Gestrest paard op stal met continu weven en geen moment rust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sassiej92

Gestrest paard op stal met continu weven en geen moment rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:54

Oke ik heb een serieus probleem:
Ik heb een 4 jarige merrie op stal die steeds onrustiger word.

Toen ik haar kocht ( 2jaar geleden) stond ze met 1 ander paard in een ruime opfok stal. Ik weet eigenlijk niet of ze daarvoor op het land stond. Toen ik haar meenam is ze bij ons op het land gegaan en alles was prima. Wel moeite met stilstaan maarja van een 2 jarige kun je ook niet veel verwachten.

Toen ze ingereden was zijn we naar een "echte" stal verhuisd en hier is het begonnen. Haar buurvrouw was een wever en dit ging mijn paard heel licht overnemen. Nou ben ik heel erg van het veel buiten komen dus ze komt er minimaal 3x per dag uit (ong 4/5 uurtjes in de winter) en in de zomer dag en nacht buiten. 's Zomer is er weinig aan de hand. Ze staat buiten en komt op stal om te rijden of even uit te rusten. In de winter staat ze nu continu te weven en te springen op stal. Rondjes lopen en paarden aanvliegen door der luikje.

Ze staat in een ruime stal met 2 luikjes, speeltjes, komt er minimaal 2x perdag (meestal 3x) uit. Loopt 3/4 dagen in de week (ze is jong) en erg afwisselend.

Buiten haar stal is ze ook continu onrustig. Steeds maar schrapen, heen en weer draaien en nooit eens een seconde rust in der kop. Daarentegen is ze wel heel braaf,heel makkelijk en heel lief. Zowel met rijden als aan de hand.

Het is niet de bedoeling dat ze suf word ik wil alleen dat ze minder gestrest op stal staat.
ze is niet schikkerig of bang maar gewoon heel erg ongeduldig en onrustig.
Volgensmij had ze, als ze mens was geweest, ADHD ofzo.

Zelf zit ik te denken aan bach. Ik gebruik al essentiele oliën. Maar met bach heb ik geen ervaringen. Heeft iemand een idee?

Wendy_Komen

Re: Gestrest paard op stal met continu weven en geen moment rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:05

Hoeveel brok krijgt ze/ welk soort ruwvoer?

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:22

Wendy_Komen schreef:
Hoeveel brok krijgt ze/ welk soort ruwvoer?

Hallo,

Ze krijgt 2x 3/4 biks (basis) en een kilo musli (kruiden of basic).
Ze krijgt 2x kuil (ik kan daar zelf niet over beslissen) toen ik dat zelf mocht bepalen stond ze op 3x per dag een dikke plak hooi (half baaltje per dag)

Ze staat wel flink aan t werk en ze moet er van groeien, Dus volgensmij kan ik aan t voer weinig verranderen. Ik heb ook niet het idee dat het daar aan ligt want onder zadel is ze niet extreem druk of voorwaarts.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:23

Tja, als ze het in de zomer niet doet is dit wellicht 1 van die paarden die niet tegen stallen kunnen.. Niet heel handig (want vindt maar een stal die in de winter minstens 8 uur buitengang biedt) maar soms is het niet anders en zul je moeten..

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:25

Probeer is een shet bij dr in de stal te zetten (als ze een ruime box geeft) wie wee geeft dat wat rust. En bach druppels werkten bij mijn paard enkele jaren geleden ook goed, alleen geen idee wie dat toen heeft geadviseerd!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:28

weet je zeker dat er geen haver in de muslie zit?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:28

Voor een jong paard wat 3/4 keer per dag niet al te belastend loopt, vind ik het brok toch wel flink aan de hoge kant, helemaal in combinatie met de muesli. 2 kilo muesli en 1,5 kilo brok per dag? Zou daar toch verandering in proberen te brengen, kijken of het scheelt. (In jouw situatie, als het paard in goede conditie is (niet te dun of te dik) zou ik eerder max. 1 kilo muesli, en 1/2 kilo brok max. geven! )

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:29

troi schreef:
Tja, als ze het in de zomer niet doet is dit wellicht 1 van die paarden die niet tegen stallen kunnen.. Niet heel handig (want vindt maar een stal die in de winter minstens 8 uur buitengang biedt) maar soms is het niet anders en zul je moeten..

