Gedragsprobleem merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natuurcacao

Gedragsprobleem merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:17

Voor mijn merrie zoek ik een gedrags therapeut, ze is sinds kort door een verhuizing heel erg gestresst en haar terug brengen naar de oude stal is geen optie.

Van de week bel ik een masseur voor wat ontspanning maar toch wil ik hier een therapeut bij omdat ze voor de verhuizing ook al een aantal rare dingetjes had, waarbij ik vond dat het ook geen normaal gedrag was.

Zelf heb ik veel kennis van paarden en heb zelf met moeilijke paarden gewerkt in het binnen en buitenland maar door een medische reden kan ik het nu niet meer opbrengen het allemaal zelf te doen. Dus kom alsjeblieft niet aanzetten met: dan moet je het paard maar weg doen of vanuit een aantal opgetypte woorden op gaan maken dat ik maar een onervaren iemand ben en niet moet klooien met mijn paard bla bla bla, want ik klooi zeker niet anders zocht ik nu ook niet naar een therapeut, je kent het paard helemaal niet enof wat voor een achtergrond dit dier heeft en het aller belangrijkste je kent mij niet.
Dit moet ik toch vermelden aangezien sommige bokkers niet lezen maar een topic globaal 'overkijken' en daardoor alleen maar gezeur veroorzaken.

Hierbij een opsomming van haar gedrag VOOR de verhuizing, dus toen ik haar net in mijn bezit had:

- Halster schuw ( na veel oefenen en geduld helemaal opgelost )
- Hoofdstel schuw ( halster wel en dan hoofdstel niet, later wel weer volledig opgelost )
- Niet vast kunnen staan, ze ging dan hangen totdat alles afbrak. Dus heb ik haar geleerd los te staan en dan dat 'staan' ook blijven staan is, ging echt super goed en later kon ik haar wel gewoon vast zetten zonder dat ze ging hangen.
- Bang voor het opzadelen, ligt het zadel er eenmaal op dan is het goed. ( heeft ze nu nog steeds maar niet zo extreem als voorheen )
- Bang voor het opstijgen, dus ben ik een tijdje rechts gaan opstijgen ipv links en dat ging wel zonder enige moeite. Later kon ik gewoon weer heel voorzichtig links opstijgen.
- Tijdens het rijden ineens op de rem en dan niet meer vooruit willen, soms slaan naar mijn been maar meer heen en weer wiebelen en haar kont van links naar rechts. Met veel geduld en het negeren van dat gedrag ( dus gewoon wachten todat ze klaar was met wiebelen ) ging het stukken beter, nog niet helemaal perfect. Ze had af en toe een terug val zeg maar.

DE VERHUIZING:

( SOMMIGE BOKKERS ZULLEN MIJ NU WEL VERACHTEN VANWEGE DE METHODE DIE IK NOODGEDWONGEN MOEST GEBRUIKEN )

Verliep heel moeizaam, 2 uur zijn we bezig geweest om haar de trailer in te krijgen, uiteindelijk is het gelukt met tranqigel ( dat is een verdovings middel dat oraal toegediend word ), een praam, geblindoekt, longeerlijn achter der billen en dat ik haar voetjes 1 voor 1 verplaatste op de klep.
Zo erg was het, ze was aan het slaan en steigeren als een wilde. En haar laten staan was geen optie. Ik heb mij enorm schuldig gevoeld dat ik mijn prinses dit aandeed maar ik kon op dat moment niet anders, ze was in staat om iedereen pijn te doen.
Dit is de noodoplossing geweest niet gelijk vanaf het begin is gebruikt! In de laatste 20 min zijn we dit gaan doen.

Op de nieuwe plek:

Rolde gelijk in de bak bij aankomst dus was wel een goed teken, ze was kalm de dagen die volgden en toen ik haar weer op wilde pakken nadat ze gesetteld was, begonnen de eerste veranderingen op te vallen tijdens het poetsen, ze wilde niet meer stil staan en schraapt constant met haar voet, ze wilde niet meer genieten van een poetsbeurt terwijl ze dat altijd deed.

