Ben wel benieuwd wat mensen hier van vinden, en wat je zelf zou doen.
Wij hebben een privéstal met 8 paarden. Waarvan er 1 eigenlijk van een vrouw is die het paard als veulen heeft gekocht en hier heeft laten staan. Dit paard is een ontzettend leuk paard, maar nogal dominant. Ik heb dit paard ook een tijdje mogen rijden, en ze was zeker niet de makkelijkste. Maar door even goed door te pakken begon ze op een gegeven moment echt goed te lopen. Nou ligt eigenlijk niet zozeer het probleem bij het paard maar bij de eigenaresse.
Vanmorgen was het zo dat zij het paard vast had staan aan de ketting, en ik moest met een ander er achter langs lopen. Zij wil haar paard aan de kant zetten, maar ze krijgt geen reactie. Ze geeft hem dus even een por en dat beest haalt me toch uit. Rakelings langs haar heen. En het enige wat zij doet is "niet doen" zeggen en erom lachen.....
Nou breekt mij toch de klomp. Dit is niet het enige, want zo gauw het paard stijgert met rijden gaat ze stoppen, als hij slaat dan doet ze niks, als hij haar omver loopt negeert ze het etc. Het paard weet het precies. Nou is het vanaf het begin zo geweest dat ze op een gegeven moment niks meer met het paard kon beginnen. Dan vraagt ze aan mij of ik hem even goed aan wil pakken. Dan is die weer "normaal" en dan rijdt ze hem weer tot het punt dat ik er weer even op moet volgens haar. Nou weet het paard precies bij wie die het moet doen. Hij haalt het niet in zijn hoofd om zijn been op te tillen als ik in de buurt ben
Het punt is eigenlijk dat ze ziet hoe het paard op mij reageert (braaf)
En dat ze ook merkt hoe die bij haar is (zenuwachtig en "gemeen")
Ze weet dat ik het paard "aanpak" en dit wil ze ook graag, maar ik snap niet dat ze het zelf niet doet. Het paard heeft mijn opa ook al een paar keer van de sokken gelopen en haalt soms echt gemene dingen uit, ook bij de andere paarden (waarvan er al één 32 jaar is, en zich niet meer goed kan verdedigen).
Hoe zouden jullie hierop reageren, en wat zouden jullie doen? Ik heb namelijk het idee dat ze net zolang wacht tot ik hem aanpak. Maar het is haar paard, dus ik vind dat zij hem aan moet pakken als ze het zelf ziet.
...aan een ieder ...figuurlijk he....ze slaan daar geen paarden met klompen)
Als je geen advies mag geven en er niets mee hoeft is het haar probleem en weiger je gewoon om er voor te zorgen. Of voed je hem op als je alleen met hem bent.
). Maar op zich heeft hij haar dat al vaak genoeg gezegd. Ze lacht er alleen om en bij de volgende streek kijkt ze mij weer aan van "ga je gang".
Ik snap dat dat lastig is, ook omdat je niet als betweter/wijsneus wilt over komen, maar ga een keer naar haar toe en zeg: "Heb je er interesse in om eens wat dagen samen te werken, waarin ik je probeer te helpen om het paard zich ook netjes bij jou te leren gedragen?" . Dan heb je het netjes gevraagd, en waarschijnlijk gaat ze hier wel op in