Jaarling wilt niet meelopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

Jaarling wilt niet meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:01

Het begon van de winter al, ze wilde haar hok niet meer in. Heb ik verder geen probleem van gemaakt: druk op het touw en zodra ze naar voren komt druk eraf, voer in de voerbak gooien zodat ze er zo inloopt, touw achter haar kont.

Maar nu ze in de wei staat, doet ze het nog steeds niet, staat nu ook heel vaak stil tijdens het lopen.. Als ik mijn andere pony uit de wei wil halen wil ze zich doordrukken, maar ze houdt zich dan wel weer zodanig aan haar 'opvoeding' dat zodra ik mijn vinger omhoog steek ze haar actie staakt.

1x per maand mag ze mee aan de wagen (voornamelijk stappend) om haar wat te laten wennen aan het verkeer. En daar wordt ze zo enthousiast van dat ze het liefst vooraan wilt lopen.
Ik merk ook aan haar als ik haar lang en veel aandacht heb gegeven ze die dag erna minder 'vervelend' is.

Wie kan mij helpen? En heeft dit ook meegemaakt met haar/zijn jaarling

Maurent

Re: Jaarling wilt niet meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:00

Ik heb ook zo'n soortgelijk probleem ik volg dit topic even:)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:04

Waarom moet dat dier naast de wagen mee?
Als ie niet recht naar voren wil neem je hem zijwaarts mee. Juist recht naar voren zetten ze letterlijk de hakken in het zand. Vaak werkt gewoon slingerend lopen al in de hand dat het paard makkelijker volgt. Jij geeft nl. de weg aan die niet zo vanzelfsprekend is als hij zou verwachten.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:22

In slingeren trapt ze niet.. in de grote en kleine niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:24

Als ie wel achteruit wil draai je hem om en laat je hem achteruit de kant op lopen die jij wilt.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:28

jup dat gebeurt ook regelmatig ;-)

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:29

en als je het nou met snoepjes probeerd? ik weet het, je paard moet met jou mee niet met het voer, maar als je nou eerst met het aanlijnen een snoepje geeft en dan vijf stappen verder weer een etc. en dat iedere keer een beetje af bouwen.. dan hoef je uiteindelijk alleen nog maar met het aanlijnen en met het sluiten van het hek of de box een snoepje te geven.. denk dat je het meelopen iets leuks moet maken!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:34

Bovenstaande ben ik het helemaal mee eens, zou dat sowieso proberen. Als dat niet werkt..

Geduld is de sleutel.. Niet uit de wei halen als t rotweer is, want dan kun je t niet opbrengen :+ Gewoon heel relaxed, neem de tijd. Als ze weet wat de bedoeling is moet ze niet zeuren :P Ik heb met mijn pony wel eens 20 minuten voor het hek van de wei gestaan, net zo lang tot ie capituleerde en weer netjes meeliep :) Houd zachte druk op het touw (zodat als ze een halve centimeter naar voren komt de druk ook meteen wegvalt zeg maar, dan weet je zeker dat je op tijd beloont) en verder.. Tsja, zij wil t zo spelen, dus mag ze ook niet op rust(heeft die van mij een handje van, ettertje :+ )/grasjes pikken/om zich heen kijken.. Zij wilde stilstaan, prima, doe je best maar. Dus; heb geduld :P

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 11:59

Dank je ;-)
Het gaat al weer stukken beter.. In overleg met de sportmasseur voor mijn andere pony mag ze twee x in de week mee aan de wagen.. Ze wordt er heerlijk relaxed van in de wei, niet meer zo pushy zeg maar..