Veranderingen:

- Mijn paard staat in een grotere koppel en op de oude stal maar met 1 paard ( ze heeft nu ook constant bijtwondjes )
- Ze kan de paarden altijd zien wanneer ze op de poetsplaats staat. ( ga ik ergens anders staan waar ze de paarden niet kan zien blijft ze hun zoeken dus ze vind nergens haar rust )
- Ze wil haar stal NIET in ( ben met haar aan het oefenen maar heel veel vooruitgang is er niet )
- ALS ze uiteindelijk toch op stal staat kan ze niet genieten van de rust, ze wil constant maar kijken waar de paarden zijn ( het is een buitenstal waar ze haar hoofd uit kan hangen en dan naar de wei kan kijken ) ze gaat zweten en lijkt in paniek te raken. Ik praat tegen haar om haar te sussen en soms lijkt het alsof het is gelukt maar ineens is het weer een 'BOEM' moment en dan is mevr weer van streek.
- Ik kan haar hoeven niet meer uitkrabben, ze probeert te lopen op 3 benen wat niet kan en valt dan tegen mij aan. Eerst had ik hier dus nooit problemen mee. Maar dat komt natuurlijk door dat verkeerde trailer laden. Maar ik krijg het er niet uit, als ik haar dan met rust laat en het later weer probeer dan is ze helemaal bang en kan ik haar been niet eens meer aanraken.
- Ze wil helemaal niet meer stil staan tijdens het poetsen, eerst kon ik haar dit nog afleren en dat ze begon te genieten van het poetsen maar dat kan ze helemaal niet meer.
- Hoofdstel in doen kan ik alleen op de manege manier doen: dus halster niet volledig af en over haar hals doen, zodat ze niet weg kan lopen. Want dat doet ze nu als ik dat dus niet doe, dan rent ze gewoon weg.
- Ik kan haar niet laten grazen want ze plukt wat gras en dan gaat dat hoofd weer omhoog en wilt en gaat steigeren en weg rennen. Eerders deed ze een moord voor een plukje.

Kortom: Ze kan niet meer genieten, van helemaal niets, ze is haar geduld kwijt en hoeveel geduld ik ook bezit, het lijkt alsof ze mij niet meer kan horen.

Ik heb haar net een half jaar en toen ik haar net had was het een heel ongelukkig paard die al het nodige had meegemaakt maar daar mocht ik helaas zelf achter komen.

Ze is getransformeerd van een ongelukkig paardje naar een vrolijk merrietje en nu is het gewoon een verward, gestresst dier.

Dus welke expert kan en wil ons begeleiden? Omgeving Deventer

Groetjes

Caira

Re: Gedragsprobleem merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:18

Waar staat ze?

Natuurcacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 19:20

Caira schreef:
Waar staat ze?

Tussen Twello en Deventer in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:35

Ik moet zeggen dat mijn allereerste ingeving een oogprobleem is. Beperking blikveld of slechter zien met linkeroog. Dat kan ook allerlei stress dingen geven, zoals jij beschrijft. Nieuwe omgeving is altijd wennen, maar als paard minder ziet en alles nieuw en dus onvoorspelbaar is wordt dat nog erger.

Natuurcacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:05

tamary schreef:
Ik moet zeggen dat mijn allereerste ingeving een oogprobleem is. Beperking blikveld of slechter zien met linkeroog. Dat kan ook allerlei stress dingen geven, zoals jij beschrijft. Nieuwe omgeving is altijd wennen, maar als paard minder ziet en alles nieuw en dus onvoorspelbaar is wordt dat nog erger.

Dat is waar, dat kan ook. Maar toch heb ik het gevoel dat het dieper gaat aangezien ze tijdens het rijden in het begin die rare dingetjes had die meer lijken op verkeerd gereden en zonder geduld. Ook al heeft die vorige eigenaar een aantal paarden van haar in het Z lopen. Ik heb het idee dat die oude eigenaren niet met haar gevoeligheid om konden gaan.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:29

Ik ben vanaf 1 juli 2 weken iets dichter bij je, in de buurt van Noordwolde, (scheelt je enorm veel reiskosten) en kan dan bij je langs komen. Diana van der Wal, gedragstherapeut voor paarden

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:18

Ik zou toch eerst de DA raadplegen, want je kan beter eerst zeker weten dat het niet lichamelijk is.
En hoelang staat ze al op haar nieuwe stalling? Van samen staan met 1 paard en dan naar een koepel is ook best een grote verandering.

