Wat doe ik verkeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska88

Wat doe ik verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:22

ik vraag me af,
of ik soms te verveel verwacht in een korte tijd
of wat ik fout doe

Zondag heb ik mijn pony gekocht/opgehaald.
Ben meerdere keren wezen kijken bij de eigenaar en ook onverwachts. Super braaf beest. Kon gewoon los staan tijdens het poetsen en kwam in de wei naar je toe. Loopt gewoon achter je aan (zelfs met zadel en hoofdstel op)
hij stond daar 24 uur per dag op het land.

Nu is hij zondag hier gekomen
en hij was wat onrustig, best logisch
maar vandaag wilde ik weer met hem wandelen. Wilde eerst de wei niet uit.
Eenmaal buiten aan het lopen wil hij steeds gras eten en kijkt steeds opzij maar loopt rechtvooruit. (opzich is dit nog niet zo erg maar ik heb een gebroken teen dus ben wat voorzichtig)
Draven en stappen doet hij braaf zolang hij maar niet gras gaat eten.
vlak voor huis moesten we even stoppen voor een auto, we stonden in de berm en menneer wilde weer gaan eten, eenmaal met het hoofdje omhoog begint hij te graven met zijn voorbeen, daarna andere voorbeen
(Gisteren wilde hij eerst ook niet gewoon wandelen daarna ging het goed)

Tegen een uur of 7 gaat hij naar stal
Maar daar staat menneer dan voor de ingang van zijn stal. en houd dit heeel lang vol.
als hij eenmaal in stal staat krijgt hij een snoepje
(in stal hangt een liksteen en een bal en hij heeft genoeg eten) dus dat is niet uit verveling ofzo

Maar als ik hem borstel doet hij niks anders dan trappelen of zijn knoop losmaken

Hoe kan het zijn dat hij bij zijn vorige eigenaar zo braaf was en bij mij nog zo onrustig

Nu vraag ik me af, doe ik gewoon iets verkeerd?
of moet ik hem meer tijd gunnen en zijn onrustige gedrag gooien op, dat hij nog moet wennen?

Daks

Re: Wat doe ik verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:25

je pony is van 24/7 naar 'snachts op stal gegaan.
Geef je pony ook de tijd om te wennen of gooi hem weer 24/7 het land op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:27

Een paard heeft minimaal 3 tot 6 maanden de tijd nodig om zich ergens thuis te voelen, gun hem die tijd ook. En als het kan, lekker 24/7 de weide op!

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:30

Je paardje is gewend om 24/7 op de wei te staan, dat hij nu ineens op stal moet is een enorme omschakeling voor hem. Probeer hem zo veel mogelijk naar buiten te doen. Het drukke gedrag kan misschien ook wel komen omdat hij nu dus energie te veel heeft, door het op stal staan.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:33

hij kan niet 24/7 op het land
maar heb hem nu al wel zo lang mogelijk in het land
van half 9 tot rond een uur of 7.
daarna word hij geborsteld en vertroeteld.

ik verwacht nog te veel, dat had ik eigenlijk al wel gedacht maar het is fijn als dat bevestigd word

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:33

Je hebt hem nog geen week. Gun hem even de tijd aan het feit dat hij en in een andere omgeving staat en nu ook op stal staat 's nachts.

Die van mij heeft hetzelfde meegemaakt en heeft toch echt een aantal weken gehad voordat ze de onrust wat kwijt was.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:34

Nerol schreef:
Je paardje is gewend om 24/7 op de wei te staan, dat hij nu ineens op stal moet is een enorme omschakeling voor hem. Probeer hem zo veel mogelijk naar buiten te doen. Het drukke gedrag kan misschien ook wel komen omdat hij nu dus energie te veel heeft, door het op stal staan.

voorheen stond hij ook nog wel eens op stal (bij de oude eigenaar)
maar dat was meer naar een buitenrit wat, wat laat was geworden (rond een uur of half 10 terug)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:35

MarliesV schreef:
Je hebt hem nog geen week. Gun hem even de tijd aan het feit dat hij en in een andere omgeving staat en nu ook op stal staat 's nachts.

