Wanneer geef je het defenitief op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sartje

Wanneer geef je het defenitief op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:16

Ik ben ontzettend benieuwd wanneer het bij jullie genoeg zal zijn voor de pony die zich niet laat vangen
en altijd angstig blijft. Zou je ermee door modderen of besluiten voor zijn best wil en hem inlaten slapen - slager?

De pony in kwestie waar wij overna denken zit als volgende; We hebben de pony aangeschaft om opnieuw zijn vertrouwen te winnen
en hem door te verkopen naar een leuke passende ruiter. De pony is zo getraumatiseerd dat een halster om doen geen optie is. Ook wilt hij liever niet in mensen handen komen en doet er alles aan om dit te ontwijken, Hij springt over hekken heen van 1.40m om te ontkomen, loopt door stroomdragen en mensen heen, zolang hij maar niet in handen komt.

Nu proberen wij zoveel mogelijk, van negeren tot alleen voeren. De pony wilt wel eens een snoepje komen halen maar blijft dan wel in vluchthouding staan en komt hij niet bij het snoepje gaat hij net zo makkelijk weg.(hij maakt alleen zijn nek lang)
Elke beweging, elke hooisprietje, elke flitser, elke emmer etc zijn eng en vlucht hij voor.

We zijn nu 2 maanden intensief bezig en er zit gèèn vorderingen in, we hebben kalmeringsmiddelen in overleg met dierenarts gebruikt maar het helpt niet en maakt het ook niet iets zelfverzekerder. Pony staat dus geruime tijd als er mensen aanwezig zijn in stress.

Opsluiten in een stal van 3 bij 3 weet hij nog te ontkomen, als hij zichzelf dood moet lopen om niet gevangen te worden doet hij dit.

Nu zijn wij hard gaan nadenken, en hebben wij besloten als die zich niet laat aaien en er geen vorderingen meer in zit we hem alleen stress bezorgen en het dan beter is dat de pony af is als hij er niet meer is, zo'n pony is niet verkoopbaar en hij komt al uit de handelscirkel, en andere met zo'n probleem pony opzadelen heeft natuurlijk ook geen nut. En daarbij is de vraag doe je het voor de pony zijn plezier?!

Maar is dit echt zo cru denken?

Uiteraad krijgt hij nu nog flink aantal maanden de tijd.
Laatst bijgewerkt door sartje op 16-06-11 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bentebeauty

Re: Wanneer geef je het defenitief op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:19

Ik zou hem echt nog niet laten inslapen.
Laat hem nog een tijdje wennen aan je en lees veel dingen over hoe je vertrouwen kunt winnen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:23

Hoe oud is de pony? Wat is zijn geschiedenis? Staat hij met andere paarden? Hoe groot is de pony? Heb je eventueel een foto? Heb je beschikking over een stal?
Even wat vraagjes om te kijken hoe de situatie is :-) aan de hand daarvan is het wat makkelijker te bekijken hoeveel hoop er is. Een pony die altijd maar stress heeft is natuurlijk niet fair voor de pony, maar om zo maar op te geven is ook geen optie voor mij, daarom graag wat meer achtergrond informatie.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:23

Kan je de pony niet naar iemand brengen die meer ervaring heeft met dit gedrag?

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:24

MaaikeMo schreef:
Kan je de pony niet naar iemand brengen die meer ervaring heeft met dit gedrag?

Ja, zoek iemand als een paardenfluisteraar ofzo.
Geef nooit de hoop op. :)

Mastrootje

2 maanden is echt ontzettend kort voor een pony die een slecht verleden heeft. Dit is bij lange niet genoeg om een pony er echt aan te laten wennen.

Staat de pony wel met andere ponies? We kunnen natuurlijk weinig zeggen over deze pony aangezien we hem niet gezien hebben, maar van de meeste is toch nog wel wat te brouwen... Hoeveel ervaring hebben jullie met getraumatiseerde ponies weer op de been helpen?

