boos kijken afleren..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

boos kijken afleren..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:41

Hoi!

Heb een ontzettend leuk en lief paard, ze kijkt (bijna) nooit lelijk.. iig.. niet naar mij :=
(of naar andere mensen.. alleen als ze moe is (van het rijden bijv. heeft ze niet altijd zin in fysiek
paardencontact en dan legt ze haar oren plat om even te laten weten dat ze er niet van gediend is)
Geen gillert, heeft nog niet 1 been opgetild om te maaien oid.

Nu ga ik eens in de zoveel dagen op een rustdag lekker met haar stappen. Hele zak vol snoepjes,
beetje commando's vragen (terug, om.. driving game waarbij ze van achter overkruist moet wegstappen
en zelf haar hals naar mij buigen zonder druk van mij) en met haar neus tussen haar benen terwijl ik
1 van haar hoeven omhoog heb en halt. Na het "warm"draaien vraag ik haar weleens links en rechts
om me heen te buigen door achter een snoepje aan te gaan met haar neus (is ze erg fanatiek in)

Als ik gewoon met haar door de bak stap loopt ze met haar neus tegen mn rug aan en blijft ze
braaf stappen. Als ik voor haar uit ren (zonder aan het halstertouw te trekken, die geef ik lang.. ze moet
zelf komen) dan draaft ze achter me aan.. zo hard als ik ren.. (soms ook galopje + een bok) maar als
ze dan achter me aan draaft legt ze haar oren plat in de nek. En ga ik stilstaan of stappen gaan ze
per direct weer naar voren...

Zou dit af te leren zijn?? (met oog op een merriekeuring of iets?) Geeft ze aan dat ze het niet leuk vind
om achter me aan te draven..? Ze doet het uit zichzelf.. ik dwing haar niet..

Sorry mods als het verkeerd staat...

Wie heeft een idee?

knoevel

Re: boos kijken afleren..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:06

misschien vind ze het "eng"dat je van haar weg rent, en heeft ze het gevoel dat ze snel achter je aan moet voor dat je dadelijk weg bent...

weet het niet precies...kan heel veel zijn. is ze medisch nagekeken door een dierenarts. loopt ze niet kreupel? buigproef? weet niet precies, komt ook maar zo in me op ;)

succes!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:54

Voedsel activeert agressie en daarom is de nodige voorzichtigheid en kennis nodiog om er in je training goed (=verantwoord) mee om te gaan. Kijk maar eens op stallen waar meerdere paarden leven tijdens voertijd.
De allerliefste, altijd rustige brave verandert op die tijd in een MONSTER. Een hele rij paarden met voertijd schoppend, bijtend, zijn buurman/vrouw 'dodend' tot de bak is gevuld. Dan is er weer rust en horen we 'krunsj, krunsj' en is er stilte,

Paarden kunnen zich bij voertijd monsterachtig gedragen, en door het voer of liever gezegd de manier van voeren die wordt deze agressie aangewakkerd.
Dit gedrag is alleen te zien in gevangenschap omdat het een onnatuurlijke wijze van eten is. Bij paarden zelf (wild) is er geen een paard wat een ander voert, alleen de moeder die haar veulen laat drinken. Paarden zelf delen met elkaar.
Een afgeleide van agressie om voer is voernijd.

Als ik jou was zou ik je spelletje laten voor wat het is, voor een paard is het heel moeilijk niet kwaad op jou te worden. Dat kan hij nioet zo bedenken, het is een dier. Liever niet denk ik, en voorkomen is beter dan blussen.
Ook zonder voedsel, of zelfs juist zonder voedsel willen veel paarden best graag met mensen spelen.
Dat kan veel leuker zijn, want doet hij het voor jou, en niet vanwege eten.

Je kunt een dier niet leren 'lief' te kijken, paarden uiten nou eenmaalk hun gevoelens, net als wij. Gelukkig maar, want dan kun je zien hoe blij ze is als je er weer bent.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:21

knoevel

Ze is niet kreupel/onregelmatig oid. Onder het zadel is haar orenspel in stap, draf galop ontspannen opzij
of gericht naar mij en soms bij afleiding gericht naar voren. Haar staart hangt ontspannen af en ze zwiept
nooit dus heb niet het idee dat het lichamelijk is.

paardentango

Dat dacht ik dus ook al. Ik ben daarom meerdere dagen rond voertijd op afstand blijven kijken, haar buurvrouw
heeft namelijk wel voernijd (al veel minder dan een paar maanden terug) maar die negeert ze.

