt en dus niet het paard met een los zadel laat staan...dus dat vind ik een opmerking van niks van dat meisje... en inderdaad zoals gezegd: als je de ervaring en hulp hebt en weet waar je mee bezig bent, waarom zou je het dan niet zelf doen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:42

Ik snap dat veel mensen huiverig zijn omdat je de verantwoording hebt om paarden iets te leren waar ze hun hele leven wat aan hebben en omdat ze ook negatieve dingen voor het leven bij zich kunnen houden. Je moet dus wel weten wat je doet.

Een africhtingsstal is geen garantie dat dingen correct gebeuren en er nooit iets mis gaat vooral niet als het een stal is die via een vast systeem binnen een bepaald tijdsbestek werkt.

Ik raad de meeste mensen wel aan hun paard weg te brengen en wel om de volgende redenen die verder niks met kennis te maken heeft:
Gewoonlijk heeft een vreemde minder moeite met het corrigeren van je paard en staat geen dingen toe die de eigenaar wel eens door de vingers zou kunnen zien.
"Vreemde ogen dwingen". Paard is in een nieuwe omgeving en bij een nieuwe trainer meer op zijn hoede en vaak onderdaniger en dat kan het leren gunstig beinvloeden (maar ook ongunstig als je een gevoelig paard hebt).
Als hij terugkomt is hij toch ZO BLIJ met zijn baasje dat hij extra zijn best doet...

Leken moeten geen jonge paarden kopen en ze ook niet zelf in willen rijden.

Als je weet wat je doet en je er al ervaring in hebt, zie ik verder het probleem niet.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:45

Als je het zelf ziet zitten en je hebt hulp, waarom zou je het dan niet zelf mogen doen? ik zeg alvast "veel succes!"
trouwens, om een paard te beleren gebruik je toch ook niet je beste zadel ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:53

nee dat zowiezo niet! ik neem gewoon een oud 2e hands zadel die nog prima voor het beleren te gebruiken is :)
t is wel een pittige dame, maar ik verwacht geen grote probleme. ik zie het wel zitten :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:54

Lijkt me juist geen strak plan. Correct me if I'm wrong, maar lijkt me dat de eerste ervaringen juist fijn moeten zijn en als je er dan een niet passend zadel op gooit....

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:55

er komt wel een passend zadel op natuurlijk, maar geen nieuwe ;)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:59

Bent met de rest eens. waarom zou je het niet doen als je ervaring en hulp hebt!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:45

Als je het zelf ziet zitten en genoeg ervaring en hulp hebt, waarom niet.
Ik zou het eerst ook zelf doen bij onze merrie maar doe het toch niet. Niet omdat ik het niet kan, heb er voorheen genoeg beleerd, en hulp ook geen probleem. Maar ik durf het niet meer vanwege m'n rug, maar meer omdat ik er al 2x aan geopereerd ben. En ze is vrij makkelijk hoor, en heb er ook al een keertje zonder zadel opgezeten...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:01

dat is een dom voorbeeld :p
Je gaat toch niet bij een jong paard eerst de zadel los maken en dan van het paard wegstappen?! Ik denk dat het perfect kan zoals jij doet. Ik heb zelf een paar maand geleden een heel jong paard dat net 2 a 3 maand was opgeleert gekocht, ze is mijn eerste paardje en ik heb nooit verzorgpaarden gehad. Heb wel 7 jaar rij-ervaring maar voor de rest wist ik niet zo veel. Ik ben nu 16 (toen 15). Allemaal redenen om haar niet te kopen, maar ik reed haar en daar was de klik en ik wist gewoon dat het goed zou komen. Nu een paar maand verder zou je nooit zeggen dat ze het paardje van toen was. Ze is veel mooier, haar gangen zijn mooier, ze loopt aan de teugel (terwijl ik dat daarvoor niet eens kon), ze springt gewoon geweldig, ze heeft ènorm veel geleerd en ik trouwens ook, en ze vind me fantastisch en ik haar. Grotendeels dankzij de hulp van vrienden en mijn manege lesgever. Het is natuurlijk niet hetzelfde maar ik denk dat je de boodschap er in wel verstaat.