Bange pony voor water o.a antiklit spray

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivian12

Bange pony voor water o.a antiklit spray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:17

hoi,

Ik heb een pony die bang is voor afspuiten en van sprays. Als haar staart erg klit en ik er een beetje over spray schrikt ze zich dood. Ze is al vaak haar stalletje uitgerend of heeft zich losgerukt. Ik kan haar niet afspuiten of even de vliegenspray eroverheen halen. Ik vind dit een vervelend probleem. Zulke problemen heb ik nog meer dat ze snel schrikt enzo. Maar dit probleem wil ik graag verhelpen maar hoe doe ik dat?? Of hoe kan ik haar leren dat ze er niet meer van schrikt??

Groetjes.

Dav

Re: Bange pony voor water o.a antiklit spray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:25

Heel veel geduld en blij zijn met 1xtje kunnen sprayen ipv die druk op jezelf leggen dat ze helemaal gesprayd moet worden.

Heb je een box? Zet de pony kort in een hoek vast,met zijn lijf tegen het schot/achterwand aan.
Rustig bij zijn schouder staan en luid je pony uitbundig belonen en tegelijk een sprayen,luid door blijven belonen en bij goed gedrag gelijk wat lekkers geven.
Dit langzaam aan uitbouwen. En nogmaals,nu is niet ff het resultaat van helemaal insprayen belangrijk maar dat die rustig blijft staan als je spray gebruikt.
Veel belonen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:48

je kunt ook wat spray op een doekje of sponsje doen en zo je pony er mee behandelen.
ik spray het wel op een borstel.
mijn pony is er ook erg bang voor, dus doe ik het op die manier.

met water zou je eerst kunnen beginnen met een emmer water en een spons.
spons de hele pony in en gebruik steeds wat meer water in de spons zodat de pony natter word en het water gaat druppen.
vaak leren ze op die manier ook wel dat het niet eng is.

vastzetten tijdes afspoelen zou ik nooit doen trouwens,ik laat ze altijd los staan

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:07

Wat degene boven mij al zegt: spray het eerst op een spons of borstel. Sommige sprays kun je ook heel zachtjes indrukken, zodat er minder druk op komt te staan en er dus ook niet zo'n hard geluid uitkomt. Het afspuiten kun je langzaam opbouwen door een zachte straal op haar onderbenen te laten lopen en na verloop van tijd haar bovenbenen erbij te nemen. Elke keer een stukje hoger. Niet teveel tegen je pony aanpraten, want dan bouw je de druk vaak onbewust op (helemaal als je hard/luid tegen haar gaat praten, paarden zijn verre van doof). Als je klaar bent, dan kun je haar belonen met "goed zo" of "braaf", maar tijdens het "proces" zoveel mogelijk rust erin houden. Merk je weerstand bij het afspuiten, ga dan weer even terug naar de onderbenen en bouw het weer langzaam uit. Na een aantal keer afspuiten zul je zien dat je steeds een stukje verder kunt gaan. ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:20

zet er eens een braaf paard naast en spray die in met anti klit spray, als je dit maar zo vaak mogelijk herhaalten dan je paard steeds dichterbij zet komt ie er misschien achter dat de antiklitspray hem niet opeet. dit kan dan ook met water

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:43

Ik zou haar goed vastzetten, en het gewoon zo doe; de waterstraal op haar benen houden tot ze stil staat,
en dan pas eraf. Dan weet ze dat ze als ze het braaf doet het zo over is. Zo doe ik het ook,
en het werkt wel al vind ze het nog niet om gedoucht te worden, staat ze daarna boos te stampen haha.

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:49

Mijn paard had het in het begin ook hoegenaamd niet begrepen op al die spuit-spullen waarmee ik zijne Koninklijke Hoogheid bevuilde _O- Wees gerust; het kòmt goed!

Enkele aandachtspunten:
- het spuitertje moet netjes verstuiven en mag niet in een te harde straal gaan zodat het paard er niet van kan schrikken
- zorg dat je de eerste keren met 2 bent; eentje om aan zijn oortjes te kriebelen en iemand die spuit
- zorg dat de omgeving rustig is en jullie zelf ook (!!)