Sterker nog, in of buiten stal.. ze negeert alle paarden die druk van karakter zijn.. draait ze letterlijk het
hoofd voor weg. Met voeren blijft ze met haar hoofd uit stal geduldig staan wachten tot ze haar hapje
krijgt. Geen gelel, geen gehap, geen gestamp, geen oren plat oid.
er staat een paard bij ons op stal die was erg "eisend" ook van aandacht.. hinniken en kijken naar haar en aan haar willen ruiken.. onder het zadel was die ook druk.. maar zodra hij maar naar haar keek draaide zij haar hoofd weg. Nu hij rustiger is geworden, onder het zadel.. maar ook op stal.. gaat ze naar hem toe om te snuffelen, staan ze te kroelen enz. Nu hij geen aandacht meer "eist" accepteert ze hem wel.

Met haar buurman deelt ze zelfs plukken kuil en als hij met zn neus uit stal bij haar voerbak hangt en zij
staat te eten eet ze rustig door en neust alleen naar hem (dus niet oren plat en/of happen)

Met de overige gevraagde oefeningen als ik naast haar werk heeft ze ALTIJD haar oren ontspannen, ze
dringt zich niet op... hapt niet naar mn hand en eist ook niet.

Ze reageert meer van "oh.. krijg ik wat? Oke.." *voorzichtig hapje met lipjes*
Als ze achter me aan stapt heeft ze haar neus in mijn haren, of haar voorhoofd tussen mijn schouderbladen,
ze volgt me als een mak lammetje.. neemt geen leiding oid.

Alleen met dat stukje voor haar uit rennen komt ze gauw achter me aan en legt ze haar oren plat.
Ze krult haar lip niet op en dreigt eigenlijk totaal niet.. als ze bij me is gaan haar oren of naar voren of
weer in standje ontspanning.

Op de poetsplaats en in stal krijgt ze niets van mij. Leg alleen een appel of wortel in de bak na het rijden,
voordat ze in stal staat (mijn vorige paard had geen voernijd maar was wel heel erg ongeduldig en stond
letterlijk te brullen om zn voer.. had hij al toen ik hem kocht.. die moest ik ook niets geven op de poetsplaats
want dan sleten zijn ijzers extra hard dus dat doe ik nog steeds niet... poetsplaats staat voor rust,
sociaal contact met andere paarden en uitbundige poetssessies, geknuffeld worden en kroelen met de baas)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:14

Dat is niet wat ik bedoel, tenminste niet de essentie. Vraagt om wat meer uitleg.
Wat ik doe is niet kijken naar het gedrag op zich, maar naar de bron. Waarom.

Ik zeg niet dat ze voernijd heeft, maar voeren wakkert nu eenmaal wel opwinding aan, de en is agressiever dan de andere dat is waar. Ze ziet het wel om haar heen, en paarden leren onder andere van kijken naar anderen. Ook naar ons. Dat geldt voor ons ook.
Wat ik bedoelde is dat je wegrennen met voedsel leuk kan bedoelen, en zelf kan zien als een leuk spelletje met beloning, maar door de ogen van het paard bekeken, activeer je een ander iets.
Onbewust zo te lezen, je beloont iets wat je niet wil.

Paarden hebben met ieder ander dier of mens een andere relatie. Ze reageren bij de en net wat anders, zowel onderling als tegenover ons mensen. Ook daar zijn wij niet anders in.

Als ik dit verhaal lees dan, zonder iemand gezien te hebben, denk ik; oei, oppassen!
Een aanval van een paard gebeurt in een fractie, omdat wij er niet van uitgaan dat ze boos zijn en dat we dat zelf doen doordat we eigenlijk een beetje aan het pesten zijn, wat we niet zo bedoelen, maar wat zo kan worden opgevat. Dat heb ik hierboven uitgelegd, voeding activeert ongeduld en agressie.
Eigenlijk ben je nogal 'ingewikkeld' aan het voeren door er mee weg te lopen. Daar worden de meeste paarden noet zo blij van.

