problemen met 4 jarige ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

problemen met 4 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 09:15

Mijn vier jarige lipizzaner ruin heeft een aantal weken geleden zijn griffelbeentje gebroken met daarbij een vervelende wond.
Die wond moest verzorgd en gebandageerd worden wat hij erg vervelend vindt. Gister moest hij naar de kliniek en toen begon het ge-emmer. Normaal kan hij goed vast staan, maar gister en vandaag twee halsters naar de maan geholpen, gaan hangen en dan gaat het vanzelf kapot. Daarbij ook nog eens best een diepe wond boven zijn oog opgelopen.
Hij moest de trailer op en ik wilde hem bandageren. Dat ging best redelijk aangezien het de eerste keer was dat hij volledig gebandageerd werd. Ik ben zelf ook niet handig in dat soort dingen en ik merk ook dat ik geen held ben in dat soort dingen. Het paard voelt dat natuurlijk en maakt daar gebruik van.
Vandaag was de maat helemaal vol. Hij toonde totaal geen respect voor mij, rukte zich los, schopte heel gericht met achterbenen en voorbenen naar mij. Ik ben toen even heel pissed op hem geworden en dat heeft wel geholpen. Maar ik sta dan zelf wel te trillen op mijn benen. Mijn man die mij dan wel wilt helpen ondanks dat hij bang is (dus een bravo voor hem) wil hem zoet houden met eten. Ik wil dat niet, hij moet gewoon luisteren. Als hij braaf is en we zijn klaar dan krijgt hij iets lekkers.
Als ik goed naar mezelf kijk, ben ik nooit echt een baas geweest voor hem. Ik ben ook meer van, als jij lief doet voor mij dan doe ik ook lief voor jou.
Alleen zit ik nu met bonkende hoofdpijn door een kopstoot van hem van gister, ik ben echt pissed omdat hij gewoon heel gericht naar me schopt en dus echt gevaarlijke acties begint te ondernemen.
Hoe ga ik mijn gedrag veranderen zodat hij weet dat ondanks dat hij veel sterker is, ik de baas ben?
Het paard kan niet aan het werk gezet worden omdat hij alleen op het harde mag lopen ivm zijn gebroken griffelbeentje. Dit gaat nog 6 weken duren. Ik moet hem al die weken blijven bandageren..... :(
Ik heb een plaats van 15 bij 5 waar ik met hem wat kan doen. Ik ben dus op zoek naar kleine dingen, die niet belastend zijn voor hem maar waarmee ik wel zijn respect kan winnen, krijgen, verdienen of hoe je het ook wilt noemen.
Ik hoop op bruikbare tips....
En voor de gene die kritiek willen geven, dat ik er te laat mee ben, dat ik dat allang had moeten doen, etc....kom maar op, geeft niet, ik ben me er van bewust maar van fouten leer je....

troi

Re: problemen met 4 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:19

Ik kan je aanraden te beginnen met de 7 games van parelli en gezien je tijdsdruk zou ik hiervoor instructie zoeken. Er zijn veel in NL die hierin les geven (al dan niet officieel) een advertentie hier op bokt zal vermoedelijk aardig wat reacties opleveren.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:24

Ik woon in Frankrijk en heb hier weinig in de buurt zitten op gebied van training en al helemaal niet iets van parelli, jammer genoeg.
Dus als iemand tips heeft waarmee ik zelf al vast aan de slag kan, graag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:27

Parelli heeft een instructie dvd serie waarmee je ook een heel eind zou kunnen komen. Je kunt ook op youtube kijken naar instructie filmpjes, dan zou je op de 7 games moeten zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:09

De leiding nemen. Het paard respecteerd jou niet. Wees consequent. Als hij iets doet wat je niet wilt, straf hem dan direct, kort en snel. 1 tik op de hals oid, en wanneer het paard wilt slaan, schop terug. Dit klinkt gek, maar jij moet reageren zoals een paard hoger in rang zou doen. Geef je grenzen aan, een handige tip is gebruik 1 vinger en prik daarmee, mocht ie teveel naar je toe komen, te hard lopen oid. Als hij achteruit moet prik je in de borst, dit werkt vaak heel goed.
Hoe trekt hij zich los? Gaat hij hangen? Dan is er een simpel hulpmiddel, de bezem. Prik met de onderkant in de kont totdat hij naar voren gaat. En niet reageren, nou dan meer. Niet te lief zijn, reageer zoals een paard dat ook zou doen.
Bedenk, jij bent de baas, jij bepaald wat er gebeurd!

