Steigeren als ik mijn vinger opsteek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

Steigeren als ik mijn vinger opsteek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:47

Hey,

Ik en mijn 7 jarige verzorgmerrie hebben een vervelend probleem.
Als ze iets verkeerd doet heb ik de gewoonte van eh! te zeggen (niet te luid) en mijn vinger op te steken en in haar gezichtsveld te houden, maar als sinds ik haar verzorg steigert ze als ik dit doe. Als ik echter een gewoon klopje geef op haar schouder doet ze niets. Weten jullie hoe dit komt?

PS: Ik weet niet hoe het vorige meisje haar strafte en sommige mensen zeggen wel eens dat ik te zacht ben voor paarden...
Mss heeft een van deze dingen hier iets mee te maken?

Groetjes...

upendo

Re: Steigeren als ik mijn vinger opsteek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:49

Waarschijnlijk heeft haar vorige verzorgster haar aangeleerd te steigeren als je je vinger opsteekt.

Flink je stem verheffen doet wonderen.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:50

De eerste vraag die ik me stel: zijn ze ooit met vrijheidsdressuur met haar bezig geweest?
Dit ziet eruit als een typisch voorbeeld van een paard dat heeft leren steigeren op hand/vingergebaar ...

Maar het kan natuurlijk ook heel iets anders zijn, vandaar die vraag als eerste ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:53

Waar een verzorgpaard is, is ook een eigenaar in het spel...
Wat zegt hij/zij ervan ? Ik mis namelijk dat stukje in je verhaal.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:12

de eigenaar geeft enkel eten en heeft er voor de rest bijna niets mee te maken , hij is zelf namelijk te oud om ervoor te zorgen. Geen van ons beiden weet wat het vorige meisje ermee deed. enkel dat ze heel onvoorzichtig was.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:15

Elke keer als hij steigert een goede mep verkopen en even achteruit zetten. Dit consequent volhouden en dan moet het toch wel snel afgelopen zijn. :) Kunnen jullie niet in contact komen met haar?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:17

Maar stel nou dat dat vorige meisje idd zo onvoorzichtig was en dat de pony daardoor is gaan steigeren, dus niet door vrijheidsdressuur?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:19

Uuhmmmm je vinger niet meer opsteken...???? Als jij je vinger niet meer opsteekt steigert het paard toch niet meer???

Hier hoef je toch niet over na te denken! Ik zou hem niet afstraffen, want dit paard heeft duidelijk geleerd dat vinger de lucht in betekend dat hij moet steigeren, dus als je hem gaat afstraffen is dat echt hartstikke onduidelijk en oneerlijk tegen over het paard.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-06-11 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Smilie verwijderd zodat dit stukje tekst niet onnodig kwetsend over komt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:35

Renslover schreef:
Maar stel nou dat dat vorige meisje idd zo onvoorzichtig was en dat de pony daardoor is gaan steigeren, dus niet door vrijheidsdressuur?

Boeiend waardoor het gedrag is ontstaan. Het gedrag is er nu eenmaal, het dier reageert zo op de prikkel. Vinger in de lucht betekent voor dit paard steigeren. Onwille met welke bedoelingen. TS doet haar vinger niet meer in de lucht als ze hem wil toespreken, van mijn part zet ze haar handen in haar zij, vinger in de lucht is het commando voor dit paard om te gaan steigeren. Simpelste oplossing: VINGER NIET MEER IN DE LUCHT! Hoeft ze er haar paard niet te slaan en het wekt geen onduidelijkheid voor het dier.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:40

idd je vinger niet meer in de lucht doen,flink je stem verheffen iis soms voor een paard al meer dan voldoende.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:49

In mijn ogen is het wel degelijk van belang waardoor het komt:
Is je pony gewoon braaf en doet ie wat ie geleerd heeft? Dan is afstraffen niet echt eerlijk. dan zou ik een ander gebaar maken als hij stout is.
Is het heel dominant gedrag dan maakt het gebaar niet uit, dan zal hij ook steigeren bij een ander gebaar of correctie. In dat geval zou ik heel hard gaan werken aan jullie onderlinge verstandshouding.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:50

Urko schreef:
Hier hoef je toch niet over na te denken! Ik zou hem niet afstraffen, want dit paard heeft duidelijk geleerd dat vinger de lucht in betekend dat hij moet steigeren, dus als je hem gaat afstraffen is dat echt hartstikke onduidelijk en oneerlijk tegen over het paard.

