Kunnen 2 paarden nog vrienden worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Kunnen 2 paarden nog vrienden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:08

:wave:

De pony's van mijn vriendin en mij lijken elkaar niet echt te mogen.
Nu staat mijn pony hoog in rang en die van haar laag, als mijn pony al een stapje opzij zet vlucht die andere.
Nu rijden wij altijd samen buitenritten en natuurlijk naast elkaar, nu is mijn pony zo gemeen dat ze die andere wel eens wilt bijten als ik niet oplet.
Of nou ja, bijten is het ook niet echt maar oren in haar nek en dan happen naar die ander.
Terwijl ze soms ook lief naar die ander kan doen, lief haar hoofd op die ander steunen etc.

Maar als we samen op vakantie zijn dan plakken de paarden weer naar elkaar en gaat er ook echt niet eentje zonder de ander weg.
Aangezien het voor ons makkelijker zou zijn dat de paarden op vakantie bij elkaar in het land kan, vragen wij ons af kunnen we ze leren bij elkaar te staan?
Thuis gaat dit niet, de mijne gaat de ander opjagen of in een hoekje drijven en gaat dan bokken maar slaat niet uit met haar benen.

Dus kunnen we hier nog wat aan veranderen of is het gewoon zoals het is?

lexie2010

Re: Kunnen 2 paarden nog vrienden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:40

Dit is gewoon natuurlijk gedrag van paarden. Het wordt altijd een rangorde bepaald. Als deze uiteindelijk duidelijk is, dan is er niets aan de hand. Paarden vechten nou wel s met elkaar, dat doen ze in het wild ook. Ik zou ze bij elkaar zetten op een heel groot stuk land zodat ze aan elkaar kunnen wennen en dat de ander ook in elk geval weg kan.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:43

net zoals lexie2010 al zegt dat het gewoon het bepalen van de rangorde is.
bij ons op stal komt er vaak een nieuw paard bij en gaat er weer een weg, dan is het ook altijd wat ruzie etc. in de wei.
Zorg dat je genoeg ruimte hebt en gooi ze lekker samen op de wei :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:44

Ja kan ze het beste in een groot weiland bij elkaar zetten.
Op vakantie of als je en kleine wei hebt kun je ze naast elkaar zetten met een draadje ertussen,
en gaat dat goed na 2 dagen dan bij elkaar.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:48

Maar ik geloof niet dat jullie paarden de onderlinge rangorde nog moeten uitvechten?
Het is al duidelijk dat de dominante merrie (?) baas is over de andere, maar de dominante overdreven uitvalt naar de andere?

Heb het probleem hier ook.. Zwier ze gewoon samen, de niet-dominante is slim genoeg om ver uit de dominanste zijn buurt te blijven. Of wat ik doe is op 1 weide zette maar de weide alsnog in 2 delen, zo staan ze met elkaar maar toch naast elkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:48

Ik zou in ieder geval het thuis "laten uitvechten". Dan is het duidelijk als ze samen weg gaan. Het is maar heel af en toe dat 2 paarden er echt niet uitkomen samen. Meestal is dit als beide ongeveer even hoog in rang zijn, en ze beide de leiding van de ander niet willen accepteren. Als de ene duidelijk hoger is in rang als de ander, is de rangorde meestal snel verdeelt. Het kan best zijn dat ze nooit goede vrienden worden, maar meestal kunnen paarden echt wel samen door 1 deur als de rangorde duidelijk is.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:52

Dat gebeurd hier ook hoor. Mijn pony is de laagste in rang en die van m'n zus de hoogste. Als die alleen al kwaad kijkt vlucht de ander al.
Zet ze bij elkaar en laat ze het uitvechten.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 13:58

Het is idd rangorde bepalen alleen weet mijn pony niet wanneer het genoeg is.
Wij hebben 3 landjes met paarden, ze heeft al bij allemaal gestaan, bij groepje 1 blijven ze spelen dat is natuurlijk hardstikke leuk alleen als die andere stopt met spelen dan is het niet goed en blijft ze net zolang doorgaan tot die andere toch weer gaat spelen, maar dan hebben we een uitgeput die eigenlijk niet meer kan maar toch door moet gaan omdat die anders de hele tijd opgejaagd word.
Groepje 2, die blijft ze maar opjagen,opjagen en opjagen dagen lang.
Groepje 3, daar staat ze in, daar staat ze onderaan en daar gaan het eindelijk goed.

