2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:40

ik heb een 2 jarig merrie gekocht die ik een half jaar geleden al op het oog had maar toen waren mijn ouders het er nog niet mee eens.
Dat ik haar net had kwam ze zelfs omhoog met halster omdoen maar dit gaat nu netjes
ook mag ik niet echt aan haar neus zitten en haar aan haar halster pakken
wel mag ik haar aan haar oren ed kriebelen.
ze kan geen hoefjes geven en doet hier ook behoorlijk link mee.
ze kan inmiddels wel netjes aan de hand lopen.
Ze weet dat ze sterker is, loopt door je heen en ga zo maar door,
door haar super papieren zit ik nu zelfs te denken om haar te verkopem
ik weet het echt niet meer
er zit wel vooruitgang in maar ze is gewoon echt link
iemand die haar kan trainen heb ik tot nu toe ook niet gevonden
en ze reageert totaal niet op 2 spuiten trauqiegel en moest daarna dubbele dosis plat gespoten en wert toen nog met veel geworstel bekapt omdat ze kreupel liep doordat ze nog nooit bekapt was moest 1 van haar voorhoeven echt gebeuren en nu loopt ze weer super,
ze is echt heel lief maar heeft nooit wat geleerd wie kan mij helpen iemand te vinden voor haar training?
of weet een manier?
een stok met handschoen werkt niet want de stok vind ze een monster

Pauline

Re: 2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:44

Als je voor dingen tranquigel nodig hebt zou ik haar rustig op de wei laten tot ze 3 is en dan door iemand die verstand heeft van jonge paarden haar rustig laten beleren. :) Niet mee gaan knokken want dat is gewoon gevaarlijk. Je kunt veel lezen over paardengedrag hier, misschien vind je her en der wat tips.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:47

Ik denk dat je hier echt een ervaren paardenmens bij nodig hebt. Het is in ieder geval van groot belang dat je duidelijke grenzen steld en die consequent bewaakt. Iemand die een tijdje haar AV bij ons op stal had had hier veel moeite mee. Ik heb haar geadviseerd om een aantal vaste regels op papier te zetten, een soort contract zodat ze zichzelf ook steeds herinnerd aan de regels. Dat kan aak schelen. Maar in mijn ervaring is het voor jongeren toch erg moeilijk om consequent te blijven, omdat het gedrags domd zo lief leuk en schattig is, dus het is nog altijd aan te raden om hulp erbij te halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:48

Hoe lang heb je haar? Want als ik dit zo lees vindt ik dat je best netjes vooruitgang maakt, halster om, keurig meelopen op een aantal plekken mag je haar al aanraken. Ik kan je vooral aanraden niet te vlug te willen gaan en mocht de vooruitang echt stil gaan staan een goede grondwerkjuf/meester te zoeken. Die kan je vermoedelijk vrij rap op het rechte pad krijgen en je leert er ontzettend veel van over paardengedrag en dominantieverhoudingen. Advertentie op bokt zal vast aardig wat reacties opleveren.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:00

Jij bent 14 en zij is nu 2jr? groen en groen maakt bont en blauw en zo te lezen is het echt een paardje met gebruiksaanwijzing en 1 die echt een leider nodig heeft en of jij dat bent......?

Een jong paard cq veulen kopen omdat je die zo kan opvoeden of een andere reden wat je vaak zat leest,gaat lang niet altijd op,een jong paard heeft begeleiding nodig,iemand die sterk in z'n schoenen staat en echtoverwicht heeft. Ik weet het niet of jij dat hebt...?

funnygirl1 schreef:

Wat ben je van plan met die stok te doen?
Als dat is voor de benen zou ik beginnen door haar gewoon op bv de hals,buik haar daarmee te mogen aanraken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:03

Welke regio zit je? Er zijn best mensen die je hierbij kunnen helpen, maar als jij in Groningen zit heeft het weinig nut om mensen uit Noord Brabant te adviseren.
Staat je paard wel in een groep? Want een degelijke groep kan je het leven een stuk gemakkelijker maken. Een flink deel van de opvoeding van jonge paarden moet van andere paarden komen. Voorkeur is om dit paard in een gemengde leeftijdengroep te zetten, liefst met een paar degelijke karakters die de leiding hebben.
Hoe lang heb je haar nu? Kennelijk nog niet heel lang als je zegt dat je het dier een half jaar geleden al op het oog hebt. Zoals Troi ook zegt is de voortgang die omschrijft helemaal niet verkeerd voor pak 'm beet een maand tijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:42

funnygirl1 schreef:

Die moet je dan ook héél goed weten te hanteren en vooral héél nauwkeurig timen. Natuurlijk is die stok een monster, en die moet ook in eerste instantie als een monster worden gezien (jij bent dat immers ook in haar ogen?) maar de truc is dan ook contact te houden tót ze stilstaat en dan dírect weg te halen. Zo beloon je goed gedrag (nl. enge dingen accepteren).
Stok weghalen als ze alle kanten opdraait en duidelijk aangeeft dat ze het eng vindt, daar beloon je het gedrag mee en bevestig je mee dat het ding eng is. Dat is dus precies wat je niet wilt.

