Ik kan me heel goed voorstellen dat je het liefst nu al een antwoord op je vraag hebt, zodat je er morgenochtend direct mee aan de slag kunt.
Helaas is dat vanachter een computer niet zo 1,2,3 te vertellen, hoe graag ik je ook zou willen helpen. De enige mogelijkheid is begeleiding/ondersteuning van een instructeur. Diegene kan aan de reactie van het paard en de houding van de ruiter zien waar de verbeterpunten liggen. Vaak door de kleine aanwijzingen zul je al een heel verschil opmerken.
Maar geen nood, er zijn al wat dingetjes die je wel al kunt proberen!
Wat betreft de hardheid in de mond: ik rij momenteel twee (totaal verschillende) paarden allebei met het zachtste van het zachtste bit, namelijk een dubbel gebroken watertrens. Wellicht kan dat in combinatie met een zachte hand in de loop van de tijd jouw paard helpen om minder hard in de mond te worden. Veel rijden op stem (dat heeft je paardje voor de kar tenslotte al geleerd) en beenhulpen blijven geven in combinatie met je stem. Op den duur kun je je stemcommando weglaten en zal je paardje langzaamaan wennen aan alleen beenhulpen.
Ik ben ervan overtuigd dat het hierboven genoemde jullie samen op den duur een leuk team kan laten vormen!