Johnnydepony schreef:Schrikkerig gedrag kun je het beste zoveel mgelijk negeren, dus ook niet na die tijd belonen, daarme beloon je hem alleen maar voor zijn gedrag.
Ik snap denk ik wat je bedoeld, maar de TS misschien niet...
Negeren betekent in de zin van er niet in mee gaan, is er iets engs? Nee, alleen paard vind het eng, jij niet, dus jij blijft rustig (= uiting van leiderschap), het paard zal dan volgens, mits jij duidelijk genoeg bent. En wees voorbereid. Mijn merrie moest verkeersmak gemaakt worden, tuurlijk ben ik niet de eerste keer met haar een een lang touwtje alleen bij de oprit van de snelweg gaan staan, nee, ik heb een ervaren paard wat leider was voor haar (hij is namelijk dominant in de kudde, zij volgt hem) meegenomen, ben op een plek gaan staan waar ik brede berm had (met gras, waar mn ruin dus doodleuk gaat staan eten), en af en toe kwam er een auto langs. De eerste keren pakte ik mijn merrie dan vast bij het halster dat ze iig niet makkelijk weg kon bij een schrikreactie (en ik parkeerde mijn ruin tussen haar in de weg naar huis in). Na een auto of vijf stond ze aan een los touwtje te kijken van onee, daar heb je er weer een maar ging er alleen nog even een siddering door dr lichaam, en bij auto zeven at ze net als mijn ruin gewoon door. Dat is leiderschap, volgzaamheid, beter dan met zijn hulp had ik het niet kunnen doen!
Mijn ruin kon toen ik hem net had nogal sterk worden met meelopen, te sterk. Ik was voorbereid door hem een bitje in de te doen, dan had ik net iets meer te zeggen. Langzaam afgebouwd, en nu gaat het super, hij loopt stiekem vaak genoeg los 
Vind je het lastig om rustig te blijven als je paard vreemde sprongen maakt? Liedjes zingen helpt goed, dat klinkt heel raar, maar vooral aan je ademhaling is voor een paard te merken of jij rustig bent, met liedjes zingen moet je wel rustig ademhalen.