Ja dat is zo maar ongewenst steigeren is gewoon enorm gevaarlijk. Wat als er een x een klein kind meekomt?
3x afstraffen op een goede manier en paard doet 't niet meer. Ja, oneerlijk tegenover het paard maargoed, dan maar even oneerlijk zijn dan een paard hebben die ongewenst steigert.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:51

Steigert ze ook als je de vinger opsteekt zonder een geluid als 'eh?'
Dat zou nog lastiger kunnen zijn, bv als iemand al pratende zijn hand/vinger opsteekt terwijl jij erop zit.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:00

Ik vind het ook oneerlijk om haar hiervoor te straffen, als het voor haar een logische reactie is dat ze steigert als jij je vinger opsteekt, zal het erg verwarrend zijn als je er boos om wordt. Wie weet is ze er eerst juist wel voor beloond.
Dit gedrag is waarschijnlijk snel afgelopen als je het 'commando' geeft, maar verder de reactie van de pony negeert. Hou je vinger net zo lang omhoog totdat ze netjes op vier benen staat. Dus met andere woorden, leer haar dat als je je vinger omhoog steekt en eh zegt, dit niet meer een signaal voor steigeren is, maar voor op vier benen stilstaan. Ik kan me voorstellen dat ze het eerst nog zal proberen, maar steek je vinger gewoon zo vaak op dat er te veel energie in gaat zitten om steeds te steigeren en het verder geen voordeel oplevert.

Verder ga ik met Pauline mee.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:05

H_Nalanta schreef:
Urko schreef:
}:0 Hier hoef je toch niet over na te denken! Ik zou hem niet afstraffen, want dit paard heeft duidelijk geleerd dat vinger de lucht in betekend dat hij moet steigeren, dus als je hem gaat afstraffen is dat echt hartstikke onduidelijk en oneerlijk tegen over het paard.

Ja dat is zo maar ongewenst steigeren is gewoon enorm gevaarlijk. Wat als er een x een klein kind meekomt?
3x afstraffen op een goede manier en paard doet 't niet meer. Ja, oneerlijk tegenover het paard maargoed, dan maar even oneerlijk zijn dan een paard hebben die ongewenst steigert.

Laat ik het anders zeggen: Dit paard heeft waarschijnlijk bij zijn vorige verzorger geleerd dat vinger in de lucht, steigeren betekent. Dit gedrag is dus geconditioneerd. Het paard doet het enkel en alleen als TS haar vinger in de lucht steekt. Anders nooit.

DAN GA JE DAT TOCH NIET ERUIT SLAAN?! Dan sla je zelf betreft conditioneren compleet de plank mist ebn je helpt het vertrouwen tussen jou en je paard compleet naar de maan.

Vinger niet in de lucht, steigert het paard niet. 8-)

Begrijp me niet verkeerd, als het om een situatie zou gaan waarbij het paard te pas en te onpas zou steigeren om wat voor reden dan ook zal ik de laatste zijn die zegt dat je niet mag corrigeren.

@swaantju": Dan ga je 2 prikkels tegelijk geven. Eeen Stemcommando tegelijk geven met een handgebaar tegelijk geven kun je er donder op zeggen dat een dier alleen het handgebaar mee krijgt, ze zijn namelijkmeer gericht op lichaamstaal dan op stemgeluid. Ik zou er voor kiezen om die vinger enkel te gebruiken voor het commando steigeren en een nieuw gebaar kiezen voor straffen. Bijvoorbeeld weglopen. Klaar. Paard als jij zo doet, loop ik weg en krijg je geen aandachgt meer.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:08

Je weet niet of het aangeleerd gedrag is. Dat is een veronderstelling. :)
Dat kun je zien aan hoe hij steigert en of hij ook omhoog komt als je er op een andere manier druk op zet, maar daarvoor moet je wel weten wat je doet.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:10

Nog een kleine toevoeging: Er word vaak juist ontzettend veel gebruik gemaakt van bepaald ongewenst gedrag onder commando te zetten! Door ongewenst gedrag onder commando te zetten (gedrag dus te conditioneren) kun je het heel simpel oplossen: Het commando NOOIT Meer geven!

Makkelijker kan toch niet? Dit gedrag van ts staat perfect onder commando dus door het commando nooit meer te geven sterft het ongewenst gedrag uit!! Kost ernorm weinig energie en weinig trainingstijd, gewoon je vinger niet meer in de lucht steken!

@pauline: dan zou de ts gewoon eens haar vinger in de lucht moeten doen als ze hem bijvoorbeeld aan het poetsen is. Of als hij in zijn stal staat. Steigert hij dan weten we toch genoeg? Het is aangeleerd gedrag, ongeacht welke emotie erachter zit. Vinger in de lucht betekent voor dit paard steigeren als ik zo de tekst van TS lees.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:13

Hmm misschien.
Maar als het paard echt de machtstrijd aangaat accepteert hij het dan ook niet.
Imo moet je het hele gedrag van het paard zien, ook hoe het reageert bij andere correcties of aanrakingen.

Ben met je eens hoor dat als het aangeleerd is, het vanzelf uitdooft als je het commando niet meer geeft.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:13

Ja, het is oneerlijk tegenover het paard maar dat is de schuld van dat meisje. Mensen zouden eens na moeten gaan denken voordat ze een dier iets aanleren.
Vinger opsteken is inderdaad iets wat je dan niet meer zou kunnen doen maar wat als er een x een kind het dier wil aaien.. Hand omhoog.. paard steigert.. Ik wil niet weten wat er dan gebeurd.