Rider01

Zo'n paard ken ik, alles om maar niet gevangen te worden, ieder grassprietje wat een moordwapen lijkt...

Gooi hem een jaar in de kudde en doe er helemaal niets mee.
Begin daarna langzaam opnieuw, je zal zien dat je dan pas vorderingen maakt.

Voor advies mag je altijd pb'en.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:25

Je hebt PB.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:27

Ik vind het een wat moeilijk verhaal.. Wat hebben jullie precies geprobeerd? Komt op mij over (mja, das t nadeel van het geschreven woord he, kan het net zo goed helemaal verkeerd lezen :) ) alsof jullie vooral veel aan het proberen zijn geweest, begrijp ook de kalmeringsmiddelen niet helemaal? Hoe hebben jullie dat in 's hemelsnaam toegediend?

Geef het beestje wat tijd om tot rust te komen. Parkeer jezelf lekker in het weiland met een goed boek ofzo zonder iets richting hem te ondernemen. Laat hem rustig wennen aan het fenomeen mens, en dan vooral dat die rare tweebenigen het niet altijd op hem voorzien hebben.. Hij komt vanzelf een keer, als hij er maar voldoende vertrouwen in heeft dat dat snoepje hem niet zal aanvallen en dat jij geen bijbedoelingen hebt met dat snoepje.

Maar misschien hebben jullie dat al geprobeerd, ik weet het niet natuurlijk. Maar als ik het zo lees krijg ik gewoon het gevoel dat jullie misschien te veel willen/hebben gewild.

En tjsa, als er echt geen enkele vorm van vooruitgang in zit en je bent er zelf van overtuigd dat je hem voldoende tijd hebt gegeven en echt alles hebt geprobeerd wat er te proberen valt én dat zijn gebrek aan progress niet te wijten is aan een gebrek aan ervaring/kennis van jullie kant.. Tsja, dan is het waarschijnlijk eerlijker naar hem toe om hem niet steeds in de stress te brengen.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:27

idd een jaar lang in een kudde lekker het land in

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:28

Is het geen optie om met het paard naar Monty Roberts te gaan? Hij kan zo'n paard binnen een uur laten vertrouwen op mensen, door middel van een join-up. Ik wil niet zeggen dat je er dan meteen klaar mee bent, maar het kan wel een goed begin zijn, en je zult het resultaat zeker merken. Zelf gaan aanmodderen met join-up's en 'horsemanship' zou ik idd niet doen, er zijn niet voor niks clinics over van experts.

Inslapen zou ik nog zeker niet doen; eerste stap is een professional inroepen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:29

Ik lees ook dat jullie intensief met deze pony bezig zijn geweest? Dat is behoorlijk wat voor een pony met een verleden die nu weer op een nieuwe locatie komen. Rust doet in deze gevallen vaak ook wonderen :)

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:36

Pony staat nu met een shetlander in een paddock met schuilstal. Weide is helaas te groot dus dit is een goede optie. Er is een stal aanwezig deze breekt hij geheel af omdat hij mensen handen wilt ontkomen.
We hebben hem zelf van een bokker vandaan die hem na 2 weken al had opgegeven, zij heeft hem van een handelsstal.

We gaan er uiteraad alles aan doen, er zijn meerdere mensen geweest met kennis van zaken, deze weten niet wat ze ermee aanmoeten en wensde ons veel succes en goede moed toe. :(

Het is heel erg lastig, je weet de geschiedenis niet van zo'n pony, heeft een flink groot litteken in zijn nek.

Pony is op dit moment 6 volgens zijn paspoort, ik vind hem jonger tonen. Hij is pas in 2010 bij de handelaar gechipt, helaas een schatting van zijn leeftijd dus.

Bij de handelaar en ons heeft hij altijd in de kudde gestaan, bij het meisje 2 weken niet omdat hij hun shetlander zou aanvallen.

