wie kan mij raad geven over mijn paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyron

wie kan mij raad geven over mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:25

Halo iedereen,

Ik heb sinds woensdag een 8jarige haflinger ruin gekocht, Kyron.
Hij komt van een goede vriend die zelf zijn paarden fokt. Al drie jaar dat we samen één keer per maand in de bossen gaan wandelen,
en dan reed ik altijd op Kyron, wat altijd prettig was en nooit echt problemen mee heb gehad.

Nu is er voor de rest nooit met dit paard iemand mee bezig geweest, als ik er niet mee buiten ging, stond hij daar maar gewoon in de weide
Ondertussen nu ik hem gekocht heb,dacht ik, ik ga die is lekker borstelen wat eigenlijk nog goed ging, daarna zadelde ik hem op waar hij erg nerveus van werd, wat ik eigenlijk niet goed begreep want dit kent hij.

Dan ben ik ermee naar de piste gegaan, en de moment dat ik erop wilde kruipen draaide hij telkens van mij weg,eens ik in één stijgbeugel stak en mij optrok, begon hij te stijgeren en te bokken en sloeg hij op hol.
Ik ben omhoog gevlogen en ben op mijn rug neergekomen gelukkig in het losse zand. Het enige dat hij geraakt had met zijn achterste hoeven is mijn rechter voet.

Ik ben rustig naar hem toe gestapt, hem afgezadeld en terug in de weide gezet.
Nu besef ik maar al te goed dat ik er beter niet had op gekropen, omdat ik er alleen mee was voor de eerste keer.
Ik was zo danig geschroke, en besefte eigenlijk niet dat hij mij al enkele tekens had gegeven dat hij dit niet wilde.

Nu ben ik vanalles gaan opzoeken op het internet, en ben op de methode van Monty Roberts uitgekomen.
een methode die mij wel volledig ligt.
Ik heb één van zijn boeke gekocht en verschillende filmpjes van hem op youtube bekeken.
Nu heb ik een join-up geprobeerd te doen en dat ging goed.
Maar ik denk niet dat ik dit hoef te doen omdat, als ik hem uit de weide wil halen, hij al direct naar mij toe komt gelopen en zijn halster laat aan doen.

Enkel en alleen als hij op het kleine stukje weide staat bijt hij en draait hij zijn achterste en kan ik hem niet pakken enkel als ik brood bij heb dan wel en vanaf hij zijn halster aan heeft dan bijt hij ni meer.
Kan hier echt niet aan uit. Hij staat ook nog steeds bij zijn moeder op de weide

Vandaag heb ik hem weer is opgezadeld en voor ik er opging heb ik hem eerst goed gelongeerd.
Nu was er wel iemand bij die hem vast hield als ik erop ging.
Hij stond serieus hevig en als steve er niet bij had geweest had hij weer omhoog gegaan als ik erop ging.
Ik begrijp er niks van 8)7 :n wat doe ik verkeerd :?

Staat hij in de kleine wei bijt hij tot hij zijn halster aan heeft en dan doet hij niets meer.
Ga ik er mee in de piste staat die zo hevig zelfs longeren helpt niet, dat hij durft te bokken. als ik ermee buite ga rijde met andere paarde, is er geen enkel probleem.
Ik heb ook het gevoel dat hij niet zo voor mij is.
Hoe kan ik het best vertrouwen winnen van mijn paardje en een echte vriendschapsband mee sluite.

