klophengst of gewoon dominant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selinaa1

klophengst of gewoon dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:25

Hallo

ik hoop dat ik het hier goed heb neergezet..
maar ik zit dus te twijfelen of mijn paard een klophengst is of gewoon laat is geruind???

hij is best dominant vooral toen ik hem net had was ik aan het longeren en hij heeft me een paard keer proberen aan te vallen.
nu doet hij dat gelukkig niet meer na dat ie op zn flikker heeft gekeregen.
naar andere paarden is ie ook heel erg dominant ookal staat er een paard gewoon gras te eten hij rent er na toe en jaagt hem weg.

en dan nu vandaag..
ik liep vandaag het dijkje bij ons af waar nu wat jaarlingen staan met een merrie.
ik dacht ik blijf ff met m staan kijken daar want al die paarden kwamen naar ons toe lopen.
hij begon heel erg van die zachte hinnekjes te geven en een boog in zn nek te maken en begon ook met zn voorbeen te slaan dus ik ben snel verder gelopen toen de terug weg natuurlijk daar niet stil staan maar al toen we dr heen liepen begon die naast me te draven boog in zn nek en weer die hinnekjes te geven..

is dit gewoon een heel erg dominant paard of misschien toch een klophengst??

tamary

Re: klophengst of gewoon dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:28

Opvoeden moet je in beide gevallen, maar om klophengst uit te sluiten moet de DA hem controleren. 2 littekens castratie en bij twijfel bloedonderzoek.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:30

Ja idd het goed opvoeden moet zker!
ik ga binnekort idd de DA laten komen voor een bloedonderzoek maar dacht kan altijd even kijken wat hier op bokt word gezegt.
bedankt voor je reactie

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:34

2 littekens hoeft niet altijd, mijn pony is laparoscopisch geruind en heeft dus geen littekens.
Ik zou gewoon een bloedonderzoekje laten doen.

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:40

idd dierenarts laten nakijken, met dat aanvallen tijdens longeren heeft het er weinig mee te maken of het nou een klophengst is of niet, dit is waarschijnlijk gewoon uitdagen en zou je een betere leiding moeten hebben over je paard, opvoeden dus. en zoiezo niet gaan staan kijken naar een groepje merries als je weet dat die zo doet, gewoon door lopen en hem niet laten focussen op die merries.
maar gewoon een onderzoekje laten doen hoor! :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:02

Dat aanvallen heeft te maken met leiderschap niet met eventueel klophengst zijn. Mijn volwassen hengst haalt dat soort geintjes echt niet in zijn hoofd hoor!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:15

Da's gewoon dominant en opgewonden gedrag. Doet mijn paard ook. is op z'n 4e gecastreerd, was ik zelf bij en weet dus zeker dat ie helemaal gecastreerd is.

Veel oefenen, dat opgewonden gedrag corrigeren en rustig gedrag belonen.

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:46

Mijn paard heeft dit ook vaak. Hij is erg dominant en bijt zichzelf in tijden van 'lente en dektijd'... Hij is ook op zijn 4e gecastreerd en ook ik was erbij... Hij doet dit onder paarden maar eens hij bij mij is dan weet hij dat dit gedrag niet kan... Goed corrigeren en streng genoeg zijn dus!

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:10

bedankt voor jullie reacties!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:47

Ik moet eerlijk zeggen dat het niet klinkt als klophengst maar gewoon als dominant,
mijn merrie is namelijk precies het zelfde, ook met andere paarden onder het wandelen,
dat vind ze gewoon heel leuk en daar word ze ook een beetje druk van. (druk= draven op de plaats, hinniken)

Maar je kan het altijd laten onderzoeken als je twijfelt.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:02

Ik zou ook bij twijfel een bloedonderzoekje laten doen, kan je paard dat smoesje niet meer gebruiken ;))

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:07

Inderdaad mischien toch een bloedonderzoek laten doen.
Maar ik ben toch wel vrij zeker dat het gewoon dominatie is. ;)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:14

Ziviaantje schreef:
Ik zou ook bij twijfel een bloedonderzoekje laten doen, kan je paard dat smoesje niet meer gebruiken ;))

Of het nou een klophengst is of niet, als je gedrag niet goed keurt maakt het niet uit
of het is omdat hij het leuk vind om andere paarden te zien of dat hij klopthengst is.

TS;

volgens mij was het stukje dat hij jou aanviel gewoon uitproberen,
dit heb je super goed opgelost aangezien hij nu weet dat hij dat niet moet doen.

Naar andere paarden dominant zijn is geen ramp, iemand moet toch de baas zijn in
de "kudde" op wei? Dat is heel normaal. Mijn merrie is ook de baas in de wei
en die trapt ook van zich af als haar iets haar niet zint, maar zo gaat dat gewoon.

Dat gedrag buiten zou ik wel corrigeren als het te ver gaat,
het is gewoon opwinding volgens mij, want mijn pony doet het ook,
maar zolang het een beetje kijken en een x hinniken is oke,
maar draven op zijn plaats en opgefokt doen zou ik niet zomaar toelaten
want anders loopt het mischien uit de hand.