Alweer dat gestijger en geren.. :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

Alweer dat gestijger en geren.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 19:45

hallo bokkers!

Ongeveer een jaar geleden heb ik hier en topic geopend over mijn paard.
Hij stijgerde toen aan de hand en onder het zadel. toen ik hem net had.

Nu zijn we 1 jaar verder, en nogsteeds heb ik veel problemen met hem.
Ook stalgenoten die hem soms binnen willen doen..
Ook de dierenarts en hoefsmid is een hell..

Ik heb vanalles geprobeert, maar op de manier die ik wilde lukt het niet.
Aan de hengstenketting kan ik hem net houden meestal.
Het gestijger is er dan soms nog maar ook heel laag en controleerbaar.

Maargoed, hem aam de hengstenketting meesleuren vind ik persoonlijk ook niet alles. Ik was juist zo trots dat ik hem aan gewoon touw over het erf kom krijgen.. Maar vandaag was hij het niet met me eens. En hij bleef maar doorgaan..

Hij sleept je gewoon mee. en dat beest heeft een kracht, dus als die gaat gaat die.
Ook inclusief hoefsmid die tog zeker veel meer te zeggen heeft dan ik..
Ik moest hem vandaag noodgewongen wel loslaten...nu een blauwe arm.

Ik ben ten eide raad. Hij is zo lomp en hij maak iedereen kwaad en verdrietig.
Dit is niet zoals ik het wil... Met al die hulpmiddelen..

Iemand tips?
Liefs,

Happie

Re: Alweer dat gestijger en geren.. :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:19

Ben je ook met hem aan het grondwerken? Neem aan dat hij al een keer goed nagekeken is door de dierenarts en ook niet vast zit? Als ik het zo les zou ik zeggen dat hij geen respect voor je heeft en jou niet als een leider beschouwd. Maar zover was je zelf natuurlijk ook al. Heb je dit alleen op eigen terrein of ook op vreemd terrein?

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:23

hem bij iemand doen en heropleren.
zo doe je nog ongelukken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:23

Wat bij mijn paard helpt als die me mee wil sleuren is hem niet blijven vast houden bij het touw, maar bij zijn halster en daar een ruk geven. Dan 'trek' je hem toch eventjes eruit. Maar bij een paard dat steigert is dat niet de optimale oplossing denk ik.

Doet ie het tegelijkertijd? meesleuren en steigeren?

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:11

alle voor de hand liggende oplossingen al bekeken...
gebit,DA,fysio/otheopaat zadel enz. en hij is 100% in orde verder.

hij beukt je aan de kant rent weg en als je hem zechmaar weer bijna tot stilstand hebt stijgert hij naar je toe om je zo weer omver te springen zechmaar.

aan het halster werkt dan idd niet, mijn DA hiel hem ook zo vast. die ging met de voetjes van de vloer. dus hij sleurt gewoon door...ook als die omhoog gaat.

ik heb hier eigenlijk overal last van. maar bepaalde plekken rondom stal soms heftiger..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:15

Aangezien je dan al het andere kan uitsluiten ziet hij jou gewoon niet als zijn leider. Ben je ook met grondwerk bezig? Zou als ik jou was opzoek gaan naar iemand die je goed les kan geven in grondwerk voordat er ongelukken gebeuren. Vooral ook niet opgeven het is soms ook gewoon heel lastig kan me helemaal voorstellen dat je er van baalt als het allemaal niet lukt.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 22:31

ik heb les gehad in grondwerk. En hij pakt dit dan juist heel goed op? Net alsof hij dat ziet van, ik ben sneller klaar als ik nu lief doe..
Als hij zo doet word het een ander paard, zo kwaad, zoveel woede lijkt het... Hij is zo snel van z'n stuk gebracht... Hij lijkt wel autistisch??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:18

Dus in een jaar tijd is er eigenlijk niet veel verbetering?
Dan zou ik of je paard toch wegbrengen op hem manier bij te brengen.
En anders hele goede begeleiding zoeken.
Trouwens ook heel belangrijk hoe is z'n huisvesting en voeding dat kan ook zeker veel invloed hebben op een paard.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:45

verkopen. blijkbaar is er geen klik tussen jullie. sorry. het is net zoals met een vriendje. als het niet meer klikt, ga je uit elkaar.
en kom je iemand tegen die je wel leuk vindt.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:51

mylene32 schreef:
verkopen. blijkbaar is er geen klik tussen jullie. sorry. het is net zoals met een vriendje. als het niet meer klikt, ga je uit elkaar.
en kom je iemand tegen die je wel leuk vindt.