Ik hoop dat er iemand is die mij toch een beetje raad kan geven,
want ik heb echt angst dat ik meer slecht ga doen dan goed

groetjes aan iedereen

Nrkee

Re: wie kan mij raad geven over mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:31

Ik zou eerst pijn uitsluiten (typische bokt-reactie, I know), maar denk toch dat het probleem misschien daar ergens ligt.. Wat ook zou kunnen is dat je paardje die gewend is bijna altijd lekker op de wei te staan, gewoon geen zin heeft om weer aan het werk te gaan. Hij heeft waarschijnlijk ook nog niet echt conditie neem ik aan, ik zou gewoon beginnen met grondwerk en zorgen dat je hem weer vertrouwd en als dat allemaal goed zit de gok weer wagen en er weer eens opstappen. Succes ermee!

kyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:36

Nrkee schreef:
Ik zou eerst pijn uitsluiten (typische bokt-reactie, I know), maar denk toch dat het probleem misschien daar ergens ligt.. Wat ook zou kunnen is dat je paardje die gewend is bijna altijd lekker op de wei te staan, gewoon geen zin heeft om weer aan het werk te gaan. Hij heeft waarschijnlijk ook nog niet echt conditie neem ik aan, ik zou gewoon beginnen met grondwerk en zorgen dat je hem weer vertrouwd en als dat allemaal goed zit de gok weer wagen en er weer eens opstappen. Succes ermee!

Sorry hoor maar ik ben ni echt zo bekent in die termen.
wat is eigenlijk grondwerk :?

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:37

Is hij nu verhuisd? Misschien moet hij wennen aan zijn nieuwe plekje..
Vraag anders aan de vorige eigenaar.. die kent hem denk ik wel het beste.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:39

Staat het paard nog op dezelfde plek als eerst, is er verandering in zijn dagelijkse leventje, staat hij alleen en heeft hij misschien ander voer?
Ik denk dat hij misschien een beetje gespannen is van een evt verhuizing/verandering.
Zorg dat je zijn vertrouwen wint, ga alleen even wandelen, poetsen enz.
Vraag niet teveel van hem op het moment, dit komt normaal gesproken weer goed.

kyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 17:43

Nee er is niets veranderd, alles blijft hetzelfde.
Steve blijft voor hem zorge zoals voorheen, staat nog steeds op de zelfde weide het enige vershil is dat ik er nu al alle dagen mee bezig ben geweest in de longeer piste, nooit echt lang een half uurtje ongeveer.
maar daar word hij echt hevig in

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:05

Ben jij zelf misschien anders, enthousiaster of misschien wat onzekerder dat je nu dit paard hebt en dat hij het aanvoelt.
Vind het wel raar dat ondanks dat hij in geen enkel opzicht een verandering heeft ondervonden dat hij nu ineens zo reageert.
Heb je misschien een ander zadel/tuig?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:07

Eerste vraag/ idee die bij mij opkwam inderdaad! Rij je hem nu met hetzelfde zadel als dat hij daar was?
Krijgt hij nu ineens brok of kuil, ipv enkel gras?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:15

Ik begrijp uit je verhaal dat jullie altijd samen zijn gaan wandelen en dat je nooit alleen met Kyron op pad bent geweest? Het paard staat nog steeds met zijn moeder in de wei?
Waarschijnlijk durft hij niet alleen en moet je de moeder mee nemen in de bak.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:20

Ik heb dit met mijn jonge merrie gehad ze is nu inmiddels 4, vorig jaar zadelmak gemaakt maar ik kon er op een gegeven moment niet meer opkomen. Als ik al mijn voet omhoog deed begon ze te draaien en gek te doen. Pijn en een niet passend zadel waren uitgesloten. Toen heb ik er iemand bij gehaald die wel 1000 paarden zadelmak heeft gemaakt, omdat ik bang het zelf misschien te verpesten. Ze is er op de stenen opgestapt omdat paarden daar minder durven te doen en stapte er zo op weg, bij mijn merrie was het dus gewoon ouweho*ren. Ik zal er dus iemand bij halen die er meer ervaring mee heeft en niet bang is er in één keer op te stappen, wat de reactie van het paard dan ook is.

BaukjeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:22

ik denk dat hij zijn oude huisje wat mist en dat hij dat misschien niet goed kan verwerken??

