Paard uit de wei halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Paard uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:10

Heei,

Ik ga binnenkort het paard van mijn buurvrouw oppakken.
Het is een kwpner van 11 jaar oud. Ze is gewoon goed beleerd en alles.
Wel is ze blind aan 1 oogje. Ik heb er vorig zomer nog een x op gereden maar toen reed mijn buurvrouw er nog veel mee.

Ik heb gevraagd of ik haar nog een keer mag doen en dat was goed.
Ik wou gewoon beginnen met keertje longeren om alle knopjes te controleren en om gek te doen, de keer erna er pas opstappen na longeren.

Nu het probleem. Ze staat met 3 jaarlingen/twenters in de wei. Deze beestje zijn absoluut niet mak.
Nu ben ik niet bang voor paarden maar het geeft mij toch wat onzekerheid als ik haar uit de wei moet plukken, 3 jonge paarden moet tegen houden en ook nog eens niet weet hoe ze zullen reageren.

Als ik eerlijk ben durf ik dit niet zo goed alleen te doen, maar hulp is lastig omdat hun allemaal moeten werken en mijn ouders zijn absoluut geen paarden mensen. Een vriendin meenemen kan wel maar ik ben bang dat die jonge paarden dus iets doen.

Wat ik wel kan proberen is (want de wei is in 3 delen verdeeld) om haar naar een ander stuk mee te nemen, het hek dicht te doen en te kijken hoe de ander paarden reageren. Mischien als ik wat brokjes neerleg dat ze wel gewoon rustig blijven staan eten? :o

Nogmaals ik ben echt niet bang maar omdat de 3 pubers maar worden tegengehouden door 2 stroomdraadjes vind ik het toch een beetje griezelig :(:)

Tips??

jessicadotnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:31

die andere paarden zijn dan nog met zn 3en over die gaan vast niet door het draad.
je kunt idd altijd een beetje hooi neerleggen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard uit de wei halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:35

Hooi neergooien en een poosje later paard de wei uithalen voor het hooi op is kan. Neem iig geen brokken mee want dan krijg je met je onzekere houding zeker een probleem.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:38

Als er een jongkie op je af komt en je wilt dat niet.......
Kan je ook je armen hoog in de lucht steken (daarmee maak je jezelf groter) dat dier recht in de ogen aankijken en kkkssssttt zeggen.
Vertrekt hij niet doe je het zelfde maar zet je eenhele duidelijke stap naar voren er bij.
Ik durf te wedden dat ze dan niet in je buurt willen komen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 01:19

Een touw mee nemen en daarmee duidelijk en fel zwaaien als de paarden te dicht in je buurt komen (ruime meter om je heen zouden ze niet in mogen komen). En gewoon doorlopen ondertussen.

Maar snap dat het moeilijk is als je het eng vindt. Misschien toch wachten tot er iemand mee kan. :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 01:24

je bent bang dat die andere drie achter je aan rennen zodra je met het paard uit zicht bent? of dat ze mee gaan wanneer jij het paard uit de wei wilt halen???

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 01:25

Ik zou idd het paardje eerst mee nemen naar een ander stuk weide, nog beter is een kleine inham afzetten, net als bij een geitenboerderij vaker het geval is. De jonge dieren zijn nog met drie, dat ze door de draden heen komen lijkt me sterk. Je moet alleen opletten dat ze niet achter jouw paardje aan de wei uitglippen. Daarvoor dus aan de andere kant van de wei van te voren iets interessants/te eten neer leggen? De jonge paarden op afstand houden door zwaaien etc. zou ik alleen doen als ze té dichtbij komen. Haal ze als je je paardje terug zet even aan, dit zal voor hun wss ook een van de eerste ervaringen zijn met mensen in/om de wei, kan grote invloed hebben. Als jij ze nu voor niets weg jaagt zou dat later nog wel eens voor wat vangwerk kunnen gaan zorgen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:05

Hoe doet je buurvrouw het? Heeft zij gezegd dat de andere paarden moelijk doen? Of zie jij spoken waar ze niet zijn?
Buurvrouw haalt haar eigen paard toch ook regelmatig uit de wei als ze gaat rijden?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:17

Waves schreef:
Een touw mee nemen en daarmee duidelijk en fel zwaaien als de paarden te dicht in je buurt komen (ruime meter om je heen zouden ze niet in mogen komen). En gewoon doorlopen ondertussen.

