paard doet moeilijk bij hoefsmid als wij er niet zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

paard doet moeilijk bij hoefsmid als wij er niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 23:13

ik kom het volgende probleem tegen:

vorige keer dat de hoefsmid er was wou mij paard geen voetjes geven. de hoefsmid wou een praam erbij halen, maar toen flipte hij helemaal. hij rende de stal in en ik ben toen naar hem toegelopen en kon toen gelijk zijn benen optillen. daarna heeft de hoefsmid hem gewoon kunnen bekappen (op dit moment kon hij net voetjes geven).
vandaag kwam de hoefsmid weer en inmiddels kent hij goed om de voorbenen te geven en rustig te blijven staan. ik dacht geen probleem en de pensionhouder zou hem ook wel meenemen. nu is hij dus bij het vastzetten al onrustig geworden en het moment dat de hoefsmid zijn voorbeen wou doen is hij gelijk gaan steigeren. dus idd een praam gebrobeerd, maar hij flipte helemaal. de pensionhouder is gevallen (gelukkig goed afgelopen) en ze zijn gestopt. nu komt hij eerdaags weer zodat ik er zelf bij kan zijn.
ik snap niet waarom hij ineens zo gaat flippen bij de hoefsmid. ik ben bang dat niemand behalve ik en mijn man zijn benen op kunnen tillen. ik wil dit probleem graag verhelpen want ik wil absoluut geen eenkennig paard hebben. wie weet hoe je dit op een veilige manier kunt oplossen?

troi

Re: paard doet moeilijk bij hoefsmid als wij er niet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:26

Oefenen oefenen oefenen! Dus eerst jij alle voetjes kunnen oppakken, dan een bekende van je met jouw erbij en dan als jij op een afstandje staat en zo telkens een stapje verder. En dit meerdere keren per week herhalen. Dus niet wachten tot het weer eens tijd is voor de hoefsmid (want dan ben je te laat) maar direct mee bezig gaan. Dan wordt het normaal voor je paard.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 08:32

dat was ik ook niet van plan, maar aangezien hij nu goed zijn voeten geeft dacht ik dat dat de vorige keer het probleem was. nu blijkt dus dat hij gewoon flipt als iemand anders het doet. ik ben hier zelf ook van geschrokken dat hij dan zo reageerd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:34

Mijn 21 jarige heeft dat in mindere mate.
Die werkt gewoon niet mee als ik er niet bij ben. Mijn vorige hoefsmid zei altijd, je kunt echt zien dat het jouw pony is.
Ik denk dat het een kwestie van vertrouwen is, angst en niet weten wat te doen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:40

Die van mij is 16 en heeft het ook in mindere mate. En deze heb ik ook al van veulen af aan. Ik denk dat hij vindt dat de smid toch een apart geurtje met zich meedraagt. van bijv het warm beslaan. Meestal als de smid 1 of 2 voeten heeft gedaan is er niets meer aan de hand, maar in het begin ben ik er altijd bij.

Verder inderdaad gewoon oefenen! Succes ermee

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:45

jah zonde dat ze steeds die praam er bij pakken. als ze weten van de vorige keer dat het paard daar bij flipte.
wat er al wordt zegt oefenenen
hoe geef hij voetjes bij een ander geen hoefsmid maar gewoon onbekend iemand voor het paard?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:53

Andere hoefsmid nemen! Eentje met geduld die niet zo snel een praam pakt en binnen drie tellen klaar wil zijn, want dit is echt jammer!!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:53

Tja het paard zal er aan moeten wennen. Maar als jij er de eerste keren bij bent en er is niets aan de hand dan gaat die de hoefsmid ook wel vertrouwen en zul je er straks niet meer bij hoeven zijn. Mijne was in het begin ook zo, nu gaat het meestal wel goed. In ieder geval de laatste keer geen klachten gehoord. De keer daarvoor heeft ze zichzelf een keer los weten te trekken. Moet wel zeggen dat die van mij wel voorkeur heeft voor vrouwen als die van jouw dat ook heeft zou je eventueel een vrouwelijke hoefsmid kunnen zoeken.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:02

Mijn paard kan de smid zonder mij erbij meestal niet eens uit de stal halen! Dit is wel een hele ervaren en vriendelijk man, moet wel want mijn paard moest de eerste 3 jaar verdoofd worden vanwege zijn angst. Ik ben daar normaal geen fan van maar anders was hij echt staats-gevaarlijk!

Nu gaat het goed, zonder paniek met mijn eigen hoefsmid zolang ik erbij ben. Ben ik weg dan wordt het een drama. Nu is er een simpele oplossing: zorg dat je erbij bent!

Wrs heeft je paard een keer een heftige negatieve ervaring die telkens wordt bevestigd door praam gebruik ed als jij er niet bij bent, dus waarom negatieve ervaringen er bovenop stapelen, gewoon op vertrouwen een aantal keer bekappen als je er zelf bij bent en dan kijken of het misschien beter gaat als je wat verder weg gaat staan!

Succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:29

Jij kent die merrie Tosca wel, he? ;) Toen we haar net hadden was voeten geven een probleem. We mochten haar hoeven niet aanraken. De eerste keer hoefsmid steigerde ze, trapte ze en beet ze. De hoefsmid zei dat hij haar nooit meer zou bekappen als dat niet snel beter werd, want het was te gevaarlijk. Ze ging volkomen door het lint.
Ik heb heel veel met haar geoefend (als je de voeten van een paard vasthoudt, kan hij niet weg, dat kan eng zijn voor een vluchtdier). Door heel veel met haar voeten te doen, en haar steeds te belonen en door veel 'leidoefeningen' is het helemaal goed gekomen. De eerste tien keer ben ik er wel altijd zelf bij gebleven en deed dan zelf heel relaxt. Ik zette haar ook nooit vast, maar deed de longeerlijn door het oog in de muur en hield het einde vast. Later gebruikte ik gewoon een touwtje.
Later nam soms een van de kinderen het over, als ik niet kon. Een flinke bak hooi wil voor een hongerig paard ook weleens helpen, geeft afleiding.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 22:02

bedankt voor de tips. ik zorg er gewoon voor dat ik er in het begin bij ben want dan doet hij het wel gewoon. toch idd maar eens proberen af en toe wat meer afstand te nemen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:51

Ik heb ook zo'n merrie staan.. Alle mijn andere paarden kan de smid alleen doen maar deze dame gaat vechten als ik er niet bij sta.. Zolang ik er ben gaat het prima maar als ze me niet meer ziet laat ze zich zo vallen als de smid haar benen pakt..Is ook een vreselijk eenkennige muts :Y) .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:16

waarom laat je niet al je stalgenoten/kennissen/vrienden de voeten een keer optillen waar je bij bent, dan is het het snelste geleerd dat ook anderen de voeten wel eens optillen.
Inderdaad niet wachten met oefenen tot de smid er is maar gewoon tussen de kapbeurten door, net zolang tot het normaal is en hij bij iedereen de voeten gewoon optilt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:24

Gewoon sederen. Ruim van te voren laten toedienen, en hij staat een stuk rustiger.
En smid moet zich in principe alleen met een paard kunnen redden. Het probleem ligt
dus niet bij de smid, maar bij je paard. En desnoods na sedatie toch een praam gebruiken.
Op den duur leren ze het vanzelf. En sommige paarden zijn wat hardleers en moeten wat
strenger aangepakt worden.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:26

"Gewoon sederen. Ruim van te voren laten toedienen, en hij staat een stuk rustiger.
En smid moet zich in principe alleen met een paard kunnen redden. Het probleem ligt
dus niet bij de smid, maar bij je paard. En desnoods na sedatie toch een praam gebruiken.
Op den duur leren ze het vanzelf. En sommige paarden zijn wat hardleers en moeten wat
strenger aangepakt worden.""

@Johanna59........hetgeen wat hierboven staat totaal niet mee eens!!!! Sederen betekent dus dat het nooit echt over gaat. Iemand stelde voor, laat eerst bekenden het oefenen......goed plan....of idd een andere hoefsmid 1 die een keer er de tijd voor neemt. Dan zal het zeker beter gaan...ik weet niet hoe goed je je hoefsmid kent, maar er zijn er vast wel bij die hardhandig en ongeduldig kunnen zijn als je er niet bij bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:42

Ik heb ook zo'n paard. Zij vindt het eng om alleen op stal te staan en vooral wanneer een onbekende voor haar bij haar is. Mijn oplossing is al jaren om er gewoon zelf te zijn wanneer ze bekapt wordt. Zelf werk ik vaak 6 dagen per week dus heb een flexibele hoefsmid gevonden die kan bekappen op de tijden wanneer ik ken. Paard gelukkig, eigenaar gelukkig, hoefsmid gelukkig.
Zelf vind ik het ook fijn om op dat soort momenten bij het paard te zijn. Ook qua overleg over eventuele ingrepen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 23:01

vind sederen echt geen optie!!!!!!!
maar goed de hoefsmid is inmiddels weer geweest afgelopen maandag en toen was ik er zelf bij en hij is nu gewoon bekapt. ik ben er in het vervolg gewoon bij en dat heb ik ook met de hoefsmid afgesproken. hij zei ook nog dat het soms een puber is die kan kijken hoever hij kan gaan en dan voor mij iets meer respect heeft. zou ik het hem willen leren moet hij gewoon door meerdere handen komen of met wat meer geweld en dat laatste wil ik absoluut niet!!!!!! dus houdt in oefenen met anderen en tot die tijd gewoon zelf even vrij nemen van het werk zodat ik erbij kan zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:01

helemaal met je eens :) En gelukkig komt de hoefsmid niet dagelijks :)

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 18:36

hahaha gelukkig niet dan had ik met die 3 er een dagtaak aan overgehouden.. :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:18

Oke nu voel ik me dus heel dom, mischien komt het omdat mijn paard bij de hoefsmit wel een braaf kan zijn,
maar wat is een praam?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:21

Mijn 2-jarige ruin was ook zo'n moeilijke, maar na het tweede bezoekje van de hoefsmid wist hij, dat hij voor twee mensen in zijn leven zijn hoeven op te tillen heeft: Voor mij en voor mijn smid :')

Mijn smid doet gewoon zelf veel met paarden, neemt de tijd, weet precies hoe hij een paard aan moet pakken....Ik vind dat je als hoefsmid zo'n probleem ook op moet kunnen lossen. Ik had namelijk zelf niet geweten hoe ik dat had moeten doen, bij mij gaf hij immers al braaf zijn hoefjes :+