Ik zou Monty Robert Nederland inschakelen (Annemarie van der Toorn) of 't Balingehof als je meer in het noorden van NL woont. Kost wel een paar centen, maar dan weet je wél zeker dat je paard 'goed' terug komt.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:24

Niets met haar doen, maar wel steeds langskomen om haar te knuffelen en haar lekkers te geven. Je moet haar vertrouwen eerst winnen, dan pas haar respect.

Als ze al helemaal happy wordt als je eraan komt kan je begin haar te pakken: hou een wortel voor haar neus, zit tewijl ze hem probeert te pakken aan haar halster, en geef dan het lekkers. Daarna pak je het halster over de neus voorzichtig vast (niet zo dat je vingers klemzitten) en geef haar nog een stukje wortel. Dan probeer je het halster echt vasttepakken (onder), en weer wat lekkers. Dan hou je er echt vast en laat je haar een stapje naar voren doen, weer lekkers, en dan steeds verder.
Dit een paar dagen doen, en dan pas geef je haar pas lekkers als je haar echt vast hebt.

Na dat je haar een paar weken steeds beloont als ze braaf doet, beloon je haar steeds minder, tot dat je enkel nog iets lekkers geeft nadat je haar hebt gepakt en na het lopen. Uiteindelijk zelfs alleen als het werk afgelopen is.

Oh ja, het is misschien handig om met signalen te werken, bijvoorbeelt 'ho' om te stoppen, een ander signaal voor lopen en ook een voor achteruit. Dan botst ze niet tegen je op.

Ik weet niet hoezeer dit met een merrie werkt, die kun je misschien minder goed verlijden met lekkers dan hengsten, maar dit heeft wel gewerkt met mijn veulen (een hengst toen, en ruin nu).

Veel Succes

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:27

Ik vergeet de helft: als je eenmaal haar kan pakken zonder probleem, en rond kunt lopen. Kan je haar steeds meer gaan aanraken, haar een longe (lang, niet om te longeren, maar om meer ruimte te hebben zodat ze achter je kan lopen.) omdoen, borstelen, een dekkentje op haar rug (om haar te laten wennen aan vreemde dingen op haar rug), enzovoort.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:40

Ik zou haar niet de wei opgooien, ik zou nu gelijk hulp zoeken, en niet wachten.
Ik ben namelijk van mening dat het heel belangerijk is dat een 2 jarige al de basis dingen kent,
dus poesten en voetjes geven, en wandelen.
Want als ze bijna 3 is neem ik aan dat je ook wilt beginnen met longeren, dus ik zou nu hulp zoeken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:49

Lekker op de wei met vriendjes hoort voor ieder paard natuurlijk maar ik denk inderdaad ook dat je beter nu kunt doorpakken dan dat straks te moeten doen.
Hoe lang heb je haar al? Heb je wel wat ervaring met jonge paarden? (ik kocht mijn pony als veulentje en had ook geen ervaring daarmee, maar wel ruime ervaring met jonge paarden opvoeden/beleren, dus wist wel een beetje wat ik deed :+ ).
Waarom viel je voor dit paardje? (gezien je schrijft dat je ouders het eerst niet zagen zitten, misschien hadden ze daar hun redenen voor?).

Ik denk dat het niet onverstandig is om hier inderdaad wat hulp bij te halen als ik zo je OP lees.. Al was het alleen maar om je op weg te helpen.. Maar een jong, groen paardje, tsja, dat vereist gewoon een hoop geduld en je moet consequent zijn en weten wat je doet. Zo te lezen heb je niet de makkelijkste gekocht dus dat werkt ook niet erg mee natuurlijk..