Maar snap dat het moeilijk is als je het eng vindt. Misschien toch wachten tot er iemand mee kan. :)

En geen eten geven, anders bespringen ze je na een paar keer juist, omdat ze vreten willen.
Paard vastmaken en andere paarden fors wegjagen. Stevige houding aannemen en jezelf groot denken. Kun je makkelijk! Dat gevoel moet je hebben.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:17

De eerste keren echt iemand meenemen! Voor je eigen zekerheid en gevoel. Ik moet mijn paardje uit een kudde van 9 halen op stal en dat heb ik gister pas voor het eerst allen gedaan (en toen waren er 5 uit rijden dus durfde ik het met de kleinere groep wel aan :o ). Als er hulp voor handen is neem ik liever iemand mee.

Ik loop erheen, pak mijn paardje (die zich gelukkig vrij makkelijk laat pakken), begin naar de uitgang te lopen en dan begint er hier en daar al wat mee te lopen. Soms heel rustig en dan blijven ze achter, soms heel speels en dan gaan ze tegen mijn paardje duwen en lopen mutsen. Ik neem sowieso een extra touwtje mee om ze op afstand te kunnen "zwaaien". Wij werken met schrikdraad en ik vind het ook niet handig om met een paard in de hand en een aantal op hele kleine afstand met draad te gan klooien. Moet ik zelf nog handigheid in krijgen. Totdat ik me echt zeker voel en het allemaal goed kan vraag ik hulp :-).

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:20

Kenyada schreef:
je bent bang dat die andere drie achter je aan rennen zodra je met het paard uit zicht bent? of dat ze mee gaan wanneer jij het paard uit de wei wilt halen???

Ik ben niet bang voor die paarden, heb wel wat ervaring met ze (jonge paarden) :P Ik er bang voor dat ze bij het hek moeilijk gaan doen en er zelf doorheen zullen gaan! #) De trucjes met touw mee enz, ken ik wel, maar als een paard eenmaal door t hek is gebroken sta ik daar met een paard in mijn handen en 3 loslopende bengeltjes, geen plezierige gedachten :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:23

Ibbel schreef:
Hoe doet je buurvrouw het? Heeft zij gezegd dat de andere paarden moelijk doen? Of zie jij spoken waar ze niet zijn?
Buurvrouw haalt haar eigen paard toch ook regelmatig uit de wei als ze gaat rijden?

Mijn buurvrouw heeft een kindje gekregen en sinds vorige zomer rijd ze dus helemaal niet meer. In die tijd waren die jonge paarden er nog niet en haalde ik haar ook wel uit de wei. Ze staat nu al een behoorlijke tijd 24/7 in de wei samen met die andere 3. Zij weet dus net zo min als mij hoe die paarden gaan reageren... :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:39

Afbeelding

Ik heb even de wei getekend en wat ik mischien ook als oplossing dacht te hebben.

Met rood heb ik getekent wat ik wou doen. Ik wou dus een paaltje in de grond zetten bij de waterbak zodat ik het lint van het afgezette weitje daar heen kan doen. Dan heb ik een 4kantje en kan ik ook rustig met het schrik draad prutten.
Het afgezette weitje is zeg maar de ''bak'' en daar werk zij meestal ook met uriel. Als ik wil gaan rijden is dit ook wel handig, dan zit ik dan ook niet met die anderen 3.

Is dit een goed idee ?? :o

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:14

Eerst samen met je buurvrouw paar keer doen. Dan zie je geijk hoe doe andere 3 reageren.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:16

Ik zal als ik jou was gewoon een halstertouw meenemen en indien de paarden op je af komen met het touw gaan zwaaien en indd zoals al wordt gezegd gezelf ''groter'' maken en zo weg jagen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 22:40

Maar ik vind die paarden niet eng, maar ik vind het eng dat ze uit de wei zouden kunnen breken als ik Uriel eruit haal

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:45

Probeer er voor te zorgen dat je een dubbele uitgang hebt, dan zit er altijd een draad voor.
Volgens mij doe je dit op je tekening ook dus dan kan er weinig misgaan. Je kunt ze ook een paar dagen observeren, wanneer er rustuurtje of speeluurtje is zodat je je rijtijden daar op aan kunt passen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:22

bigone schreef:
Probeer er voor te zorgen dat je een dubbele uitgang hebt, dan zit er altijd een draad voor.
Volgens mij doe je dit op je tekening ook dus dan kan er weinig misgaan. Je kunt ze ook een paar dagen observeren, wanneer er rustuurtje of speeluurtje is zodat je je rijtijden daar op aan kunt passen.

Ja klopt dan heb ik idd een dubbele uitgang en hoef ik ook niet door de wei heen als ik wil rijden in de ''bak'' :)
Dat vind ik wel een heel goed idee! :D dankje :D

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:40

ik zou zeggen doe het gwn en je ziet wel, paarden zijn niet gemeen en als het niet lukt dan doe je het gwn een andere keer weer met wat meer hulp