Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
halster = naar binnen).
Yvanka_ schreef:BaileyMix: Je kan niet verder komen dan het aaien/aanraken van zijn hoofd, schoft is heel af en toe ook prima, maar meer niet.
Touwhalster hebben we ook al geprobeerd, ook deze krabt hij af.
nadjajump: Met z'n 2e heeft ook niet veel zin aangezien hij zich niet laat vangen. Dus ook bij zijn nek pakken heeft bij deze pony geen zin helaas..
Naisven: We zijn sinds vorige week begonnen met een clickertje inderdaad. En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.
LiesjeEZ: Hij is niet te leiden aan zijn voorpluk of nek, wurmt zich hiermee los. En ze staan idd met zijn 2e, maar trekt zich er niets van aan als ik de ander weg haal.
Sjors493: Halster krabt hij af zoals ik al aangegeven had. Hebbe zelf een te klein halster omgedaan die veel en veel te strak zat, maar ook deze kreeg hij af.

Yvanka_ schreef:Thnks voor de reacties. We willen de pony niet te veel opjagen omdat hij gewoon over de draadjes springt. We hadden dit op de vorige stal ook al gedaan en is hier over een hekwerk van (nagemeten) 1,40m gesprongen. Welliswaar niet zonder kleerscheuren want hij belandde boven op het hek, maar pony liep wel in een ander land.
Als hij hier uit de paddock springt, waar draadjes lager zijn, dan zijn we hem kwijt en kan hij op de snelweg belanden.

aerdenhout1 schreef:Ik ben niet echt een voorstander van een JU, maar in dit geval zou ik hem net zolang door de paddock jagen dat hij het spuugzat was!Dan zou ik hem wat lekkers geven, de band proberen om te doen en hem weer vrij laten.Bij de JU elke keer als hij wegloopt als hij ziet dat je naar hem toe komt, jaag je hem weer van zijn plek af. Net zolang tot hij het opgeeft en weet dat er geen ontsnappen mogelijk is en liefst uit zich zelf naar je toekomt.
Vooral de eerste keren niet aan het werk zetten, komen is belonen en weer gaan. Eventueel een lekkere poets beurt, maar niet al te lang. Je zal zien dat de aanhouder wint en de pony op gegeven moment uit zich zelf naar je toe zal komen.
Yvanka_ schreef:En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.
.
Maar ja... beweer hier niet dat ik helemaal normaal ben.
) Sjors493 schreef:wat betekend NH?
liljebo schreef:Yvanka_ schreef:En weet als ik clicker dat hij snoepje krijgt. Maar als ik dan met het halster of koeienband aan kom is de pony weer pleitte haha. Dus moeten eerst de band om zien te krijgen.
.
Oh zoiets zou ik echt een leuke uitdaging vinden.Maar ja... beweer hier niet dat ik helemaal normaal ben.
![]()
Maar goed... je vertelt dat je hem al duidelijk heb gemaakt dat clicker snoepje betekent. Dat is een goed idee
Het grootste gevaar wat je nu loopt is dat je ipv echt de kracht van het clickeren gaat gebruiken, gaat lokken, om dan snel de band om te doen en dat gaat averechts werken. Dan reageert ie op den duur ook niet op de clicker.
Wil je het potentieel van de clicker echt gebruiken, dan zou ik ervoor kiezen om hem eerst clickerwise te maken. (de band laten voor wat ie is, voor nu) Dus heel erg goed click=beloning installeren. Eerst paar keer gewoon click/beloning en dan iets laten doen. Begin met targetten bijvoorbeeld. Oefeningen als stilstaan op commando, achterwaarts, hoofdlaag etc kan ook. Doet er verder niet toe. Zorg wel dat je goed weet hoe je met de clicker moet werken, zorg ervoor dat hij leert om eigen initiatief te nemen/dingen te durven en vooral dat hij altijd succes heeft. Dus alles in babystapjes uitvoeren.
Zorg, kortom , dat hij het werken heel erg leuk gaat vinden.
Als hij enthousiast raakt (en de meeste raken echt superenthousiast en komen al aanrennen als het weer trainingstijd is) ga je dezelfde training uitvoeren, maar zorg je dat je de halsband bij je hebt. Altijd. Doe net alsof je dat zelf niet eens weet en probeer zelfs niet te vangen als het kan. Je kunt hem wel gebruiken voor tagetting etc.
Pas als de relatie goed wordt, kun je clickeroefeningen met de band gaan invoeren, maar ook hier weer millimetergewijs. Aanraking, strelen met, om hals leggen en weer wegpakken etc.
Uiteindelijk zou het dan geen probleem moeten zijn.
Maar toegegeven... het kost wel tijd.
(maar is ook een keigave uitdaging)
Yvanka_ schreef:[
Hihi ik kom hem zo brengen hoor... Grapje.
Koppel je er meteen een paar daagjes vakantie aan vast. Lekker toch?
Yvanka_ schreef:Ik denk dat inderdaad de enige oplossing voor deze pony is; gegeduld, alleen geeft de eigenaar hem maar 6 maanden, omdat het een handelspaardje was die anders naar de slacht zou gaan. Opjagen/moe maken werkt echt niet, zeker niet omdat hij geen respect heeft voor de draadjes. Daarnaast hebben ze 3,5 uur achter hem aan lopen rennen om hem te vangen om hem hier te krijgen. Toen gaf hij ook niet op, heeft echt een giga uithoudingsvermogen/conditie. Zijn toen 12 mensen bij elkaar gekomen en hebben hem zo een stal ingejaagd. Met een hek de hoek ingejaagd en zo is het halster omgekregen.