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:13

graag wil ik het verhaal dat ik 14 ben hier niet mee betrekken ik heb 2 paarden ingereden, en meerdere paarden doorgereden, en op mijn 12e z spring wedstrijden met mijn verzorgpony gereden toen
Ik heb haar nu 1 maand dat is heel kort dat weet ik maar ze is gevaarlijk en dat is het probleem,
ik heb vanaf de eerste dag dat ik haar zag al een band met haar
ze hinnikt naar me, knuffelt met me, achtervolgd me, maar zodra het erop aan komt dat ik haar been wil pakken word ze boos, ik kan er inmiddels over haar hele benen aanraken maar oppakken moet ze niets van hebben, op de een of andere manier lijkt ze het te kennen alsof er wat mee gebeurd is.
ik weet hoe ik de stok moet hanteren maar als ik m op de grond legt loopt ze er al om heen en snuffelt wel maar zodra ik m oppak is ze weg ook haha
ik wil graag hulp omdat ik niet een 2 jarige van 1,60 en veel spieren aan kan
ze staat helaas niet in een groep hiervoor zomers stond ze bij tot en met 3 jaar en daar leerde ze dus niks van, de pension stal waar ik sta kunnen ze niet met zn allen, iedere klant heeft zn eigen landje
ze kunnen wel neuzen maar haar bij jonge paarden zetten helpt niet denk ik
bij verschillende leeftijden zou mooi zijn maar dat kan hier helaas niet
ik woon in enkhuizen waar zij ook staat (dat ligt in noord-holland)
ik hoop op opbouwende kritiek en ik ben berijd haar te laten trainen voor n leuk bedrag

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:15

een dekje op haar rug en longeren lukt netjes
maar ik ga er nu eerst opvoeden voordat ik haar weer oppak met longeren

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:16

Begeleiding zoeken, dit is te gevaarlijk :j

Daks

TS je komt het verst door haar toch in een gemengde koppel te gooien.
Ik heb al eninge tijd pb contact met jou en heb je mijn hulp aangeboden.
De rest is aan jou

s6801881

funnygirl1 schreef:
graag wil ik het verhaal dat ik 14 ben hier niet mee betrekken ik heb 2 paarden ingereden, en meerdere paarden doorgereden, en op mijn 12e z spring wedstrijden met mijn verzorgpony gereden toen
Ik heb haar nu 1 maand dat is heel kort dat weet ik maar ze is gevaarlijk en dat is het probleem,
ik heb vanaf de eerste dag dat ik haar zag al een band met haar
ze hinnikt naar me, knuffelt met me, achtervolgd me, maar zodra het erop aan komt dat ik haar been wil pakken word ze boos, ik kan er inmiddels over haar hele benen aanraken maar oppakken moet ze niets van hebben, op de een of andere manier lijkt ze het te kennen alsof er wat mee gebeurd is.
ik weet hoe ik de stok moet hanteren maar als ik m op de grond legt loopt ze er al om heen en snuffelt wel maar zodra ik m oppak is ze weg ook haha
ik wil graag hulp omdat ik niet een 2 jarige van 1,60 en veel spieren aan kan
ze staat helaas niet in een groep hiervoor zomers stond ze bij tot en met 3 jaar en daar leerde ze dus niks van, de pension stal waar ik sta kunnen ze niet met zn allen, iedere klant heeft zn eigen landje
ze kunnen wel neuzen maar haar bij jonge paarden zetten helpt niet denk ik
bij verschillende leeftijden zou mooi zijn maar dat kan hier helaas niet
ik woon in enkhuizen waar zij ook staat (dat ligt in noord-holland)
ik hoop op opbouwende kritiek en ik ben berijd haar te laten trainen voor n leuk bedrag

Meid niet om het een of ander, maar toen ik jouw leeftijd had mocht ik ook wel inrijden, heb ik behoorlijk veel gecorrigeerd en doorgereden, met begeleiding uiteraard, maar dat betekend nog niet dat je consequent bent, dat zijn echt de uitzonderingen op jouw leeftijd, en achteraf gezien was ik dat toen ook niet. Nadeel is ook dat je hersenen nog niet zo ver zijn ontwikkeld dat je dat goed kan inzien, dat komt ook pas met de jaren. Daarom is het juist zo belangrijk dat je hulp krijgt van een volwassene.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:21

ik wil dat ook maar helaas kan dat echt niet hier
ik ben al opzoek maar dan moet ze ver van huis en dan doe ik haar liever gelijk in training
ik ben niet bang maar ik wil niet mijn leven hiervoor riskeren
dus heb ik liever dat de basis door iemand anders gedaan word
ik ben consequent en ik pak haar ook aan als ze lomp doet maar ga haar niet mishandelen
ik pak haar in het vel van der hals en dat snapt ze tot nu toe goed
(als ze bijna door me heen loopt dus echt tegen me aanduwt ed)
ik weet hoe ik het moet aanpakken maar ik ben gewoon niet sterk genoeg voor een 2 jarige
dat consequent ed is het probleem niet in dit geval
het is gewoon een tante die weet dat ze sterk is