Wat leuk aan je stukje erna is, is dat je vertelt over haar gedrag met andere paarden. Daar deelt ze gewoon mee, en dat is natuurlijk paardengedrag. Paarden delen normaal gesproken en werken en leven samen. Ze hebben onderling (in de natuur, dus zonder bemoeienis van mensen !!!) zelden tot nooit ruzie. Niet zoals we in onze groepen vaak wel zien. Wat een gevolg is van het leven in gevangenschap, daarom zijn mensen, gelukkig, zo zorgvuldig wie wel of niet bij elkaar geplaatst kan worden.

Mijn advies zou zijn doe het anders dat samen rennen, want je 'voert' nu gedrag wat je niet wil.
Helaas zie ik vaak paarden die door mensen, niet zo bedoeld, verkeerd gedrag aangeleerd hebben.
En iets aanleren is gemakkelijker dan afleren. (Paarden zijn veel makkelijker dan mensen)

Wij leren paarden om te gaan met ons, zoals jij je paard hebt geleerd netjes en rustig te wachten. Fijn voor je paard als hij dat zo kan. Het is aan ons de taak om hun, paarden met allemaal een eigen persooonlijkheid, hun de weg te wijzen hoe.
Voer het juiste gedrag, het aangename en voorkom het verkeerde door verstandig te handelen.
Leren doen we allemaal door hnet goede herhalen, en vooral veel voorkomen, het is aan jou wat je wil (aan)leren.

Nogmaals, dit is zoals ik het zie en puur op basis van wat er beschreven wordt.

PS Als het gaat om de bruine dame uit je profiel, wat een mooi paard! Ziet er uit als een hele vriendelijke dame.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:13

paardentango, bedankt voor je (hele) duidelijke uitleg. Ben ik erg blij mee.

Er gaat nu een lampje branden. Gelukkig heb ik het niet al te vaak gedaan.
(dat drafje meepakken doe ik vaak puur om te kijken of ze niet stijf is na het
rijden de dag ervoor, omdat ze na een paar dagen intensief(voor haar doen)
getraind is nog wel eens best wel wat spierpijn wil hebben (vandaar dat ik ook
wat meer "afwisseling" voor haar wil)

Zoals je al zegt.. ik bedoel het goed en haar reactie zou inderdaad logisch zijn.
Als ik erbij blijf en iets aanwijs en ze krijgt het is het anders dan als ik haar ermee
pest door weg te lopen. Ik beloon ook niet alles met snoep, maar ook met "knabbelen"
aan de manenkam en gewoon door haar te knuffelen en door haar voorlokje te aaien.
Het is dus (nog) geen standaard ritueel om altijd alleen maar snoep te krijgen.

Voorkomen is beter dan genezen, heb je helemaal gelijk in.. mijn vorige paard had ik
voetjes leren geven.. en omdat hij al snel begreep dat voetje geven voer was stond
meneer ongeduldig 5 minuten lang met zn been in de lucht en kreeg hij niets ging hij
staan schrapen.

Het voetje leren geven was binnen 5 dagen geleerd.. het afleren van het schrapen heeft
me 2 jaar gekost. Vandaar ook dat ik haar normaal gesproken ook nooit "verwen" met voer.

Dank je! En ja, het gaat inderdaad om de bruine dame in mn profiel. Het is echt een snoezig
paardje aan het worden ja :D

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:55

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:06

Searcher, bedankt! Handig om te lezen. Er staat wel wat nieuws bij maar de meeste dingen doe ik wel al
eigenlijk :)

Toen ze heel erg onder de indruk was van grote dingen (felle reflectie zoals een graafmachine,
schoonmaakkarretje etc) Stapte ik er heel vaak heen. Met genoeg ruimte en wachtte ik zonder
aan de lijn te trekken/hangen oid (alleen een ophouding als ze weg wou lopen.. maar dan staat
ze wel al op 15 m afstand ofzo) tot ze uit zichzelf ondernam om naar mij (het grote/enge/indrukwekkende)
toe te stappen.