Medicatie is toegedient via zijn voer in overleg met de dierenarts om hem wat stabieler te krijgen voor zichzelf, een pony met stress is niet fijn en hij verwond zichzelf als hij ons maar kan ontlopen. Hij slaat hier niet op aan.

Uiteraad verwachten wij niet dat hij zich binnen 3 maanden laat vangen, maar er moet toch wel verbetering aan inzitten, desnoods over een half jaar dat hij zich wat laat aaien, zo niet dan is het naar ons idee niet eerlijk om de pony te laten lopen.

Intensief verstaan wij onder andere negeren en enkelt voeren. Er valt weinig verder mee te beginnen, maar elke aanwezigheid dat wij in een paddock zitten of al buiten de lijntjes loopt hij naar achter. Zo blijven we soms wel uren zitten, maar hij blijft mooi staan en wilt niks van iemand weten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:42

Zo jong, jeetje... wat kan een dier mee maken in zo'n kort leven he!! Maar zo jong geeft als voordeel dat deze pony nog tijd genoeg heeft om te wennen aan jullie en zich hopelijk nog niet compleet heeft afgesloten.

Zo'n pony is ook volledig gefocused op ieder lichaamstaal. Dus alleen maar kijken is waarschijnlijk al bedreigend voor zo'n pony.

Laatst wilde ik wat koeien een stukje appel geven. Ik stond DOODstil, maar ik slikte 1 keer en die koeien stonden meteen 3 meter verderop. Zo goed zijn dieren in ieder dingetje wat je doet op te merken.

Het lijkt me wel een ontzettende uitdaging om zo'n pony aan alles te laten wennen. En kan je niet een bak voer of hooi naast je neer zetten en gewoon rustig met een goed boek daar gaan zitten? Ik weet niet tot hoeverre jullie dat al geprobeerd hebben? Vooral niet opkijken als hij maar 1 stap dichterbij zet, gewoon doorgaan alsof hij lucht is.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:42

ik zou inderdaad nog 3 maanden afwachten, dan dit bericht nog eens lezen en goed kijken of er veranderingen zijn. als er niks is veranderd denk ik niet dat er nog iets überhaupt gaat veranderen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:44

Als hij echt zo'n trauma heeft zou ik zo'n dier echt eerst maar eens een jaar met een kudde in een begrazingsproject of iets dergelijks laten lopen. Alleen contact met mensen als dat medisch nodig is bij wijze van spreken. Eerst weer volledig tot rust laten komen voordat je ermee 'aan de slag' wilt gaan. Vervolgens als een volledig groen paard oppakken, en daarbij proberen uit te vinden waar hij wellicht heftig op reageert en waar het trauma dus zit. Twee maanden is niets, ik zou er hier twee jaar voor uittrekken. En vraag je ook kritisch af of jullie er voldoende kennis en ervaring voor hebben om dit dier weer op de rails te krijgen (ik twijfel niet aan jullie goede bedoeling). :)

Ik denk bovendien dat je dit dier niet aan 'zomaar een leuke ruiter' kunt verkopen. Paarden die echt een trauma hebben kunnen op 'normale' situaties toch heel onverwacht reageren. Ze blijven daarmee een risico waar je lang niet iedere ruiter mee moet willen toevertrouwen. Op het rehabilitatiecentrum waar ik heb gewerkt werden dergelijke paarden, ook als ze op zich goed waren opgeknapt en bereden konden worden, in elk geval niet meer verkocht.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-06-11 16:48, in het totaal 4 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:45

Jeemig wat heeft dat beestje mee moeten maken om zo te reageren?
Als ik het zo lees is dit dier volledig getraumatiseerd door een gebeurtenis en zul je dit waarschijnlijk meer dan een jaar de kans moeten geven om weer enigzins vertrouwen op te kunnen bouwen.

Als ie met een shetlander samen staat dan kun je proberen om alleen de shet aandacht te geven zodat het paardje kan zien dat er niks erg gebeurt als jullie komen.
Uiteindelijk zal ie het toch wel interessant vinden en kun je na een poos hem gewoon aanhalen als je bijv de shet staat te borstelen.