Nog wat aanvullende dingen om hem bezig te houden. Word de baas in de hand. Als je loopt, loopt hij met zn schouder achter jou, wanneer dit niet het geval is is hij dominant aan jou. Geef een kort rukje aan de lijn, net zo lang tot dat hij achter je loopt, niet gaan hangen, maar korte rukjes. Wanneer jij stil wilt gaan staan, mag hij niet voorbij jou lopen. Wanneer hij dit wel doet, geef je weer een rukje en 'blokkeer' je hem van voren door je arm te strekken naar voren. Dan kan hij niet om je heen lopen maar moet hij wel stoppen. Oefen dit een paar keer totdta je gewenst resultaat hebt. In principe moet een paard net zo langzaam lopen als jij, een prikje in de borst kan ook helpen om je paard achter je te houden. Wanneer het paard goed reageert ontspan je in je oefening en beloon je hem. Dit kun je al doen door ontspanning en aaien. Geen snoepjes, hier krijg je vaak ander ongewenst gedrag van.
Dit hierboven is al een hele oefening op zich. Wat je verder nog kunt oefenen is jou ruimte opeisen. Je gaat met je lichaam naar het paard toe staan en vraagt hem opzij/om je heen te stappen wanneer je naar hem toe stapt. Daarbij kun je de lijn gebruiken door het hoofd naar je toe te trekken. Nu ik het zo allemaal uitleg ben ik van plan deze week een filmpje te maken hierover.

Mocht je meer willen weten, vraag maar raak :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:21

Ehhhh Jolien, heb jij niet toevallig de eerste twee weken van juli vakantie? Ik heb dan nog een Marokkaanse tent vrij....www.la-mouline.nl :D

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 19:25

En dan mag je bij het kampvuur ook nog wel een liedje voor ons zingen....bijvoorbeeld Nu dat jij er bent.... <3 Zo mooi.... lang leven YouTube +:)+

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:30

Waar in Frankrijk zit je? Je kan namelijk ook contact opnemen met Petra Vlasblom, die woont ook een deel van het jaar in Frankrijk. Zij is heel goed met probleempaarden en hun baasjes :).

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 00:45

Mag ik je bedanken voor deze tip! Petra zit niet ver bij mij vandaan. Ik ga haar morgen bellen, hoop dat we samen wat kunnen afspreken en dat we met iets positiefs kunnen beginnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:49

Ik weet niet of je nog krachtvoer geeft, maar de energiegift zou ik ook zo veel mogelijk beperken...kan ok schelen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 00:53

staat je beestje al op minder krachtvoer?? scheelt ook vaak een hoop.. veel hooi etc en weinig brok.. beetje muesli waar weinig inzit kan een paard prima op leven. misschien als de "rollen" wat duidelijker verdeeld zijn een beetje VD oppakken? zo krijg je toch vaak een betere band met je paard..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 08:08

Hij is normaal gesproken zo lief... Echt n knuffel en n gehoorzaam paardje. Daardoor kon ik ook zo relaxed met m omgaan. Maar dit doet natuurlijk pijn en is al heel lang vervelend. Ook kan hij zijn energie niet kwijt. Ben gister begonnen met VD en dat pikte hij gelijk heel gretig op. Kleine dingen hoor, maar moet ergens beginnen.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:12

Moet je paard op stalrust? wat mag je met hem wel of niet doen?

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:35

mijn paardje en ik hebben precies hetzelfde meegemaakt, toevallig was hij ook vier jaar toen hij een wond opliep en zijn griffelbeentje brak. Het is inderdaad heel lastig als je paard op rust moet, hij kan niks met zijn energie en zal dus altijd op een of andere wat vervelender worden. Wat bij mij hielp was aan de hand stappen met een hengstenkettig om, zo heb je net wat meer te vertellen over m, en als hij je voorbij loopt even een rukje aan het touw geven. af en toe stil laten staan en hem achteruit laten lopen en vervolgens weer netjes mee laten lopen werkt vaak ook goed mij. En ik weet niet hoe oud de blessure is, maar mijn paard stond de hele dag met een stalbandage om voor de tegendruk. Dan hoef je hem niet elke keer opnieuw te bandageren. (dit moet je natuurlijk wel in overleg met de v.a doen en op de juiste manier)
Heel veel succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:57

ik heb jouw topic gelezen en je moest bandageren met chloor he?