Ik heb inderdaad het idee dat het zo'n dametje is. Ik zal idd geen stal vinden met winter ook 8u buiten staan en zeker niet bij mij in de buurt. Ik hoop daarom dat ik met bach ofzo toch een beetje rust in de kleine meid kan krijgen...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:30

Zelf zou ik minder krachtvoer geven. De müsli laten staan. Ze kan beter ruwvoer eten, dan krachtvoer, ze moet hier alleen niet te dik van worden.
Verder is het een Partout. Dit zijn geen makkelijke paarden. Het is een kwestie van proberen, in wat voor box en op wat voor plek ze het beste staat. Waarschijnlijk is ze waar ze nu staat, niet erg happy.
Overdag zoveel mogelijk buiten op het land. Let op haar conditie.
Doe iedere dag iets met haar en dan bedoel ik niet wandelen. Longeren, rijden, stapmolen, afwisseling dus.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:30

paardenfreak schreef:
weet je zeker dat er geen haver in de muslie zit?

Er zit zeker geen haver in! Dat is gecheckd.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:31

Dan zou ik idd toch mindere in het brok. Heeft ze met de hoeveelheid arbeid die ze nu krijgt niet echt nodig.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:34

Wendy_Komen schreef:
Voor een jong paard wat 3/4 keer per dag niet al te belastend loopt, vind ik het brok toch wel flink aan de hoge kant, helemaal in combinatie met de muesli. 2 kilo muesli en 1,5 kilo brok per dag? Zou daar toch verandering in proberen te brengen, kijken of het scheelt. (In jouw situatie, als het paard in goede conditie is (niet te dun of te dik) zou ik eerder max. 1 kilo muesli, en 1/2 kilo brok max. geven! )

Ze krijgt max 1 kilo musli per dag en 1,5 basis biks. Ik vind wel dat ze die energie nodig heeft voor de groei en de training. Ze is nog geen 5 en loopt al een kleine 3 maanden op M niveau! De musli is wel echt basis en meer voor de lekker en als extra om weer even bezig te zijn (verdeeld over 2x een 1/2 per dag)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:35

Hey Sassie, wij kennen elkaar. Ik heb ook een Troy merrie.
Zodra ik kuil ga voeren, wordt ook Beaux hyper actief. Verder zou ik ECHT heel veel brok minderen... Een halfje per keer, of zelfs een kwart met wat lucerne of grasmix zodat ze er langer over doen... Zou je geen hooinetten kunnen vullen in stal, zodat ze continu eten hebben?

En ik vind 4 uur naar buiten ook erg weinig, is er geen stal in de buurt waar ze de hele dag buiten komen? Minimaal 7 a 8 uur in de winter en 24/7 in de zomer? Dat scheelt ook heel erg veel...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:36

Voor de groei hebben ze toch echt brok nodig ;-) Eerder goede kwalitatieve ruwvoer.
En energie heeft ze meer dan genoeg toch? Je zou allicht het een week of maand kunnen schrappen. Als ze dan genoeg energie heeft onder het zadel, maar rustiger op stal weet je genoeg toch? En als ze net zo druk op stal blijft, weet je ook dat dat niet helpt, maar weet je het tenminste wel.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:37

Johanna59 schreef:
Zelf zou ik minder krachtvoer geven. De müsli laten staan. Ze kan beter ruwvoer eten, dan krachtvoer, ze moet hier alleen niet te dik van worden.
Verder is het een Partout. Dit zijn geen makkelijke paarden. Het is een kwestie van proberen, in wat voor box en op wat voor plek ze het beste staat. Waarschijnlijk is ze waar ze nu staat, niet erg happy.
Doe iedere dag iets met haar en dan bedoel ik niet wandelen. Longeren, rijden, stapmolen, afwisseling dus.

