Merrie die andere merrie "dekt"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Merrie die andere merrie "dekt"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:53

Ik geloofde mij ogen bijna niet vanavond. We hebben 2 merries die al een poos bij elkaar in de wei staan.
De friese merrie is hengstig op dit moment en de andere merrie ( kwpn) ging haar dus bespringen.
De fries vond het natuurlijk allemaal wel prima. Als je niet wist dat de andere ook een merrie was , zou je dus zo geloven dat er een hengst bij liep. Nu weet ik dat koeien elkaar wel bespringen als ze tochtig zijn, maar paarden? Heeft iemand dit wel vaker gezien?
De merrie die de fries besprong wordt heel vaak aangezien voor een ruin/hengst. Ze is ontzettend groot en grof gebouwd. Lijkt eigenlijk totaal niet op een merrie. We hebben haar zelf gefokt, ze heeft geen makkelijk karakter. We hebben wel eens gezegd dat ze een beetje een "hengsten" karakter heeft. Kan het ook zo zijn dat een merrie van een bepaald hormoon wat teveel heeft, zodat ze meer op hengst lijkt dan een merrie :D ( ja ik weet het is een beetje ver gezocht, maar in de mensenwereld komt het ook voor toch *D )

Ragdollcat

Re: Merrie die andere merrie "dekt"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:55

hahah op de stallen waar ik sta, doet een welsch merrie dat ook compleet met heen en weer bewegen van de heupen op een ander hengstige groot uitgevallen schetlander.

superrozsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:40

ik zie het wel eens bij veulens, ook dat ze op de moeder springen, maar verders heb ik dat niet gehoord

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:49

Ik heb het wel vaker gezien bij merries die zoals jij ook al aangeeft nogal 'mannelijk' zijn qua voorkomen en karakter. Mijn eigen merrie heeft het een tijdje gedaan, maar dat was nadat ze iets van anabolen/testosteron had gehad voor een kreupelheid ergens (jaren terug dus weet niet meer precies hoe het zat). Vreselijk irritant, als je haar aan de hand had trok ze je gewoon ondersteboven omdat ze op een willekeurige merrie wilde :\

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:14

Wij hebben een Arabische merrie gehad die de andere merrie's in de wei dekte. Op een gegeven moment was ze net een hengst. Constant gillen als we haar uit de wei haalden en haar weer in de wei zetten was levensgevaarlijk. Ze liep dat als een hengst die een hengstige merrie gaat dekken. Met veel gegil, gesteiger, geren en raar doen liep ze de wei in om vervolgens gelijk de eerste merrie die ze zag te dekken. Dit was natuurlijk geen 'natuurlijk' gedrag, een keer een merrie dekken kan volgens mij wel gebeuren maar dit was echt niet normaal! Wij hebben er een dierenarts bij gehaald en die vermoede dat ze een cyste op haar eierstokken had. Ze is behandeld met hormonen om die cystes te laten afstoten. Dit is echter niet gelukt, ze bleek een tumor op een van haar eierstokken te hebben. We hebben haar laten opereren en er kwam een tumor uit die net zo groot was als een kinderhoofdje. En dit terwijl de pony maar 1.45 groot was. Het vervelende aan dit verhaal is dat we haar als onbeleerde vijfjarige gekocht hadden en het bijna onmogelijk was haar te beleren. Niet vreemd als je je bedenkt dat ze gewoon veel pijn had. Waarschijnlijk is het meerdere malen geprobeerd om haar te beleren maar is het steeds niet gelukt. Een geluk voor haar dat ze bij ons gekomen is en dat we haar hebben laten opereren. Naar haar operatie heb ik zelf niet meer geprobeerd om haar te beleren. Ik heb een professional ingeschakeld en zij heeft haar met veel moeite, rust en geduld uiteindelijk toch kunnen beleren. De pony heeft na de operatie nooit meer een andere merrie gedekt. Maar dit bovenstaande is redelijk uitzonderlijk en waarschijnlijk niet van toepassing op jouw merrie. Wel is het vaak zo dat als een merrie erg vaak andere merrie's dekt en zich gedraagt als een hengst dat er dan iets met de hormoonhuishouding is.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:13

Dit gebeurt nogal eens als pony's wat ouder worden. Leeftijd verschilt per pony/paard hoor.
Dat komt omdat er dan in verhouding meer mannelijke hormonen in het lichaam bevinden dan vrouwelijke hormonen. En deze om maar te zegen de overhand nemen.
Net als bij mensen de vrouwen minder haar krijgen en baardharen enzo omdat ze dan in verhouding meer mannelijke hormonen hebben dan vrouwelijke hormonen.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:23

haha nog nooit gezien/meegemaakt.
de merrie is gewoon een pot :D
niet om mensen te beledigen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:48

nog nooit gezien, maar is het iedere keer dezelfde merrie die ze bespringt?

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:27

Ik weet niet hoe het met paarden zit maar met andere dieren is dit het uiten van dominantie.

moniquek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:10

Bij koeien gebeurt dit ook, diegene die gedekt wordt is waarschijnlijk bijna aan het ovuleren.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:34

maxitopper schreef:
Ik weet niet hoe het met paarden zit maar met andere dieren is dit het uiten van dominantie.

True! :j

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:00

interessant om te lezen ik blijf even meelezen, ik heb ook ooit iemand horen zeggen dat haar merrie dekte maar toen wou ik dat maar niet geloven :P

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:09

moniquek schreef:
Bij koeien gebeurt dit ook, diegene die gedekt wordt is waarschijnlijk bijna aan het ovuleren.

idd, maar bij merries gebeurt dit niet.

Zoals 1 hiervoor al schreef is een tumor op 1 van de eierstokken een goede mogelijke oorzaak. Ze gaan zich hierdoor als een hengst gedragen (soms is dat het engie symptoom) en is te opereren. Er kunnen dan soms wel tumoren van 30-40kg uitkomen. je zou d'r eens kunnen laten opvoelen

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:51

Dat heb ik bij paarden nog nooit gezien. Maar ik kan je vertellen dat honden het ook doen :P

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:52

Ik heb een merrie gehad die dekte toen ze drachtig was.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:44

superrozsa schreef:
ik zie het wel eens bij veulens, ook dat ze op de moeder springen, maar verders heb ik dat niet gehoord

Idd, mijn verzorg hengst bespringt ook zijn eigen moeder. Het is nogal onderdanig gedrag.