Hoe gaat het in de koepel? Word ze wel goed geaccepteerd?

Natuurcacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:41

Ze is klinisch en röntgenologisch gekeurd toen ik haar kocht en was 100% goed. Dit is een half jaartje geleden.

Dat gedrag had ze al toen ik haar kocht en is dus nu erger geworden na de verhuizing.

Misschien zijn het toch haar ogen dus zal inderdaad morgen even de DA bellen voor de zekerheid.

Ze claimt in de koepel een andere pony en die behandeld ze als haar veulen, heel beschermend en niemand mag in de buurt komen als zij ook in de wei staat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:18

Klinkt als een paard met weinig vertrouwen en een half jaar is natuurlijk ook erg kort om met zo'n paard al een vaste vertrouwensband te hebben opgebouwd. Is er de mogelijkheid dat je haar een maand vakantie geeft in het koppel zodat ze zich rustig aan kan passen aan de nieuwe omgeving? Je zou haar dan iedere dag even eruit kunnen halen voor wat extra voer (lekkers) en een poetsbeurt en dit dan langzaam uitbouwen, iedere dag wat langer en wat meer. Hiermee haal je voor jezelf ook de druk er af en kun je meer ontspannen op haar reageren.

coolpool11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:38

Ik ken iemand die heel goed met paarden en hun (gedrags)problemen omkan.
Zijn naam is Bert Swennen (van Skyfarm). Hij woont in Wellen,België.
Ik heb daar vroeger veel geholpen(stallen kuisen, weide afmaken,...) en ik heb daar wilde paarden
zien aankomen en een maand later zag ik het braafste paard terug weg gaan.
Het beste van al is dat hij het op de manier van Monty roberts doet.

groetjes Steven

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:09

Ik zeg ook even helemaal terug naar het begin.

Klinkt alsof het paard al redelijk onzeker was tegenover mensen (die doen het meeste ook van links), dus kan me heel goed voorstellen dat dat na zo'n verhuizing op die manier (geen kritiek hoor) nog erger is geworden. Dus zul je even een stapje terug moeten doen.
Als het mogelijk is zou ik haar 24/7 in de kudde laten voorlopig. Poetsen e.d. ook gewoon in de wei doen.

Ik weet helaas geen GT voor je, maar zou haar wel gewoon in de wei laten tot je er een hebt gevonden.

Succes ermee TS!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:16

Natuurcacao schreef:
Op de nieuwe plek:

Rolde gelijk in de bak bij aankomst dus was wel een goed teken,

niet echt behulpzaam maar als ik de rest van het verhaal zo hoor lijkt me het rollen meer overspronggedrag te zijn geweest dan een goed teken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:18

rollen is idd vaak overspronggedrag wat verkeerd geintepreteerd wordt. Ik zou echt een iemand zoeken die je kan begeleiden, als je wat namen wilt horen dan kun je me altijd pben.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:26

Na een verhuizing kan het wel een half jaar tot een jaar duren voordat een paard zich helemaal thuis voelt op het nieuwe adres.
Wat dat betreft ga ik mee met Sassol, 24/7 op het land tot ze haar plekje heeft gevonden in de groep. Als je haar er uit haal altijd een ander paard, liefst ééntje die boven haar staat in rang, meeneme, zo'n paard geeft haar zelfvertrouwen.

Ondanks dat ik uit de buurt kom weet ik zo geen gedragstherapeut voor je.

Wat betreft dat trailer laden, jammer dat het zo is gegaan, maar soms kan je niet anders.

Natuurcacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 22:06

irmaz schreef:
Klinkt als een paard met weinig vertrouwen en een half jaar is natuurlijk ook erg kort om met zo'n paard al een vaste vertrouwensband te hebben opgebouwd. Is er de mogelijkheid dat je haar een maand vakantie geeft in het koppel zodat ze zich rustig aan kan passen aan de nieuwe omgeving? Je zou haar dan iedere dag even eruit kunnen halen voor wat extra voer (lekkers) en een poetsbeurt en dit dan langzaam uitbouwen, iedere dag wat langer en wat meer. Hiermee haal je voor jezelf ook de druk er af en kun je meer ontspannen op haar reageren.

