De laatste dagen is ons opgevallen dat mijn pony enorm schuimt. Hij had wel vaker een schuimmondje bij het werken maar nu is het wel heel extreem. Echt goed, dik schuim, niet slijmerig ofzo, echt van dat lekker dik schuim dat op je handen en in je kleren blijft hangen
Vandaag toen ik aankwam dacht ik niks speciaals te zien, maar toen ik uit de garage kwam (waar ik worteltjes had staan snijden) stond meneer al met een schuimbekkie op mij te wachten .. Ik dacht toen nog "geweldig, een pony die al begint te schuimen als hij je nog maar ziet" .. Maar ik weet het toch niet zo goed. Blijkbaar heeft hij er ook gewoon "last" van, dus als hij in de weide staat enzo. Nu staat hij altijd wel ergens op te knabbelen en staan ze de laatste dagen enkel op gras (anders was het gras & hooi), maar ik kan me toch niet herinneren dat dit de voorgaande jaren zo was met dat schuimen ...Dus vandaar dit topic, omdat ik me afvraag wat eventueel de oorzaak kan zijn.
Sowieso is om de 1 of andere reden (denk een soort allergie, hij heeft ook zomereczeem en is verder heel gevoelig) z'n tong in de zomer altijd wat dikker. Hierdoor staat z'n mond heel licht open, maar verder lijkt hij er geen last van te hebben. Dit is overigens al heel z'n leven zo, het schuimen dus pas van nu. Denk dus niet dat het wat met elkaar te maken heeft, maar voor de volledigheid
De tandarts is vorig jaar in mei geweest, na 14 jaar niet geweest te zijn, en hij zei dat hij nog nooit zo'n gezonde mond had gezien (zeker voor nooit wat aan gedaan te hebben). Dus daarom dat ik hem dit jaar nog niet had laten komen (wilde het om de 2 jaar ofzo doen). Had vandaag de indruk dat het tijdens het werk zelfs afnam .. Hij schuimde nog wel, maar het was niet meer een hele bek vol schuim om het zo te zeggen
Daarom dat ik ook het idee heb dat het iets met het kauwen te maken heeft .. want hij kreeg tussendoor wel wat als beloning, maar we hebben ook stukken echt gewerkt, misschien daarmee dat het schuim dan minderde ... Iemand dit zelf al eens meegemaakt met zijn/haar paard? Of een idee van waar het zou kunnen komen?
Even samengevat: hij schuimt dus enorm, niet enkel tijdens het werk. Tandarts is vorig jaar geweest (na 14 jaar niet) en verder is er bij mijn weten niks verandert. We werken overigens zonder bit enzo, dus daar heeft het al niks mee te maken...
)?