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:22

Het paard is niet opgevoed en helaas ben jij niet kundig genoeg.
Vraag hulp van iemand met wel durf. Zodat hij leert, dat hij niet de baas is.

kyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:24

Ik ben inderdaad ook wel een beetje veranderd sinds die val van vrijdag, ik ben een pak onzekerder geworde en dat zal hij ook wel aan voelen. van voeding krijgt hij ook nog steeds hetzelfde daar is niets aan veranderd. Ik heb wel een ander zadel gekocht, eerst reed ik met een gewoon zadel nu met een western. Maar heb hem drie dagen een half uurtje gelongeerd om er al wat aan gewoon te worde

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:27

Heb je dat nieuwe zadel laten passen?
Kan heel goed zijn dat daar al een groot deel van het probleem kan liggen.

Wat ik eerlijk gezegd wel jammer vind is dat je totaal niet weet wat grondwerk is, maar er wel meteen een join up doorheen gooit. Dat is niet niks en heb je in mijn ogen in dit geval absoluut niet nodig (gehad)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:28

En als je het gewone zadel erop legt, doet hij dan nog steeds zo gek?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:31

Het kan best zijn dat het zadel pijn geeft en dat hij zij zich daarom verzet.
Denk eerlijk gezegt dat het probleem best hier zou kunnen liggen.
Probeer het eens met het andere zadel.

kyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 18:53

de eerste keer dat hij zo stijgerde was met de zadel die hij gewoon was. En de zadel die ik nu heb is gepast met iemand die er alles van kent dus denk niet dat het zadelpijn is. En de join-up ja da had ik waarschijnlijk ni moeten doen.Ik heb al gezegd dat ik er zelf niet veel van ken, maar wil wel de inspanning doen om er over te leren, daarom ik mij hier op het forum gezet heb in de hoop dat jullie mij enige raad zoude kunnen geven, en dat is al wel een beetje gebeurd dus aan iedereen al bedankt voor de goede raad.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:56

Als jej verhaal zo lees, dan lijkt het alsof het zadel niet past, gezien er op dat moment een omslag is in zijn gedrag. Probeer het eens met een ander zadel.
Een join-up zou ik in ieder geval niet meer doen. Zoiets leer je niet uit boekjes en is psychologisch gezien ook ontzettend zwaar voor een paard. Als je toch iets van grondwerk wil doen, zoek dan iemand die je hierbij kan helpen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:56

Als het zadel en voer uitgesloten is, zou ik in jouw geval hem even eerst een paar keer laten rijden door een zeer bekwaam iemand. Als dat goed gaat erop stappen met de juiste instructie.
Veel succes in ieder geval!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:59

Ik hoop dat je snel de oorzaak vind.
En dat jullie weer kunnen gaan genieten zoals voordat hij van jou was.
Misschien kun je de vorige eigenaar vragen, kent zijn paard waarschijnlijk goed genoeg om een idee te hebben.
Heel veel sterkte en succes!

kyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 19:03

De vorige eigenaar denkt dat het is omdat het op bekent terein is, want als we met de van ergens naartoe rijde is het onbekent terein en is hij rustiger en is er ook steeds een ander paard bij

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:09

Dan kan het inderdaad iets te maken hebben door de moeder die daar staat :j .
Hopelijk word jij ook snel wat rustiger, want dat helpt ook.

kyron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 19:13

Ik ga morge aan Steven al is voorstellen om hem apart te zetten en dan iemand zoeken in de buurt die iets van grondwerk kent, die mij eventueel al op weg kan helpen en als dat goed gaat er maar eerst terug op kruipen

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:14

In de omgeving van het paard is toch niets veranderd? Dan zou ik er ook verder niets aan veranderen. Ik denk niet dat het probleem daar ligt. Ik zou eerst eens laten checken of het nieuwe zadel wel goed past.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:14

Klinkt goed succes en laat als je wilt weten hoe dat ging.