Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Regenpier schreef:Als ik haar wil gaan poetsen zet ik haar of buiten op een plekje wat er voor gemaakt is voor het poetsen neer op bij haar stal.

Waratje schreef:Wat je feitelijk zegt is dat ze gaat draaien als ze geen andere paarden in het zicht heeft. Op zich is dat een heel normale reactie, een paard wil bij de andere paarden zijn, dat geeft veiligheid. Je kunt niet van een paard verwachten dat ze zomaar dit stuk instinct uitschakelen omdat jij dat graag wil.
Het kan een hoop schelen als je een ander paard in de buurt hebt staan tijdens het poetsen, spreek gewoon af met een stalgenootje om samen te gaan rijden, dan kun je ook samen poetsen en krijgt je paard de kans om daar vertrouwder mee te raken. Op het moment dat ze zo gespannen zijn, leren ze helemaal niets, dus je zult die moeten oplossen door die spanning te verminderen.
Laaavo schreef:Mischien kun je haar gewoon los laten staan bij het poetsen (het was me niet helemaal duidelijk of je dat hier al doet:Regenpier schreef:Als ik haar wil gaan poetsen zet ik haar of buiten op een plekje wat er voor gemaakt is voor het poetsen neer op bij haar stal.
linda_davino schreef:Lastig zeg! Geloof wel dat dat soms vervelend kan zijn..
'Mijn' paard heeft ook die neiging als haar stalgenootje niet in de buurt is. Misschien is het een kwestie van respect en vertrouwen...
Een paard wat geen vertrouwen heeft in je, ziet jou ook niet als leider en zal zich daarom niet bij jou alleen veilig voelen. Maar dan vraag ik me af, doet hij dit alleen tijdens het poetsen, of loopt ze ook 'onder je uit' tijdens het rijden, dus gaat ie dan ook rennen?
Ik ben met mijn paardje nu bezig dat ze respect krijgt voor mij en dat ze dus bij mij blijft lopen. Doet ze dat niet, dan 'corrigeer' ik haar door haar een stapje teruguit te laten zetten.
Misschien is het ook slim om iemand erbij te halen die er wat meer verstand van heeft..
Dan kan die even met je meekijken wat er aan de hand kan zijn..
Misschien is er wel iets vervelends in het verleden gebeurd waardoor ze niet stil blijft staan..
Succes in ieder geval!
Maroesjka schreef:Mijn paard kon ook nooit vast staan, we sloegen het touw 3 keer rond een buis en hij bleef dan wel staan. Zodra hij trok, zat er wel rek in het touw waardoor hij niet in paniek ging.
Verder poetste ik in zijn eigen hok en hield hem daar gewoon aan het touw vast (hij vond poetsen niet leuk en ging rondjes lopen).
Eigenlijk heb ik me dus aan hem aangepast, maar wat 'montyjansen' zegt is ook wel heel goed: leer het paard eerst wat stilstaan is en dat zal best even tijd kosten...
Succes!
Waratje schreef:Wat je feitelijk zegt is dat ze gaat draaien als ze geen andere paarden in het zicht heeft. Op zich is dat een heel normale reactie, een paard wil bij de andere paarden zijn, dat geeft veiligheid. Je kunt niet van een paard verwachten dat ze zomaar dit stuk instinct uitschakelen omdat jij dat graag wil.
Het kan een hoop schelen als je een ander paard in de buurt hebt staan tijdens het poetsen, spreek gewoon af met een stalgenootje om samen te gaan rijden, dan kun je ook samen poetsen en krijgt je paard de kans om daar vertrouwder mee te raken. Op het moment dat ze zo gespannen zijn, leren ze helemaal niets, dus je zult die moeten oplossen door die spanning te verminderen.
Waratje schreef:janouk schreef:Hang een hooinet neer, dan heeft je paard wat te doen en kan jij lekker poetsen.
Yep, ook een hele goede optie
Regenpier schreef:Ik ben er net heen geweest en heb haar gewoon op de plek neergezet waar ze vrijdag nog ging rennen. Ze bleef nu heel rustig staan! En er was geen paard bij en ik heb haar gewoon los laten staan. Nu maar hopen dat ze zo altijd doet!
Xx
aeolusnr1 schreef:Dit kun je nu echt geen training noemen hé.
ieder paard kan je leren stil te staan maar das een leerproces en geen gokspel.
investeer in les, das het enige goede antwoord.
de fout zit echt niet bij het paard maar bij de begeleider/ruiter, jij dus.
Waratje schreef:Regenpier schreef:Ik ben er net heen geweest en heb haar gewoon op de plek neergezet waar ze vrijdag nog ging rennen. Ze bleef nu heel rustig staan! En er was geen paard bij en ik heb haar gewoon los laten staan. Nu maar hopen dat ze zo altijd doet!
Xx
Heb je haar ook beloond voor het stilstaan?