Ik doe elke dag iets. Ik rijd haar om de dag en de rest van de dagen gaat ze mee fietsen of gaat ze los in de binnebak(groot en lekker rennen) of we doen vrijheidsdressuur. Ik kan de hoeveelheid ruwvoer niet aanpassen anders had ik dat al lang gedaan want ik vind zelf dat ze te weinig krijgt en in de winter is ze inderdaad aan de slanke kant. Per 1 augustus of september verhuis ik naar een stal waar ik dat alles zelf kan bepalen en dan zal ze zeker op meer ruwvoer verdeeld over meer delen in dag komen te staan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:40

Meer op het land. Zal het probleem ongetwijfeld oplossen.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:41

Wendy_Komen schreef:
Voor de groei hebben ze toch echt brok nodig ;-) Eerder goede kwalitatieve ruwvoer.
En energie heeft ze meer dan genoeg toch? Je zou allicht het een week of maand kunnen schrappen. Als ze dan genoeg energie heeft onder het zadel, maar rustiger op stal weet je genoeg toch? En als ze net zo druk op stal blijft, weet je ook dat dat niet helpt, maar weet je het tenminste wel.

We zullen alle adviezen meenemen! Dit moment staat ze lekker dag en nacht buiten maar staat ze nog wel op een halfje brok per dag en een halfje musli. Dit gaat prima maar ook nu als ze 2 daagjes binnen staat begint ze weer. Alleen 's nachts op stal gaat wel goed(geloof ik)

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:42

Sancha schreef:
Meer op het land. Zal het probleem ongetwijfeld oplossen.

Ze staat 's zomers dag en nacht maar in de winter kan dit helaas niet. Dan staat ze met vriendjes in de padock (minimaal 2x en zeker 3 of 4 uur op een dag als het niet langer is.)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:45

sassiej92 schreef:
Johanna59 schreef:

Ik doe elke dag iets. Ik rijd haar om de dag en de rest van de dagen gaat ze mee fietsen of gaat ze los in de binnebak(groot en lekker rennen) of we doen vrijheidsdressuur. Ik kan de hoeveelheid ruwvoer niet aanpassen anders had ik dat al lang gedaan want ik vind zelf dat ze te weinig krijgt en in de winter is ze inderdaad aan de slanke kant. Per 1 augustus of september verhuis ik naar een stal waar ik dat alles zelf kan bepalen en dan zal ze zeker op meer ruwvoer verdeeld over meer delen in dag komen te staan.

Rennen in de binnenbak is geen werk, net zo min als vrijheidsdressuur. Met werk bedoel ik longeren( bijgezet), rijden, trainingsmolen etc.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:45

Laurabyoux schreef:
Hey Sassie, wij kennen elkaar. Ik heb ook een Troy merrie.
Zodra ik kuil ga voeren, wordt ook Beaux hyper actief. Verder zou ik ECHT heel veel brok minderen... Een halfje per keer, of zelfs een kwart met wat lucerne of grasmix zodat ze er langer over doen... Zou je geen hooinetten kunnen vullen in stal, zodat ze continu eten hebben?

En ik vind 4 uur naar buiten ook erg weinig, is er geen stal in de buurt waar ze de hele dag buiten komen? Minimaal 7 a 8 uur in de winter en 24/7 in de zomer? Dat scheelt ook heel erg veel...

Hey,

Biks is op advies verhoogt want ze stond eerst op 2x een halve kilo.
Ik ga binnekort verhuizen dus wie weet wat daar de mogelijkheden zijn.
's Zomers staat ze dag en nacht buiten
winter verdeeld over de dag 4 uurtjes (zie andere antwoorden)
Ik heb het inderdaad met een hooinet geprobeerd maar dat werkte niet echt.
Ik zou graag meer willen voeren (ruwvoer) maar nu is dat niet mogelijk. Binnekort waarschijnlijk wel!

Hoe is het met die van jou?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:51

Zou je het biks niet kunnen mengen met je muesli, en dan wat minder?
In princiepe hebben ze genoeg aan goed ruwvoer.