TS zit op paard, iemand zwaait naar haar of steekt hand naar haar op, paard steigert en slaat achterover.. Ik wil de gevolgen dan niet zien.. Misschien even oneerlijk tegenover het paard maar wel een stuk veiliger voor de omgeving, zeker als het paard later misschien nog een keer doorverkocht gaat worden aan een jong kind.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:15

Wat is beter, het eruit slaan?
Waarom zou je dat doen dan? Commando niet meer geven, negeren als hij steigert.
Negatieve bekrachtiging is ook een bekrachtiging.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:19

Nou nou, het eruit slaan vind ik een overdreven opvatting. Je geeft een klap om duidelijk te maken dat dit gewoon géén gewenst gedrag is. Je slaat een paard niet direct kapot. Overigens hoeft dit max. 3x goed te gebeuren en het is klaar.

Negern kán maar dat hangt af van hoe het paard steigert. Doet hij het agressief of niet?
Negeren kun je doen bij een paard dat ongewenst zijn been uitslaat of fleemt o.i.d. Steigeren is gewoon enorm gevaarlijk en moet imo op een duidelijk commando gezet worden of afgestraft.

edit; met duidelijk commando bedoel ik 3x een rondje draaien, in de lucht springen en aan zijn oren trekken, dat hij dan steigert. Niet bij een alledaagse beweging.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:21

H_Nalanta schreef:
Ja, het is oneerlijk tegenover het paard maar dat is de schuld van dat meisje. Mensen zouden eens na moeten gaan denken voordat ze een dier iets aanleren.
Vinger opsteken is inderdaad iets wat je dan niet meer zou kunnen doen maar wat als er een x een kind het dier wil aaien.. Hand omhoog.. paard steigert.. Ik wil niet weten wat er dan gebeurd.

TS zit op paard, iemand zwaait naar haar of steekt hand naar haar op, paard steigert en slaat achterover.. Ik wil de gevolgen dan niet zien.. Misschien even oneerlijk tegenover het paard maar wel een stuk veiliger voor de omgeving, zeker als het paard later misschien nog een keer doorverkocht gaat worden aan een jong kind.

Hier ben ik het dus echt mee eens!

Daarom is het in dit geval dus wel van belang om te weten of het icm met stemgeluid of zonder stemgeluid is, want dan kun je een klein beetje (is nooit helemaal zeker tenzij het paard/meisje dit kon vertellen) dat het aangeleerd is. Helaas moet je he tdan ook afleren want zo is het gewoon gevaarlijk door bijv wat H_Nanlanta zegt, iemand zwaait--> Paard omhoog :n

_Carowa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:22

H_Nalanta schreef:

en dat is niet slaan!,
slaan leren paarden niet van!

(weet niet hou jou paard op jou reageert? die houd zich vast goed! maar vaker worden ze zo bang en kunnen ook gebreken gaan ontwikkelen en kunnen ook hun baasje erg proberen te ontlopen omdat ze bang voor hun baas zijn!)

je maakt ze bang voor hun baasje en ze worden nog banger en gaan nog meer steigeren,
bij steigeren kun je het paard ook leren opcomando ALS dit paard het uit angst al doet!,
doet die het al op comando dan heb je mazzel :P veel mensen willen dat! en het is echt leuk!,

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:24

Een tik is wat anders dan slaan he?

Toen ik een verzorgpaard had (zonder respect voor mij) en hij denderde half over me heen, kreeg ie dat toch even te horen, en toch echt een 'schop' onder zn hol! *en dan niet verrot schoppen maar gewoon even je aanwezigheid duidelijk maken, wat als klein meisje bij een grote Fries anders nogal lastig wordt :p *
Deden mijn ouders ook wel eens bij mij en ook ik ben er niet slechter van geworden.. Luisteren is luisteren..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:27

@natalanta: Ja en dan. Je wilt van een vinger een alledaagse handeling maken, dus dat het paard dat moet negeren. KUn je ook simpel weg doen door het steigeren NOOIT meer te belonen. Maar als het gedrag zodanig geconditioneerd is maakt dat niet uit. Want dan is die 1 beloning op 10000 keer steigeren genoeg om het te blijven herhalen.
Dan maakt het dus ook niet uit dat je hem een paar keer een fikse klap of schop geeft. De volgende keer steigert hij gewoon weer. Want hij koopt gewoon een lotje en gaat weer voor de jackpot. Maar stel dat de hint wel aankomt! Dan kan het dus betekenen dat vinger in de lucht betekent voor dit paard iets heel naars betekent, dat het paard gaat uitvallen naar de begeleider of gaat vluchten.
ALlemaal situaties die kunnen ontstaan door gedrag te wilen ombuigen en zeker als je gedrag wat ontzettend geconditioneerd is wilt veranderen.

We weten uiteraard niet hoe diep het op commando staat.