Uiteindelijk ging ze er zelf aan neuzen. Toen riep ik touch en gaf haar een aai. Bleef ze geduldig staan
kreeg ze een snoepje.. ging ze direct achteruit/opzij liet ik haar gaan maar kreeg ze niets tot ze de
oefening weer herhaald had.

Inmiddels als ik haar ergens voor bivakkeer en "touch" zeg steekt ze haar neus uit naar het ding
(ook als ik er op zit, dan heb ik net zoveel geduld als aan de hand) en als ze er aan neust of friemelt
beloon ik haar of met een aai.. of met een aai en iets lekkers. Dat ze altijd wat krijgt is niet vanzelfsprekend
maar het heeft wel haar nieuwsgierigheid aangewakkerd.. waar ze 5 maanden geleden voor achterin een
hoekje stond staat ze nu 10 minuten met gespannen oortjes naar voren te observeren en zet dan toch
telkens een stapje dichterbij om te kijken wat het nou is :P

Toch heb ik niet echt het idee dat ze geen respect heeft.. want heb ik een wortel in mn hand en ze schooiert
en ik zeg UH UH dan blijft ze geduldig wachten.. en hou ik een heel klein stukje voor haar neus die ze af mag happen
trekt ze niet aan de wortel maar bijt ze echt alleen heel voorzichtig dat kleine stukje af..

De ene dag loopt ze met een grote boog om iets heen.. en de andere dag loopt ze zo onder de klauw van
de graafmachine door. Herhaal ik het niet af en toe dan loopt ze er weer met een boog omheen.. maar
ze wordt niet meer zo gestresst als eerst.

(er veranderd wel vaker het 1 en ander op het terrein dus is wel leuk om mee te spelen/oefenen)

Bedankt voor je tip (meer altijd welkom)

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:15

Hoi,

Dit is iets wat vaker voorkomt. Daarbij zijn ze door de beloning van snoep heel erg op het snoep gericht in plaats van op jou. Daarnaast geeft het paard aan door achter jou aan te rennen dat jij de kuddeleider bent, en dat hij jou volgt. Iets waar veel paarden moeite mee hebben, helemaal omdat het in dit geval min of meer onder "dwang" is. Begrijp me niet verkeerd, maar niet meelopen betekent geen brok/snoepje (eten) waardoor het paard dus het gevoel heeft dat hij mee "moet" lopen..... Probeer eens veel te belonen door middel van knuffelen.....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:57

Mijn paard heeft z'n oren ook bijna altijd naar achteren als ie achter me aan moet draven, ook als er niet eens een touw aanzit. Als ie naar achter moet lopen. Geloof niet dat het iets lichamelijks is, omdat ie ohz vaak wel met z'n oren naar voren draaft

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:30

ik denk dat het concentratie/opeens inspanning is die zich uit in gespannen orenspel. Je ziet t vaker bij paarden die heel erg gefocust zijn of je abrupt iets vraagt.. jonge paarden doen t vaak ook bij t schakelen naar een hogere gang bij t inrijden (vaak in t begin met zo'n hupje omdat ze nog niet zo sterk en in evenwicht zijn :D ). Soms denk ik ook dat t te maken kan hebben met t geven van een te grote hulp, dat ze dat als onprettig/beetje onbeleefd ervaren (mijn kwpner bv is aan de longe zo gevoelig dat ze zelf een tongklak al als groot ervaart).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:41

Oren in de nek als je paard op je afkomt in de wei, of achter je aanloopt is een teken van dominantie, en dat hoor je niet goed te vinden. Op het moment dat je dergelijk gedrag krijg, van je af sturen-wegjagen.alleen naar je toe laten komen met oortjes naar voren.

Werken met voerbeloning kan dit nog extra in de hand werken. In de natuur eet de ranghoogste, drinkt de ranghoogste eerst. Op het moment dat jij met voer komt, dus het afstaat, geef jij het signaal aan je paard dat hij hoger in rang staat dan jij. Dus werk je dit soort gedrag eigenlijk zelf in de hand.
Je zou kunnen kiezen om de voedselbeloning weg te laten, en een stemcommando, of clicker als beloning te gebruiken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:44

Op de wei doet ze het nooit. In stap volgt ze me gewillig, overal.. in de wei, op het terrein, in de longeercirkel en in de binnenbak.
Met of zonder voer.

