Pony luistert niet meer na het geven van meer vrijheid...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dok12

Pony luistert niet meer na het geven van meer vrijheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:21

Mijn pony is nu ongeveer 22 jaar en ik heb hem ca 2 jaar geleden met pensioen laten gaan vanwege gezondheidsproblemen (luchtwegproblemen, peesblessure). Hij maakte ook een erg timide indruk. Ik ben van stalling verhuisd. Hij staat nu zo veel mogelijk buiten met een groepje paarden op een haast "natuurlijke stalling". Op dit moment maakt hij een zeer gelukkige en levendige indruk en lijkt hij eerder 7 dan 22jr..

Helaas is het nu wel zo ver dat ik eigenlijk niet meer gewoon met een halster en touw met hem kan lopen. Hij neemt de benen, geeft kopstoten, duwt, leunt. Hij is altijd al eigenzinnig geweest, maar nu kan ik haast niks meer met hem. Hij is wel heel lief in een box en op de poetsplaats, maar normaal wandelen (en dan nog niet eens over het weiland) lukt mij niet zonder een berg snoep, hengstenketting of hoofdstel. Vandaag moest de stalhulp hem van me over nemen omdat hij weer eens de benen nam (de blaren staan nog op m'n handen!) en ze deed daarbij ook nog ns banketstaaf door met hem verder te gaan alsof het haar paard was |( voel me hier zwaar banketstaaf onder...

Ik ben niet echt een "paardentype" (heb weinig met paarden algemeen), heb 'm gekregen toen ik 14 was. Ik ben altijd (ben nu 27) gek op m'n pony geweest en verzorg hem zo goed mogelijk. Ik hou er echter niet van om dwang uit te oefenen. Ik heb geprobeerd "grondwerk" met 'm te doen, maar omdat ik hem wat verder weg heb staan (omdat ik hem op een natuurlijke stalling wil hebben) en een drukke baan heb, ben ik er te weinig om dit echt goed te doen.

Ik vraag mij nu af hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan... Ik wil hem de vrijheid blijven geven die hij nu heeft, maar ik voel me rot omdat hij letterlijk over me heen loopt.

Pluttersput

Re: Pony luistert niet meer na het geven van meer vrijheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:23

Blijven grondwerken :j Mijn jaarling kom ik eens in de twee weken bij, als ik dat al red, maar die weet precies wat wel en niet mag. Het gaat niet om hoelang je het doet, het gaat om hóe je het doet :) Paarden onthouden dingen steen goed ;)

Overigens, wel fijn dat hij zich nu fijner voelt :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:28

Gewoon lekker paard laten zijn op zijn leeftijd, hij is jou helaas helemaal de baas juist door jouw onervarenheid. Het feit dat je met zakken snoep rondloopt geeft al aan dat je de klassieke beginnersfout maakt. Dit is de meest gemaakte fout, paarden dingen laten doen en maar voeren. Dat voeren gaat ze niet snel genoeg en dan worden ze zeer vervelend tot gevaarlijk aan toe, ik snap dat je het vervelend vind dat een ander er zo mee wegwandelt maar dat kun jij ook, alleen zal dat veel oefenen en iets meer inzicht vragen. Vergelijk het met een kind dat in de supermarkt op de grond ligt te schreeuwen om snoep, geeft de ouder toe dan kun je met dit kind dus niet meer fatsoenlijk meenemen naar de winkel. Bij jouw paard werkt het net zo.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:32

Ik leer mijn poowns ook alles op brokjes, en no way dat die hebberig/drammerig zijn ;) Dus het kan wel degelijk met brok.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:37

misschien heb jij een verkeerd beeld van vrijheid. Vrijheid betekend niet dat hij maar alles mag! hij is vrij wanneer hij op zichzelf is, bij mensen is hij nooit vrij, dan heeft hij zich te houden aan de fatsoensnormen.
Ik denk dat je gewoon te makkelijk bent geweest met hem, en dat hij nu zo iets heeft van. Als jij het niet doet, doe ik het. En zo de leiding over genomen heeft.
Ga terug naar de basis, vind niet goed wat je niet goed vind, en dan mag je best inkomen. beloon wat je wel goed vind, en dat mag ook zeker met een brokje oid.