Die van mij heeft hetzelfde meegemaakt en heeft toch echt een aantal weken gehad voordat ze de onrust wat kwijt was.

oke bedankt

ik had ook wel gedacht dat het nog tijd nodig had, maar bevestiging is altijd fijn :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:36

Blijf ook in jezelf geloven. als jij onzeker wordt, wordt je paardje dat ook.
Ga lekker bij hem in de wei zitten, aaien als hij naar je toe komt, geniet van wat je hebt: de gaafste pony ter wereld!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:38

Pauline schreef:
Blijf ook in jezelf geloven. als jij onzeker wordt, wordt je paardje dat ook.
Ga lekker bij hem in de wei zitten, aaien als hij naar je toe komt, geniet van wat je hebt: de gaafste pony ter wereld!

heel toevallig dat je dit zegt
Na het wandelen is hij weer in de wei gegaan
en heb de speelbal meegenomen en ben met speelbal in het land gaan zitten en hij kwam direct bij me
(ook snoepjes snuffelen de snoepkont:P)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:54

Waarom ga je niet gewoon met hem aan de slag?.
Al die mensen die hun paard eerst weken laten wennen. Op wedstrijd kan dat ook niet of op buitenrit. Overal waar ik heen ga of ben hou ik mijn normale ritme aan en doe ik gewoon wat ik anders ook doe. Bij mijn paarden heb ik nooit gemerkt dat ze van slag waren als hij ergens anders heen ging.

Verder zou ik hem met dat schrappen en rommelen een paar keer laten merken dat jij de baas bent. Ook als is hij nieuw hoeft hij niet zich te misdragen?. Jij bent de baas dus dat moet je zo snel mogelijk laten merken. Verder stoppen met snoepjes geven dit vraagt om problemen paard moet gewoon luisteren zonder beloning of snoepjes. Als je wat geeft doe het na het werk in stal in zijn bak.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:11

die van mij was net zo toen ik hem net kocht... nu geef ik hem met kinderen mee (of nou ja, bij wijze van spreken dan) geef hem de tijd. hij kent jou niet, de omgeving niet.. hij moet weer wennen, als je consequent blijft wordt ie vanzelf weer rustiger :)

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:22

heb een beetje geduld.
je hebt dat beestje nog geen week ik denk dat als je hem/haar langer hebt
dat het dan wel beter gaat hoor!

succes

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:23

Prisca schreef:
Waarom ga je niet gewoon met hem aan de slag?.
Al die mensen die hun paard eerst weken laten wennen. Op wedstrijd kan dat ook niet of op buitenrit. Overal waar ik heen ga of ben hou ik mijn normale ritme aan en doe ik gewoon wat ik anders ook doe. Bij mijn paarden heb ik nooit gemerkt dat ze van slag waren als hij ergens anders heen ging.

Verder zou ik hem met dat schrappen en rommelen een paar keer laten merken dat jij de baas bent. Ook als is hij nieuw hoeft hij niet zich te misdragen?. Jij bent de baas dus dat moet je zo snel mogelijk laten merken. Verder stoppen met snoepjes geven dit vraagt om problemen paard moet gewoon luisteren zonder beloning of snoepjes. Als je wat geeft doe het na het werk in stal in zijn bak.

Mee eens dat een paard ook op een nieuw adres en bij een nieuwe baas gewoon zijn plaats moet kennen, maar de rest :n

Jouw paarden hebben dan nog een vaste factor, namelijk JIJ (en misschien zelfs elkaar). Dit paard moet wennen aan een nieuwe plek, een nieuwe baas, een nieuwe kudde, een nieuwe dagindeling en ook nog aan een stal! Best wel wat om te verwerken.
Daarnaast is het ook per paard verschillend. Mijn ruin is na een verhuizing een maand lang niet zichzelf geweest (terwijl ik, dagindeling en vriendinnetje meeverhuisten). Pas nu, na drie maanden, heb ik mijn oude en vertrouwde paardje terug.

@ts: geef hem gewoon de tijd, het komt vanzelf wel goed!

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:27

Maak je geen zorgen meid!
Je paard moet wennen, jij moet wennen.
Is voor hem/haar spannend en ook voor jou.
JIj maakt je beetje zorgen, dat voelt hij aan, jehebt een wisselwerking op elkaar.
Laat het begaan en concentreer je op lekker bezig zijn met je pony en dan zul je zien, dat het dadleijk hartstikke goed gaat.