Troys staan er om bekend onrustig te zijn op stal (al heeft die van mij dat niet). Ik zou op de volgende stal proberen om een hooinet met kleine mazen op te hangen, zo zijn ze lang bezig met het hooi en dan ook gewoon hooi bij te voeren, dus gewoon 1 hooinet en dan de gewone porties die ze krijgen. Die van mij krijgt per dag 3 hooinetten in de winter, 's zomers gooi ik hooi op het land.

Ik zou echt van het kuil af proberen te gaan, nu heb je die mogelijkheid niet, misschien op de volgende stal wel? Zoals ik zei wordt die van mij daar hyper van (misschien een familie kwaaltje?)

Ik denk idd dat meer buiten wonderen voor Berlita doet.
Wel balen zeg, dat weven... Heb je al een weefrek geprobeerd?

Lijkt me leuk contact met je te houden over hoe het gaat, er zijn al zo weinig Troy's!
(Met die van mij gaat het goed, is erg braaf, zal je wel ff een PB'tje sturen met alle in's en outs!)

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:53

[/quote]Rennen in de binnenbak is geen werk, net zo min als vrijheidsdressuur. Met werk bedoel ik longeren( bijgezet), rijden, trainingsmolen etc.[/quote]

Sorry, maar ik vind niet dat ik een 4 jarige elke dag aan het werk moet zetten! Dat lijkt me niet goed voor de koppie en ook niet echt voor de ontwikkeling in het algemeen. Ze moet het werk wel leuk blijven vinden! Daarbij ben ik zowiezo niet zo van het longeren en zeker niet aan de bijzet. Ik vind dat ze gaat duiken en het longeren opzich niet fijn. Uiteraard heeft ieder zijn eigen manier maar ik ben er zelf niet van om ze elke dag te laten werken. Bovendien is een trainingmolen ook niet echt werk. Dan stappen ze alleen wat. Dan lijkt me flink rennen en dolle in de bak intensiever en daar raken ze dan meer energie kwijt dan een uurtje stappen.
Laatst bijgewerkt door sassiej92 op 29-05-11 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:56

Laurabyoux schreef:
Zou je het biks niet kunnen mengen met je muesli, en dan wat minder?
In princiepe hebben ze genoeg aan goed ruwvoer.

Troys staan er om bekend onrustig te zijn op stal (al heeft die van mij dat niet). Ik zou op de volgende stal proberen om een hooinet met kleine mazen op te hangen, zo zijn ze lang bezig met het hooi en dan ook gewoon hooi bij te voeren, dus gewoon 1 hooinet en dan de gewone porties die ze krijgen. Die van mij krijgt per dag 3 hooinetten in de winter, 's zomers gooi ik hooi op het land.

Ik zou echt van het kuil af proberen te gaan, nu heb je die mogelijkheid niet, misschien op de volgende stal wel? Zoals ik zei wordt die van mij daar hyper van (misschien een familie kwaaltje?)

Ik denk idd dat meer buiten wonderen voor Berlita doet.
Wel balen zeg, dat weven... Heb je al een weefrek geprobeerd?

Lijkt me leuk contact met je te houden over hoe het gaat, er zijn al zo weinig Troy's!
(Met die van mij gaat het goed, is erg braaf, zal je wel ff een PB'tje sturen met alle in's en outs!)

Ik hoop dat ik weer op hooi kan. Wat je zegt is niet eens zo gek misschien worden ze gewoon druk van kuil! Toen ze op hooi stond (kon ik zelf bepalen) had ze nergens last van(of in elk geval minder)!
Het zou best in de family kunnen zitten.

Lijkt me leuk om te kijken hoe het nu met beaux staat. Laat maar weten!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:57

Kuil is heel rijk in voeding en suiker, waar ze dus inderdaad druk van kunnen worden! Zou dus inderdaad super mooi zijn op je nieuwe stalling als je over kan stappen!
Veel succes in ieder geval!!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:10

Mijn merrie kan ook niet in een stal staan, die wordt ook helemaal gek. Daarom staat ze zowel 's zomers en 's winters buiten. Dat is de enige oplossing na mijn mening. En biedt je stal dit niet? Dan zou ik gewoon op zoek gaan naar wat anders.