Succes om een paard met zo'n verhaal te verkopen.....
Dit gaat niet om geen klik maar om een paard met een zeer moeilijk karakter. Die zou ik niet zomaar aan wie dan ook willen verkopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 00:55

Maar kan die grondwerk juf je dan niet ook gewoon helpen met dagelijkse dingen zoals aan de hand lopen? of doe je dat wel maar lukt het dan buiten de les om niet meer?? Want als het tijdens de les wel goed gaat en er buiten niet dan heb je misschien gewoon meer hulp nodig want dan ligt het waarschijnlijk toch aan je eigen houding/gevoel. (Niet banketstaaf bedoeld ofzo maar ik voel mij ook zekerder met een instructeur erbij en met grondwerk maakt dat juist vaak het verschil)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:01

En eens een gedragsdeskundige laten kijken? Er kunnen nog tal van andere oplossingen zijn. Maar dat is via internet (zonder foto's en filmpjes en verhaal er omheen) lastig te bepalen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:59

Als het wel lukt met instructie en zonder niet is het inderdaad die klik die er niet is, vertrouwen is dus weg, dus paard doet wat hij wil maakt niet uit met wie, als instructie er is lukt het wel,? Dan is dat de lijder en luistert hij wel, anders grijpt die in, dus heeft hij vertrouwen omdat die er is, en gaat het goed wand de gene die met het paard om gaat word gecorrigeerd door de lijder en word hij juist behandeld, waardoor het paard en de begeleider het vertrouwd,omdat de instructie er is.
ik weet niet of je te tekst begrijpt maar zo zie ik het. Y;(

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:26

als ik hem zo graag zou willen verkopen dan zou ik dat doen, maar dat vind ik niet de oplossing.....

Misschien even handig om te melden, T paard heeft vanaf veulen af aan alleen gestaan. En was veel te vroeg afgespeend.. Hij is toen verkocht, en ingereden.
Ook op wedstrijd geweest echt te vaak, wat hij waarschijnlijk niet aankon aangezien hij in protest ging. Met 4 jaar stond hij dus weer op de wei. Weer alleen.
Totdat ik hem er een jaar geleden uit kwam vissen...

Nu kan hij ook niet bij andere paarden in, omdat er dan ongelukken gebeuren..
Beetje een rare opvoeding heeft hij dus gehad...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:51

Ah kijk dan word het verhaal iets anders. Paard kent dus geen dominantie over hem.
De zaak is dus hem te leren dat hij niet altijd boven aan de lijst staat met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:03

ik denk, als ik het zo lees, dat het iets aan z'n rug is, of dat hij je niet ziet als 'de baas'.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:06

Je hebt PB.

Basti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:20

Ijzers eraf doen en minimaal een half jaar in de kudde jagen, liefst met wat oudere merries ertussen. De eerste paar weken zal hij links en rechts wat schrammen hebben, dus je kunt beter niet gaan kijken.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:38

Veulen84 schreef:
Ah kijk dan word het verhaal iets anders. Paard kent dus geen dominantie over hem.
De zaak is dus hem te leren dat hij niet altijd boven aan de lijst staat met alles.

Is ook mijn reactie.

Basti schreef:
Ijzers eraf doen en minimaal een half jaar in de kudde jagen, liefst met wat oudere merries ertussen. De eerste paar weken zal hij links en rechts wat schrammen hebben, dus je kunt beter niet gaan kijken.

Klinkt heftig maar inderdaad, als die mogelijkheid er zou zijn, is de kans er dat je een heel ander paard terug krijgt!

Succes...

