'2 pony's opvoeden!Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sprotjee13

'2 pony's opvoeden!Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:07

Hallo, Ik verzorg al een héle lange tijd een paar pony's/paarden, En sinds kort staan daar 2 2 jarige pony's bij en een jaarling. Ze zijn allemaal nog helemaal ''groen'', en de baas van ze, heeft mij gvraagd om ze ''op te voeden'' . :o
Maar hoe kan ik dat het beste doen? :o?
Volgens een ''natuurlijke'' manier zal ik het maar even noemn.
Ze zzijn vrij brutaal, dus als iemand daar ook nog tips voor heeft?!

Alvast bedankt!!! :D

Yuri

Re: '2 pony's opvoeden!Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:10

Duidelijk zijn, van ze verwachten dat ze jou niet omver lopen, beuken of iets in die trant.. Ze leren dat ze opzij gaan voor je als jij er langs wil, bijtgedrag of hapgedrag afstraffen.
Mocht je ze ook al gaan poetsen leren stilstaan..

Vooral duidelijk zijn en consequent, laat ze geen loopje met je nemen.
Verder zou ik ze lekker jong laten zijn en er niet teveel mee gaan doen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:14

Niet zelf gaan doen, maar iemand vragen jou te ondersteunen die er meer kaas van heeft gegeten.
Deze pony's hebben een goede dosering nodig van begrip (want ze kennen het immers niet) maar ook duidelijkheid en dus weten wanneer je wel mag straffen (opgegeven moment weten ze het wel, maar kijken ze gewoon of het echt moet).
Dit is de basis voor een paard en erg lastig om weer recht te breien wanneer je het verpest..

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:20

Oke, bedankt. Heeft iemand ook nog tips voor het volgende?; Als ik met een ander paard bezig ben, en ik neem haar mee uit het weiland, en ik ben klaar en ik breng haar weer terug naar de wei, staan al de kleintjes bij het hek te wachten en krijg ik de pony er onmogelijk langs . En ik kan de kleintjes ook niet wegjagen ofzo.Gevolg; ik duw de pony die ik mee had een soort van tussen een heel klein stukje opening van het hek door...Hoe kan iki er voor zorgen dat de kleintjes niet zo bij het hek staan te wachten?? /3

Heb trouwens hulp van de eigenaar...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:27

Een flink stuk touw meenemen en zwaaien (alsof het een lasso is zegmaar). Eerst van een afstandje en steeds een beetje dichterbij. Dan hebben ze de keus tussen weggaan (en dan niet geraakt worden want immers ze zien het touw aankomen) of blijven staan (en dan uiteindelijk geraakt worden maar ze zien het touw aankomen dus kiezen ze er op dan moment voor om dat risico te nemen) als ze een paar keer een tik van dat touw hebben gehad snappen ze dat ze moeten wegwezen.

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:06

Ik denk dat dat wel werkt ja! Bedankt!!

Nog iemand?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:09

Denk er dan wel om dat als ze blijven staan je ook echt doorzet en ze een tik verkoopt. Als je dat namelijk zielig vindt leren ze juist dat als ze blijven staan het touw (de dreiging ) vanzelf verdwijnt en bereik je precies het tegenovergestelde. Dus! Niet stoppen tot je ze met het touw hebt weggestuurd. Heel belangrijk. Desnoods eerst oefenen zonder paard aan de hand (dan heb je wat meer bewegingsvrijheid).

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:11

Bedanktt!!!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:37

Dat is precies wat ik bedoelde met mijn post, commando terug of weg aanleren (wel atlijd hetzelfde) en desnoods met een zweepje of touw inderdaad met jouw lichaamstaal heel duidelijk maken dat ze voor je opzij moeten.

Maar dat geld met alles, ook als jij met voer, kruiwagen, of iets anders langskomt. Ze moeten voor je aan de kant gaan!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:11

Idd hetzelfde als wat Yuri zegt!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:54

ja precies want ik vind dat dus echt de basis. Een paard moet eerst respect voor jou hebben, en dus nooit 'jouw' ruimte inpikken. Op het moment dat je dat hebt dan heb je een goede basis voor meelopen aan touw, poetsen etc. Vorig jaar kreeg ik een pensionpaardje erbij en die was eigenlijk niet gewend om los te lopen op een erf, dus die stond ik het begin ook continu voor je en in de weg. Dier had het gewoon niet door. Maar ook die had best snel respect voor een bezemsteel :P Paard was al 17 maar als je goed consequent bent leren ze het echt heel snel hoor.

Ik heb op mijn 12e ook mijn 3 jarige lompe fjord zelf opgevoed, is een heel druk en dominante donder maar hij zal echt het touw niet uit je handen trekken of je omver beuken.
Kan in mijn 1tje 3 paarden tegelijk uit de wei vissen met losse touwtjes.
Staan allemaal van veulen af aan bij mij op de wei.