Wel sneu hoor dat een dier zo'n slecht vertrouwen heeft dat is niet voor niets.
Maar dit kan nog een lange weg worden,maar ik weet zeker dat het gaat lukken.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:48

Millanka schreef:
Zo jong, jeetje... wat kan een dier mee maken in zo'n kort leven he!! Maar zo jong geeft als voordeel dat deze pony nog tijd genoeg heeft om te wennen aan jullie en zich hopelijk nog niet compleet heeft afgesloten.

Zo'n pony is ook volledig gefocused op ieder lichaamstaal. Dus alleen maar kijken is waarschijnlijk al bedreigend voor zo'n pony.

Laatst wilde ik wat koeien een stukje appel geven. Ik stond DOODstil, maar ik slikte 1 keer en die koeien stonden meteen 3 meter verderop. Zo goed zijn dieren in ieder dingetje wat je doet op te merken.

Het lijkt me wel een ontzettende uitdaging om zo'n pony aan alles te laten wennen. En kan je niet een bak voer of hooi naast je neer zetten en gewoon rustig met een goed boek daar gaan zitten? Ik weet niet tot hoeverre jullie dat al geprobeerd hebben? Vooral niet opkijken als hij maar 1 stap dichterbij zet, gewoon doorgaan alsof hij lucht is.

Dan eet hij niet, en laat hij het liggen. Wacht hij wel dat hij wat ergens anders kan vinden. We zitten namelijk geregelt in de paddock met voer. En als we weglopen wil hij het opeten maar schrikt hij elke keer als hij de emmer aanraakt met zijn neusje.

horsecookie schreef:
ik zou inderdaad nog 3 maanden afwachten, dan dit bericht nog eens lezen en goed kijken of er veranderingen zijn. als er niks is veranderd denk ik niet dat er nog iets überhaupt gaat veranderen.

Dat vragen wij ons ook af, wat als hij over 3 maanden nog niet eens iets wilt aanpakken of geaait wilt worden, of wilt eten in je bijzijn, zal er dan wat veranderen en is het wel realistisch tegenover de pony om hem elke keer in stress situaties te brengen?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:50

Elanor schreef:
Als hij echt zo'n trauma heeft zou ik zo'n dier echt eerst maar eens een jaar met een kudde in een begrazingsproject of iets dergelijks laten lopen. Alleen contact met mensen als dat medisch nodig is bij wijze van spreken. Eerst weer volledig tot rust laten komen voordat je ermee 'aan de slag' wilt gaan. Vervolgens als een volledig groen paard oppakken, en daarbij proberen uit te vinden waar hij wellicht heftig op reageert en waar het trauma dus zit. Twee maanden is niets, ik zou er hier twee jaar voor uittrekken. En vraag je ook kritisch af of jullie er voldoende kennis en ervaring voor hebben om dit dier weer op de rails te krijgen (ik twijfel niet aan jullie goede bedoeling). :)

Ik denk bovendien dat je dit dier niet aan 'zomaar een leuke ruiter' kunt verkopen. Paarden die echt een trauma hebben kunnen op 'normale' situaties toch heel onverwacht reageren. Ze blijven daarmee een risico waar je lang niet iedere ruiter mee moet willen toevertrouwen. Op het rehabilitatiecentrum waar ik heb gewerkt werden dergelijke paarden, ook als ze op zich goed waren opgeknapt en bereden konden worden, in elk geval niet meer verkocht.