Nu is er dus duidelijk verschil tussen rangorde bepalen en echt gemeen doen, ze vliegt op de haflinger af en die weet van schrik niet waar die heen moet dus vliegt door het draad heen.
We hebben dit al getest in steeds grotere ruimtes. Met eten erbij, zonder eten erbij, uitelkaar halen als het te erg word, hun gang laten gaan.
Zodra er een touwtje tussen staat kijken ze niet om naar elkaar.

Edit ; We hebben het ook al getest in een groepje samen met de haflinger, maar daar ging ze ook alleen op de haflinger af terwijl ze normaal ook die andere opjaagd.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:02

LizzyLover schreef:
Het is idd rangorde bepalen alleen weet mijn pony niet wanneer het genoeg is.
Wij hebben 3 landjes met paarden, ze heeft al bij allemaal gestaan, bij groepje 1 blijven ze spelen dat is natuurlijk hardstikke leuk alleen als die andere stopt met spelen dan is het niet goed en blijft ze net zolang doorgaan tot die andere toch weer gaat spelen, maar dan hebben we een uitgeput die eigenlijk niet meer kan maar toch door moet gaan omdat die anders de hele tijd opgejaagd word.
Groepje 2, die blijft ze maar opjagen,opjagen en opjagen dagen lang.
Groepje 3, daar staat ze in, daar staat ze onderaan en daar gaan het eindelijk goed.
Nu is er dus duidelijk verschil tussen rangorde bepalen en echt gemeen doen, ze vliegt op de haflinger af en die weet van schrik niet waar die heen moet dus vliegt door het draad heen.
We hebben dit al getest in steeds grotere ruimtes. Met eten erbij, zonder eten erbij, uitelkaar halen als het te erg word, hun gang laten gaan.
Zodra er een touwtje tussen staat kijken ze niet om naar elkaar.

Edit ; We hebben het ook al getest in een groepje samen met de haflinger, maar daar ging ze ook alleen op de haflinger af terwijl ze normaal ook die andere opjaagd.

Maar in groepje 3 gaat het dus goed.
En als je nu eens die andere pony er ook bij zet wat gebeurd er dan?

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:04

Als het je zorgen baart, zou ik ze niet bij elkaar zetten. Dat zou de makkelijkste oplossing zijn. Gewoon apart met een stroom draadje ertussen. :j

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 14:16

Daks schreef:
LizzyLover schreef:

Maar in groepje 3 gaat het dus goed.
En als je nu eens die andere pony er ook bij zet wat gebeurd er dan?

Dan gaat ze de haflinger opjagen omdat ze weet dat het bij die wel kan.

lexie2010 schreef:
Als het je zorgen baart, zou ik ze niet bij elkaar zetten. Dat zou de makkelijkste oplossing zijn. Gewoon apart met een stroom draadje ertussen. :j

We maken ons niet echt zorgen, het lijkt ons alleen ontzettend handig als ze gewoon bij elkaar in het land kan staan.
Dit jaar gaan we op vakantie, daar is 1 paddock die we moeten delen. Ze hebben daar geen materiaal om hem in 2en te delen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:32

dan zou je het ze toch uit moeten laten zoeken.
Het is niet anders maar het is hier momenteel ook schering en inslag.
Het kan soms wel een maand duren.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:58

Voor de rust van de onderdanige pony zou ik toch op vakantie het paddock in tweeen delen. De onderdanige pony zal steeds plaats moeten maken voor de ander, een paddock lijkt mij niet groot genoeg daarvoor.
Koop een paar prikpaaltjes en stukje draad als ze op het vakantie adres geen materiaal hebben om het paddock te verdelen.
Je wil ook niet dat de ene pony de andere blesseerd.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:23

We gaan ze idd eerst naast elkaar zetten, we nemen 3 longeerlijnen mee dus we hopen dat dat genoeg is.
En anders moeten ze maar omstebeurt naar buiten.
Uiteindelijk hopen we dat we ze samen kunnen zetten, en anders is het maar pech gehad.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:33

Kan me voorstellen dat je ze bij elkaar wilt omdat het handig is. Lastig is het dan... zou het eigenlijk dan ook niet weten wat je ermee aan moet. Gewoon misschien een wat langere tijd proberen bij elkaar?