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:17

Ik sluit me hier helemaal bij aan bij bovengenoemde
Iedereen staat onder hem incl jij
En soms kan je het heropvoeden beter aan soortgenoten over laten.
Al is het wel belangrijk dat jij ook je aanpak aan gaat passen want anders blijft hij boven je staan.
Dan word hij maar even goed op zijn plek gezet door soortgenoten maar het is een goede les voor hem.
Neem zelf ook weer lessen in het grondwerk want je hebt grondwerk en grondig aan het werk ;)
succes

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:23

Basti schreef:

Vind dat wel een beetje kort door de bocht. Ligt ook heel erg aan de paarden waarmee die zou gaan lopen. Een goed verdeelde kudde kan dan opvoedend werken. Maar als dit toevallig een ruin is met dekneigingen dan kan er wel serieus gemept en verwond gaan worden. En behalve Ts hebben er ook nog andere mensen hun paard in de groep staan.

Maar andere paarden zijn wel goed voor zo'n paard. Maar dan in een ruinen koppel en dan niet erbij, maar eerst eens een weekje of wat klooien met een stevige afscheiding(!) er tussen. En daarna d'r tussen.
Is het een paard dat erg goed naar je luistert als je rijd is dat ook nog een weg. Rijden met de rest vlak naast je. Dat bouwt af.

Maar dan nog heb je lang niet de hele weg gehad. Want hij heeft een menselijke opvoeding gehad, dat betekend dat hij mensen ook niet respecteert. Dat respect moet TS gaan opwerken.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:43

Ik heb ben het helemaal eens met veulen, dieke94 en kudapelatih. Het paard heeft waarschijnlijk nooit goed geleerd om onder iemand te staan. Laat hem maar mooi eens een paar weken in groep staan (je moet hem er natuurlijk niet in 1 keer bij in gooien!), zodat hij het eerst kan leren van soortgenoten. Daarna eerst veel op de grond aan het werk gaan met goede begeleiding. In ieder geval moet het anders dan dat je nu doet. Eigelijk kan elk paard samen staan met andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:44

Sil_Bill schreef:
alle voor de hand liggende oplossingen al bekeken...
gebit,DA,fysio/otheopaat zadel enz. en hij is 100% in orde verder.

hij beukt je aan de kant rent weg en als je hem zechmaar weer bijna tot stilstand hebt stijgert hij naar je toe om je zo weer omver te springen zechmaar.

aan het halster werkt dan idd niet, mijn DA hiel hem ook zo vast. die ging met de voetjes van de vloer. dus hij sleurt gewoon door...ook als die omhoog gaat.

ik heb hier eigenlijk overal last van. maar bepaalde plekken rondom stal soms heftiger..

Zo een paard krijgt het aan de stok met mijn zweep....sorry hoor, maar die gaat echt blauwe plekken krijgen bij mij....dit zijn gewoon puur hele slechte manieren die hij heeft kunnen doorvoeren omdat hij nooit eens goed op zijn donder heeft gehad. Gevaarlijk en wat een geduld....als hij zulke slechte manieren toont bij de baas van de kudde, dan wordt het hem in 1 dag volledig afgeleerd, dus wat let je..

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:24

Misschien is er iets verkeerd gegaan met het inrijden..?
Of heeft hij ergens pijn, of misschien heeft hij iets niet fijns meegemaakt als veulen?
Als ik jou was zou ik eens even rond vragen bij de vorige eigenaar(eigenaren);)

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 23:03

Oke, bedankt voor de reacties.

In een groep gooien hebben we al twee keer geprobeerd. en was niet van plan het nog een keer te doen.
Het word echt een groot bloedbad, en niet alleen hij, maar ook andere paarden.
En ik heb geen geldboompje.. helaas
Aangezien ik de vorige keer na 3 dagen gebeld werd dat hij met een dik been op het land stond.
Hij was in de omheining gevlogen en dat was niet goed afgelopen...

En aangezien ik graag wel op hem wil kunnen rijden, en ik heel veel geluk heb gehad.
Durf ik dat echt niet aan, ik zou geen oog meer dicht doen.