boko1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:38

heb je een instructrice die je eerst les gaf?
misschien kan die je helpen? :j

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:46

Toen ik nog met hem reed (M dressuur) had ik een instructeur die 'm flink aanpakte en na een paar jaar kon ik bijna alles met 'm....maar nu (ik heb 'm idd veel te veel verwend) ben ik terug bij af. Maar ik wil eigenlijk geen echte dwang meer gebruiken (past ook niet bij me). Eigenlijk zou ik willen dat ik een goede instructeur had die grondwerk enzo wil oppakken maajah die is er niet op de stalling waar ik nu sta (stalling zelf is meer dressuur/dwangmatig gericht qua instructie)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:47

Waar is je stalling? Ik denk dat het een kwestie is van een keer even de regels vastzetten, en dat ej dan al een heel end bent. Als iemand de basis maar kan leggen kan je denk ik al verder..

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 20:36

de Beemster (NH) idd ja ik wil consequenter zijn en niet zo maar voer/snoep geven. FF goede handschoenen kopen (tijd. hengstenketting, om ongelukken te voorkomen) laarzen met voldoende grip :D en het grondwerk oppakken evt. instructeur zoeken van buitenaf....denk wel dat, dat in dit geval handig is :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:45

Toch eens een zaterdag tijd inruimen en met een NH instructrice oefenen. :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:47

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:54

En als je hem uit de wei haalt met een langere lijn, als hij er dan vandoor gaat kun je hem op de volte zetten als daar de mogelijkheid voor is tot dat hij zich zelf geeft.

Succes

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 21:22

StAppie schreef:
En als je hem uit de wei haalt met een langere lijn, als hij er dan vandoor gaat kun je hem op de volte zetten als daar de mogelijkheid voor is tot dat hij zich zelf geeft.

Succes

Jaah dat heb ik 1 keer geprobeerd, helaas is ie ook dan niet te houden, hij gaat dan echt keihard rechtuit. In een "normale" bak lukt het ook niet hem op de volte te krijgen (en dit doet ie bij iedereen en niet alleen bij mij ;) ) Zelfs in de longeerbak lukt longeren haast niet, hij reageert gewoon niet op de zweep. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me nog meer hoe weinig ik met hem kan ;(

dressuur natuurlijk is echt een supr goede tip! Ik ken de stal vaag. Heb all1 wel het idee dat de instructeur beter zelf met m ad slag kan op vreemd terrein is ie echt een draak....ben bang dat ik dan niks met hem kan doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:37

De leiding nemen. Het paard respecteerd jou niet. Wees consequent. Als hij iets doet wat je niet wilt, straf hem dan direct, kort en snel. 1 tik op de hals oid. Jij moet reageren zoals een paard hoger in rang zou doen. Geef je grenzen aan, een handige tip is gebruik 1 vinger en prik daarmee, mocht ie teveel naar je toe komen, te hard lopen oid. Als hij achteruit moet prik je in de borst, dit werkt vaak heel goed.
Hoe trekt hij zich los? Gaat hij ervantussen? Idd hengstenketting erom en laat m maar een paar keer tegen de ketting aanlopen, wie niet sterk is moet slim zijn.
Bedenk, jij bent de baas, jij bepaald wat er gebeurd!

Nog wat aanvullende dingen om hem bezig te houden. Word de baas in de hand. Als je loopt, loopt hij met zn schouder achter jou, wanneer dit niet het geval is is hij dominant aan jou. Geef een kort rukje aan de lijn, net zo lang tot dat hij achter je loopt, niet gaan hangen, maar korte rukjes. Wanneer jij stil wilt gaan staan, mag hij niet voorbij jou lopen. Wanneer hij dit wel doet, geef je weer een rukje en 'blokkeer' je hem van voren door je arm te strekken naar voren. Dan kan hij niet om je heen lopen maar moet hij wel stoppen. Oefen dit een paar keer totdta je gewenst resultaat hebt. In principe moet een paard net zo langzaam lopen als jij, een prikje in de borst kan ook helpen om je paard achter je te houden. Wanneer het paard goed reageert ontspan je in je oefening en beloon je hem. Dit kun je al doen door ontspanning en aaien. Geen snoepjes, hier krijg je vaak ander ongewenst gedrag van.
Dit hierboven is al een hele oefening op zich. Wat je verder nog kunt oefenen is jou ruimte opeisen. Je gaat met je lichaam naar het paard toe staan en vraagt hem opzij/om je heen te stappen wanneer je naar hem toe stapt. Daarbij kun je de lijn gebruiken door het hoofd naar je toe te trekken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is :)