Mocht hij het leuk doen mag hij hier blijven, en mocht er niks meer mee te beginnen zijn door iets dan breng ik hem zelf naar de slager of ter plekke afschieten door een dierenarts. En dit klinkt heel hard, maar misschien dan beter voor de pony.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:51

Ik zou in dat geval hulp gaan zoeken.
Nu kom je ook nergens en nooit geschoten is altijd mis geschoten.
Maar geef niet op,ook zo'n beestje verdiend een kans.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:52

Kan je hem in een grote groep paarden zetten?
Dat er iets mis is met je dier is duidelijk bij mensen, maar ik vraag me af hoe hij is een kudde, heeft hij wel sociale vaardigheden naar andere paarden?
Vind het trouwens wel top dat je het dier een kans wilt geven en snap ook heel goed dat je er gefrustreerd van wordt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:54

Het is toch niet de pony in je profiel?Dat bruine welshje?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:55

sartje schreef:
Elanor schreef:

Mocht hij het leuk doen mag hij hier blijven, en mocht er niks meer mee te beginnen zijn door iets dan breng ik hem zelf naar de slager of ter plekke afschieten door een dierenarts. En dit klinkt heel hard, maar misschien dan beter voor de pony.

Misschien wel,

Maar ben je zelf ervaren genoeg om met zo'n pony aan het werk te gaan?

Misschien ligt de voortgang van het vertrouwen niet bij de pony maar bij jou, omdat je misschien net de verkeerde signalen geeft, of onbewust het gedrag beloont?

Ik zou daar zelf eerst kritisch naar kijken. Voor je beslist hem een spuitje te geven..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:56

sartje schreef:
Pony staat nu met een shetlander in een paddock met schuilstal. Weide is helaas te groot dus dit is een goede optie. Er is een stal aanwezig deze breekt hij geheel af omdat hij mensen handen wilt ontkomen.
We hebben hem zelf van een bokker vandaan die hem na 2 weken al had opgegeven, zij heeft hem van een handelsstal.

We gaan er uiteraad alles aan doen, er zijn meerdere mensen geweest met kennis van zaken, deze weten niet wat ze ermee aanmoeten en wensde ons veel succes en goede moed toe. :(

Het is heel erg lastig, je weet de geschiedenis niet van zo'n pony, heeft een flink groot litteken in zijn nek.

Pony is op dit moment 6 volgens zijn paspoort, ik vind hem jonger tonen. Hij is pas in 2010 bij de handelaar gechipt, helaas een schatting van zijn leeftijd dus.

Bij de handelaar en ons heeft hij altijd in de kudde gestaan, bij het meisje 2 weken niet omdat hij hun shetlander zou aanvallen.

Medicatie is toegedient via zijn voer in overleg met de dierenarts om hem wat stabieler te krijgen voor zichzelf, een pony met stress is niet fijn en hij verwond zichzelf als hij ons maar kan ontlopen. Hij slaat hier niet op aan.

Uiteraad verwachten wij niet dat hij zich binnen 3 maanden laat vangen, maar er moet toch wel verbetering aan inzitten, desnoods over een half jaar dat hij zich wat laat aaien, zo niet dan is het naar ons idee niet eerlijk om de pony te laten lopen.

Intensief verstaan wij onder andere negeren en enkelt voeren. Er valt weinig verder mee te beginnen, maar elke aanwezigheid dat wij in een paddock zitten of al buiten de lijntjes loopt hij naar achter. Zo blijven we soms wel uren zitten, maar hij blijft mooi staan en wilt niks van iemand weten.

Hij komt bij een handels stal vandaan??? En wat hebben die er mee gedaan dan???
Ik mag aan nemen dat die hem wel konden pakken als er klanten kwamen?

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:04

Ik zou ook gaan voor een grote groep paarden die wel héél erg
thuis zijn aan mensen!
Laat hem een tijdje zijn ding doen en haal wel de andere paarden in de
kudde aan, maar hem niet!
Hopelijk ziet hij na een tijdje dat er geen probleem is.
Maar uit ervaring weet ik dat zo'n paarden ontzettend moeilijk zijn
omdat het trauma met mensen enorm is. Daarom is het niet
beter op een paar maanden ...
Snap ook dat je niet weet wat te doen als zijn gedrag niet
beter wil worden ...