Voor haar doen heeft ze al vakantie, dit is geen huis,tuin en keuken merrie en haar volledig stil zetten ( wat ik al geprobeerd heb ) werkt niet. Dit maakt haar ongelukkiger, die energie die ze heeft moet ze gewoon kwijt, ondanks dat ze al 24/7 in de wei staat. Ze komt alleen op stal om te eten. Ik longeer haar om de dag even en soms met hoofdstel en soms zonder, je kunt dan echt aan haar zien dat ze daar van opknapt. Zo'n "he he" idee.
Voorheen ALS ze een super dag had en ik haar nog kon rijden, wilde ze altijd keihard aan het werk. Hoe meer inspanning en oefeningen hoe vrolijker ze werd; Oortjes der op en gaan. Uitstappen vond ze nog het zwaarst :) Het is echt wel een werkpaard die het heerlijk vind als ze iets mag doen. Dat merk ik nu ook wel tijdens het longeren, dat ze dan niet graag wilt stoppen.

Maar ergens heeft ze iets niet meer goed zitten en dat maakt het zo jammer want het zit er wel in.

Ik reageer altijd ontspannen op haar, zeker bij paarden die gestrest zijn. Daarom zeg ik dat het lijkt alsof ze mij niet meer kan horen en of aanvoelen.

Sassol schreef:
Ik zeg ook even helemaal terug naar het begin.

Klinkt alsof het paard al redelijk onzeker was tegenover mensen (die doen het meeste ook van links), dus kan me heel goed voorstellen dat dat na zo'n verhuizing op die manier (geen kritiek hoor) nog erger is geworden. Dus zul je even een stapje terug moeten doen.
Als het mogelijk is zou ik haar 24/7 in de kudde laten voorlopig. Poetsen e.d. ook gewoon in de wei doen.

Ik weet helaas geen GT voor je, maar zou haar wel gewoon in de wei laten tot je er een hebt gevonden.

Succes ermee TS!

Poetsen in de wei is geen optie, de andere paarden laten je met geen mogelijkheid met rust en mijn paard vind het ook niet prettig als er andere paarden in de buurt komen terwijl ik met haar bezig ben, zoals kroelen e.d

coolpool11 schreef:
Ik ken iemand die heel goed met paarden en hun (gedrags)problemen omkan.
Zijn naam is Bert Swennen (van Skyfarm). Hij woont in Wellen,België.
Ik heb daar vroeger veel geholpen(stallen kuisen, weide afmaken,...) en ik heb daar wilde paarden
zien aankomen en een maand later zag ik het braafste paard terug weg gaan.
Het beste van al is dat hij het op de manier van Monty roberts doet.

groetjes Steven

Dank je wel Steven, maar ik ga mijn paard niet nog eens in een trailer douwen na zo'n strijd :)

Dank jullie wel allemaal voor de tips :)

Vandaag ging het al stukken beter met mijn merrie, zoals het poetsen vond ze vandaag wel fijn zoals voorheen, ze begon zelfs weer voor een momentje met haar mond gekke bekken te trekken. Ze heeft voor ong 5 min op rust gestaan tijdens het poetsen ( dat is een tijdje geleden dat ze dat heeft gedaan ) en ze liep zomaar achter mij aan de stal in om te eten. Dus vooruitgang geboekt vandaag. Nu kijken wat morgen ons brengt, aangezien er een nieuwe pony op stal kwam vanavond.

Ik kijk het nog even een week aan en zit er geen verandering in dan roep ik er alsnog iemand bij.

Fijne avond! /3

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:34

Ik ben vanaf volgende week vrijdag niet meer online hoor, als je wil dat ik langskom moet je voor die tijd beslissen of wachten tot ik terug ben :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:40