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:23

met kracht ga je het hoe dan ook nooit of te nimmer winnen en met geweld ook niet.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:25

Waarom heb je haar gekocht?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:27

dat weet ik maar evengoed kan ik haar niet op haar nummer zetten zoals ze dat bij mij doet
ze maakt me bang voor paarden
terwijl ik toch een goede band met haar heb
maar bij haar gaat affetoe een knopje om
ik heb haar van manege bria
andre groen heeft haar gefokt die vorig jaar overleden is
het is er dus 1 van de bria stam de vader is crack c van Anky van grunsven

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:14

funnygirl1 schreef:
dat weet ik maar evengoed kan ik haar niet op haar nummer zetten zoals ze dat bij mij doet
ze maakt me bang voor paarden
terwijl ik toch een goede band met haar heb
maar bij haar gaat affetoe een knopje om
ik heb haar van manege bria
andre groen heeft haar gefokt die vorig jaar overleden is
het is er dus 1 van de bria stam de vader is crack c van Anky van grunsven

Ah, een bria, ik vond het al bekend klinken. Niet de gemakkelijkste paarden om mee om te gaan, maar wel enorm leuk als ze je liggen.
Heb nu geen tijd om er verder op in te gaan, misschien later.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:22

2 jaar, longeren en in training? Je moet nog veel leren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:53

Een 2-jarige die alleen staat en al gelongeerd wordt.. >;)

Het scheelt in elk geval al iets dat ze contact kan hebben over het draadje maar zoals je zelf al aangeeft, in een gemengde groep zou het beste zijn. Al weet ik ook dat dat niet altijd haalbaar is hoor, soms moet je nu eenmaal concessies doen. Maar is er echt niks te vinden in de buurt? Ik bedoel, ik heb een hengst dus dat wordt al iets lastiger, maar met een merrie zou het toch wel moeten lukken lijkt mij.

Anyway, longeren lijkt me ook nog niet erg wijs (je gaf ergens al aan haar eerst op te willen voeden verder, heel verstandig! Eerst de basis goed!).

Maar als ik het goed begrijp is het grootste probleem dat ze haar voeten niet op wil tillen? En verder gewoon wat lompigheidjes? Voor dat laatste zou je grondwerk kunnen gaan doen, daar heb je straks ook een hoop aan met beleren en het is nog heel erg leuk om te doen ook :j Zo kan je misschien de boel een beetje beter rechtzetten. (boekentip; grondwerk met paarden van Inge Teblick, heb ik ook heel erg veel uit geleerd).

En dan over het voetje geven.. Hoe doe je dat precies? Je schrijft dat je haar hele benen intussen al mag aanraken, hoe ben je daarna verder gegaan? Ik mocht binnen een week of 3 de benen van mn poown ook al helemaal aanraken maar écht netjes voetje geven kon ie pas na een half jaar (gelukkig heel goede hoeven, tegen de tijd dat het een beetje fatsoenlijk ging pas de smid laten komen en die vond het nog niet eens echt nodig, dus dat geluk had ik dan natuurlijk wel weer). Dan heb ik het wel over ernaar wijzen en voetje optillen, voor die tijd kreeg ik ze ook wel de lucht in maar een stuk minder netjes zeg maar :+ Maar even om aan te geven dat het niet zomaar is, om voetje te geven. Daar moet je voldoende tijd voor uittrekken, mits je het op een goede manier wil doen. Natuurlijk kan het sneller, maar zelf heb ik graag dat mijn beessie begrijpt wat de bedoeling is en dat kost nu eenmaal tijd... (al moet ik zeggen dat ik achteraf dat half jaar ook echt erg lang vind, tegenwoordig leert ie een stuk sneller := )

Qua karakter, daar heb ik echt geen verstand van, ben niet erg thuis in de kwpn-ers := Maar heb geduld, je hebt haar pas een maandje en verwacht echt al heel veel van haar. Ik neem tenminste aan dat ze verder helemaal groen was? Dan is een maand echt veeeel te kort om al te longeren, voetje geven, vaststaan, enz enz. Althans, vind ik. Ik doe graag rustig aan :)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:30

ik heb vandaag een grote vordering gedaan
ze gaf vandaag redelijk netjes haar hoefjes
maarja het longeren heeft haar geen slecht gedaan
maar dat ga ik dus niet meer doen voor ze netjes is opgevoed
ik zie weer hoop in de zaak :D

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:37

Nou meid respect hoor....ze gaf haar hoefjes! Wauw je mag echt trots op jezelf zijn!