Enorm schuimen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Enorm schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:20

Wist niet goed waar het bijhoorde maar het is misschien wel een soort gedrag, dus bij deze ...

De laatste dagen is ons opgevallen dat mijn pony enorm schuimt. Hij had wel vaker een schuimmondje bij het werken maar nu is het wel heel extreem. Echt goed, dik schuim, niet slijmerig ofzo, echt van dat lekker dik schuim dat op je handen en in je kleren blijft hangen :Y) Vandaag toen ik aankwam dacht ik niks speciaals te zien, maar toen ik uit de garage kwam (waar ik worteltjes had staan snijden) stond meneer al met een schuimbekkie op mij te wachten .. Ik dacht toen nog "geweldig, een pony die al begint te schuimen als hij je nog maar ziet" .. Maar ik weet het toch niet zo goed. Blijkbaar heeft hij er ook gewoon "last" van, dus als hij in de weide staat enzo. Nu staat hij altijd wel ergens op te knabbelen en staan ze de laatste dagen enkel op gras (anders was het gras & hooi), maar ik kan me toch niet herinneren dat dit de voorgaande jaren zo was met dat schuimen ...

Dus vandaar dit topic, omdat ik me afvraag wat eventueel de oorzaak kan zijn.
Sowieso is om de 1 of andere reden (denk een soort allergie, hij heeft ook zomereczeem en is verder heel gevoelig) z'n tong in de zomer altijd wat dikker. Hierdoor staat z'n mond heel licht open, maar verder lijkt hij er geen last van te hebben. Dit is overigens al heel z'n leven zo, het schuimen dus pas van nu. Denk dus niet dat het wat met elkaar te maken heeft, maar voor de volledigheid ;) De tandarts is vorig jaar in mei geweest, na 14 jaar niet geweest te zijn, en hij zei dat hij nog nooit zo'n gezonde mond had gezien (zeker voor nooit wat aan gedaan te hebben). Dus daarom dat ik hem dit jaar nog niet had laten komen (wilde het om de 2 jaar ofzo doen).

Had vandaag de indruk dat het tijdens het werk zelfs afnam .. Hij schuimde nog wel, maar het was niet meer een hele bek vol schuim om het zo te zeggen :+ Daarom dat ik ook het idee heb dat het iets met het kauwen te maken heeft .. want hij kreeg tussendoor wel wat als beloning, maar we hebben ook stukken echt gewerkt, misschien daarmee dat het schuim dan minderde ...

Iemand dit zelf al eens meegemaakt met zijn/haar paard? Of een idee van waar het zou kunnen komen?

Even samengevat: hij schuimt dus enorm, niet enkel tijdens het werk. Tandarts is vorig jaar geweest (na 14 jaar niet) en verder is er bij mijn weten niks verandert. We werken overigens zonder bit enzo, dus daar heeft het al niks mee te maken...

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:09

Misschien dat er een schimmel of iets anders in het gras zit??
Mijn paarden hebben er vorig jaar last van gehad.Ze hadden een beetje schuim op hun mond en een beetje opgezette klieren.

Anoniem

Re: Enorm schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:12

Moeten dan niet alle paarden het hebben? Of hangt dat weer van paard tot paard af?
Hij heeft trouwens ook geen beetje schuim, het is een hele schuimbek :+ Toen ik met hem aan het werk was en hij dus minder liep te knabbelen & kauwen, werd het schuimen ook minder .. Dus volgens mij is het omdat hij constant ergens op zit te knabbelen? Alleen doet hij dat bij mijn weten altijd, en is dat schuimen mij nog nooit opgevallen ... Hij oogt/is verder ook niet ziek of zwakker of heeft geen opgezette klieren of dergelijke ..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:18

[***] schreef:
Moeten dan niet alle paarden het hebben? Of hangt dat weer van paard tot paard af?
Hij heeft trouwens ook geen beetje schuim, het is een hele schuimbek :+ Toen ik met hem aan het werk was en hij dus minder liep te knabbelen & kauwen, werd het schuimen ook minder .. Dus volgens mij is het omdat hij constant ergens op zit te knabbelen? Alleen doet hij dat bij mijn weten altijd, en is dat schuimen mij nog nooit opgevallen ... Hij oogt/is verder ook niet ziek of zwakker of heeft geen opgezette klieren of dergelijke ..

nee hoor, je zegt zelf al dat hij gevoeliger is, dus het zou heel goed kunnen dat het in dusdanig kleine hoeveelheden is dat hij er wel last van heeft, maar de andere paarden niet.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Rintah op 24-06-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 19:19

Ok, dan volgende vraag: moet hij dan niet ziek zijn/lijken?
En wat doet zoiets met je paard als je ermee werkt (en hij dus geen tijd heeft om te knabbelen :P )?

Edit; ik heb wat op google zitten zoeken ... de eerste "gras-schimmel" die ik tegenkwam bleek over atypische myopathie te gaan, kreeg al bijna een hartinfarct :+ Maar dat klopt natuurlijk helemaal niet (is ook het verkeerde seizoen). Verder zag ik iets ivm een schimmel & slaframine ... maar daar gaat het over echt kwijlen .. Dus helder speeksel wat er gewoon in straaltjes uitloopt (alsof je paard heeft staan drinken en de helft er nog uit loopt ;) ) en dat komt ook weer niet overeen .. Dus ik weet niet of het iets van een schimmel zou zijn ...

Als je daarentegen deze foto ziet:
Afbeelding

Dan denk ik ook weer van: ja, dat komt in de buurt ...
Zijn schuim is nog wat witter/dikker, maar hij heeft ook wel al belletjes staan blazen ermee :+

En het is nu ook niet bepaald een koele & vochtige lente geweest (dan groeit de schimmel het makkelijkst) ...

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:00

Misschien een plantje wat in of naast de wei groeit??Of misschien dat er iets in het hooi zit??

Anoniem

Re: Enorm schuimen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:43