Klinkt alsof je paard een flinke tik heeft gekregen in het kleine beetje vertrouwen dat ze in je had gekregen. Ik zou haar eens laten testen voor Bach remedies, maar dan wel door een zeer ervaren therapeut.
Ik heb in januari ook een wat apart paardje gekocht, die ik niet direct op haar definitieve plek kon stallen, dus ze is bij mij twee keer verhuisd. De tweede keer kostte haar veel meer moeite om mee om te gaan dan de eerste, ze was amper uit de wei te halen, trok ook obsessief naar een bepaalde pony in de groep, op stal zetten (als ik haar daar al heen kreeg) leverde een demonstratie hogeschoolsprongen in beperkte ruimte op.... (nee, ze stond niet alleen op stal)
Met een Bachremedie gecombineerd met "rust, reinheid en regelmaat" is ze nu weer heel redelijk werkbaar. Het is en blijft een wat apart en neurotisch geval, dat komt deels van haar afstamming en deels door haar ervaringen (al meer eigenaren gehad dan ze jaren oud is). We zijn nu (2 maanden na de tweede verhuizing) op een punt dat we kunnen beginnen met de voorzichtige voorbereidingen van het overnieuw zadelmak maken.
Sommige paarden kosten gewoon meer geduld en kennis dan anderen, en juist met dit soort aparte paarden kun je veel bereiken door ondersteuning met Bach remedies.
Je hebt het geduld al een keer eerder opgebracht, dus gewoon weer een forse portie geduld er instoppen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:55

Als ik het goed begrijp is je paard in een half jaar 2 x verhuisd? Van de vorige eigenaren naar een stalling en van die stalling naar je huidige stalling? Heb je enig idee wat een verhuizing met een paard doet? Zeker met stress gevoelige paarden? Sommige zijn met een paar dagen al lekker op hun gemakkie, andere hebben er wel een jaar voor nodig.. Geef haar eens de tijd om te wennen. Als dat betekend dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen dan zij dat zo.. Dit paard heeft rust, kalmte en vertrouwen nodig maar vooral TIJD! wellicht kan je haar ondersteunen met bach bloesem om de ergste spanning te verzachten. Succes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-11 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:04

Ik zou haar keer na laten kijken door da.

Echter als ik dit lees:
- Mijn paard staat in een grotere koppel en op de oude stal maar met 1 paard ( ze heeft nu ook constant bijtwondjes )
- Ze kan de paarden altijd zien wanneer ze op de poetsplaats staat. ( ga ik ergens anders staan waar ze de paarden niet kan zien blijft ze hun zoeken dus ze vind nergens haar rust )
- Ze wil haar stal NIET in ( ben met haar aan het oefenen maar heel veel vooruitgang is er niet )
- ALS ze uiteindelijk toch op stal staat kan ze niet genieten van de rust, ze wil constant maar kijken waar de paarden zijn ( het is een buitenstal waar ze haar hoofd uit kan hangen en dan naar de wei kan kijken ) ze gaat zweten en lijkt in paniek te raken. Ik praat tegen haar om haar te sussen en soms lijkt het alsof het is gelukt maar ineens is het weer een 'BOEM' moment en dan is mevr weer van streek.
- Ik kan haar hoeven niet meer uitkrabben, ze probeert te lopen op 3 benen wat niet kan en valt dan tegen mij aan. Eerst had ik hier dus nooit problemen mee. Maar dat komt natuurlijk door dat verkeerde trailer laden. Maar ik krijg het er niet uit, als ik haar dan met rust laat en het later weer probeer dan is ze helemaal bang en kan ik haar been niet eens meer aanraken.
- Ze wil helemaal niet meer stil staan tijdens het poetsen, eerst kon ik haar dit nog afleren en dat ze begon te genieten van het poetsen maar dat kan ze helemaal niet meer.
- Hoofdstel in doen kan ik alleen op de manege manier doen: dus halster niet volledig af en over haar hals doen, zodat ze niet weg kan lopen. Want dat doet ze nu als ik dat dus niet doe, dan rent ze gewoon weg.
- Ik kan haar niet laten grazen want ze plukt wat gras en dan gaat dat hoofd weer omhoog en wilt en gaat steigeren en weg rennen. Eerders deed ze een moord voor een plukje.

Kortom: Ze kan niet meer genieten, van helemaal niets, ze is haar geduld kwijt en hoeveel geduld ik ook bezit, het lijkt alsof ze mij niet meer kan horen.

Krijg ik niet het idee, dat ze niet meer kan genieten, maar meer dat ze steeds terug wel naar haar kudde.
En dat daar de cloe zit.
Denk dat dat wel beter wordt als ze er wat langer staat, maar nu ze nieuw is graag bij de kudde blijft, omdat die een vorm van zekerheid biedt.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:02

Wat is overspronggedrag ??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:17

Nixxs schreef:
Wat is overspronggedrag ??