De enige keren dat ze haar oren naar achteren sloeg was als we geoefend hadden op commando's met
wat lekkers en ik ging van haar weg "draven" Ze moest me dan bijbenen om niet alleen te blijven.
Dan deed ze haar oren strak naar achteren en op het moment dat ik ging stilstaan, stappen of naast haar
ging "draven" dan waren haar oren gewoon ontspannen en/of naar voren. Dit was in de binnenbak.

Op de wei of in de longeercirkel krijgt ze nooit lekkers van me

(en omdat ze op 2 verschillende dagen 2x zo lelijk deed met achter me aan draven heb ik sindsdien ook
niet meer geoefend. Helemaal niet meer.)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:49

op stal bij ons staat een paard dat het heel moeilijk vindt om de oren goed te gebruiken. Ze hadden een keer iets van een oseopaat(ofzoiets) laten komen en sindsdien gaat het al beter!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:16

Mocht je nog meer willen weten, het meelopen in stap, draf en galop heet in Parelli termen "stick-to-me" en het is een gevorderde oefening. Voordat je aan dergelijke oefeningen begint, moet de basis aan oefeningen en aan respect er wel inzitten. Je triggert onder andere het drijfgedrag bij paarden, ze leren op je te focussen, en de neiging is, dat ze op dat moment het leiderschap willen overnemen. Als de basis er goed inzit, moet het geen probleem zijn. Zit de basis er niet in, kan het heel gevaarlijk worden.

In je eerste bericht vroeg je of dat af te leren viel. Jawel. Doorloop de basis van grondwerk....:D, en als ik wat mag adviseren, volg Parelli.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:42

Bedankt Cassidy

Ik zal me eens inlezen over Parelli. Is dat net zoiets als het boek met de naam "Het paard als partner" ?

Heb in mijn hoofd dat daar ook kleine grondwerk oefeningen instaan.. (heb het boek in geen jaren aangeraakt,
ooit aangeschaft wegens interesse in massagepunten in het oor. Mn vorige paard vond dat heeeeerlijk)

Ik ga naar hartelust googlen en youtuben op zoek naar Parelli. (vind het wel leuk om ook eens iets anders
te doen dan alleen rijden.

Ayla_4ever. Het is alleen "aan de hand" onder het zadel heeft ze haar oren afgeleid naar voren,
oplettend naar achteren of volledig ontspannen opzij bungelend. Onder het zadel doet ze het dus niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:45

Op Bokt vind je al het nodige over Parelli.

Paard als partner is een overzicht/samenvatting over de verschillende Natural Horsemanship methodes die er zijn, en niet zo zeer een leerboek.

Wil je een boek aanschaffen kan ik je het boek van Parelli: Natural - Horse - Manship aanbevelen. Via Bol.com te krijgen, en recentelijk naar het Nederlands vertaald.

Parelli heeft een website: http://www.parelli.nl
of in de USA: http://www.parelli.com
Hij heeft een Youtubekanaal: Parellitube.

Leuk filmpje zoek de verschillen: http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... qKYG9UqP1Y
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-07-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:46

Oke dan ga ik de zoekfunctie als eerst gewoon eens gebruiken :D

Dankje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:48

Cassidy schreef:
Cassidy schreef:

Zo, hier wat gratis informatie die je via Youtube kunt bekijken. Via boeken en online filmpjes of DVD paketten kun je heel ver komen, maar op een gegeven moment kom je er niet omheen om ook een keer iemand te laten controleren of dat wat je aan het doen bent wel correct is. Je moet weten wanneer je door moet gaan en je moet weten wanneer je moet stoppen. Je moet weten waar je moet staan, wanneer je er moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan. NH, of grondwerk dat je verkeerd uitvoert kan averechts gaan werken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:49

Via de Parelli website kun je 30 dagen lang gratis lid worden van de Savvy Club. Dan kun je via de website heel veel filmpjes bekijken, en tips vinden hoe je dingen aan kunt pakken.
En er zijn ook in Nederland de nodige NH fora waar je met je vragen terecht kunt. Last but not least het NH forum van Bokt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:56

dankjewel!