In het begin ga je dus met z'n tweetjes aan de slag. 1 persoon die het paard gerust stelt; oortjes aaien, voorhoofd aaien enz en iemand die gaat spuiten. Spuit niet zomaar meteen op je paard (de eerste keren), maar ga tussen het paardenhoofd en de spray -a.k.a. 'het gevaar'- staan. Begin te spuiten, weg van het paard, en kijk hoe hij reageert. Blijft hij relatief rustig? Snoepje en flinke aai (of wat werkt voor jouw paard)! Het is ook verstandig om even je hand op zijn poepie te leggen, zodat hij wéét dat daar iets is. Verwacht in het begin niet teveel; al is het maar 1 sprits in de staart, dat is ook al een stap vooruit! Sommige paarden (waaronder mijn paard) vinden het fijn als ze even mogen ruiken wat 'het gevaar' is. Ik hield de bus dan aan z'n neus en gaf hem een snoepje. Inmiddels kan ik gewoon zonder boe of bah op mijn paard toestappen en gewoon spritsen.

Veel succes en maak je er niet te druk om ;)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:01

Ben het met bovenstaande tips eens.
Veel rust bewaren en belonen.

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:16

dankje!!

ik zal het proberen!!!!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:19

Ik lees dit even mee, mijn pony is ook als de dood voor de tuinsslang.. Ik ben nu wel zover dat hij het niet meer eng vind als ik de tuinslang uoitrol. Wel met heeel veel geduld, dat is vind ik de belanmgerijkste tip, rustig en langzaam opbouwen!

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:47

Ben het ook met de bovenstaande tips eens :j

Mijn pony was/is daar ook bang voor. Ze vind het erg vervelend als ik haar was, maar meestal als je even doorzet stopt ze vanzelf met draaien en begint ze het zelfs lekker te vinden. Alleen het sprayen blijft bij mij een probleem dus ik ga jullie tips zeker gebruiken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:58

De mijne blijft sprayen/spuitbussen ook eng vinden.
Ondanks alle schriktrainingen en desensibiliseren...

Ze gaat zo hangen dat ze alles kapot trekt, achterover gaat.. enz..
Ik heb mij maar erbij neergelegd, en zoals andere al zeggen; gewoon wat op een doekje doen of spons.
Wat ook kan is een lege deoroller gebruiken en dat hervullen met antivliegen spul.

maris27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:36

mijn paard vond het eerst ook maar helemaal niks! Hij had zo'n hekel aan dat geluid, maar gewoon blijven proberen en flink belonen dan gaat het vanzelf beter. Die van mij vind het alleen nog niks dicht bij zijn oren voor de rest mag ik zijn hele lichaam sprayen! heb geduld...... :D

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:13

Als de pony erg schrikachtig is zou ik haar zeker vastzetten! Op onze manege staan alle pony's en paarden vast als er met water gehandeld word.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:31

Rare tip misschien (onze pony had het heel erg in het begin, was ontzettend bang voor al die dingen, ook voor water). Wij zongen zachtjes een kalmerend liedje voor haar, wat zij eerder had leren associëren met leuke dingen. Daarnaast: niet vastzetten maar longeerlijn aan het halster doen en door de ring aan de muur halen, het einde uiteraard vasthouden. Dan kan ze niet hangen en krijgt ze wat speelruimte.

Bij wassen aan de achterkant gebruikten wij altijd emmers lauwwarm water (geen koud) en een waterschepbakje. Dan vond ze het allemaal veel minder problematisch.

En natuurlijk blijven belonen :) (een gevuld hooinet is ook een leuke afleiding!)

jamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:36

Hoi,

schriktraining kan hier een oplossing bieden. Begin met iets klein waar ze een beetje bang van is. Vb een stukje plastick op een stokje en breng dit naar haar toe zodr ze nog maar kijkt stop je, laat je haar kijken tot ze een beetje ontspant en dan neem je het stokje weg. Dit doe je tot je haar overal met plastick kan aanraken. Met spray doe je net hetzelfde. Je begint met heel ver van haar weg te sprayen zodat ze aan het geluid kan wennen (best gewoon water of het zal je een fortuin kosten). Zodra ze ontspant stop je met sprayen en beloon je haar of geef je haar wat rust. En zo kom je telkens dichter met je spray tot je ze overal kan insprayen. Belangrijkste is dat je op tijd stopt, spray of ding waar ze schrik van heeft weghalen en rust gunnen! Je kan heeel veel bekomen op die manier. Als je meer wil weten PB me maar.