Als een dier onzeker is en even niet weet wat hij met een situatie aanmoet.
Dus dier wil vluchten en wil aanvallen..
Dat kan niet tegelijk, dus gaat hij een totaal ander gedrag doen, bij een paard kan dat rollen zijn..

Bij een hond zie je dan vaak dat ze gaan zitten krabben, of gapen..

Natuurcacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:19

Share schreef:
Als ik het goed begrijp is je paard in een half jaar 2 x verhuisd? Van de vorige eigenaren naar een stalling en van die stalling naar je huidige stalling? Heb je enig idee wat een verhuizing met een paard doet? Zeker met stress gevoelige paarden? Sommige zijn met een paar dagen al lekker op hun gemakkie, andere hebben er wel een jaar voor nodig.. Geef haar eens de tijd om te wennen. Als dat betekend dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen dan zij dat zo.. Dit paard heeft rust, kalmte en vertrouwen nodig maar vooral TIJD! wellicht kan je haar ondersteunen met bach bloesem om de ergste spanning te verzachten. Succes!

Ik haal een bepaalde neerbuigende toon uit je bericht en dat staat mij totaal niet aan.

Ik kan haar NIET helemaal NIETS laten doen dit heb ik al eens geprobeerd en dat werkt averechts, dan heb ik een monster in de hand dat vol zit met energie. Schijnbaar snap jij dat gedeelte niet zo goed. Ik zei al dat het geen huis tuin en keuken merrie is.
TIJD heeft ze zat van de 24 uur heeft ze 22 uur OP HET LAND!

Ik begin al helemaal overnieuw, dus maak je maar geen zorgen dat ik dit paard aan nog meer stress help door er zomaar weer op te springen en het te dwingen dingen te doen waar ze nu nog niet klaar voor is.

Dit bericht heb ik niet 2 dagen na de verhuizing geplaatst maar na een maand. Ik heb haar de eerste tijd al rust gegeven, want ik kan toch voorlopig niet rijden. Ben begonnen met longeren en meer training kreeg ze niet. Ja alleen af en toe het zadel er op zodat ze niet vervreemde van het zadel.

Momenteel gaat het wel beter met haar. Ze loopt zo achter je aan de stal in en is steeds langer rustig tijdens het poetsen ze tilde zelfs vandaag zelf haar voetje op om hem uit te laten krabben, wellicht was ik te voorbarig met mijn oproep voor een therapeut maar ik zal zeker die Bach remedies in mijn hoofd houden, het zal hoogstwaarschijnlijk in alles wat ik met haar wil bereiken, een goede ondersteuning zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:22

Nou sorry hoor maar jou toon staat mij anders ook niet aan!! Ik probeer je hier wat tips te geven om je te helpen en je helemaal niet af te kraken.. ik snap hoe vervelend het voor je is.. Het enige wat jou misschien tegen het hoofd stoot, is dat ik je ergens bewust van wilde maken maar dat is iets anders dan een neerbuigende toon! En met rust bedoel ik ook niet dat je helemaal niks met het paard moet doen.. maar dat je de lat niet te hoog moet leggen en geen verwachtingen binnen een maand moet hebben. tijd is de sleutel.. Paard is 2 x verhuisd en dus totaal het gevoel van controle op de situatie kwijt enschijnbaar is dit een paard wat daar niet zo goed tegen kan en dus de tijd nodig heeft om zich weer thuis te voelen. Maar als jij daar niet aan wil, prima! Jij hebt hier een paard met een probleem. Niet ik.

Natuurcacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 15:34

Ik laat die "toon" in mijn reactie precies overkomen zoals jou bericht naar mij overkwam.

Kan je beter de volgende keer je bericht overlezen voordat je het plaatst. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:37

Een volgende keer zou ik hem weer zo plaatsen ;) Ik heb IMO namelijk niets fout gedaan of gezegd.

Ik weet niet wat je hier nou mee wil bereiken?? ik zou die aandacht die je aan mij besteed maar eens aan cursusje paardengedrag besteden. +:)+