Pony luistert niet meer na het geven van meer vrijheid...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dok12

Pony luistert niet meer na het geven van meer vrijheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:23

Mijn pony is nu ongeveer 22 jaar en ik heb hem ca 2 jaar geleden met pensioen laten gaan vanwege gezondheidsproblemen (luchtwegproblemen, peesblessure). Hij maakte ook een erg timide indruk. Ik ben van stalling verhuisd. Hij staat nu zo veel mogelijk buiten met een groepje paarden op een haast "natuurlijke stalling". Op dit moment maakt hij een zeer gelukkige en levendige indruk en lijkt hij eerder 7 dan 22jr..

Helaas is het nu wel zo ver dat ik eigenlijk niet meer gewoon met een halster en touw met hem kan lopen. Hij neemt de benen, geeft kopstoten, duwt, leunt. Hij is altijd al eigenzinnig geweest, maar nu kan ik haast niks meer met hem. Hij is wel heel lief in een box en op de poetsplaats, maar normaal wandelen (en dan nog niet eens over het weiland) lukt mij niet zonder een berg snoep, hengstenketting of hoofdstel. Vandaag moest de stalhulp hem van me over nemen omdat hij weer eens de benen nam (de blaren staan nog op m'n handen!) en ze deed daarbij ook nog ns banketstaaf door met hem verder te gaan alsof het haar paard was |( voel me hier zwaar banketstaaf onder...

Ik ben niet echt een "paardentype" (heb weinig met paarden algemeen), heb 'm gekregen toen ik 14 was. Ik ben altijd (ben nu 27) gek op m'n pony geweest en verzorg hem zo goed mogelijk. Ik hou er echter niet van om dwang uit te oefenen. Ik heb geprobeerd "grondwerk" met 'm te doen, maar omdat ik hem wat verder weg heb staan (omdat ik hem op een natuurlijke stalling wil hebben) en een drukke baan heb, ben ik er te weinig om dit echt goed te doen.

Ik vraag mij nu af hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan... Ik wil hem de vrijheid blijven geven die hij nu heeft, maar ik voel me rot omdat hij letterlijk over me heen loopt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:27

Als je echt van deze situatie af wil, moet je op je strepen gaan staan. Even hengstenketting onder z'n kin door doen en verder duidelijk zijn in wat je wel en niet accepteert. En niet door "foei" te roepen maar 'm echt streng aan te pakken. Alleen dan laat je zien dat jij de baas bent, want hij loopt nu (letterlijk) over je heen.

En die ketting werkt heel vaak heel goed. Als hij de benen neemt en die ketting komt strak te staan, voelen ze dat direct en staan ze binnen een tel stil.
En die kopstoten, duwen en leunen moet je ook niet accepteren. Als jij je weg laat duwen en je doet verder niks, denkt 'ie dat jij het geen probleem vind. Gewoon een tik geven of een corrigerende ophouding.

HorsesWoman

Re: Pony luistert niet meer na het geven van meer vrijheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:16

Ik ben totaal geen fan van hengstenketingen, ik zou hem gewoon een flinke tik geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:21

stil zetten en 100 meter achteruit laten lopen. daarna elke keer stil gaan staan, en dan moet hij naast jou ook gelijk stil gaan staan, niet verder laten komen dan jouw schouder. als hij voorbij jou(w schouder) komt, gelijk weer een heel stuk achtewaarts dwingen. helpt!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:30

Mijn paard liep ook letterlijk over me heen (of hij schopte me onderuit als ie daar de kans voor kreeg). Hengstenketting heb ik geprobeerd, hielp alleen niks. Ja, hij ging erdoor met z'n hoofd smijten.

Heb uiteindelijk een touwhalster gepakt en carrotstick meegenomen. Iedere keer als ie weer wou gaan duwen oid, carrotstick even tegen z'n borst getikt (niet slaan, maar meer alsof ie er hard tegenaan liep), gelijkertijd rukje aan het halster. Na een weekje oefenen was het duwen al minder.

Dribbelen en hard willen lopen deed ie eerst ook heel erg, nu af en toe. Meestal zet ik 'm gewoon stil, mocht dat niet werken, dan gaat ie in z'n achteruit. En zo herhaal ik dat net zo lang tot ie beseft dat er nog iemand aan de andere kant van het lijntje loopt, die graag de baas wil zijn :')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:52

4 x hetzelfde topic???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:40

Klinkt alsof je pony erg lekker in z'n vel zit, misschien gewoon weer met 'm aan het werk gaan? Het klinkt alsof hij weer wat leven in de brouwerij wil hebben en de wandelingetjes met jou zijn duidelijk DE gelegenheid voor hem om jou te vertellen dat het best wat meer mag zijn. Ik weet niet hoe het rijden in het verleden ging, maar ik zou gewoon weer een zadeltje erop gooien en (eventueel onder begeleiding) weer gaan rijden.
Ik neem aan dat je dit soort problemen in het verleden niet met hem had?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:43

Denk niet dat ie eigenzinning is, gewoon verwend door m te vaak zijn zin te geven, en tja, dat wordt niet vanzelf beter ;) laat er iemand mee bezig gaan die wat strenger is, en jou ook kan helpen met hem om te gaan. Opvoeden die bok ;)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:24

Heeft hij niet gewoon te veel energie? Zou je hem misschien 3 dagen in de week kunnen longeren zodat hij weer wat 'werkt'? En inderdaad, zoals al gezegd is, hem een keer flink duidelijk maken dat jij de baas bent en dit niet pikt :) Achterwaarts zetten werkt ook heel goed.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:37