heb je wel eens chloor op een wondje gehad?
dat doet echt pijn en prikt vréselijk!
ik snap dus wel degelijk dat je paard daar helemaal zat van was en hij heeft aan je laten merken dat hij dat dus niet wil.
volgens mij was het dus vanuit hem onmacht en geen onwil.

ik zou echt contact opnemen met de kliniek of een second opinion vragen want naar mijn idee is het totaal onnodig dat je hem al die tijd moet bandageren,licht en lucht zijn voor een wonde vaak nog veel belangrijker voor het helingsproces
mijn po ny heeft ook een gebroken griffelbeen gehad,maar daar is nooit 1 dag een bandage om geweest

in elk geval stoppen met die chloor en iets gebruiken gaan wat geen pijn doet op een wond.

ik zou in elk geval er rekening mee gaan houden dat hij dus uit pijn reageerde,dan benader je hem al heel anders, en ga eens praten met die kliniek.
en het paard van de krachtvoer afhalen en genoeg hooi geven als afleiding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:24

Bandageren met chloor???
Dat lees ik nergens en ik kan het me ook niet voorstellen.....
Maar zou idd eens vragen bij de kliniek of het echt nodig is.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:06

Klopt ik moest hem bandageren met chloor om de wond open te houden omdat er een ontsteking in zat die er uit moest. Als de wond dicht zou gaan, kon de ontsteking er niet uit. Maar ook ik vond die chloor helemaal niets (let wel het was water met een klein beetje chloor en geen pure chloor) en heb hem toen een aantal keren niet gebandageerd en gewoon zelf er voor gezorgd dat de wond open bleef. Later kreeg ik van iemand anders de tip om te bandageren met Rivanol. Dit werkt erg goed en nu is het dus ook zo dat de ontsteking weg is en ik dus de wond alleen nog maar moet verzorgen met een gel en een compres er op.
De reden dat hij aan dat been gebandageerd moet worden is uit bescherming van zijn bot. Op één plaats is het bot dun doordat er een splinter vanaf is. Als hij zich daaraan stoot of iets dergelijks is de kans groot dat het bot daar ook nog een breuk op loopt en dan moet hij zeker geopereerd worden. Nu is de kans groot dat het vanzelf heelt en dat er geen operatie nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:51

Ah zo. Als ik dan een tip mag geven: Levertraanzalf :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:47

XLeandrosX schreef:
De reden dat hij aan dat been gebandageerd moet worden is uit bescherming van zijn bot. Op één plaats is het bot dun doordat er een splinter vanaf is. Als hij zich daaraan stoot of iets dergelijks is de kans groot dat het bot daar ook nog een breuk op loopt en dan moet hij zeker geopereerd worden. Nu is de kans groot dat het vanzelf heelt en dat er geen operatie nodig is.

Het kost natuurlijk wel geld, maar verder zijn de consequenties van een griffelbeenoperatie niet groter dan wat je nu doet: ze halen een stukje van het bot af en je moet een aantal weken op rust...Dus daar hoef je niet echt tegenaan te zien (behalve financieel dan).

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:21

De kosten van de operatie bedragen hier €2500,-- Ik ben nu al de helft kwijt aan medicijnen en ander kosten zoals foto's maken en da bezoeken. Om dan nog eens €2500,-- te betalen vind ik erg veel, als je ook bedenkt dat het hoogst waarschijnlijk ook zo kan genezen. Ik geef die €2500,-- dan liever uit aan training en andere begeleiding.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:23

spokie79 schreef:
Waar in Frankrijk zit je? Je kan namelijk ook contact opnemen met Petra Vlasblom, die woont ook een deel van het jaar in Frankrijk. Zij is heel goed met probleempaarden en hun baasjes :).

XLeandrosX schreef:
Mag ik je bedanken voor deze tip! Petra zit niet ver bij mij vandaan. Ik ga haar morgen bellen, hoop dat we samen wat kunnen afspreken en dat we met iets positiefs kunnen beginnen.

was ook mijn 1e gedachte bij het lezen van je topic, maar die tip kwam dus ook al...
Ze zit momenteel net voor 3 mnd in Frankrijk dus grote kans dat ze je kan helpen op korte termijn.
Heb je haar al gebeld intussen?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:29

Ik heb haar al wel gebeld en een boodschap op haar antwoordapparaat achtergelaten. Maar heb haar dus nog niet gesproken.
Ze zit hier 50km vandaan, dat is voor Franse begrippen om de hoek....