Gr,
Jamina

jamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:38

ah nog iets hang ze niet vast aub! kunnen serieuze accidenten gebeuren. Stap met haar mee en begin desnoods met een touw van 4 meter zodat ze kan weglopen. begin op een afstand dat ze geen schrik heeft. Desnoods op 10m... blijven sprayen tot ze stopt met weglopen, zodra ze stopt stop jij ook! Maar onmiddelijk stoppen he, en niet verwachten dat je na 10 min haar volledig kan ondersprayen, geduld is een mooie gave. Stop als het goed gaat en begin de volgende dag opnieuw. Op dezelfde plaats waar je de dag ervoor BEGONNEN bent. niet waar je gestopt bent.

gr

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:58

Inderdaar, wat Jamina ook zegt.
Ik denk als je paard al heel erg bang is van de spray, en je hangt haar dan nog erg kort ergens vast zodat ze nog banger wordt, en dan begin je te sprayen, dan zorg ik dat ik rap uit het paard z'n stal ben hoor !
Bij mijn ponny heb ik het zo gedaan :
Ik deed haar een halster om met gewoon mijn halstertouw. Ik hield haar vast in de wei aan een los touwtje.
Je spuit gewoon dan, in het begin ging ze draven, maar dat negeerde ik gewoon, elke keer, elke dag probeerde ik het opnieuw, nu kan ik haar helemaal volsprayen als ze los staat in de wei.
Veel succes

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:48

Mijn paard was ook in het begin doodsbang voor beide (spray en water), heb het wat minder voorzichtig aangepakt als de meesten hier ;)
Niet met meer personen erbij gaan staan dan je anders zou doen, niet gaan sussen/snoepjes geven etc, mijn paard reageert dan extra heftig omdat ze dan weet dat er echt iets is om bang voor te zijn.
Ik ben eerst begonnen met naast haar spuiten en gewoon meelopen en doorgaan als ze daar van ging "flippen", op het moment dat ze stilstond/enigzins ontspande direct de kraan uit en even laten "verwerken". Verder niks zeggen, of gewoon doorpraten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Stop je op het verkeerde moment, dan beloon je het paard zijn angstgedrag.
Ging dat goed, dan een stapje verder en op de benen spuiten. In no time kon ik haar geheel afspuiten en ze vindt het nog best lekker ook als het warm is ;) Vliegenspray heb ik op dezelfde manier gedaan, ze heeft er totaal geen angst meer voor.

Ik zet mijn paard niet vast en houd het touw niet strak, maar laat het touw ook niet zo lang worden dat je paard de ruimte krijgt om naar jou of de spray/slang (uit angst) te trappen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:50

Gewoon aan laten wennen, af en toe een spuitje, en dan niet bij haar nek, maar bv. op de kont. Zo kun je langzaam aan meer doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:41

@Ireen_
Gelukkig werkt dat prima bij de meeste paarden.
De mijne kan ik nu normaal afspuiten (wel even rustig beginnen met de hoeven).
Maar sprays, daar is ze nog steeds panisch voor.
Als ze een spraybus ziet (maakt niet uit wat voor kleur/maat) dan gaat ze er letterlijk vandoor.
Vastzetten werkt dan niet, want ze trekt zich echt los en zet het op een lopen.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:26

gewoon oefenen en oefenen . had dit ook met mijn verzorgshet.
hoevaker je dit doet hoe minder eng.
laat maar lopen in een rondje ofzo? merkt die vanzelf dat het geen zin heeft en blijft die stilstaan }>

maar zet hem NOOIT vast!!

Tinuuuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:42

Dat probleem heb ik ook met mijn paardje, dat met die vliegenspray dan. Gewoon dichtbij houden en niet van ver af, dan klinkt het ook minder eng.

miek_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:06

je pony vind iets spannend als hij/zij merkt dat jij het ook spannend vind. Dus als jij ontspannen bent, weet hij/zij dat er niks aan de hand is. Tuurlijk is het nieuw, maar probeer het eens met een flesje water, elke dag even oefenen, binnen een paar week vind ze het normaal!